Geschikte vloerisolatie voor een vochtige kruipruimte?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hs.van.Esch
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-10-2024
Beste tweakers,

Ik heb een woning uit 1970, waar ik de vloer van wil laten isoleren. We hebben natuurlijke ventilatie, de kruipruimte is 50-60 cm diep (verschilt ivm zandhoogte) en kan bij veel regenval vochtig zijn.

We hebben verschillende offertes ontvangen, maar het is voornamelijk 'wij van wc-eend raden wc-eend aan'. Daarbij heb ik niet het idee dat ze eerlijk naar de situatie van de kruipruimte hebben gekeken.

Graag ontvang ik jullie ervaring van ondervloer isolatie. Bodemisolatie spreekt ons niet aan.

We hebben offertes van Tonzon ontvangen welke rd 5 aangeven voor 50m2 vragen zij €3900. Ook een offerte van pif met bodemfolie welke rd4 aangeeft voor €1900. Pif kan volgens mij nog in andere diktes om hogere rd te krijgen. Vind het verschil ook wel aanzienlijk

Zijn deze opties geschikt voor kruipruimtes die vochtig kunnen worden en in combinatie met natuurlijke ventilatie?
N.b. we hebben een betonnen broodjesvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:16
Hier ook last van een vochtige/natte kruipruimte bij veel regen en betonnen vloer.

hier een paar maand geleden tonzon(rd5) laten plaatsen, wel voor bijna de helft van de prijs (2300 euro - 550 eruo subsidie) voor 50m2.
Dit komt tegen de bovenkant van de onderkant van de vloer op.

maar volgens mij is tonzon wel kwetsbaarder dan andere isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Ik zou PIF kiezen ipv tonzon. Tonzon is een erg kwetsbaar product, met een lekke kamer keldert de isolatiewaarde naar beneden. Bij PIF is dat minder een issue.
Beide producten kunnen prima tegen vocht en worden normaliter beide met een bodemfolie geplaatst om die vochtigheid te minimaliseren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:04

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Bij mij in de woning (is door de vorige bewoner) een pur-variant tegen de vloer aan gespoten. Bevalt ons wel erg goed, gezien wij ook hoog grondwater hebben en daarmee een vochtige kruipruimte. Bijkomend voordeel is, dat je overal nog bij kan als er iets aan de hand is qua leidingen e.d.

Schijnt overigens wel zooi te zijn bij het aanbrengen, omdat er veel (giftige) dampen vrijkomen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• hs.van.Esch
Ruudox schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:17:
hier een paar maand geleden tonzon(rd5) laten plaatsen, wel voor bijna de helft van de prijs (2300 euro - 550 eruo subsidie) voor 50m2.
Dit komt tegen de bovenkant van de onderkant van de vloer op.
Wat een groot verschil in prijs. Als wij voor Tonzon gaan, dan toch nog even extra offertes opvragen.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
BadpunK schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:15:
Bij mij in de woning (is door de vorige bewoner) een pur-variant tegen de vloer aan gespoten. Bevalt ons wel erg goed, gezien wij ook hoog grondwater hebben en daarmee een vochtige kruipruimte. Bijkomend voordeel is, dat je overal nog bij kan als er iets aan de hand is qua leidingen e.d.

Schijnt overigens wel zooi te zijn bij het aanbrengen, omdat er veel (giftige) dampen vrijkomen.
Bij ons ook PIR tegen de onderkant van de betonvloer laten spuiten. In ons geval 9cm.
Bij deze aanpak heeft de isolatie nooit last van vocht. Ivm de aanwezige leidingen onder de vloer hebben we de kruipruimte ventilatie in tact gelaten.
Zou dit zo weer doen want EPS platen tegen de onderkant lijmen is zo vreselijk veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
hs.van.Esch schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:37:
[...]

Wat een groot verschil in prijs. Als wij voor Tonzon gaan, dan toch nog even extra offertes opvragen.
bedenk je wel dat het bij tonzon voornamelijk arbeidsloon is wat je betaald. het materiaal zelf kost bijna niets. het moet heel precies worden aangebracht. als er ergens een vouw of plakrand verkeerd zit keldert de isolatiewaarde omdat het dan geen stilstaande lucht meer is.
het is dus vaak zo dat als het erg goedkoop wordt aangeboden het ook als haastige spoed wordt geplaatst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hs.van.Esch
No Hands schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:30:
[...]

bedenk je wel dat het bij tonzon voornamelijk arbeidsloon is wat je betaald. het materiaal zelf kost bijna niets. het moet heel precies worden aangebracht. als er ergens een vouw of plakrand verkeerd zit keldert de isolatiewaarde omdat het dan geen stilstaande lucht meer is.
het is dus vaak zo dat als het erg goedkoop wordt aangeboden het ook als haastige spoed wordt geplaatst.
Bedankt voor je toelichting. Met alles wat ik nu heb gelezen lijkt PIF een meer betrouwbare keuze qua prijs/kwaliteit verhouding en kwetsbaarheid.
Pagina: 1