Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kantera
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-10-2024
Dag iedereen

Ik heb me zonet een LG G4 aangeschaft van 65 inch en ben er ongelooflijk blij mee.
Aangezien ik altijd met de "beste" instellingen wil werken als ik iets nieuws koop, had ik graag jullie tips.
Ik kan er allemaal niet zo veel van en daarom heb ik deze topic aangemaakt.

Voor het kijken van programma's via mijn TV-box van Telenet, kies ik de beeldmodus "Standaard" en heb ik de volgende onderstaande zaken ingesteld. Hebben jullie hier bijkomende tips voor of nog suggesties?

HELDERHEID
  • OLED pixelhelderheid: 80
  • Contrast aanpassen: 95
  • Zwartniveau: 50
  • Autodynamisch contrast: Uit
  • Maximale helderheid: Hoog
  • Gamma: 2.4
  • Videobereik: Automatisch
  • Motion Eye Care: Uit
KLEUR
  • Kleurdiepte: 60
  • Witbalans: Warm 20
ZUIVERHEID
  • Scherpte aanpassen: 30
  • Supperresolutie: Uit
  • Ruisonderdrukking: Uit
  • MPEG-ruisonderdrukking: Uit
  • Soepele gradatie: Uit
  • Trumotion: Natuurlijk
Wanneer ik overschakel naar bijvoorbeeld Netflix of mijn PS5, gaat hij vanzelf in een andere modus, en daar zijn de instellingen perfect voor mij. Of hebben jullie daar ook nog suggesties voor?

_/-\o_ Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:23
Jammer dat je al gelijk in de Standaard modus terecht bent gekomen. Ik zou altijd Filmmaker aanraden. Waarom zeg ik jammer? Omdat je nu waarschijnlijk een tijdje zal moeten gaan wennen aan het "gelige" van Filmmaker maar geloof me, na een weekje zal je het zeer waarderen.

En zo niet? Tja, het is toch altijd iets persoonlijk. Ken er genoeg die zweren bij standje Vivid want dan poppen de kleuren er zo lekker uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb destijds voor mijn C7 de calibratiesettings van Rtings overgenomen. Daar ben ik zeer tevreden over. Die hebben ze ook voor de G4. https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/g4-oled/settings. Zoals ze zelf ook aangeven: dit is naar hun inzicht de beste instelling, maar pas 'm waar nodig aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 24-09-2024 19:59 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kantera
Jorgen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:59:
Ik heb destijds voor mijn C7 de calibratiesettings van Rtings overgenomen. Daar ben ik zeer tevreden over. Die hebben ze ook voor de G4. https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/g4-oled/settings. Zoals ze zelf ook aangeven: dit is naar hun inzicht de beste instelling, maar pas 'm waar nodig aan.
Bedankt, deze had ik inderdaad ook gevonden. Ik heb een paar dingen nog aangepast tov wat zij hadden. Helderheid op 60 geplaatst, Kleurbereik heb ik "Origineel' en zij "Auto". Ik snap niet goed in de uitleg waar daar het verschilt zit? En witbalans heb ik Warm 20 ipv Warm 50 (Want dat is net wat te "gelig") en scherpte aanpassen naar 30. Nog suggesties? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kantera schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:04:
[...]

Bedankt, deze had ik inderdaad ook gevonden. Ik heb een paar dingen nog aangepast tov wat zij hadden. Helderheid op 60 geplaatst, Kleurbereik heb ik "Origineel' en zij "Auto". Ik snap niet goed in de uitleg waar daar het verschilt zit? En witbalans heb ik Warm 20 ipv Warm 50 en scherpte aanpassen naar 30. Nog suggesties? :*)
Ik heb me verder niet verdiept in de settings van deze generatie panelen, omdat ik nog tevreden ben met de mijne. Daar kan ik je niet mee helpen, maar er is hier vast iemand die tips heeft. Als je Rtings volgt, zit je volgens mij al hartstikke goed. Is wat mij betreft toch wel een van de beste als het gaat om tv-reviews en tv-kalibraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kantera
Ik heb nog wat zaken aangepast:

HELDERHEID:
- OLED pixelhelderheid: 60
- Contrast aanpassen: 85
- Zwartniveau: 50
- Autodynamisch contrast: Uit
- Maximale helderheid: Hoog
- Gamma: 2.2
- Videobereik: Automatisch
- Motion Eye Care: Uit

KLEUR:
- Kleurdiepte: 50
- Witbalans: Warm 20

ZUIVERHEID:
- Scherpte aanpassen: 30
- Supperresolutie: Uit
- Ruisonderdrukking: Uit
- MPEG-ruisonderdrukking: Uit
- Soepele gradatie: Uit
- Trumotion: Natuurlijk

Nu vraag ik me nog af wat ze juist bedoelen met kleurbereik: Origineel of Auto?
En zetten jullie iets van die AI zaken aan? Zoals AI Picture enzovoort?

