[MinisForum V3/ZorinOS] MPP Styles driver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:20

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb onlangs een MinisForum V3 tablet gekocht en heb hier nu Zorin OS 17 op staan met Kernel 6.8 en Gnome 43.
Ik heb hierbij de stylus van MinisForum ook en die zou ik graag gebruiken om wat te kunnen schrijven en tekenen op het tablet.
Dit kan werken, want ik heb tevens TuxedoOS, KDE Plasma 6 en Kernel 6.11 op de tablet gehad en daar werd de stylus herkend en kon ik er mee werken. Alleen KDE is wat touch-tablet onvriendelijk. Ik wil liefst geen vanilla ubuntu, vanwege snap, dus dacht ik een derivative als Zorin te kunnen gebruiken.

Mijn vermoeden is nu dat de stylus wel herkend wordt door kernel 6.11 maar nog niet door 6.8
Is mijn aanname correct en zou ik Zorin kunnen voorzien van een nieuwe Kernel? Wat zou dan de manier zijn om dit te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
MinisForum V3 Tablet
De stylus wordt in KDE Plasma herkend als PNP0C50:00 222A:550D Stylus (is dit een PCI-device id of een USB-device id?)

Zorin OS 17.2, Kernel 6.8.0.45-generic
Gnome 43.9 op Wayland

TuxedoOS 3, Kernel 6.11.0.102007-tuxedo
KDE Plasma 6.1.5 op Wayland

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uitgevlooid wat de verschillende versies en types zijn en wat ik hierboven aan specs heb genoteerd is hoe ver ik gekomen ben. Ik had een post gevonden over het installeren van IPTSD op de tablet, maar dit lijkt samen te hangen met het gebruik van een kernel die specifiek voor MS Surface bedoeld is en daar wilde ik nog niet aan beginnen (maar wellicht is dit wel de manier om te gaan). IPTSD als service werkt voor mij nog niet, omdat deze direct crasht omdat hij geen DEVICE kan vinden. Daarmee ben ik dan terug bij het feit dat de Kernel de stylus niet herkent?

Ik heb geen idee van hoe ik kan onderzoeken of de stylus uberhaupt gezien wordt door het OS.
Daarnaast heb ik met de release van ubuntu getest die MinisForum op hun site zelf aanbiedt, daar zit zelfs een 6.5 kernel in en die herkent de stylus dan ook al niet.

Ligt dit dan nu aan Gnome vs. KDE, 6.8 vs. 6.11 of gewoon een driver die niet geladen is en kan ik deze wellicht los toevoegen. B)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Beste antwoord (via ElCondor op 25-09-2024 16:32)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik in m'n package manager kijk, zie ik niet dat de kernel afhankelijk is van libinput of vice versa. ;) Ik zie voornamelijk grafische onderdelen er naar verwijzen.

Die twee staan dus los van elkaar. De belangrijkere vraag is hoe je zonder zelf compileren een nieuwere libinput gaat krijgen op je huidige systeem. Of eens kijken of TuxedoOS andere desktop omgevingen beschikbaar heeft die je kan installeren. Dan kan je bij het inloggen kiezen welke sessie je wilt, KDE of Gnome bijvoorbeeld.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het kan al zo eenvoudig zijn als een iets andere kernel configuratie. Op m'n vorige werk had ik een Lenovo Thinkpad T14 AMD en ik had met m'n Debian Unstable geen problemen met de webcam. Dat werd via renoir module geregeld. Maar Debian Stable met de Backports kernel, effectief dezelfde versie als die ik had, werkte de webcam niet. Verschil: renoir module was niet ingeschakeld in de kernel config en dus niet als module beschikbaar.
Het zou zoiets simpels kunnen zijn. Het oplossen echter kan op 2 manieren: of je installeert de werkende kernel of je compileert 'm zelf en zet de module aan in de config.

Er is overigens ook een KDE big screen/tablet interface. Ook heeft KDE naast Plasma Desktop ook Plasma Mobile die je zou kunnen proberen. Is een apart package. Zelf geen ervaring mee.

Oh, en het device ID dat je gaf is online te vinden. Zelf even gezocht en daar kwam ik de volgende merge request tegen: https://gitlab.freedeskto...put/-/merge_requests/1026
Dit is van libinput, de library verantwoordelijk voor alle input apparaten. En dus ook je stylus van he, de tablet die jij hebt!

Het ziet er dus naar uit dat het niet een kernel ding is, maar de versie van libinput. Kernel 6.11 is vorige week uitgekomen en de merge request is ~2 maanden geleden gemerged. TuxedoOS lijkt dus aardig nieuwe software te gebruiken, gezien het al kernel 6.11 heeft. Dus het is redelijk veilig te stellen dat ze ook de nieuwere libinput hebben met ondersteuning hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Right, maar wat is dan de weg? Libinput updaten? Of kan dat alleen als je een nieuwe kernel ook gaat gebruiken? (Ik ben niet zo thuis in die materie).
Kan een nieuwe versie van libinput dan ook met de 6.8 kernel werken?

Questions, questions ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik in m'n package manager kijk, zie ik niet dat de kernel afhankelijk is van libinput of vice versa. ;) Ik zie voornamelijk grafische onderdelen er naar verwijzen.

Die twee staan dus los van elkaar. De belangrijkere vraag is hoe je zonder zelf compileren een nieuwere libinput gaat krijgen op je huidige systeem. Of eens kijken of TuxedoOS andere desktop omgevingen beschikbaar heeft die je kan installeren. Dan kan je bij het inloggen kiezen welke sessie je wilt, KDE of Gnome bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Oki, ik ga er eens op onderzoek naar..

TuxedoOS is uitsluitend KDE, maar ik ga eens kijken hoe libinput te compileren. Ik dacht dat het net zoiets kon zijn als een package en dat je deze daarmee gewoon uit een repo kon apt installen, oid. Maar zo makkelijk is het dan weer niet :)

Weer een leuke puzzel! Bedankt voor nu, als ik er niet uit kom, dan laat ik weer van me horen. als het me wel lukt, zal ik de door mij gevonden oplossing uiteraard ook posten :)

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Hahaha, na wat spitten over hoe libinput aan de praat te krijgen en up-to-date te brengen, het volgende geprobeerd:
Onderzocht welke versies met TuxedoOS en ZorinOS geleverd worden:
beide 1.20.0, aldus de documentatie en package resources op het internet :/
Eens kijken of mijn TuxedoOS installatie toch een nieuwere versie heeft:
1.20.0, hmmmm
Onderzoeken wat er dan nu precies op Zorin zelf geinstalleerd is:
libinput not found, can be installed... enz.
Hmmm...
code:
1
2
3
sudo apt install libinput-tools
libinput --version:
1.20.0

Nochthans geeft het settingspaneel de melding dat er geen stylus gevonden kan worden, maar als ik dan de stylus bij het scherm houdt, springt me daar de cursor gewoon naar de stylus-punt toe! :D. Ik vermoed dat het settings paneel alleen om kan gaan met Wacom (AES) styli en niet mt MPP styli B)
Of het nu aan de libinput tools lag of iets anders, ik ben in ieder geval heel blij dat het nu werkt!
@Hero of Time Thx maar weer eens!

[ Voor 5% gewijzigd door ElCondor op 26-09-2024 08:06 ]

Pagina: 1