Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-10-2024
Hi allemaal

Wie heeft er ervaring met een inkomsten verzekering wanneer je volledig afgekeurd wordt ?

Ik heb een huis gekocht en woon alleen en wil graag een beetje zekerheid inbouwen .
Stel ik raak arbeidsongeschikt en ik krijg 70 procent van mijn laatst verdiende loon , zou ik bedrag graag met 500 euro willen aanvullen .

Ik zie op internet zulke wisselende bedragen .
Ik heb volgende week een afspraak met adviseur en krijg dan aantal premies te zien maar zou graag beetje voorbereid zijn .
Heeft iemand zo een soort verzekering ? En wat betalen jullie ?
Erg benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit soort verzekeringen zijn vaak een slechte deal.

De goedkoopste variant is typisch als het pensioenfonds een aanvullende regeling aanbiedt.

Typisch is er ook een aanlooptijd naar het lagere inkomen.

Onderschat vooral het risico van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid niet. Dat heeft vaak een groter inkomensrisico dan volledige arbeidsongeschiktheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Ah, maar je gaat eerste 2 jaar afbouwen naar 70 procent . Daarna krijg je max 24 maanden 70 procent via uwv . Ik weet niet zo goed wat er daarna volgt ?
Ik ken zat voorbeelden van patiënten ( werk zelf zorg) die zo ziek waren dat ze echt afgekeurd werden . En heb je alleen nog maar je uwv toch ? Waarom is het dan een slecht idee om deze aan te vullen tot een bepaald bedrag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-05 20:10

K1p

Vaak heeft je werkgever een verzekering voor arbeidsongeschiktheid. Hiaat verzekering dacht ik. Daarin heb je dan basis of uitgebreid. Uiteraard laat zich raden wat beter is. Grote kans dat dit ook bij je formulieren zat bij het aanvragen van de hypotheek.

Wat hierboven bedoelt wordt; wanneer je volledige afgekeurd wordt zit je er vaak beter bij met "basis" Verzekering via de werkgever. Bij een gedeeltelijke afkeuring valt het erg tegen. Je kunt ook informeren bij je werkgever wat er mogelijk is en of je zelf een bijdrage kunt leveren. Om bijvoorbeeld basis naar uitgebreid zelf te betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door K1p op 24-09-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:06

ZieMaar!

Moderator General Chat
Er zijn verschillende opties, voor verschillende situaties. De WIA hiaat verzekering, via je werkgever. Heel goedkoop maar kan veel opleveren. Weinig redenen om die niet te nemen (al weet ik niet of het ook bij lagere inkomens veel doet).

Daarnaast kan er in de CAO iets geregeld zijn. Ik krijg bijv altijd 80% van mijn laatste echte loon. Met 70% van het max dagloon zou ik er hard op achteruitgaan, dus dit is een goede arbeidsvoorwaarde.

Tot slot zijn er arbeidsongeschiktheids verzekeringen. Voor € 500,- pm lijkt dat goed te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Silvana300 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:23:
Ah, maar je gaat eerste 2 jaar afbouwen naar 70 procent . Daarna krijg je max 24 maanden 70 procent via uwv . Ik weet niet zo goed wat er daarna volgt ?
Na de eerste (max 24 maanden net zolang als je WW rechten) loon gerelateerde uitkering komt de vervolg uitkering.

Als je 80~100% afgekeurd bent dan blijf je op 70% (let op als je helemaal niet meer werkt vervalt je arbeidskorting dus netto houd je sowieso minder over)
Ben je tussen de 35~79% afgekeurd krijg je als je minstens 50% van je restverdiencapaciteit verdien dat aangevuld naar die 70%. Mocht het werken alsnog niet lukken dan krijg je maar een percentage van het minimumloon.

Als restverdiencapaciteit sowieso meer dan 65% van je oude loon is dan krijg je helemaal geen uitkering.

