Een badkamer zonder stopcontacten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-04 23:03
Hello,

Familielid's badkamer heeft helaas geen stopcontact. Bij de oplevering werd tegen hem door de woningbouwcorporatie gezegd dat dit kwam door mogelijke condensvorming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pG0C8WagXBdpHlwbVoUHYS-lny8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UyKfEA4XYMFtMf08FZfwDSG4.png?f=fotoalbum_large

Dit is de elektra aansluiting naast de wasmachine-afvoer. Hoe ga ik hier een wasmachine op aangesloten krijgen? En is dat dan wel veilig ipv een wandstopcontact? Zoja, waarom? Daar zit je toch met hetzelfde vocht probleem? :?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:53
TTMJ! schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:01:

Dit is de elektra aansluiting naast de wasmachine-afvoer. Hoe ga ik hier een wasmachine op aangesloten krijgen?
Niet, dat is alleen de CAP (centraal aardpunt) van de badkamer.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:20
Een badkamer zonder stopcontacten is een veilige badkamer ;)

Waarschijnlijk gaat het om een relatief kleine ruimte waar je altijd in een splash zone zit:
https://www.elektramat.nl...amer-elektra-richtlijnen/

Zit er niet ergens anders nog een kapje / centraaldoos / iets?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:39

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

S0epkip schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:08:
Een badkamer zonder stopcontacten is een veilige badkamer ;)

Waarschijnlijk gaat het om een relatief kleine ruimte waar je altijd in een splash zone zit:
https://www.elektramat.nl...amer-elektra-richtlijnen/

Zit er niet ergens anders nog een kapje / centraaldoos / iets?
Apart dat er dan wel een afvoer is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Er is wel een afvoer aangelegd en geen stroom?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47
m-vw schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:14:
[...]

Apart dat er dan wel een afvoer is.
Iemand heeft lopen slapen inderdaad, had waarschijnlijk gewoon een trekschakelaar geplaatst kunnen worden. https://www.bouwmaat.nl/a...nleggen-vochtige-ruimtes/

@TTMJ! heb je een foto van de gehele badkamer toevallig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTMJ!
dylan111111 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:25:
[...]

Iemand heeft lopen slapen inderdaad, had waarschijnlijk gewoon een trekschakelaar geplaatst kunnen worden. https://www.bouwmaat.nl/a...nleggen-vochtige-ruimtes/

@TTMJ! heb je een foto van de gehele badkamer toevallig?
Yes inmiddels heb ik die ontvangen van 'm, aardpunt zit onder dat klepje achter de ladder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY3xcXyuhS4GNwR5hixfBGs04v4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zDSaSoF9EUafMfr4usRNgxCB.png?f=fotoalbum_large

Badkamer is verder niet echt klein vind ik (vergeleken met wat ik soms hier in Amsterdam zie :+ ). Voor perspectief (ladder en aardpunt staan tegenover de spiegel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA7B9H3L4QSCyrxriNt1g5lN4w8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NBkvCmeCw7FvwMCTRUpNINHD.png?f=fotoalbum_large

Ik zie trouwens een 2e plastic klepje onder de wasbak, is het gebruikelijk dat er een extra aardpunt in de badkamer zit? Zijn dat wellicht oude stopcontacten die eruit zijn gesloopt?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Je stopcontact hangt hoog en droog naast de deur..

Die met het rode vierkantje :) dat is een stopcontact die je aan en uit kan zetten met de trekkoord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zie hier links je trekschakelaar voor je wasmachine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABCWTB35SGoxcyjVQeg1I0ouJ7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zDSaSoF9EUafMfr4usRNgxCB.png?f=user_large

Het snoer van de wasmachine zal sowieso te kort zijn, en het slimst is dat je even 3x2,5mm2 (geschikt voor 3.800 watt) draad haalt bij een bouwmarkt, en daar een contract-stekker aan te hangen. Dan hoef je de stekker van de wasmachine niet af te knippen, en heb je wel een stopcontact die je dan kan gebruiken door de stekker van de wasmachine eruit te trekken.

