Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECS Mechelen
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-08 15:19
Mijn vraag
we hebben van een klant wat fiber "patch" kabels gekregen maar nu wil ik die inzetten om het netwerk te verbeteren.

Nu is mijn vraag wat heb ik nog allemaal nodig zou hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
uitvoering: Ubiquiti Unifi Pro Switch Gen 2 (48-poorts)
uitvoering: Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (24-poorts, 400W PoE++)

kabel is hetzelfde type alleen de lengte is 15m langer :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrcIwEH0w3dNgnL6rG96-JlrDpQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VK2CHchqnFnOzduvfyGRVK19.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYJ-Wy4N-zjVC1AvrynoSdR2dnk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxqH0mGLfHHAAYwN7BtzivQx.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vermoed dat ik het volgende nodig heb:
1x uitvoering: Ubiquiti UF-MM-10G-20 SFP+ Module 2-pack uitvoering: Ubiquiti UF-SM-10G
3x SC-SC duplex adapter: https://www.reichelt.com/...ex_om4_erikaviolet-371702
2x SC-LC adapter: https://www.reichelt.com/...apterkabel_lc_sc_1m-67033

* ik kan blijkbaar producten niet vinden als ik wil koppelen.

Beste antwoord (via ECS Mechelen op 24-09-2024 18:35)

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:06

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik zou ze eerlijk gezegd gewoon de kast gooien, dat je ze hebt gekregen betekent toch niet dat je ze moet gebruiken? De patch cables hebben sowieso amper waarde en is er een reden om ze te gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
Dit zijn singlemode kabels en je moet singlemode sfp modules hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ECS Mechelen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:15:
Mijn vraag
we hebben van een klant wat fiber "patch" kabels gekregen maar nu wil ik die inzetten om het netwerk te verbeteren.

Nu is mijn vraag wat heb ik nog allemaal nodig zou hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
uitvoering: Ubiquiti Unifi Pro Switch Gen 2 (48-poorts)
uitvoering: Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (24-poorts, 400W PoE++)

kabel is hetzelfde type alleen de lengte is 15m langer :)
[Afbeelding] [Afbeelding]

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vermoed dat ik het volgende nodig heb:
1x uitvoering: Ubiquiti UF-MM-10G-20 SFP+ Module 2-pack
3x SC-SC duplex adapter:
https://www.reichelt.com/...ex_om4_erikaviolet-371702
2x SC-LC adapter: https://www.reichelt.com/...apterkabel_lc_sc_1m-67033

* ik kan blijkbaar producten niet vinden als ik wil koppelen.
Waarom die adapters? Patch kabels zijn zo goedkoop dat het handiger is om gewoon nieuwe patchkabels te bestellen en de adapters achterwege te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
En singlemode SC/LC kabels, geen multimode.

Die koppelbusjes maakt niet uit, deze zijn violet van kleur wat gangbaar is voor MM OM4 kabels, maar deze kun je prima op een singlemode kabel gebruiken.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Op korte afstanden zal het ongetwijfeld wel werken hoor, maar ideaal is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECS Mechelen
SniperGuy schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:19:
Dit zijn singlemode kabels en je moet singlemode sfp modules hebben
Ow je hebt gelijk: uitvoering: Ubiquiti UF-SM-10G
Rensjuh schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:20:
En singlemode SC/LC kabels, geen multimode.

Die koppelbusjes maakt niet uit, deze zijn violet van kleur wat gangbaar is voor MM OM4 kabels, maar deze kun je prima op een singlemode kabel gebruiken.
Hoe zie je dat want zien er niet echt SM/MM bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n29mPboG-Ta23BEl9hMym4QV4pU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NFUAKDXlpqod7n9EF0floCN2.png?f=fotoalbum_large
OM2 = (oude) MultiMode kabel.
Als je multimode gaat gebruiken, pak dan OM4 of pak gewoon singlemode als je je huidige kabels (van je klant) wilt blijven gebruiken.

Ja, als je een kort stukje MM kabel patched op een SM kabel zal het gaan werken.
Ideaal is het niet en het is natuurlijk ook niet bedoelt om alles door elkaar te gooien.
Signaalniveau zal een stuk lager worden waardoor je ook kans hebt op (gekke) fouten op je verbinding.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECS Mechelen
Rensjuh schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:08:
[Afbeelding]
OM2 = (oude) MultiMode kabel.
Als je multimode gaat gebruiken, pak dan OM4 of pak gewoon singlemode als je je huidige kabels (van je klant) wilt blijven gebruiken.