• Silvana300
Wij hebben in cao helaas niet een verzekering :(

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Silvana300 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:55:
Wij hebben in cao helaas niet een verzekering :(
Dat hoeft ook niet, dit is gewoon voor elke werknemer zo. Is wettelijk geregeld ;) Dat heet gewoon de WIA ;)

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 25-09-2024 01:22 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RaZ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 01:16:
[...]

Dat hoeft ook niet, dit is gewoon voor elke werknemer zo. Is wettelijk geregeld ;) Dat heet gewoon de WIA ;)
Ook de huidige WIA regeling is eindig (onder de huidige regering?). Speculeren .... Is lange termijn 'werk' 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Will_M schreef op woensdag 25 september 2024 @ 01:24:
[...]

Ook de huidige WIA regeling is eindig (onder de huidige regering?). Speculeren .... Is lange termijn 'werk' 8)
Klopt, de WGA is max 10 jaar, de IVA tot je pensioenleeftijd ;)

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:04
De WGA kent geen maximum duur en stopt net als de IVA zodra je recht hebt op AOW.

Via mijn oude werkgever had ik een aantal aanvullende verzekering op de WIA. Ik maak nu gebruik van een aanvulling op de WGA waarbij mijn inkomen wordt aangevuld tot 80%. Dit geldt ook voor het stuk van mijn inkomen dat boven de WIA loongrens lag toen ik afgekeurd werd. Mooiste is om dit soort verzekeringen collectief af te sluiten. Je hebt dan ook niet te maken met medische waarborgen en een relatief lage premie. De premie werd indertijd betaald door mijn werkgever.

• Silvana300
Dank jullie wel .
Dat is voor wia verzekering gedekt ben snap ik, ik zoek dus een aanvulling op die wia tot 80 procent .
Maar de berekeningen Google kom ik niet uit .
Ik heb nu 3500 euro netto, die zou dan wegzakken naar 3200 bruto door verlies ORT .
Dus ik zou wegzakken naar 2200 euro en die willen verzekeren tot 3000 euro.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 16:16
Wij (mijn vrouw en ik) hebben bij onze hypotheek een arbeidsongeschikheidsverzekering afgesloten.
Gelukkig wel... Want nu zit mijn vrouw aan het einde van het 2e spoor en ziet het er naar uit dat werken practisch onmogelijk wordt. Sinds de inkomsten daling naar 70% maken wij aanspraak op deze verzekering, en deze zal pas stoppen als haar inkomsten terug boven het vorige niveau van 100% komen.

Belangrijkt dingetje waar je wel rekening mee moet houden, je zegt nu '500' euro, maar houd rekening met inflatie, salaris stijging etc. etc. over 20 jaar is 500 euro niet zo veel meer waard als 500 nu is.
De verzekering die je afsluiten heeft dergelijke correcties niet. (zover ik ze heb gevonden)

[ Voor 0% gewijzigd door Zilverdael80 op 25-09-2024 08:08 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:51

LankHoar

Langharig tuig

Silvana300 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 06:57:
Dank jullie wel .
Dat is voor wia verzekering gedekt ben snap ik, ik zoek dus een aanvulling op die wia tot 80 procent .
Maar de berekeningen Google kom ik niet uit .
Ik heb nu 3500 euro netto, die zou dan wegzakken naar 3200 bruto door verlies ORT .
Dus ik zou wegzakken naar 2200 euro en die willen verzekeren tot 3000 euro.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik zou eens met een onafhankelijke verzekeringsagent praten. Er zijn namelijk wel opties om dit te verzekeren. Een paar maand geleden heb ik hier ook naar gekeken met mijn verzekeringsagent namelijk. Echter, omdat ik ook op het punt sta een huis te kopen, zei hij dat dit een logischer moment is om dit af te sluiten, gezien je dan meer opties hebt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit is iets voor PFSL :)
Wonen > PFSL

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-05 15:22
Goed dat je hier überhaupt over nadenkt.

Ik heb hier niet veel verstand van, maar wellicht dat je wat van mijn situatie kan leren.