Bij mij ziet het er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBKngAX-X6WIGfgB3TyWI68dRag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2CdhFeGvoZGZrgJ131B1C1FK.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door RaZ op 24-09-2024 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTMJ!
vormulier schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:10:
Je stopcontact hangt hoog en droog naast de deur..

Die met het rode vierkantje :) dat is een stopcontact die je aan en uit kan zetten met de trekkoord
Oops, dankje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
RaZ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:13:
[Afbeelding]

Het snoer van de wasmachine zal sowieso te kort zijn, en het slimst is dat je even 3x2,5mm2 (geschikt voor 3.800 watt) draad haalt bij een bouwmarkt, en daar een contract-stekker aan te hangen. Dan hoef je de stekker van de wasmachine niet af te knippen, en heb je wel een stopcontact die je dan kan gebruiken door de stekker van de wasmachine eruit te trekken.

[Afbeelding]
Goede tip, thanks! Nooit met elektra gewerkt maar ik ben toevallig mezelf ook aan het leren solderen. Zo komt het allemaal goed samen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

timovd

Voorsprong door techniek

Let op: draad is niet het zelfde als kabel. Als je kabel gebruikt, heb je een krimptang nodig om de aders in de contacten te krijgen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:05
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Correct me if I'm wrong, maar ....
. . is dat wel veilig?
Die trekschakelaar is m.i. bedoeld om een wasmachine vast op aan te sluiten.
Niet om met kunst en vliegwerk alsnog een "stopcontact" te creëren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

timovd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:30:
Let op: draad is niet het zelfde als kabel. Als je kabel gebruikt, heb je een krimptang nodig om de aders in de contacten te krijgen.
Kabel kan zowel met massieve geleider (draad) of samengestelde geleider (snoer) uitgevoerd worden.
De samengestelde geleider kan men het beste van een 'adereindhulsje' of 'kabelschoentje' voorzien voor montage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:36:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar ....
. . is dat wel veilig?
Die trekschakelaar is m.i. bedoeld om een wasmachine vast op aan te sluiten.
Niet om met kunst en vliegwerk alsnog een "stopcontact" te creëren.
Als de kabel van je WM niet lang genoeg is, wil je dan je WM openschroeven (en eventueel je garantie verliezen) om er een langere aan te zetten? er is verder geen andere optie..

Persoonlijk zie ik het niet als een probleem, maar ik zou de kabel wel zo lang maken dat de stekker achter je WM komt en niet ergens in het midden van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

vormulier schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:51:
[...]

Als de kabel van je WM niet lang genoeg is, wil je dan je WM openschroeven (en eventueel je garantie verliezen) om er een langere aan te zetten? er is verder geen andere optie..

Persoonlijk zie ik het niet als een probleem, maar ik zou de kabel wel zo lang maken dat de stekker achter je WM komt en niet ergens in het midden van de muur.
Dan adviseer ik het niet zo lang te maken dat de contra-stekker zo dichtbij de aanvoer en de afvoer komt zodat er niet zo snel kortsluiting van kan komen (de kans is sowieso klein, maar toch). Bij mij begon die stekker met contra-stekker die tegen de wasmachine aan hing bij het centrifugeren klapperen alsof het een voetballer was die aan het hooghouden was, en gaf een herrie :P Vandaar het tie-wrapje :+

En als ik m'n koffiezettert en waterkoker ga ontkalken met schoonmaakazijn, dan doe ik dat niet in m'n keuken/woonkamer, maar in de douche, want dat meurt als een malle :P

3de voordeel, omdat de wasmachine een appart groep is, kan je alles uitschakelen bij het klussen, en de wasmachine groep aanlaten voor je (klus)haspels als je je schakelmateriaal van de muur haalt om te behangen / verfen / stuccen, dan heb je gewoon nog stroom voor je gereedschap en een muziekie en een (bouw)lamp :P

[ Voor 13% gewijzigd door RaZ op 24-09-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Gaat er niet gewoon een loze leiding van die inbouwdoos naar die schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

AtomicShockwave schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:07:
Gaat er niet gewoon een loze leiding van die inbouwdoos naar die schakelaar?
Nee. Die trekschakelaar is een apparte 16a groep voor de wasmachine. Net zoals een kookgroep/fornuisgroep (2x16a of 3x16a) in de keuken met een perilex stopcontact ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien een stomme vraag, maar zou ik ook een verlengsnoer aan de stekker zijde kunnen strippen?

https://www.hornbach.nl/p...t-2-m/10303151/?store=723

Heb ik tenminste 1 verbinding minder waar het fout kan gaan haha. Of zie ik iets over het hoofd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
TTMJ! schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:49:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar zou ik ook een verlengsnoer aan de stekker zijde kunnen strippen?

