Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldeerbout
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-10 20:37
Hallo,

Ik heb een Panasonic WH-MDC05H3E5 aangelsoten op een nieuw aangelegd vloerverwarmingssysteem en een tesy boiler. Aan de retour zit een flamco ontluchter en vuilafscheider.

Ik merk al een tijdje op dat mijn pomp debiet heel erg schommelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ENUD4VTEYajA1XxowJsGiY2I0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTGE3LJiZiGzjWqHMEGL62DL.png?f=fotoalbum_large

Dit was ooit niet zo. Ik zie die wisselingen niet terug op de flow metertjes van de vloerverwarming verdelers. maar ik ben eens gaan kijken en heb de leidingen losgenomen. En zag ontzettend veel roestige drab dus ik maak me er wel zorgen om. het hecht zich niet aan de leidingen, je veegt het er zo af maar het vernauwd wel de leidingen.

Ik heb er vervolgens Fernox Cleaner F3 in gegooit en gekeken wat dat deed.

Alleen lijkt de drab niet op te lossen, want als ik mijn vinger in zo'n flexibele leiding steek voel je de gribberige drab opnieuw. Het geloosde water was ook niet vies.

Ik heb de vuilafscheider en het filter in de warmtepomp schoongemaakt. En die waren heel vuil in de kleur van roest.

Er zitten wel wat verschillende soorten materialen in mijn CV circuit en er is niets gedaan aan galvanische corrosie:
  • messing (koppelingen)
  • kunststof (vloerverwarming en leidingen)
  • RVS (4x flex leiding en vloerverwarming verdeler)
  • [i]staal (tesy boiler)[/li]
Ik heb 2 vragen:

Hoe krijg ik mijn cv circuit schoon en hoe voorkom ik deze roest?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Is het wel roest?
Want glibberig en rood doen mij denken aan een biofilm die je ook wel eens ziet in filters van (opblaas)zwembaden. Er zijn middeltjes voor (nogal milieu-onvriendelijk meestal) die de bioflim kunnen afbreken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldeerbout
Hier zie je de kleur van de drab

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kr46LvXRTVMZH1ZXMnNdB07g6S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnjvyKlOgYxIP0ei16GjvVue.jpg?f=fotoalbum_large

De drab zelf is daar al weg omdat ik die met mijn vinger eruit gelepeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:37
Een galvanische kakafonie aan metalen. Het meest onedele spul zal gaan oxideren, in dit geval de ketel.

Het open maken van het systeem heeft nu een nieuwe dosis zuurstof toegediend, dus het oxidatie proces kan straks weer vrolijk verder.
Beide flamco dingen zitten op de retour? Ik meende te herinneren dat de ontluchter op de aanvoer hoort, mogelijk is dat tegenwoordig anders.

Mijn ex schoonvader (een stoomketel bouwer) zei altijd dat de lage temperatuur systemen dit soort problemen zouden kunnen krijgen omdat de temp niet hoog genoeg wordt om het biologisch dood te maken en de belletjes er uit te krijgen, het was een norse grote man, ik heb nooit naar details gevraagd.

Goed, hoe krijg je het schoon, je kunt het spoelen met (bijvoorbeeld) kraanwater.
Ik zou ook de pomp openmaken als je daar bij kunt, kijken of die niet vol zit. De label a pompen hebben vaak permanent magneten waar een boel rommel op blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:21
Zit in het vat ook een 'anode' tegen corrosie? of is het een RVS vat?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldeerbout
Beide flamco dingen zitten op de retour? Ik meende te herinneren dat de ontluchter op de aanvoer hoort,
klopt maar het is zo'n alles in 1 ding. En ik verkoos een filter in het retour voor het ontluchten in de aanvoer.
Zit in het vat ook een 'anode' tegen corrosie? of is het een RVS vat?
Wat je bedoelt gaat om het tapwater, dat is gescheiden van het CV circuit dus dat gaat niet helpen. Maar die zit er inderdaad in. Trouwens, ook RVS vaten hebben soms een anode.
Pagina: 1