SWW beneden bij verbouwing keuken/toilet, Quooker als bron?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-09 14:57
Mijn vraag
Met onze huidige verbouwing van de keuken en toilet kwam deze vraag bij mij op, nu kan ik eenmaal besluiten wat handig/zinnig is qua aansluiten.

Huidige situatie:
Jaren 30 huis, sww vanuit CV ketel op zolder.

Nieuwe keuken met quooker (combi+) en nieuwe vaatwasser met mogelijkheid los warm water aan te sluiten (Miele). Eventueel de wens in huis om ook op het toilet warm water te hebben.

Nu komt het SWW voor de keuken/gootsteen natuurlijk sowieso uit de quooker bij de nieuwe situatie, maar ik dacht, zou het zinnig zijn om de vaatwasser ook op de quooker aan te sluiten?
Verbruik is niet zo hoog van warm water (Verbruikswaarde warmwateraansluiting in ECO-programma in kWh
0,29), het totale verbruik in L is dan 6 liter geloof ik. Gezien de quooker combi+ 7 liter heeft zou dit natuurlijk easy moeten kunnen. Maar is het zinnig?

Zelfde geldt eigenlijk voor het toilet, dit is maar enkele meters verwijderd van de quooker, maar zou dit zinnig zijn?

Op dit moment is er nog gewoon een CV op gas in huis, in de toekomst wellicht een warmtepomp.. maar wanneer dit gaat zijn, tja :).

Beste antwoord (via mormegilmaster op 28-09-2024 19:00)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:13

Wuursj

want worst is al bezet

Zoals gezegd levert een COP=1 verwarming vervangen door een andere COP=1 bron niks op qua energieverbruik behalve meer verliezen. Als je een COP>1 bron hebt zoals een zonneboiler of warmtepomp kan het wel nut hebben. Zo hangt mijn (eveneens MIele met hotfill aansluiting) wasmachine aan een WP boiler en verbruikt dan inc. extra verbruik van de wp boiler wel een stuk minder. Vooral in de zomer. Maar zelfs dan is rekenen want bij ons zou een hotfill op de vaatwasser nauwelijks nog iets verbeteren door de lange leiding lengte en het geringe waterverbruik van een vaatwasser.

Qua geld kan op een ander moment opwarmen dan verbruiken wel wat opleveren met PV en/of dynamische tarieven. Maar dan zet de 7 liter van een quooker zonder slimme besturing geen zoden aan de dijk. Of koude quooker op een verkeerd moment.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 27-09-2024 13:37 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:31
mormegilmaster schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:46:
Mijn vraag
Met onze huidige verbouwing van de keuken en toilet kwam deze vraag bij mij op, nu kan ik eenmaal besluiten wat handig/zinnig is qua aansluiten.

Huidige situatie:
Jaren 30 huis, sww vanuit CV ketel op zolder.

Nieuwe keuken met quooker (combi+) en nieuwe vaatwasser met mogelijkheid los warm water aan te sluiten (Miele). Eventueel de wens in huis om ook op het toilet warm water te hebben.

Nu komt het SWW voor de keuken/gootsteen natuurlijk sowieso uit de quooker bij de nieuwe situatie, maar ik dacht, zou het zinnig zijn om de vaatwasser ook op de quooker aan te sluiten?
Verbruik is niet zo hoog van warm water (Verbruikswaarde warmwateraansluiting in ECO-programma in kWh
0,29), het totale verbruik in L is dan 6 liter geloof ik. Gezien de quooker combi+ 7 liter heeft zou dit natuurlijk easy moeten kunnen. Maar is het zinnig?

Zelfde geldt eigenlijk voor het toilet, dit is maar enkele meters verwijderd van de quooker, maar zou dit zinnig zijn?

Op dit moment is er nog gewoon een CV op gas in huis, in de toekomst wellicht een warmtepomp.. maar wanneer dit gaat zijn, tja :).
Lijkt me niet zinvol om de vaatwasser op de quooker aan te sluiten beide verwarmen met een COP 1, dus winst is nul, mogelijk wel extra verlies door de leiding. Aansluiten vaatwasser op warmwater is vooral zinvol bij een zonneboiler, iets minder bij een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:35
Quooker is hier de enige bron van SWW in de keuken. Er ligt geen warmwaterleiding naar de keuken. Dan heb je echt warm water voor de sporadische afwas en kan de temperatuur van SWW via de warmtepomp laag blijven.