Heb ik tenminste 1 verbinding minder waar het fout kan gaan haha. Of zie ik iets over het hoofd
Deze is 3x1,5mm2. In principe mag die voor korte afstanden ook voor 16A gebruikt worden, maar in dit geval zou ik ik toch een 3x 2,5mm zoeken.

Daarnaast; als je het zelf niet kunt; zoek even iemand die hem even kan strippen voor je (zonder de aders te beschadigen), en er dan ook meteen adereindhulzen op zet. Dan heb je een veel grotere kans op een goede verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TTMJ! schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:49:
[...]

Ik zou geen 3x1,5mm2 gebruiken maar 3x2,5mm2. Hornbach heeft ze in ieder geval niet. Maar daar hebben ze wel 3x 2,5mm2 snoer en een contra-stekker.

Of voor 2 meter 1,5mm2 goed genoeg is, kan ik niet zeggen. Ik gebruik zelf altijd 2,5mm2 zodat ik zeker weet dat er zonder problemen 3.800 watt door kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
RaZ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:03:
[...]

Ik zou geen 3x1,5mm2 gebruiken maar 3x2,5mm2. Hornbach heeft ze in ieder geval niet. Maar daar hebben ze wel 3x 2,5mm2 snoer en een contra-stekker.

Of voor 2 meter 1,5mm2 goed genoeg is, kan ik niet zeggen. Ik gebruik zelf altijd 2,5mm2 zodat ik zeker weet dat er zonder problemen 3.800 watt door kan.
Deze van de IKEA? Kabel dikte zie ik niet meteen staan, wel 16a*250V, dus 4000w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
big bang schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:02:
[...]

Deze is 3x1,5mm2. In principe mag die voor korte afstanden ook voor 16A gebruikt worden, maar in dit geval zou ik ik toch een 3x 2,5mm zoeken.

Daarnaast; als je het zelf niet kunt; zoek even iemand die hem even kan strippen voor je (zonder de aders te beschadigen), en er dan ook meteen adereindhulzen op zet. Dan heb je een veel grotere kans op een goede verbinding.
Wel satelliet en coax kabel gestript en geïnstalleerd, is dit wezenlijk anders?

Behalve de mogelijke gevolgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
TTMJ! schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:16:
[...]

Wel satelliet en coax kabel gestript en geïnstalleerd, is dit wezenlijk anders?

Behalve de mogelijke gevolgen :+
Afhankelijk van je gereedschap is die zelfs moeilijker. Maar ik gokte aan de hand van je vragen dat je geen perstang voor adereindhulzen hebt, en om die nu voor één keer aan te schaffen is ook weer zo iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
vormulier schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:51:
[...]

wasmachine op een verhoger zetten

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:12
Wat is de aansluitwaarde van de wasmachine? Tegenwoordig kom je vaak weg met 3x1.5mm².

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:38
Gewoon 3x1,5 (of je moet al een prof machine hebben die meer dan 16A verbruikt) je zou zelfs de gehele groep zo aan mogen leggen omdat het een enkele gebruiker betreft. (wel rekening houden met lengte natuurlijk)

Dikker zoals velen doen is allemaal leuk en aardig maar nergens voor nodig bij dit soort draden, genoeg landen waar gehele 16A groepen voor algemene doeleinden met 1,5 worden uitgevoerd en dat wil prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
No Hands schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:19:
[...]

wasmachine op een verhoger zetten
Dit is eerlijk waar de beste opmerking uit dit topic, snoer is lang genoeg, je werkt op een prettige hoogte en de wasmand kan over de wasmachine.
Perfecte oplossing volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27
Wat zit er naast de wastafelkraan, is dat niet gewoon een stopcontact met een klepje?

