Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:27
Beste Tweakers leden,

Wij zijn voornemens om een 3 tal airco's te laten plaatsen (multisplit) en hebben daarvoor een offerte opgevraagd bij 2 verschillende bedrijven. Wij hebben 2 toch wel verschillende offertes ontvangen en zoeken wat onafhankelijk advies (beide is MHI). Primair willen we ermee verwarmen. Afgelopen winter hebben we voor 80-90% de woonkamer verwarmd met een 1.5kW sfeerhaard (COP = 1 :X), dit ging goed tot rond het vriespunt daarna is de CV wel gebruikt. Gasverbruik sinds november vorig jaar is zo'n 200m3.

Het betreft een hoekwoning uit 2006 van 151m2 met goede isolatie (+/- 12cm), de woonkamer is op de eerste verdieping, hoogte is 2.6m. Voor de volledigheid de plattegrond van de 3 verdiepingen (op volgorde):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhgPszmA--ciEhM0WTSXaDJ_Er4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17hEVwVRfLWfBsBZvNgNUUMV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DX4avjFN_niUuP014vQMcGFQOck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZaB4MDP9TpK3rOm0RHu5kWK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mv499ylJmuAH2O_9W1OsLTULNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZ3Ud7AzcZswMl90YlYo1Aug.jpg?f=fotoalbum_tile

Wij willen in de volgende ruimtes een airco hebben:
- Bijkeuken (deze zal in de winter de temperatuur daar wat constant moeten houden, er is daar verder geen verwarming)
- Woonkamer (Primair verwarmen)
- Slaapkamer (plattegrond met 3 slaapkamers en dan de onderste, enkel bij echt warme dagen koelen).

Offerte partij A:
- Buitenunit: SCM50ZS-W 5.0 kW
- Bijkeuken: SRK25ZS-WF 2.5 kW
- Woonkamer: Wandunit SRK35ZS-WF 3.5 kW
- Slaapkamer: Wandunit SRK20ZS-WF 2.0 kW

Offerte partij B:
- Buitenunit: SCM 71ZS-W 7.1 kW
- Bijkeuken: Wandunit SRK20ZS-WF 2.0 kW
- Woonkamer: Wandunit SRK50ZS-WFT 5.0kW
- Slaapkamer: Wandunit SRK20ZS-WF 2.0 kW

Prijs laat ik even in het midden. Ik zit vooral in dubio over het vermogen voor de woonkamer.
Woonkamer + keuken kom ik op 44,2m2 oftewel 114,9m3, dan haal ik de trap, toilet, gang en berging eraf. Volgens mij moet 3,5 kW dat kunnen hebben. Nu is het natuurlijk verleidelijk om wat vermogen over te hebben maar ik wil voorkomen dat het systeem gaat pendelen.

Bedankt voor het meedenken, indien meer info nodig is dan hoor ik het wel :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerner
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-09 11:06
Hallo,
Een 3,5 kW is echt te klein als je een fatsoenliljke temperatuur in je woonkamer wil bereiken. In een goed geisoleerd huis heb je voor het grofweg berekenen van de koelcapaciteit een factor 40 nodig. Dat wil zeggen dat je het aantal kuubs moet vermenigvuldigen met 40. Voor jou geval zal je dan rond de 4,6 kW uitkomen. Ook jouw zorgen over pendelen van het buitendeel is zijn niet nodig, in huidige installaties zit een toerengeregelde compressor die afhankelijk van de gevraagde capaciteit meer of minder toeren maakt en dus niet gaat pendelen. Wil je trouwens de airco voor de woonkamer vooral gebruiken voor te verwarmen, denk dan eens aan een vloerunit. Omdat deze onder uitblaast verdeeld hij de warmte veel beter over de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
Gerner schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:07:
Hallo,
Een 3,5 kW is echt te klein als je een fatsoenliljke temperatuur in je woonkamer wil bereiken. In een goed geisoleerd huis heb je voor het grofweg berekenen van de koelcapaciteit een factor 40 nodig. Dat wil zeggen dat je het aantal kuubs moet vermenigvuldigen met 40. Voor jou geval zal je dan rond de 4,6 kW uitkomen. Ook jouw zorgen over pendelen van het buitendeel is zijn niet nodig, in huidige installaties zit een toerengeregelde compressor die afhankelijk van de gevraagde capaciteit meer of minder toeren maakt en dus niet gaat pendelen. Wil je trouwens de airco voor de woonkamer vooral gebruiken voor te verwarmen, denk dan eens aan een vloerunit. Omdat deze onder uitblaast verdeeld hij de warmte veel beter over de ruimte.
Bedankt Gerner voor je reactie. Ik heb dit bij partij A aangegeven en deze kwam met de optie om de binnenunit naar 5kw aan te passen en een 6kw buitenunit. Ik zie in de specs weinig verschil tussen de 5 en 6kw. In de praktijk zullen ze weinig tot nooit allemaal tegelijk staan te verwarmen maar 2 tegelijk verwacht ik zeker wel, is die 6kw dan afdoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
Als jij met een sfeerhaard van 1.5 kW je woonkamer op temperatuur kan houden tot het vriespunt, heb je zeker geen 5 kW nodig daar, laat staan een buitenunit van 7.1 kW.