En warm water op de wc? Daar gebruik je zo weinig water, dat tegen de tijd dat je klaar bent met handen wassen er pas warm water uit de kraan komt.
Zeker als je er net als ik een stopkraantje tussen hebt zitten, om te voorkomen dat de halve wc ondergespetterd wordt tijdens het handenwassen.
deejeebv schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:50:
[...]

Lijkt me niet zinvol om de vaatwasser op de quooker aan te sluiten beide verwarmen met een COP 1, dus winst is nul, mogelijk wel extra verlies door de leiding. Aansluiten vaatwasser op warmwater is vooral zinvol bij een zonneboiler, iets minder bij een warmtepomp.
Een voordeel wat deels teniet gedaan wordt door de leidinglengte.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 15:07
Het enige wat nuttiger is dan de vaatwas zelf het water te laten opwarmen, is een goedkopere of ecologischere manier van opwarmen. Dus warm water uit een zonneboiler, warmtepompboiler, of een klassieke boiler die het overschot van je zonnepanelen opsoupeert.

Een quooker is te klein hiervoor, dus weinig nut.

En voor het toilet: voorzie een mengkraan, sluit beide kanten op koud aan, en vertel je vrouw dat het warm water is. Vrouw blij, en geen overbodig verbruik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:41
Ik denk niet dat dit slim is. De vaatwasser krijgt dan altijd direct heel heet water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
jeroen3 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:31:
Ik denk niet dat dit slim is. De vaatwasser krijgt dan altijd direct heel heet water.
TS zal een Quooker Combi hebben, waar ook gewoon warm water uit komt ipv alleen kokend water.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:41
@Glenfiddich Dat klopt, het ventiel regelt dat, maar om nu je vaatwasser altijd met 60/70c te vullen gaat misschien iets te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
jeroen3 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:47:
@Glenfiddich Dat klopt, het ventiel regelt dat, maar om nu je vaatwasser altijd met 60/70c te vullen gaat misschien iets te ver.
Het is 50/60 graden ipv 60/70, maar ik ben het er mee eens dat het weinig zinvol is om hier de Quooker voor te gebruiken aangezien beide verwarmingselementen COP1 zijn, en het gebruik van de Quooker dus alleen maar extra leidinglengte en dus warmteverlies oplevert.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
naftebakje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:08:
Het enige wat nuttiger is dan de vaatwas zelf het water te laten opwarmen, is een goedkopere of ecologischere manier van opwarmen. Dus warm water uit een zonneboiler, warmtepompboiler, of een klassieke boiler die het overschot van je zonnepanelen opsoupeert.

Een quooker is te klein hiervoor, dus weinig nut.

En voor het toilet: voorzie een mengkraan, sluit beide kanten op koud aan, en vertel je vrouw dat het warm water is. Vrouw blij, en geen overbodig verbruik.
Om het overschot van de PV panelen te gebruiken heb je een timer ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Buiten dat dit volgens mij zinloos is om de reden genoemd door @deejeebv moet je uitkijken met vaatwassers hotfill aansluiten. Bij de meeste vaatwassers mag dit AFAIK niet, en bij die waar het wel mag moet je uitkijken wat de maximale watertemperatuur is.

Wij hebben onze vaatwasser aangesloten op de WPB en dan is het IMO wel zinvol. De keukenboer zal dat niet met je eens zijn overigens :+ Die zal gaan zeggen dat de afspoelfase met koud water moet vanwege zetmeel, maar ik heb hier nog nooit een nadelig effect gezien van het hotfill aansluiten.. :) Ik moest echter wel een specifieke vaatwasser uitzoeken die uberhaupt hotfill aangesloten mocht worden..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mormegilmaster
Dank allen voor de antwoorden!

Vaatwassers van Miele hebben een heetwater aansluiting tot 60 graden, dus technisch is het prima mogelijk om dit op de warmwater aansluiting te doen denk ik. Vraag is vooral of het zin heeft. Die generatie vaatwassers kan je ook al laten draaien wanneer je zonnepanelen stroom leveren, dus dan zou het niet veel uit maken. Als de stroomkosten gelijk zijn is het een beetje lood om oud ijzer natuurlijk.