En inderdaad de bedoeling is dat je de wasmachine met een vaste kabel aansluit op de trekschakelaar.

Voor de woningbouwvereniging prima zo, niet meer dan het minimale🫣

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:13
RaZ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:58:
[...]

Dan adviseer ik het niet zo lang te maken dat de contra-stekker zo dichtbij de aanvoer en de afvoer komt zodat er niet zo snel kortsluiting van kan komen (de kans is sowieso klein, maar toch). Bij mij begon die stekker met contra-stekker die tegen de wasmachine aan hing bij het centrifugeren klapperen alsof het een voetballer was die aan het hooghouden was, en gaf een herrie :P Vandaar het tie-wrapje :+

En als ik m'n koffiezettert en waterkoker ga ontkalken met schoonmaakazijn, dan doe ik dat niet in m'n keuken/woonkamer, maar in de douche, want dat meurt als een malle :P

3de voordeel, omdat de wasmachine een appart groep is, kan je alles uitschakelen bij het klussen, en de wasmachine groep aanlaten voor je (klus)haspels als je je schakelmateriaal van de muur haalt om te behangen / verfen / stuccen, dan heb je gewoon nog stroom voor je gereedschap en een muziekie en een (bouw)lamp :P
En om te voorkomen dat je dus dat soort dingen in een vochtige ruimte kan doen, mag de WM groep niet voorzien zijn van een WCD. Vooral ongeaarde spullen zoals een fohn is zeer gevaarlijk. Als je de stekker uit de WM haalt, is het ding zn potentiaalvereffening ook kwijt. Hetgene waar dat aardblokje dus voor zorgt in de vloer, kranen etc.

Stekker van de WM afknippen, direct aansluiten. Vaak genoeg ruzie gehad met bewoners van de woningbouw nadat iets " knip" deed en er een langere kabel aan de WM zat. Voor je eigen veiligheid en de woningbouw accepteert het niet. Je kunt er ook gewoon een goede lasdoos tussen zetten natuurlijk, om hem te verlengen.

• TTMJ!
Doesnotcompute schreef op woensdag 25 september 2024 @ 06:25:
[...]

En om te voorkomen dat je dus dat soort dingen in een vochtige ruimte kan doen, mag de WM groep niet voorzien zijn van een WCD. Vooral ongeaarde spullen zoals een fohn is zeer gevaarlijk. Als je de stekker uit de WM haalt, is het ding zn potentiaalvereffening ook kwijt. Hetgene waar dat aardblokje dus voor zorgt in de vloer, kranen etc.

Stekker van de WM afknippen, direct aansluiten. Vaak genoeg ruzie gehad met bewoners van de woningbouw nadat iets " knip" deed en er een langere kabel aan de WM zat. Voor je eigen veiligheid en de woningbouw accepteert het niet. Je kunt er ook gewoon een goede lasdoos tussen zetten natuurlijk, om hem te verlengen.
Misschien een stomme vraag maar waarom is direct aansluiten veiliger dan met een (geaard, 16a 250v dragend) contra stekker weg van al het spatwater?

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

hfolkers schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:03:
[...]

Dit is eerlijk waar de beste opmerking uit dit topic, snoer is lang genoeg, je werkt op een prettige hoogte en de wasmand kan over de wasmachine.
Perfecte oplossing volgens mij...
In theorie heel fijn inderdaad. Maar in praktijk nog best een opgave om iets te vinden wat stabiel genoeg is.

(Of hebben ze daar tegenwoordig kant en klare oplossingen voor? 🤔)

[ Voor 9% gewijzigd door Hippocampus op 25-09-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:05
TTMJ! schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:40:
[...]

Misschien een stomme vraag maar waarom is direct aansluiten veiliger dan met een (geaard, 16a 250v dragend) contra stekker weg van al het spatwater?
Je hebt 1 punt minder in de verbinding waar water met elektrische spanning in contact kan komen.
Veel zal ook afhangen van de kwaliteit van stekker-contrastekker, maar zo'n vaste verbinding zit er niet voor niets.
Het is gewoonweg niet toegestaan in dit geval van een kleine badkamer.

