Lak is stroef en plakkerig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touweem
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Dag allen!

Ik heb een klassieke tafel gerestaureerd en daarna met sencys jachtlak gelakt zodat we geen onderzetters hoeven te gebruiken. De derde laag heeft nu een week gedroogd maar de laklaag is heel plakkerig en stroef geworden. Als je met je vingers erover gaat piept het als een malle.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet een oplossing?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Touweem op 24-09-2024 22:54)

• twain4me
  • Laatst online: 19:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat ligt denk ik niet aan het merk van je lak maar aan een te hoge luchtvochtigheid tijdens het aanbrengen, wellicht in combinatie met te dik aanbrengen/ niet goed gedroodge vorige laag.

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 24-09-2024 19:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:40

Jrz

––––––––––––

Te dik aangebracht?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat zegt genoeg volgens mij.

Er af schuren en dan iets als International of Epifanes gebruiken?
1 laag per dag met een goede lakroller die niet bij de Praxis ligt...
En eerste lagen verdunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 24-09-2024 18:38 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurren
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik had precies hetzelfde met Ruwa Jachtlak, waarschijnlijk dezelfde soort lak. Van alles geprobeerd om het mooi hard te krijgen, maar het bleef altijd rubberig, en vocht gaf witte vlekken. Ik denk dat je op dit moment niet veel anders kan doen dan accepteren of overnieuw beginnen...

Ik ben sinds een poosje overgestapt op Glitsa Parketlak PT voor het afwerken van houten projecten. Dat geeft voor mij de perfecte afwerking! Ik doe 3 lagen, tussendoor schuren, en je krijgt een harde krasvaste afwerking. Voor een klassieke tafel is eiglans denk ik heel mooi!

https://www.glitsa.nl/nl/producten/parketlak-pt-eiglans

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 19:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat ligt denk ik niet aan het merk van je lak maar aan een te hoge luchtvochtigheid tijdens het aanbrengen, wellicht in combinatie met te dik aanbrengen/ niet goed gedroodge vorige laag.

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 24-09-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:40

Jrz

––––––––––––

Is het echt plakkerig, of gewoon heel stroef?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb dit ook ooit gehad met waterbasis heldere zijdeglans lak. Die had ik wat verdund (5%) om hem beter te kunnen spuiten. Ook de lagen kort laten uitharden voor opschuren en overspuiten bij matige temperatuur.

Is uiteindelijk wel harder geworden maar heeft weken geduurd. En het is nog steeds niet top.

[ Voor 3% gewijzigd door AtomicShockwave op 24-09-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touweem
  • Laatst online: 26-11-2024
Jrz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:13:
Is het echt plakkerig, of gewoon heel stroef?
Vooral stroef. Plakkerig als in als je een plastic kaart erop legt krijg je hem er moeilijk van af.

Je vroeg ook naar te dik, maar de zijkanten zijn hetzelfde en die kun je volgens mij niet te dik doen.
Pagina: 1