Belangrijker is dan om te kijken naar het minimale vermogen bij -10 graden. Dan leveren een SCM50/60 beiden nog zo'n 4.6 kW aan warmte.

[ Voor 74% gewijzigd door GermanPivo op 29-09-2024 08:17 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Ik zie op de plattegrond geen bijkeuken. Een airco om een ruimte iets op temperatuur te houden is wel een relatief dure oplossing.

Voor woonkamer moet je rekening houden met de verdeling van warmte..Je wilt eigenlijk geen grote 5kW unit en dan maar hard blazen zodat het overal komt. Bij de ramen heb je de unit nodig ivm koudeval, gangdeur en keuken iets minder. Wellicht dat met deze indeling 1 unit net uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
Rukapul schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:18:
Ik zie op de plattegrond geen bijkeuken. Een airco om een ruimte iets op temperatuur te houden is wel een relatief dure oplossing.

Voor woonkamer moet je rekening houden met de verdeling van warmte..Je wilt eigenlijk geen grote 5kW unit en dan maar hard blazen zodat het overal komt. Bij de ramen heb je de unit nodig ivm koudeval, gangdeur en keuken iets minder. Wellicht dat met deze indeling 1 unit net uitkomt.
De bijkeuken is te zie op de eerste foto. Hier hebben we de huisdieren zitten vandaar de basis temperatuur.
Wat bedoel je met dat je geen grote 5kw unit wil die maar hard blaast en dat 1 unit net uit komt?

Hoe moet ik de verhouding binnen ten opzichte van buiten unit zien? Betekent bijvoorbeeld dat wanneer de 5kw binnen unit maximaal aanstaat dat de 2 overige units nog 1kw kunnen pakken (bij een 6kw buiten unit)?
GermanPivo schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:12:
Als jij met een sfeerhaard van 1.5 kW je woonkamer op temperatuur kan houden tot het vriespunt, heb je zeker geen 5 kW nodig daar, laat staan een buitenunit van 7.1 kW.

Belangrijker is dan om te kijken naar het minimale vermogen bij -10 graden. Dan leveren een SCM50/60 beiden nog zo'n 4.6 kW aan warmte.
Dat was mijn gedachte ook, maar wil uiteraard wel dat we het warm krijgen wanneer het dus wel eens koud is. Blijft de sfeerhaard natuurlijk ook die extra aan kan mocht het zo koud worden.

[ Voor 24% gewijzigd door MrZioN op 29-09-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
MrZioN schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:59:
[...]

De bijkeuken is te zie op de eerste foto. Hier hebben we de huisdieren zitten vandaar de basis temperatuur.
Wat bedoel je met dat je geen grote 5kw unit wil die maar hard blaast en dat 1 unit net uit komt?
Ik doel op het comfort wat je krijgt als je probeert met 1 unit een grotere ruimte te verwarmen. Radiatoren worden ook verdeeld over een ruimte.
Hoe moet ik de verhouding binnen ten opzichte van buiten unit zien? Betekent bijvoorbeeld dat wanneer de 5kw binnen unit maximaal aanstaat dat de 2 overige units nog 1kw kunnen pakken (bij een 6kw buiten unit)?
Klopt. Maar daar hoef je je meestal niet erg druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
MrZioN schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:59:

Dat was mijn gedachte ook, maar wil uiteraard wel dat we het warm krijgen wanneer het dus wel eens koud is. Blijft de sfeerhaard natuurlijk ook die extra aan kan mocht het zo koud worden.
Snap ik, maar dat gaat je met 4 kW echt wel makkelijk lukken - ook als er andere kamers meedoen ;)
Ter vergelijking: hier een huis uit '78, woonkamer van 55m2 (wel HR++ glas) en met een 5 kW (op een SCM60) konden we het zelf bij -10 nog warm houden.

Je kan gerust een 3.5 kW pakken voor binnen, stuk stiller ook dan een 5 kW. Al helemaal als je een 3.5 kW op een SCM60 zet, dan kan hij vrijwel altijd z'n maximale verwarmingsvermogen gebruiken (> 4 kW).
Koelen is al helemaal peanuts, daar heb je zeker geen 5 kW voor nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door GermanPivo op 29-09-2024 19:22 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1