En als je het in je eigen woning zo wil doen mag je w.m.b. je gang gaan, maar je gaat een potentieel gevaarlijke oplossing maken in de woning van iemand anders, die zich wellicht helemaal niet bewust is van de mogelijke risico's.
Nu zit de wasmachine ar aan, maar het is ook wel handig voor de föhn of een ander apparaat dat niet is bedoeld om in de badkamer te gebruiken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Hippocampus schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:07:
[...]

In theorie heel fijn inderdaad. Maar in praktijk nog best een opgave om iets te vinden wat stabiel genoeg is.

(Of hebben ze daar tegenwoordig kant en klare oplossingen voor? 🤔)
https://www.bol.com/nl/nl/l/wasmachine-verhogers/55865/

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ah, kijk eens aan. :)
Maar ik zie er genoeg tussen staan zonder stelvoetjes, dat gaat sowieso aan de wandel. (Tenzij je een 100% rechte badkamervloer hebt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Dit zijn de afmetingen waar ze bij elktra rekening mee houden alles in de blauwe zones moet er dus specifiek op gemaakt zijn dat het van spatwater tot onderwater of in water geschikt. en dat is redelijk dus je komt al snel in de buurt van de maximale ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://admin.elektramat.nl/media/wysiwyg/Kennisbank/IP-waarde-Badkamer.jpg

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
TTMJ! schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:29:
[...]Goede tip, thanks! Nooit met elektra gewerkt maar ik ben toevallig mezelf ook aan het leren solderen. Zo komt het allemaal goed samen :9
Bekabeling voor netspanning wordt nagenoeg nooit gesoldeerd. Je mag nooit klemverbindingen solderen, door kruip komt dat los en krijg je geknetter.
Voor soepele draden (met losse aders als kern) gebruik je een adereindhuls (of gepaste klemmen, Wago 221 bijvoorbeeld is geschikt voor vaste en soepele draad, kan ook verschillende dikte verbinden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:13
[...]

Zodat je er dus niets anders in prikt, en de wasmachine altijd vereffend blijft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:55
Vroeger was men in de veronderstelling dat stroom in de badkamer heel gevaarlijk was. Daarom was het jarenlang de standaard om de lichtschakelaar of buiten of met een touwtje te maken. En als de wasmachine in de badkamer werd gezet met een vaste aansluiting en een schakelaar met een touwtje zodat de wasmachine snel spanningsloos gemaakt kon worden.

Achteraf bleek dat allemaal overdreven en wordt nu de lichtschakelaar met een standaard schakelaar in de badkamer geregeld en mag er ook een gewoon stopcontact in, zowel voor de wasmachine als voor je föhn, scheerapparaat, oplader tandenborstel etc.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 23:45
De trekschakelaar is nog uit de tijd van wcd zonder randaarde in de slaap- en woonkamers en de welbekende 'scheertrafo'. Ik schat ongeveer jaren 70-85.

Tegenwoordig wordt er veel minder spastisch gedaan over elektra in de badkamer. Elektrabedrijven en bouwers houden zich wel aan de NEN1010 norm (geen wet), daar zit onder andere de zoneverdeling in die @lordgandalf toont.

De schroefverbinding zou voorkomen dat mensen toch een tv of radio op het randje van het bad of de douche zetten. De trekkoorden voor licht en wasmachine voorkomen natuurlijk peuters die water in een schakelaar of wcd spugen (ik probeer hier maar wat te verzinnen). De scheertrafo kon iets van 50-100Watt leveren via een transformator zodat je geen stroomkring kon maken via je natte voeten naar de vloer.

Alles met een aardedraad verbinden voorkomt dat een kapot snoer van een wasmachine, een schroef in de muurleiding of een straal water via de lamp toch de boel onder spanning zet. Dit vereffenen gebeurt nog steeds en in combinatie met de tegenwoordig altijd gebruikte aardlekschakelaar is dan veilig genoeg om schakelaars en wcd(normale) gewoon buiten de genoemde natte zones te houden.

De oplossing van @RaZ is de meest voor de hand liggende en qua veiligheid helemaal prima. Als particulier heb je eigenlijk (raar genoeg) niks met al die regels te maken.

