Warmtepomp keuze woning 1903 - WeHeat vs Itho Amber

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-09 07:54
Hi medetweakers,

Wij staan aan de vooravond van een (steeds groter wordende) verbouwing. Onze toekomstige woning is 138m2, twee-onder-een kap, enkelsteens en heeft momenteel alleen vloerisolatie. Wij gaan
- voorzetwanden laten plaatsen,
- glas naar HR++,
- vloerverwarming op de begane grond en
- jaga's op de eerste verdieping (of toch vloerverwarming)
- Centrale WTW

Voor wat betreft de warmtevoorziening twijfelen wij over: 1) leidingen leggen, budget besparen en over een paar jaar meteen all-electric gaan 2) hybride WP opstelling 3) all-electric WP

De installateur is enorm fan van WeHeat en raadt de 6kw Sparrow aan icm 200l boilervat. Ik kreeg ook de Itho Amber aangeraden. Zijn er mensen die één van de twee gebruiken?

De WeHeat Sparrow vind ik spannend omdat het een nieuw product en jong bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Ik vind een 6kW spannend omdat ik twijfel of je het maximale warmte verlies onder het maximale vermogen bij voor jouw adres realistische minimum ontwerp temperatuur kunt krijgen met een woning als omschreven…

Bij optie vloerverwarming is dat eigenlijk altijd beter dan Jaga’s :-)
Jaga’s zijn stervensduur

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:45
Mits je een kleine back-up heater er bij hebt kan 6kW all electric best. Hybride moet je bij zo'n verbouwing niet meer aan willen denken, je kunt het nu in één keer goed aanpakken.

Probeer nog wel even je glas in triple om te zetten, als dat per 2025 geplaatst wordt scheelt je dat nogal in de subsidie. Voor triple verdubbelt dat per 2025 naar ruim €220 per m2 terwijl HR++ maar €50 per m2 subsidie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jor84
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15-04 15:29
@maxdevries13 Ik zit qua keuze stress in dezelfde situatie. Ik zie verder geen reacties onder deze post helaas. Heb je inmiddels al een keuze gemaakt tussen 1 van beide systemen? en wat is je all electric ervaring tot zover? Bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
@Jor84
Ik zou proberen te kijken of je een warmtepomp en losse warmtepomp boiler kunt krijgen.

Die warmtepomp (monoblock) direct op de vloerverwarming aansluiten en de warmtepomp boiler los op sanitair warm water. Dat maakt de installatie heel erg simpel en daardoor denk ik ook goedkoper.

Voor mijn lg therma V 9kw heb ik zo'n 3500 betaald, de installatie was (incl materiaal) zo'n 2700 euro en uiteindelijk heb ik ruim 3000 euro subsidie terug gehad.

Een warmtepompboiler kost ongeveer 1900 euro, installatie hoeft ook niet lastig te zijn en dan krijg je volgens mij nog 725 subsidie. Als ik zo even snel op marktplaats kijk zie ik prijzen van 1000-2000 euro voor een wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
@Jor84 Max heeft nooit gereageerd. Dan bloedt een topic gewoon dood.

Maak je eigen topic. Met de karige informatie die Max gegeven heeft, als hij de 6kW heeft doorgezet, dan is de verwachting dat hij in januari-februari geen goede ervaring gehad heeft: Een groot aantal krap en te krap bemeten installaties hadden toen bij 2 graden enorme moeite vanwege het extreem hoge aantal defrosts.
Een 6kW machine is mijns inziens te licht voor de situatie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1