Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJamesMarq
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-02 09:34
Hi iedereen,

Ik hoop dat ik deze vraag in deze context hier mag plaatsen. Ik zag wel een aantal topics met vergelijkbare vragen, maar toch niet echt hetzelfde.

Een beetje context, ik (35M) ben al jaren developer. Iets waar ik ingerold ben uit mijn hobby. 20 jaar geleden schreef ik voor de hobby websites in PHP en toen ik daar mijn geld in kon verdienen was dat natuurlijk helemaal geweldig. Echter loop ik al zeker 15 jaar tegen het feit aan dat ik een bijzonder slechte focus heb. Zodra werk niet echt uitdagend is dan komt er erg weinig uit mijn vingers. Nu na 20 jaar is bijna niks meer uitdagend, dus werk wordt steeds lastiger.

Nu ben ik al een tijdje aan het nadenken over mijn toekomst, en vooral of dit werk nog wel het juiste is voor mij. Waar het lastig wordt weliswaar, is dat ik sterk vermoed dat kantoorwerk simpelweg niet sustainable is voor mij. Dat wat ik nu tof vind, wordt saai na een aantal jaar. Hierdoor zoek ik werk wat ik meer met mijn handen kan doen.

Dus hierbij mijn vraag, kunnen jullie mij misschien verder helpen in carrieremogelijkheden. Liefst in de IT (of op zijn minst technisch), maar niet achter een bureau.

Uiteraard heb ik zelf ook al onderzoek gedaan. Nu lijkt embedded software mij heel erg leuk. Maar zover ik lees is dat ook vrijwel geheel kantoor werk. Verder heb ik ook gekeken naar elektrotechniek. Een mooie optie, maar daar zal ik niet veel hebben aan mijn huidige ervaring als developer. Dus wellicht iets als beheerder in een data center?

Misschien handig om nog wat extra context te geven. Ik wil niet dingen afschuiven, maar ik zit op het autisme spectrum, wat zaken lastig kan maken. Daarnaast zit ik in een diagnose traject voor ADHD, wat het focus probleem zou kunnen verklaren. Ik heb nog hoop dat een ADHD diagnose en daarbij behorende medicatie kan helpen in het focus probleem. Echter weet ik niet of ik medicatie als een oplossing wil zien. Verder heb ik al vele dingen geprobeerd om mijn focus te verbeteren. Van pomodoro timers, concentratie supplementen tot simpelweg uitdagendere banen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Heb je nagedacht over functies die aansluiten op je ervaring als developer, zoals software architect, product owner of scrum master.

Daarnaast is het goed om rekening te houden met welke financiële concessies je bereid bent te doen. Na 20 jaar ervaring ontvang je waarschijnlijk een salaris op senior niveau. Ben je bereid om tijdelijk of permanent een lager salaris te accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:31
Wauw. Alsof ik over mezelf zit te lezen!

Ik kan hier helemaal over meepraten. Ik had precies hetzelfde probleem: niet kunnen concentreren als het te veel stil zitten wordt.

Zo ben ik uiteindelijk in de functie "Test Engineer" beland. Dit is niet de "normale" test engineer rol zoals je die in software land ziet, maar ik ben echt met ons hardware product bezig. En dan met de gekste dingen. Ik werk met een klimaatkast om hardware op warmte te testen of juist met extreme kou. Ik werk met pneumatiek om te kijken of onze behuizingen wel echt waterdicht zijn. Ik kom in een random windmolen bovenop een Italiaanse berg, omdat ze daar geen netwerk meer hebben en ze krijgen het niet voor elkaar om dat met een normale antenne op te lossen. Ik ben in China geweest om te werken aan lokale tests, omdat het niet buiten China mag gebeuren. Ik ben ook met elektrotechniek bezig, want het is een product voor de energiemarkt, dus werkt het product onder spanningsdips? Is er crosstalk tussen 2 verschillende metalen delen? etc. etc. Het is ongelofelijk breed. De sky is de limit en dat is echt wat voor een ADHD'er, in ieder geval wel voor deze en bovenal: niet de hele dag achter een bureau. Ik mag uiteraard ook nog gewoon rapporten schrijven van mijn werk, dat hoort er helaas bij.

Misschien kan je eens naar zo'n technische rol kijken? Sowieso is de mix IT en elektrotechniek niet slecht (gigantisch toekomstperspectief wat mij betreft), dus ik ben op dit moment zelf ook bezig met een opleiding elektrotechniek, ik heb op papier nu alleen verstand van IT. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJamesMarq
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-02 09:34
mkmi schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:34:
Heb je nagedacht over functies die aansluiten op je ervaring als developer, zoals software architect, product owner of scrum master.