Bedankt!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@kantera Met origineel bedoel je native?

Ik lees dit bij Rtings
From the Color menu, we left the Color Depth set to '50' and Tint set to '0,' as these settings are already the closest ones to the SDR calibration targets. We also left the Color Gamut set to 'Auto Detect,' but if you prefer saturated colors, setting it to 'Native' will adjust SDR content to match the HDR color gamut of the display. From the White Balance menu, we chose the 'Warm 50' Color Temperature. If you prefer a warmer or colder image, you should adjust this setting to your liking.
Native zou dan voor meer verzadigde kleuren zorgen tov auto.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:23
Wat betreft AI settings. Ik zet alleen AI brightness aan, alleen voor overdag. Dat activeert de lichtsensor in de tv.

Maar volgens sommige puristen is ook dat vloeken in de kerk :9

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 09:40

GHR

Waarom heb je de gamma waarde teruggezet naar 2.2. Gaf 2.4 teveel saturatie / contrast?

• kantera
Jorgen schreef op woensdag 25 september 2024 @ 01:01:
@kantera Met origineel bedoel je native?

Ik lees dit bij Rtings

[...]

Native zou dan voor meer verzadigde kleuren zorgen tov auto.
Ja, had dat ook gelezen, maar ik ben een beetje een leek op dat vlak. Wat bedoelen ze dan juist met verzadigde kleuren? |:(

• kantera
GHR schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:06:
Waarom heb je de gamma waarde teruggezet naar 2.2. Gaf 2.4 teveel saturatie / contrast?
Bij het switchen tussen de 2, ging mijn voorkeur dan toch naar 2.2. En is ook wat ze op die site aanraden.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kantera schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:39:
[...]

Ja, had dat ook gelezen, maar ik ben een beetje een leek op dat vlak. Wat bedoelen ze dan juist met verzadigde kleuren? |:(
Er zijn allerlei wetenschappelijke achtergronden over hoe kleurwaarneming werkt, en net als bij audio is het ook een stuk perceptie en beleving. Harder volume, meer hoge tonen of juist meer bass kan dan mooier ervaren worden dan een natuurgetrouw en evenwichtiger geluid.

Zo is het ook met beeld. Voor het gemak kan je het zien als de mate van felheid en levendigheid van de kleuren op je beeldscherm, foto's, etc. Een heel natuurgetrouwe beeldafstelling is veel fletser dan een winkelmodus waarbij de kleuren veel feller zijn en van het beeldscherm af spatten. Veel Samsung telefoons hadden/hebben dat ook. Veel mensen vinden die hogere intensiteit en levendigheid mooi. Maar vaak is dat niet zoals het werkelijke beeld is. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kantera
Doen de volgende zaken eigenlijk veel, zoals Superresolutie enzovoort? Of is dit enkel wanneer je een DVD zou opzetten?
Doet dit iets als je naar gewone TV kijkt? Best uizetten?

ZUIVERHEID:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 12:31
Hoi Tweakers-collega's ;)

Even een vraag; ik overweeg om deze LG G4 in 65" formaat te kopen.
Ik zou echter vooraf even willen weten of er in de doos een muurbeugel bijgeleverd is, of niet?
Hoe was dat bij jullie?

En als er een muurbeugel bij zit, wat voor een is dat dan?
Hebben jullie deze gebruikt, of toch een andere aangeschaft?

Bedankt voor de feedback,
Dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kantera schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:41:
Doen de volgende zaken eigenlijk veel, zoals Superresolutie enzovoort? Of is dit enkel wanneer je een DVD zou opzetten?
Doet dit iets als je naar gewone TV kijkt? Best uizetten?