Je hoort dan wel weer vaak "de verzekering betaalt niks" maar ik denk dat dat een broodje aap is (behalve bij bedrijven). Als een verzekeringsmaatschappij een uitgebrand huis niet vergoed omdat de vorige bewoner een verkeerd type kabeltje of kroonsteentje heeft gebruikt achter een getimmerd koofje met wcd dan riskeren ze hun imago.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Even een update.

Ik ben terug van vakantie en heb het nu 'm gedaan. Even wat foto's ter beoordeling. Getest met de multimeter en was machine, alles werkt. Maar zouden jullie toch kunnen checken hoe het er visueel uitziet?

Uiteindelijk bleek de verlengsnoer strippen het lastigste onderdeel van de klus. M'n kabelstripper beschadigde steeds de 3 aders! Dit kwam omdat de kabel niet overal even dik was: waar de aders waren was de kabel heel dun en de leegtest tussen aders-klavertje-drie was de kabel weer heel dik. Uiteindelijk gaf heel voorzichtig een stanleymes gebruiken het beste resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSvCpOUXEv9xN7fFIr2WMqkrqUM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M96sZmZiR5HWhbgZHMfTs45T.png?f=fotoalbum_large

Ohja en dit was niet heel netjes gedaan, lengte een beetje fout ingeschat. Misschien dat ik er wat electrische tape om doe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqTb2-JkeBnSC-VhV5nnMLw-nDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/seV2GTz4JKbhQ8m73ZVOIrkm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
TTMJ! schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:27:
Even een update.

Ik ben terug van vakantie en heb het nu 'm gedaan. Even wat foto's ter beoordeling. Getest met de multimeter en was machine, alles werkt. Maar zouden jullie toch kunnen checken hoe het er visueel uitziet?

Uiteindelijk bleek de verlengsnoer strippen het lastigste onderdeel van de klus. M'n kabelstripper beschadigde steeds de 3 aders! Dit kwam omdat de kabel niet overal even dik was: waar de aders waren was de kabel heel dun en de leegtest tussen aders-klavertje-drie was de kabel weer heel dik. Uiteindelijk gaf heel voorzichtig een stanleymes gebruiken het beste resultaat.

[Afbeelding]

Ohja en dit was niet heel netjes gedaan, lengte een beetje fout ingeschat. Misschien dat ik er wat electrische tape om doe:

[Afbeelding]
Even dat snoer loshalen, knoop erin net onder je gestripte delen en terug in de behuizing met de knoop net in de behuizing.

Edit, snoer zit niet onder de trekbeveiliging vast? Of heb je dat daarna nog gedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 20-10-2024 13:30 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Even een update.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En wanneer ga je die trekschakelaar beter monteren, want dit is natuurlijk een drama ;)

De trekontlasting heb je niet gebruikt. Haal dat zwarte los (in de trekschakelaar), daar hoort het witte gedeelte van het snoer onder vast gezet te worden, zodat je de 3 aders niet los kan trekken.

Zo sluit je een trekschakelaar aan in een natte ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ubLFtxiavobNyRoukpqZEbkI.jpg
Fotocamera heeft wat kuren, en is wat onscherp. Excuses

Niet dat prutswerk wat jij gedaan hebt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 20-10-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:18
Zoals hierboven al aangegeven, nu hangt de kabel aan je aders, dat is niet de bedoeling en kan gevaarlijke situaties opleveren. Dus gebruik de trekontlasting (dat zwarte stripje onderin). De kabel voer je daaronder door, de buitenmantel moet er onder zitten en dan zet je het goed. Vast zodat het gewicht aan die klem hangt ipv je aansluiting zoals nu.

Normaliter zorg je dat je aarde draad iets langer is zodat dit de laatste draad is die los schiet als je aan de kabel trekt. Bij jou is dit nu de eerste die los zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:36

Wokschotel

Op 6 wielen

Even een update.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is waardeloos en gevaarlijk. De gestripte aders moeten korter zodat de trektontlasting zoals het hoort om de kabel met mantel komt te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
joca schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:39:
Zoals hierboven al aangegeven, nu hangt de kabel aan je aders, dat is niet de bedoeling en kan gevaarlijke situaties opleveren. Dus gebruik de trekontlasting (dat zwarte stripje onderin). De kabel voer je daaronder door, de buitenmantel moet er onder zitten en dan zet je het goed. Vast zodat het gewicht aan die klem hangt ipv je aansluiting zoals nu.