Daarnaast is het goed om rekening te houden met welke financiële concessies je bereid bent te doen. Na 20 jaar ervaring ontvang je waarschijnlijk een salaris op senior niveau. Ben je bereid om tijdelijk of permanent een lager salaris te accepteren.
Thanks voor je reactie! Architect en scrum master heb ik inmiddels geprobeerd. Architect vond ik teveel praten en te weinig doen. Product owner was teveel stress :') Scrum master is misschien nog wel een idee :) Zal dat ook eens wat serieuzer overwegen. Thanks!

En wat betreft salaris, dat is een dingetje inderdaad. Dat is ook wel enigszins de reden waarom blijven in de IT mij wat verstandiger klinkt, omdat ik dan hopelijk iets hoger kan instromen. Of dat realistisch is weet ik echter nog niet :)
dehardstyler schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:50:
Wauw. Alsof ik over mezelf zit te lezen!

Ik kan hier helemaal over meepraten. Ik had precies hetzelfde probleem: niet kunnen concentreren als het te veel stil zitten wordt.

Zo ben ik uiteindelijk in de functie "Test Engineer" beland. Dit is niet de "normale" test engineer rol zoals je die in software land ziet, maar ik ben echt met ons hardware product bezig. En dan met de gekste dingen. Ik werk met een klimaatkast om hardware op warmte te testen of juist met extreme kou. Ik werk met pneumatiek om te kijken of onze behuizingen wel echt waterdicht zijn. Ik kom in een random windmolen bovenop een Italiaanse berg, omdat ze daar geen netwerk meer hebben en ze krijgen het niet voor elkaar om dat met een normale antenne op te lossen. Ik ben in China geweest om te werken aan lokale tests, omdat het niet buiten China mag gebeuren. Ik ben ook met elektrotechniek bezig, want het is een product voor de energiemarkt, dus werkt het product onder spanningsdips? Is er crosstalk tussen 2 verschillende metalen delen? etc. etc. Het is ongelofelijk breed. De sky is de limit en dat is echt wat voor een ADHD'er, in ieder geval wel voor deze en bovenal: niet de hele dag achter een bureau. Ik mag uiteraard ook nog gewoon rapporten schrijven van mijn werk, dat hoort er helaas bij.

Misschien kan je eens naar zo'n technische rol kijken? Sowieso is de mix IT en elektrotechniek niet slecht (gigantisch toekomstperspectief wat mij betreft), dus ik ben op dit moment zelf ook bezig met een opleiding elektrotechniek, ik heb op papier nu alleen verstand van IT. :P
Ah top! Ja super om dit te lezen, dit klinkt echt tof! Wist uberhaupt niet dat dit een baan was. Maar klinkt zowel afwisselend als analytisch. Ik ga dit even onderzoeken. Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door JimmyJamesMarq op 24-09-2024 15:06 ]

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:59
Beetje hetzelfde probleem hier. Als het saai wordt dan vervliegt de focus.

Echter ik heb HBO Papieren voor Embedded Engineer/Elektrotechniek. Alleen ik ben in de Back Office Software beland 16 jaar geleden. Want ja hee programmeren is programmeren.

Probleem is ik ben 40 jaar en wil weer graag iets met een fysiek product/handen doen. Alleen jah vind dat maar eens, iedereen ziet je als administratieve software engineer knul..

Privé krijg ik regelmatig complimenten dat ik zo handig ben dingen maken met mijn handen, Dan kan ik gewoon prima focus houden. Dus ja al jaren het gevoel dat ik er iets mee moet.. Maarja gezin/hypotheek houd je toch weer op de plek waar je je boterham kan verdienen en waar je op je CV Carrière in heb gemaakt.

[ Voor 26% gewijzigd door TheWalrus op 26-09-2024 11:05 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:47
JimmyJamesMarq schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:18:
Nu lijkt embedded software mij heel erg leuk. Maar zover ik lees is dat ook vrijwel geheel kantoor werk.
Bij mijn werkgever zijn er (embedded) software engineers die bijna dagelijks in de werkplaats te vinden zijn of zelfs wekenlang mee moeten met tests in het buitenland, denk aan firmware schrijven voor robots, in-house ontwikkelde controllers voor productielijnen, grote machines, automotive. In theorie kan je dat allemaal vanachter een bureau doen, maar je zal toch op basis van de echte feedback een simulatie moeten schrijven en een integratietest doen.