ZUIVERHEID:
Volgens mij zet je de meeste dingen standaard uit. Voor specifieke ervaringen kan je dan beter in het LG Oled topic kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

DaveCool schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:21:
Hoi Tweakers-collega's ;)

Even een vraag; ik overweeg om deze LG G4 in 65" formaat te kopen.
Ik zou echter vooraf even willen weten of er in de doos een muurbeugel bijgeleverd is, of niet?
Hoe was dat bij jullie?

En als er een muurbeugel bij zit, wat voor een is dat dan?
Hebben jullie deze gebruikt, of toch een andere aangeschaft?

Bedankt voor de feedback,
Dave
Je zit nu in een topic over kalibratiesettings. Voor jouw vraag kan je heel makkelijk op de website kijken, of een tv-winkel raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 12:31
Jorgen schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:37:
[...]

Je zit nu in een topic over kalibratiesettings. Voor jouw vraag kan je heel makkelijk op de website kijken, of een tv-winkel raadplegen.
Tuurlijk, snap ik en weet ik. En btw heb ik heb ik getracht te zoeken, maar is niet met een duidelijk antwoord te voorzien...

Maar ik dacht ik heb hier een aantal eigenaren bij elkaar en wilde zodoende toch even deze tussen-vraag stellen.

Indien dat niet gewenst is dan mag het genegeerd worden, maar ik hoopte als Tweakers onder elkaar toch wat meewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

DaveCool schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:13:
[...]

Tuurlijk, snap ik en weet ik. En btw heb ik heb ik getracht te zoeken, maar is niet met een duidelijk antwoord te voorzien...

Maar ik dacht ik heb hier een aantal eigenaren bij elkaar en wilde zodoende toch even deze tussen-vraag stellen.

Indien dat niet gewenst is dan mag het genegeerd worden, maar ik hoopte als Tweakers onder elkaar toch wat meewerking.
Tweakers onder elkaar helpen elkaar graag; in dit geval zou je vraag hier horen: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Maar bedenk ook: het is geen helpdesk. Dus laat dan in elk geval duidelijk zien waarom het nog niet gelukt is om een antwoord te vinden. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kantera
Jorgen schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:36:
[...]

Volgens mij zet je de meeste dingen standaard uit. Voor specifieke ervaringen kan je dan beter in het LG Oled topic kijken
Bedankt dat je steeds de tijd neemt om te antwoorden op mij. Dus best dit in een andere topic vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@kantera Graag gedaan. Heel specifieke dingen mag je gerust in je eigen topic houden. Maar als je bijv algemene dingen over kalibratie van LG Oled wilt weten, kan je inderdaad ook in dat topic info vinden en ervaringen bespreken. Vziw is er geen 'groot kalibratie topic', maar stel dat dat onderwerp je extra interesseert kan je natuurlijk ook zo'n topic beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 12:27
Betwijfel of je met deze instelling het optimale beeld krijgt. Als je het echt zo bealngrijk vind, zoek dan een persoon die een ISF kalibratie kan uitvoeren, met ook gekalibreerde apparatuur.
*edit* Na minimaal 200 uur aan te hebben gestaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Unknown Alien op 18-10-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-04 09:12
Ik ben eind nov overgestapt van een LG CX naar de LG G4. Eigenlijk best wel teleurgesteld in de standaard ingestelde beeldkwaliteit. Wat ik niet begrijp is dat er geen mogelijkheid is om instellingen (configuratie) afzonderlijk op te slaan zodat je makkelijker kan vergelijken en kan terughalen. De G4 heeft daarbij een veel te uitgebreid en onsamenhangend menustructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Over dit onderwerp is ook een heel interessante patreon te vinden waarvoor je geen lid hoeft te zijn: https://www.patreon.com/collection/673626?view=expanded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werner-66
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-01 01:13
Hallo allemaal,

Ik zou ook graag de instellingen voor mijn LG G4 hier willen delen.

Beeldmodus: Automatisch

HELDERHEID

OLED pixelhelderheid: 60
Contrast aanpassen: 100
Zwartniveau: 50
Autodynamisch contrast: Uit
Maximale helderheid: Uit
Gamma: 2.4
Videobereik: Automatisch
Motion Eye Care: Aan

KLEUR

Kleurdiepte: 60