De vraag kwam ook wel een beetje op omdat Miele het zelf ook suggereert:
Warmwateraansluiting
Alle vaatwasser van Miele beschikken over een warmwateraansluiting tot 60 °C. Daardoor kan het stroomverbruik met wel 35% en de programmaduur met wel 10% worden verminderd. In het programma ECO daalt het energieverbruik van de vaatwasser tot wel 0,29 kWh.
Specifiek gaat het om deze vaatwasser: Miele G7777

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 15:07
Joris748 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:55:
[...]Om het overschot van de PV panelen te gebruiken heb je een timer ;)
Wat bedoel je exact? Een timer op de quooker zetten, dat scheelt idd een klein beetje (wellicht minder besparing dan de timer je kost)?

Of gewoon de vaatwasser op koud water aansluiten, en elke ochtend op basis van het weer instellen over hoeveel uur de vaatwas mag starten (zo doen wij het, werkt ook met de wasmachine).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
naftebakje schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:05:
[...]
Wat bedoel je exact? Een timer op de quooker zetten, dat scheelt idd een klein beetje (wellicht minder besparing dan de timer je kost)?

Of gewoon de vaatwasser op koud water aansluiten, en elke ochtend op basis van het weer instellen over hoeveel uur de vaatwas mag starten (zo doen wij het, werkt ook met de wasmachine).
Precies het laatste. Vaatwasser aanzetten met de timer op basis van verwacht PV overschot.

De Quooker staat gewoon 24/7 aan hier. Alhoewel er wel een Z-wave stekker tussenzit, heb ik me nog niet verdiept in een mogelijke besparing met een timer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Zoals gezegd levert een COP=1 verwarming vervangen door een andere COP=1 bron niks op qua energieverbruik behalve meer verliezen. Als je een COP>1 bron hebt zoals een zonneboiler of warmtepomp kan het wel nut hebben. Zo hangt mijn (eveneens MIele met hotfill aansluiting) wasmachine aan een WP boiler en verbruikt dan inc. extra verbruik van de wp boiler wel een stuk minder. Vooral in de zomer. Maar zelfs dan is rekenen want bij ons zou een hotfill op de vaatwasser nauwelijks nog iets verbeteren door de lange leiding lengte en het geringe waterverbruik van een vaatwasser.

Qua geld kan op een ander moment opwarmen dan verbruiken wel wat opleveren met PV en/of dynamische tarieven. Maar dan zet de 7 liter van een quooker zonder slimme besturing geen zoden aan de dijk. Of koude quooker op een verkeerd moment.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 27-09-2024 13:37 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

mormegilmaster schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:52:

De vraag kwam ook wel een beetje op omdat Miele het zelf ook suggereert:

[...]

Specifiek gaat het om deze vaatwasser: Miele G7777
Ja het verbruik van de vaatwasser daalt natuurlijk. Maar het verbuikt van de quooker stijgt minstens zo hard en dat noemt de beschrijving niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:27:
[...]

Precies het laatste. Vaatwasser aanzetten met de timer op basis van verwacht PV overschot.

De Quooker staat gewoon 24/7 aan hier. Alhoewel er wel een Z-wave stekker tussenzit, heb ik me nog niet verdiept in een mogelijke besparing met een timer.
Een quooker op een timer die de stroom uitschakelt betekent dat je dan ook geen kokend water kan tappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Wolly schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:37:
[...]

Een quooker op een timer die de stroom uitschakelt betekent dat je dan ook geen kokend water kan tappen.
Goede vraag. Weet niet of er spanning op moet staan, om warm/heet water te kunnen tappen.

Gaat meer om het verminderen van stilstandverliezen in de periodes dat er bijvoorbeeld niemand thuis is. Maar dat moet wel opwegen tegen het extra verbruik voor het opwarmen en het ongemak.

• mormegilmaster
Het zou inderdaad mooi zijn als de quooker ook 'slim' mee kon doen en vooral verwarmen als er zonnestroom beschikbaar is, maar ik denk ook dat de winst hiervan niet heel groot zal zijn.
Voor nu is het me duidelijk!
Ik heb besloten om voor nu de vaatwasmachine gewoon normaal op alleen koud water aan te sluiten. Er zal wel een warmwaterleiding naar dat punt komen, mochten we in de toekomst toch een warmtepomp nemen dan kan die gebruikt worden voor het warmwater van de vaatwasser als die op een geplande tijd aangaat. Desondanks heb ik inderdaad het gevoel dat het marginal gains is. Waarschijnlijk kost de stroom van het hele smarthome systeem me meer 🤡
Pagina: 1