Tegenwoordig verwachten de meeste ICT'ers minimaal 3 dagen per week thuis te mogen werken, dus als je bij een bedrijf aangeeft dat je ook graag direct met hardware werkt dan zal je op veel plekken met open armen ontvangen worden.

Je kan ook proberen een hobby nemen waar je het in kwijt kan, oude auto kopen om elke avond een uurtje aan te sleutelen, zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-09 08:46
Niet per se in de IT. Maar wat vind je van les geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:24
Oef, dit topic had ik zelf kunnen schrijven. Het gevoel van @dehardstyler en @TheWalrus herken ik ook. Mijn 'oplossing' is binnenkort voor mezelf beginnen. Hopelijk werkt dat.

Met een collega maken we wel eens grappen om te gaan bloemschikken of een koffietent te openen in plaats van programmeren. En dan thuis lekker programmeren, niet in een werk-setting. Het enthousiasme waarmee anderen hun werk doen is bij inmiddels verdwenen. Ik denk niet dat een andere baan op hetzelfde gebied mij veel gaat geven. Dus ik wil het eerst zelf proberen. De kans dat ik een leuke hoek in rol is aanwezig en ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:24
HallonRubus schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:30:
[...]

Bij mijn werkgever zijn er (embedded) software engineers die bijna dagelijks in de werkplaats te vinden zijn of zelfs wekenlang mee moeten met tests in het buitenland, denk aan firmware schrijven voor robots, in-house ontwikkelde controllers voor productielijnen, grote machines, automotive. In theorie kan je dat allemaal vanachter een bureau doen, maar je zal toch op basis van de echte feedback een simulatie moeten schrijven en een integratietest doen.

Tegenwoordig verwachten de meeste ICT'ers minimaal 3 dagen per week thuis te mogen werken, dus als je bij een bedrijf aangeeft dat je ook graag direct met hardware werkt dan zal je op veel plekken met open armen ontvangen worden.

Je kan ook proberen een hobby nemen waar je het in kwijt kan, oude auto kopen om elke avond een uurtje aan te sleutelen, zoiets.
Wat je noemt klinkt als een toffe baan. Het moet je wel passen echter. Met twee jonge kinderen zou ik zelf niet zomaar weken weg gaan. Als ik single was geweest daarentegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:57
Iva Wonderbush schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:03:
Niet per se in de IT. Maar wat vind je van les geven?
Niet lullig bedoeld maar als voormalig docent zou ik het mensen die op het autisme spectrum zitten afraden als carrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik herken mezelf hier wel in, met als voornaamste verschil dat ik totaal niet floreer in het "moderne software engineering" met een focus op proces en tools (e.g. scrum, planning, SAFe, pull requests, GitFlow, etc). Ik vind het oplossen van problemen en "de shit gewoon goed werkend krijgen" veel belangrijker, en word een beetje depressief wanneer ik alleen maar met procesbevrediging bezig ben en domweg userstories aan het uitvoeren ben. Ik ben gewoon een old-skool agilist... helaas is wat we tegenwoordig "agile" noemen een far-cry van de core-values uit het alige-manifesto.

Helaas vinden mijn collega's het wel prima en stuurt management aan op meer processen en regeltjes.

Ik weet niet of je al nagedacht hebt of het software maken zelf het issue is, of de manier waarop je met software bezig bent. Uiteindelijk is software slechts een gereedschap om iets mee te creeeren... Het kan zijn dat het gereedschap je niet aan staat, of dat de context/modus waarin je dat gereedschap gebruikt je niet aan staat.

Zelf ben ik nu aan het denken om weer de research-assistent-kant (of datascience-assistent-kant) op te gaan. Dus helpen om infra/plumbing neer te leggen waarmee onderzoek, trials en dataanalyses gemaakt wordt. Zoiets heb ik vroeger ook gedaan en is een heel andere manier van software maken: de shit goed werkend maken, zonder alle fluff er om heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pivmaster
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 11:29
Daarnaast zit ik in een diagnose traject voor ADHD, wat het focus probleem zou kunnen verklaren. Ik heb nog hoop dat een ADHD diagnose en daarbij behorende medicatie kan helpen in het focus probleem. Echter weet ik niet of ik medicatie als een oplossing wil zien.
Sinds dit jaar denk ik dat ik ook ADHD heb, maar ik ben op dit moment nog niet een volledig traject in gegaan. Van wat ik heb gelezen en gehoord heb van mijn huisarts en een psycholoog, medicatie is niet het enige. En zoals met bijna alle medicatie, er zijn bijwerkingen. Bij een ADHD traject zit ook veel meer dan alleen medicatie, zoals cognitieve gedragstherapie, en tips om je dag te structureren zodat je de belangrijke dingen kan doen.

