Anker Solix E1600 als thuisbatterij gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 21:22
Ik ben me een beetje suf aan het zoeken, maar zover ik zie heeft niemand deze als thuisbatterij geinstalleerd (zonder zonnepanelen te gebruiken).

voor zover ik weet heb je de MI80 micro-omvormer nodig om stroom op het net te krijgen (via stopcontact). Maar ik kan niet vinden of het iemand is gelukt om stroom van het net te gebruiken om deze accu te laden.

De ingangen zijn bedoelt voor zonnepaneel inputs, maar ik vraag me af of je daar gewoon een dc adapter op kunt zetten die 60v aan dc genereerd. Heeft iemand dit weleens geprobeert?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 22:27
Kun je niet beter die thuis batterij van HomeWizard kopen? Die heeft meer capaciteit, is goedkoper, en werkt ootb met een normale stekker in je stopcontact.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
magiel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:07:
Kun je niet beter die thuis batterij van HomeWizard kopen? Die heeft meer capaciteit, is goedkoper, en werkt ootb met een normale stekker in je stopcontact.
Die is nog niet beschikbaar... ook is hij niet goedkoper. Volgens mij is deze e1600 650 euro. Dus als je er 2 koopt heb je voor 1300 euro 3.2 kw aan batterijen (+2 omvormers)

Misschien dat ik nog break even loop als de adapters duur zijn, maar dan alsnog kan ik deze nu kopen en moet ik voor de homewizard nog een half jaar wachten. (mis ik misschien iets?)

• justice strike
niemand die hier een gokje op wil wagen hoe je een adapter hier op kunt aansluiten om op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:00
Zelf was ik ook aan het kijken naar de opties die o.a. Anker aanbiedt.
Wat je op YouTube ziet is dat men de Anker FX3800 installeert met een Homepanel.
Dat zit dan tussen je meterkast en de FX3800 en zorgt voor failover op de groepen die je vanuit je meterkast daarop zet.
Dat lijkt vooral voor de Amerikaanse markt bedoelt te zijn. In NL bieden ze de X1 aan maar dat lijkt nogal een investering.

Een simpelere optie is om een Anker C1000 bijvoorbeeld als een soort UPS te gebruiken. Dat kun je via de App instellen en op die manier kun je daar enkele apparaten achter hangen die dan niet direct uitvallen bij een stroom uitval. Ik weet echter niet of je daarbij kan instellen dat er alleen geladen wordt als overschot van je zonnepanelen hebt. Deze opzet is niet te vergelijken met een complete thuis accu installatie maar wel een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 08:07
Anker heeft sinds het begin van de maand de solarbank AC uitgebracht. Deze kan ook opladen via grid en een interne 220v aansluiting (beiden bidirectioneel te gebruiken).Met te programmeren op- en ontlaad, solar input en ups mogelijkheden heb je in de stekker categorie een mooi instapmodel. Nadeel is mogelijk dat de automatisering met homewizard mogelijk beter is, alhoewel ik hier prima de solarbank 2 pro's met home assistant heb gekoppeld.

Per morgen staat hier als alles goed gaat 2 stuks solarbank ac te zoemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akw.ward
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-04 14:13
tweazer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:30:
Anker heeft sinds het begin van de maand de solarbank AC uitgebracht. Deze kan ook opladen via grid en een interne 220v aansluiting (beiden bidirectioneel te gebruiken).Met te programmeren op- en ontlaad, solar input en ups mogelijkheden heb je in de stekker categorie een mooi instapmodel. Nadeel is mogelijk dat de automatisering met homewizard mogelijk beter is, alhoewel ik hier prima de solarbank 2 pro's met home assistant heb gekoppeld.

Per morgen staat hier als alles goed gaat 2 stuks solarbank ac te zoemen :)
Wat zijn je bevindingen? Of is dit uiteindelijk niets geworden? Ik ben namelijk geïnteresseerd in de werking van deze solarbank, ook in combinatie met de smart meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
akw.ward schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:41:
[...]Wat zijn je bevindingen? Of is dit uiteindelijk niets geworden? Ik ben namelijk geïnteresseerd in de werking van deze solarbank, ook in combinatie met de smart meter.
Zowel de ac als de 2 pro doen waar ze voor bedoeld zijn. Helaas (nog) geen open api alhoewel de spullen wel te koppelen zijn met home assistant. Let wel op dat per device helaas 1 dedicated smart meter nodig is (ik heb er 5 geplaatst in de meterkast).

Het enigst nadeel vind ik het lage ac laad- en ontlaadvermogen, daar komt de zendure 2400ac beter uit de (toekomstige) bus, maar die heeft weer geen solar inputs en geen 3 fasen, daar is weer de anker x1 kampioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
FWIW ik denk dat ik een van de solarbank 2 pro's verkoop, ga vervangen door een solarbank ac. Het ook kunnen laden is mij net wat meer waard dan de 4 (ipv 2) mptt inputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:24
Anker komt nu met een nieuwe versie, de Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro.
sorry informatie is op dit moment alleen in het duits te verkrijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCipUgE015YJPxg_Zz4nyzjel-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3K9iVvgs3sfPOr8PlCCimlH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 14-04-2025 11:04 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
Helaas maar 1200W max itt de zendure 2400 ac die 2400W kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
tweazer schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:11:
klopt, maar voor beide is het dan geen plug & play meer, omdat je dan over een eigen groep voor deze dingen moet beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:57

paQ

tweazer schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:11:
3480 toch bij meerdere accu's?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:46:
[...]

3480 toch bij meerdere accu's?
volgens mij niet, mn omdat bij meerdere batterijen (extra) daar ook geen extra omvormer in zit, hij maakt dan nog steeds gebruik van de basisomvormer in het basismodel van de zendure.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdqt5xrkhQCneq_P_xTHqDsh60o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvXlgapcCqievYsDI5ydvFRF.jpg?f=fotoalbum_large
zie rechts boven, de ingebouwde omvormer kan dus 800W (plug & play modus in willekeurige WCD) en 2400W (over eigen groep). en daarnaast ook nog 2.400W off-grid vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkookIlMwy53V380bTroXpmSYJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MP7jjqdFzFseI8jvB0qjZ9Z.jpg?f=fotoalbum_large
De Anker pro 3 daar tegen heeft alleen maar max 1.200W laden/ontladen ( ook weer omdat alleen net als bij zendure de omvormer alleen in de basismodule zit), echter heeft de Anker ook nog 4 directe DC PV aansluitingen (4 MPPT) waarmee je dus tot 3.600W aan zonnepanelen aan kunt sluiten (direct DC -> DC, dus geen omvormer nodig), iets wat de zendure zo niet heeft, deze heeft wel een aansluiting voor een 0-2000W micro-inverter.

[ Voor 34% gewijzigd door MacD007 op 16-04-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ah.
Ik werd op het verkeerde been gezet door deze review https://iotdomotica.nl/re...pcontact-en-ai-aansturing

De controller doet 2400, maar 2 of meer batterijen KUNNEN 3840 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:11:
Ah.
Ik werd op het verkeerde been gezet door deze review https://iotdomotica.nl/re...pcontact-en-ai-aansturing

De controller doet 2400, maar 2 of meer batterijen KUNNEN 3840 :?
Over welke heb je het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

zendure

Pagina: 1