Normaliter zorg je dat je aarde draad iets langer is zodat dit de laatste draad is die los schiet als je aan de kabel trekt. Bij jou is dit nu de eerste die los zal gaan.
Top dank jullie wel! Gelukkig heb ik de groep uitgezet in afwachting op commentaar :+ .

Moet ik de fase- en nuldraad inkorten of kan ik er mee weg komen door de kabel meer naar boven te duwen? Volgens mij is daar namelijk genoeg ruimte voor in de trekschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
RaZ schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

En wanneer ga je die trekschakelaar beter monteren, want dit is natuurlijk een drama ;)

De trekontlasting heb je niet gebruikt. Haal dat zwarte los (in de trekschakelaar), daar hoort het witte gedeelte van het snoer onder vast gezet te worden, zodat je de 3 aders niet los kan trekken.

Zo sluit je een trekschakelaar aan in een natte ruimte:
[Afbeelding]
Fotocamera heeft wat kuren, en is wat onscherp. Excuses

Niet dat prutswerk wat jij gedaan hebt ;)
Maakt het verder uit dat ik de aardedraad in de 2e verbinding heb gezet ipv de 3e ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TTMJ! schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Top dank jullie wel! Gelukkig heb ik de groep uitgezet in afwachting op commentaar :+ .

Moet ik de fase- en nuldraad inkorten of kan ik er mee weg komen door de kabel meer naar boven te duwen? Volgens mij is daar namelijk genoeg ruimte voor in de trekschakelaar
Er is genoeg ruimte voor die aders, inkorten is niet nodig ;)
TTMJ! schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

Maakt het verder uit dat ik de aardedraad in de 2e verbinding heb gezet ipv de 3e ?
Nope. Dat maakt niet uit ;)

[ Voor 20% gewijzigd door RaZ op 20-10-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Alright nu is het als het goed is wel goed geïnstalleerd, heb de kabel geklemd. Heb wel de aders los moeten maken omdat het anders niet lukte vanwege de stugheid van de aders. Na het het klemmen meer kracht / geweld moeten gebruiken dan ik had verwacht om de aders op de juiste posities te krijgen haha.

Hoe ziet dit er nu uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8c4-uM3-azlFCm09vVfmC0edU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1UpPvdFgonKVXcJ0ksToItx.jpg?f=fotoalbum_large

Maak me ergens ook zorgen om de fase draad. Die zit vrij hoog in de schroef/terminal tegen het plastic aan, maakt dat nog wat uit? En de nuldraad zit niet tot de isolatie in de schroef. Maar ik krijg hem niet hoger door de uitstekende koperdraadjes (iets teveel gestript i guess)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKb_7xhNUV1dFBH5EvS9PmoALzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umaM2WCySRDR4NwowzX4Ij5L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TTMJ! op 20-10-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Ik zie dat jij @RaZ de kabel hoger in hebt gestopt. Maakt dat nog wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TTMJ! schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:14:
Ik zie dat jij @RaZ de kabel hoger in hebt gestopt. Maakt dat nog wat uit?
Als ie 1 a 2 cm hoger zit (zoals op mijn foto), is de kans dat ie losschiet (omdat je er achter bent blijven hangen ofzo) natuurlijk wel een stuk kleiner. Want alles wat goed vast zit, kan met bruut geweld kapot getrokken worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Ik heb even gekeken en hij zit echt strak dus maar zo gelaten. Wel voor de zekerheid wat extra ankering voor de kabels. Zit er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MRcCOhmYEweWdongBhFWCu9SH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3hhC0XsOZeEiXjnCb25nIMd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TTMJ! schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:45:
Ik heb even gekeken en hij zit echt strak dus maar zo gelaten. Wel voor de zekerheid wat extra ankering voor de kabels. Zit er nu zo uit:

[Afbeelding]
:N

Die dingen zijn nergens voor nodig, en is het maar dun plastic met een spijkertje. Goed, je zal hierdoor minder kans hebben dat je er achter blijft hangen, maar er moet ook nog een wasmachnie komen van 60x60 (breedt en diep) waardoor de kans sowieso al klein is. :P

Ik heb m'n contra-stekker juist zo hoog mogelijk zitten, zodat ik nooit, maar dan ook echt nooit als de schakelaar aanstaat met m'n douchekop er water in kan krijgen (safety first).