Mijn punt is vooral dat medicatie (in mijn optiek) niet de complete oplossing is, en zoals je schrijft vraag je je ook af of je medicatie als oplossing moet zien. Persoonlijk wil ik niet de hele werkweek medicatie slikken, omdat ik van mezelf weet dat ik gemiddeld genomen prima productief ben zonder, maar ik wel slechte dagen heb. Voor die slechte dagen is medicatie beter geschikt. Maar ook mijn slechte dagen ontstaan niet zomaar uit het niets, en hebben meestal te maken met wat ik de dag ervoor deed, bijvoorbeeld een grote inspanning geleverd, veel stress, of iets anders.

Veel succes alvast met je traject :)

[ Voor 7% gewijzigd door pivmaster op 29-09-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-09 08:46
Kist schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:21:
[...]

Niet lullig bedoeld maar als voormalig docent zou ik het mensen die op het autisme spectrum zitten afraden als carrière.
Spectrum is breed en zo ook het onderwijs. Naast onderwijsinstellingen zijn er bedrijven die specifieke trainingen aanbieden, eventueel na 20 jaar in de IT is ervaring delen een mooie sprong.

Misschien had ik het anders moeten verwoorden dan les geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:45
wellicht iets als beheerder in een data center?
Data Center Operations Engineer is een fysiek behoorlijk zware functie. Dat moet je aanspreken/aankunnen. Het geeft wel veel voldoening om alles heel strak en netjes op te leveren. Daarnaast is het uitvoerend en vaak tijd kritisch. Waarbij een release nog wel eens kan worden uitgesteld is dat logistiek een stuk lastiger met Data Center Infrastructuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik heb zelf ADHD en autisme. Ook juist waarom ik al snel met computers bezig ging, was er sinds m'n 6e druk mee. Anders dan mensen was het logisch, immers kwam alles uiteindelijk neer op (triljoenen) switches die aan of uit staan. Alles is uiteindelijk aan of uit, ja of nee. Geen misschien, geen beide, geen stiekeme dingen achter je rug om. Als iets fout gaat is het jouw fout (tenzij de hardware faalt misschien). Het is duidelijk, voorspelbaar en logisch. Nouja, iig tot we quantum computing erbij halen maar zo ver was ik niet toen ik 6 was en zelfs dát heeft een logica. Dat ik daar m'n werk ging zoeken was dus ook gewoon logisch voor mij. Nooit een seconde aan wat anders gedacht.

Diagnoses waren bij mij al vrij vroeg bekend, maar focus is altijd een dingetje gebleven. Ook nu nog. Een leven lang begeleiding voor de ADHD en autisme "fixed" dat niet. Ik heb gemerkt dat het kantoor niet zo zeer het issue is voor mij, maar wel de werksfeer, de mensen, het werk, etc. En daarnaast moeten leren dat soms de focus ff kwijt zijn en wat anders doen oke is, als je je werk maar goed doet en tijdig gedaan krijgt (en je werkplek dat dus ook zo moet zien). Dat werkt beter dan jezelf proberen continue te laten focussen. Wellicht interesant om te kijken of het "probleem" echt het kantoor is, of de manier waarop er bij jou op kantoor gewerkt wordt.

Kwa medicatie. Tja ik zie het zo. Als je fysiek iets hebt is het heel normaal om medicatie te slikken, ook al zou dat chronisch moeten. Waarom is het dan zo slecht bij iets mentaals? Medicatie voor mentale dingen veranderd het balans van bepaalde stoffen in je lichaam. Als je je beter voelt én beter functioneerd met, zou het dan niet kunnen dat je een onbalans herstelt? Waarom zou dat fout zijn? Uiteindelijk zijn hersenen ook gewoon een orgaan, zei het eentje die we minder goed begrijpen. Ik heb mijn hele jeugd medicatie gehad voor ADHD. Nu niet meer, maar nu slik ik chronisch medicatie voor iets anders. Dat maakt mij echt niet minder dan iemand die niks slikt. Natuurlijk moet er wel goed gekeken worden dat je er ook echt beter van wordt, en moet je niet half gedrogeerd worden om te functioneren ofzo. Maar een goed afgestemde medicatie in de juiste dosis is imho niks om je slecht over te voelen. Niet slechter dan een diabeet die insuline spuit, bij wijze van. En ja, er kunnen bijwerkingen zijn. Maar ook dat geld voor alle medicatie, ongeacht of het voor iets fysieks of mentaals is. Er moet altijd een afweging gemaakt worden tussen de voor- en nadelen van behandelingen (of dit nou medicatie is of een andere vorm van behandelen). Maar als die afweging spreekt in het voordeel van wel medicatie gebruiken...