Ben een jonge zzp'er in de zakelijke dienstverlening en heb een AOV voor bruto € 4.500 per maand met inflatiecorrectie van max. 4% per jaar. Ik krijg dit pas na een jaar ziekte. Voor het overbruggingsjaar houd ik een buffer aan. Dit koste me nu zo'n € 75 per maand bij Centraal Beheer (is aftrekbaar van je IB, maar je moet dan ook IB betalen als je die uitkering krijgt), maar gaat wel stijgen naarmate ik ouder wordt (maar dan heb ik waarschijnlijk meer passief inkomen, dus dan kan die verzekering ook weer omlaag). Dit is volgens mij een particuliere verzekering en kan je ook gewoon afsluiten als je ergens in loondienst bent.

Deze verzekering is zelfstandig en heb geen andere regeling, dus ik weet niet of je zoiets ook als aanvullend kan afsluiten, maar wellicht de moeite waard om uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 21:28
Bij mijn dochter was zo'n verzekering begrensd op 5 jaar. Dus let op.
Bovendien gaat zo'n verzekering pas uitkeren na hun onderzoek en niet van wat het UVW zegt.
En als het door een ongeval is, dan zoeken ze eerst uit wie aansprakelijk is.

• Faxe
Zou in ieder geval een WIA/UWV volgend product kiezen. ASR heeft in ieder geval: https://www.asr.nl/verzek...-excedent-voor-werknemers

Indexatie zou ik meeverzekeren als het mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:37
Ik heb zo’n verzekering die inkomen aanvult tot c. 6000 euro bruto, kost 110 eur pm bruto (dus premie is aftrekbaar van inkomen voor ib). Start uitkering tegelijk met wia , wel medische acceptatie dmv lange vragenlijst).

Mijn werkgever biedt geen enkele aanvullende verzekering en deze particuliere aov vult aan tot genoemd bedrag bij gedeeltelijke of volledige arbeidsongeschiktheid, tot pensioenleeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
Yes, ik heb ook zo'n verzekering. Onze adviseur adviseerde het mij, omdat ik via mijn werk een basis hiaat verzekering heb. Na twee jaar en dermate % arbeidsongeschikt zou de inkomensterugval dusdanig groot zijn dat de hypotheek volgens adviseur niet verantwoord zou zijn.

Ik betaal circa € 35 p.m. voor de verzekering (premie aftrekbaar van inkomen voor inkomstenbelasting). Opzich prima, wat me alleen totaal niet zint is het geld wat de adviseur hier voor vangt. Niet alleen bij de initiële aanvraag, maar ook bij wijziging. Nu aantal jaar verder en inkomen dermate gestegen dat ook de verzekering bijgesteld moet worden, anders betaal ik onnodig premie voor een verzekering die niet zal uitkeren (staat zo in de voorwaarden van de polis). Ik kan dit bij de verzekeraar niet zelf wijzigen, dit kan enkel via een (financieel) adviseur, die voor deze wijziging €150 factureert.

Mijn gevoel zegt dat je al snel uit de pas loopt door loonsverhogingen (inflatiecorrectie / cao etc) en het risico loopt onnodig premie te betalen. En wijzigen kan bij mij enkel via adviseur die er geld voor vraagt. Het zal vermoedelijk niet anders kunnen, maar toch voelt het niet fijn.

• Faxe
Tot 1 januari 2013 wordt de adviseur van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen betaald via provisie. Meestal zo'n 20% van de premie. Vanaf 2013 geldt er een provisieverbod voor deze verzekeringen en moet de adviseur zich direct laten betalen voor advies. Vandaar dat je nu overal apart voor moet betalen bij deze verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Cheetah
Ik kan de verzekering elk jaar 5% verhogen, premie gaat dan ook iets omhoog. Maar een mailtje naar de verzekeraar is voldoende.

Heb hem trouwens lopen bij TAF, en afgesloten via een lokale adviseur.

Btw, als het voornamelijk is om het hypotheekrisico te dragen, kun je dan niet beter een hypotheekbeschermer of zoemers nemen? Daarmee verzeker je de hypotheeklasten bij arbeidsongeschiktheid. En dan heb je de gewone uitkering voor overige lasten. Volgens mij is dat een stuk goedkoper…

[ Voor 42% gewijzigd door De Cheetah op 25-09-2024 19:39 ]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 22:36
Zonde van het geld.. als je daar zorgen over maakt spaar dan wat extra in het begin zodat je een flinke buffer hebt.