Jij lijkt daar compleet maling aan te hebben, omdat je simpelweg die kennis niet hebt, ondanks dat je leuk bezig bent met zwakstroom solderen om defecte apparaten te fixen voor minder e-waste (wat nobel is), maar 230v (of krachtstroom) is even iets anders ;)

Ik zou het er afhalen, anders had je net zo goed een opbouwstopcontact (spatwaterdicht) kunnen maken met vd-draad en lasdoppen, en die trekschakelaar kunnen weghalen (wat gewoon kan, maar niet echt slim is om te doen) :P

[ Voor 30% gewijzigd door RaZ op 20-10-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 01:11
Ik vind het gelijkwaardig aan wat @RaZ zelf in zijn foto laat zien..

Vind het vreemd dat RaZ eerst zelf een foto plaatst van zijn eigen situatie, en vervolgens zwaar commentaar gaat leveren als TS die situatie vrijwel nagemaakt heeft..
(afkeurende smiley, bewoordingen als "nergens voor nodig", "compleet maling" enz.)

Het is niet alsof een tie-wrap nu zo immens veel beter is dan die spijkerclipjes hè.
(dat is ook alleen maar dun plastic, alleen dan zónder spijkertje, en geeft geen aanvullende trekontlasting :p)
En qua hoogte lijkt het bij TS nu ook allemaal gelijkwaardig te zijn aan de foto die RaZ gepost heeft.
Ik zie de contrastekker nu namelijk gewoon tegen de bovengrens van de tegels aan hangen, wat ongeveer gelijk is aan de bovenzijde van de spiegel boven de wastafel, qua hoogte dan..
Lijkt me al aardig hoog.
Bovendien zit deze stekker nu diagonaal precies aan de complete overzijde van waar de douchekop in de badkamer hangt. Verder weg van de douchekop kun je hem volgens mij uberhaupt niet plaatsen.

oké, als ik dan toch een opmerking zou moeten geven, dan zou ik zeggen dat die lus in de kabel die nu op de tegels hangt eigenlijk niet nodig is.. je zou wellicht beter de kabel wat meer kunnen inkorten zodat je geen naar beneden hangende lus meer overhoud. (al is op de foto natuurlijk niet te zien hoe lang die lus nog buiten de foto doorloopt)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik wil niet persee zeggen dat die tie-wrap bij mij beter is dan die kabelspijkertjes. Dat snoer zit gewoon niet goed genoeg onder die trekontlasting, dat hoort een stukkie hoger te zitten ;)

Ik heb een tie-wrap gebruikt zodat de stekker/contra-stekker combinatie niet achter en ook tegen de wasmachine aanhangt. Die bonkt dan tegen de muur aan als de wasmachine gaat centrifugeren, en niet zo zuinig ook. Er is gewoon geen ruimte tussen de muur en de wasmachine om de stekker er achter te doen, en dit was handiger dan de wasmachine verplaatsen en opnieuw waterpas te moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 01:11
RaZ schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:13:
Ik wil niet persee zeggen dat die tie-wrap bij mij beter is dan die kabelspijkertjes. Dat snoer zit gewoon niet goed genoeg onder die trekontlasting, dat hoort een stukkie hoger te zitten ;)
Ah ja, die uit de vorige post ja..
Mee eens, die kabel mocht wat verder omhoog onder dat zwarte clipje zitten ja.
Maar door de spijkerclipjes creeer je op zich nu wel nog iets van een extra trekontlasting, en doordat de kabel vlakker tegen te muur zit voorkom je al dat je er makkelijker achter blijft hangen.
(dan uiteraard wel die lus uit de kabel inkorten).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1