Ja, als je een kort stukje MM kabel patched op een SM kabel zal het gaan werken.
Ideaal is het niet en het is natuurlijk ook niet bedoelt om alles door elkaar te gooien.
Signaalniveau zal een stuk lager worden waardoor je ook kans hebt op (gekke) fouten op je verbinding.
Ha ok:) dan heb ik OS2 nodig zoiets bvb: https://www.reichelt.com/...125_mgr_os2_geel_1-371748

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:06

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik zou ze eerlijk gezegd gewoon de kast gooien, dat je ze hebt gekregen betekent toch niet dat je ze moet gebruiken? De patch cables hebben sowieso amper waarde en is er een reden om ze te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Volgens mij ben je nu maar in het wilde weg dingen aan het uitzoeken met als enige criterium dat die patchkabels met alle geweld gebruikt moeten worden. Heb je nagedacht of je MM of SM nodig hebt? Wat zijn de eisen? Waarom is het wel okay om dure SM modules te kopen maar niet okay om gewoon andere kabels te nemen zodat je de goedkopere MM modules kunt nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
MasterL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:17:
Bij de kabelboeren vragen ze nog grof geld voor nieuwe kabels, meer dan ik dacht dat ze zouden kosten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECS Mechelen
MasterL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:17:
Dat is een uitdrukking dat ik tot op heden nog niet had gehoord.

Maar als ik jullie reacties zo lees is beter om deze weg te kieperen en de MM te bestellen, we hebben nu utp liggen (1Gbps) en wou deze upgraden naar 10G en initieel dacht ik de UTP te gebruiken met 2 SFP+ rj45 naar 10G en dat is dan ~120€ tot er glas terug kwam van een klant en ik begon te rekenen dat het goedkoper was, maar ik wou zeker zijn dat ik de juiste patch kabels en tussen stukken had.

Het is nog altijd goedkoper met ongeveer 50€, maar uiteindelijk is 1 kabel van de juiste lengte beter.

Bedankt allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@ECS Mechelen UTP kabels zijn niet 1Gbps of 10Gbps, dat bepaald de apparatuur.

Een UTP CAT5e kabel kan dus prima 10Gbps halen en een CAT7 UTP kabel kan prima maar tot 100Mbps gaan.

Maar wil je 10Gbps over langere afstanden halen met een CAT5e kabel moet de kabel van goeie kwaliteit zijn en moet je ze goed afmonteren met goed materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ECS Mechelen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:02:
[...]

Maar als ik jullie reacties zo lees is beter om deze weg te kieperen en de MM te bestellen, we hebben nu utp leggen (1Gbps) en wou deze upgraden naar 10G en initieel dacht ik de UTP te gebruiken met 2 SFP+ rj45 naar 10G en dat is dan ~120€ tot er glas terug kwam van een klant en ik begon te rekenen dat het goedkoper was, maar ik wou zeker zijn dat ik de juiste patch kabels en tussen stukken had.

Het is nog altijd goedkoper met ongeveer 50€, maar uiteindelijk is 1 kabel van de juiste lengte beter.
Dat sowieso.

Wat het beste is, is om rationeel te selecteren in plaats van een random stuk netwerkbekabeling krijgen en daar de rest van je netwerk omheen te proberen te bouwen.

Begin bij je business requirement - wat wil je bereiken? Niet "10Gbps", maar wat kun je nu niet doen dat je (met 10Gbps) wel denkt te kunnen doen.

Dan die business requirement vertalen in een hoogover technische requirement - wat inderdaad een 10Gbps netwerk zou kunnen zijn, als dat een passende manier is om in je business requirement te voorzien.

Kijk ook naar randvoorwaarden. Denk aan:
- hoeveel ruimte heb je om kabels te trekken/weg te werken?
- hoe scherp zijn de bochten die de kabels moeten maken?
- heb je de mogelijkheid om zelf te lassen of moeten het kant-en-klare zijn? (wat ook weer invloed heeft op de ruimte - je moet dan niet alleen de kabel maar ook de connectoren trekken)

Dan op niveau van componenten kijken. Glas (of trouwens in de meeste gevallen koper) is goedkoop, de actieve componenten, in dit geval de optics in de SFP zijn waar het geld aan op gaat. 10GBASE-LR is een prima gangbare 10Gbps standaard, maar dat is 10GBASE-SR ook. In de regel is SR goedkoper dan LR, maar single-mode is goedkoper dan multimode. Heb je uitdagingen qua ruimte, kijk ook naar 10GBASE-BX BiDi optics, die maar een enkele (single mode) vezel nodig hebben - maar de optics zijn wel duurder.

Heb je dat bepaald? Pas dan is het tijd om te gaan kijken naar de kabels die je hebt liggen. Ik zou - zeker als je niet bepaald indruk wekt diep in de materie te zitten - sterk afraden om houtje-touwtje met koppelstukken patchcables in te proberen te zetten voor installatiedoeleinden. Dat is vragen om storingen. Let ook op juiste soort connector (LC vs SC) en oppervlak (UPC vs APC). Technisch zijn ze volkomen eender voor jouw toepassing, maar je moet wel de juiste connectoren voor je optics kopen, zeker als je niet zelf connectoren op een vezel kunt lassen!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:14
Voor korte afstanden zou ik zoiezo Multimode gebruiken en geen singlemode. Voor 10G moet je dan aan OM3 denken. Tevens zou ik ook een one click poetser regelen om stof te verwijderen. Koud in de sfp drukken komt soms niet ten goede met vuile patchkabels (soms zijn ze ook vuil als ze uit de verpakking komen).

• ECS Mechelen
Bedankt voor al de antwoorden, heb de kabels in de vuilbak gesmeten ;)
Pagina: 1