Zo hebben wij het gedaan en het geld staat nu 3,5% rente te trekken voor extra inkomsten.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:30
Ik heb het destijds in 2013 afgesloten bij BNP Paribas Cardiff, betaal €27,66 p/m en ben verzekerd voor een bedrag van €950,00 p/m vanaf de 13de maand wordt dit uitbetaald (eerste jaar eigen risico).

• De Cheetah
Nopheros schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:46:
Zonde van het geld.. als je daar zorgen over maakt spaar dan wat extra in het begin zodat je een flinke buffer hebt.

Zo hebben wij het gedaan en het geld staat nu 3,5% rente te trekken voor extra inkomsten.
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel geld je moet sparen als 30er om de rest van je werkzame leven 2500 euro extra pm te krijgen.

Men zegt wel eens: je moet alleen verzekeren wat je niet zelf kunt betalen. Laat dit nou zo'n beetje het enige risico zijn dat ik echt niet zelf kan betalen (ok, plus letsel aan anderen toebrengen).

Het is nou eenmaal een gegeven dat een kleine kans (arbeidsongeschikt raken) x grote impact (geen/minder inkomen) moeilijk te bevatten is. Mensen slaan te vaak door naar 1 van de twee en verwaarlozen de ander. Mjn advies aan TS is, beschouw dit niet als een risico/rendement afweging (gemiddeld genomen zal de verzekeraar er iets, misshien wel veel te veel, aan overhouden).

Maar bekijk het in de hele package van je inkomen, de peace of mind, De zorgeloosheid. Ja dat kost een paar tientjes in de maand, tsjah ik vind het niet zonde.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 22:36
De Cheetah schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:19:
[...]

Heb je wel eens uitgerekend hoeveel geld je moet sparen als 30er om de rest van je werkzame leven 2500 euro extra pm te krijgen.

Men zegt wel eens: je moet alleen verzekeren wat je niet zelf kunt betalen. Laat dit nou zo'n beetje het enige risico zijn dat ik echt niet zelf kan betalen (ok, plus letsel aan anderen toebrengen).

Het is nou eenmaal een gegeven dat een kleine kans (arbeidsongeschikt raken) x grote impact (geen/minder inkomen) moeilijk te bevatten is. Mensen slaan te vaak door naar 1 van de twee en verwaarlozen de ander. Mjn advies aan TS is, beschouw dit niet als een risico/rendement afweging (gemiddeld genomen zal de verzekeraar er iets, misshien wel veel te veel, aan overhouden).

Maar bekijk het in de hele package van je inkomen, de peace of mind, De zorgeloosheid. Ja dat kost een paar tientjes in de maand, tsjah ik vind het niet zonde.
Lees de TS even. De TS wil zich voor 500 euro per maand extra verzekeren.

Daarnaast zie ik niet hoe je met een paar tientjes per maand 2500 euro extra krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door Nopheros op 25-09-2024 23:02 ]

• De Cheetah
@Nopheros die paar 10tjes heeft betrekking op de mogelijke verzekering van TS. Aftrekbaar voor belasting ook nog. Prima toch, als hij daar wat rust uit haalt én zich erop voorbereid zijn eigen boontjes te doppen?

• Silvana300
De Cheetah schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:19:
[...]

Helemaal mee eens . Als zorg medewerker heb ik veel gezien . Natuurlijk is de kans klein dat je afgekeurd raakt maar zeker wel aanwezig .
Ik ben inmiddels iets verder . Een verkering om 80 procent te dekken kost ca 70 euro per maand .
Daar krijg je 20 euro van terug van de belasting .
Het geeft rust en dan weet je ook dat je de hypotheek kan blijven betalen . Waar moet je anders heen als dit niet lukt ? De huurwoningen liggen niet voor het oprapen .
Pagina: 1