Kwa verandering. Ik zou gewoon kijken wat je wél leuk vind ipv waar je je verveeld. Zelf ben ik opgeleid tot software engineer, maar zat niet helemaal op m'n plek. Helaas besefte ik me dat pas echt toen ik bijna klaar was met m'n studie. Zodra de code geschreven moest worden was het ff leuk, maar al snel verveelde ik me. Ja, hobbyprojecten hielden me wel bezig, maar daadwerkelijke opdrachten niet. Terwijl we best leuke dingen deden. Zo heb ik gewerkt aan serious gaming in VR voor de zorg en in een genomics bedrijf met eigen laboratorium en servers waar dus met pharmaseutische en medische data gewerkt werd. Maar ik vond omliggend werk leuker en kon er beter op focussen (ook als het niet mijn eigen fun projectje was), vooral sysadmin en security gerelateerde dingen lagen me goed. Ben daarom van baan gewisseld en ben nu security officer. Wordt ik een stuk blijer van. Ook altijd afwisselend, zowel met wat er gedaan moet worden als met hoe de cybersecurity continue veranderd. Anders dan met programmeren (waar oude manieren vaak werken maar minder efficiënt zijn, en je helaas vaak genoeg oud spul tegen komt en blijft gebruiken ik heb bijv moeten werken in Visual Basic voor 1 stuk software) kán je het bij cybersecurity niet op de oude manier blijven doen, dan ben je al snel niet meer secure. Je moet mee met de nieuwste ontwikkelingen. Dat geeft eeuwige afwisseling. Daarnaast mag ik nu dingen afwijzen als ze niet secure genoeg zijn, waar hiervoor ik het hooguit kon aankaarten maar de baas vaak het product eruit wou hebben en het toch door forceerde en het vooral irritant vond als dingen langer duurde want security :') . Heb voordat ik de security in ging ruim 2 jaar bij een bedrijf gewerkt waar ik officieel software engineer was (er werd ook in-house software geschreven), maar we eigenlijk alles IT deden incl cybersecurity en alles rond de servers (en dit ging dus ook om oa pharmaceutische en medische data, niet de website van de bakker zeg maar). Zo kon ik wat ervaring op doen, maar denk dat je als senior mogelijk al wel iets meer hebt gezien dat dat minder nodig is. Zeker als je hobbymatig wel met ander spul bezig bent geweest. Het kostte me ff moeite om een bedrijf te vinden die een SE'er voor security wou inhuren, maar het is gelukt (bedrijf wou ook juist technisch onderlegde security mensen) en ben er financieel ook nog eens flink op vooruit gegaan.

Nou ben ik wel een stuk jonger dan jou, en zal lang niet alles bij jou van toepassing zijn. Maar het punt is meer dat er vaak best wel wat mogelijk is als je kijkt naar wat je wel wil en kan ipv naar wat je tegen staat. En dat je een deel van je ervaring mogelijk ook prima bij een andere baan kan gebruiken waardoor de overstap kleiner is en je financieel niet zo'n grote klapper hoeft te krijgen, zeker als je iets abstracter naar je ervaring kijkt (dus op een manier van: X skill geeft me ervaring in Y doen, wat ik kan gebruiken voor werkzaamheid Z bij mijn nieuwe baan. Ipv te denken: ik kan X programmeren).

En tja, wellicht verveel je je dan weer bij je nieuwe baan over 5 jaar, wellicht ook niet. Maar dat is denk ik nergens uit te sluiten. Kun je wellicht beter 5 jaar lol hebben en dan verder kijken.

Overigens hoor ik het best veel om mij heen, dat software engineers naar X aantal jaar het programmeren zat zijn en wat anders gaan doen binnen de IT. En die zijn allemaal goed terecht gekomen. Op zich is het zo raar dus niet wat jij nu voelt, noch de stap waar je nu over na zit te denken. Wat ook betekend dat mensen waarschijnlijk zo raar niet opkijken als jij met jouw achtergrond elders soliciteerd. Je bent juist best normaal daarmee.

En excuus, ik ben niet zo goed in kort en bondig zijn, zeker op dit onderwerp. En dat het laat is helpt vast niet :+ .

[ Voor 13% gewijzigd door Cambionn op 30-09-2024 17:54 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Pagina: 1