A-Merk Koelvriescombinatie advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-07 17:37
Momenteel heb ik een oude inbouw Ikea koelkast die drastisch toe is aan vervanging. Hiervoor wil ik een vrijstaand A-merk model kopen met een aantal moderne features. Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie ervaringen met bepaalde merken, modellen en features. Niet onbelangrijk ook is hoe repareerbaar een model is. Als de witgoedboer geen onderdelen kan krijgen dan wordt het ook een lastig verhaal. Misschien zijn er wel Duitse webshops met sterke prijzen.

Hier een voorbeeld van een toestel waar mijn oog op viel LG GBB92STBAP met volgens de website 10 jaar garantie op de compressor.
Nu sprong dit model er uit door de reviews, maar dit komt enkel door een Tweakers actie waar de fabrikant review modellen toestuurt, dus dat beschouw ik vooral als marketing. Een paar maanden geleden te koop geweest voor €700, dit lijkt me een leuk bedrag. Er is ook het duurdere A-label broertje maar hier zie ik buiten de zilveren kleur eigenlijk geen verschil in en de kostenbesparing van A tegenover B haal je er ook niet uit binnen 10-15 jaar met 10 euro per jaar besparing (richtbedrag €900).

Must haves (pricewatch filter):
  • Omkeerbare deur
  • Luchtcirculatie
  • No Frost
  • Vrijstaand
  • B label of hoger (max 150kWh/jaar)
  • Luxe uitstraling
  • Max 60cm breed
  • Max 70cm diep
Nice to have
  • Luxe uitstraling (RVS)
  • Deuralarm
  • Langdurige compressor garantie
  • Deur scharnier voor krappe ruimtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik weet niet of je iets erg zinnigs vraagt c.q. je zou zelf meer uit kunnen zoeken.

De meeste mensen zullen niet vaak een koelkast of koel/vriescombinatie kiezen. Die dingen gaan vaak 10 jaar of nog meer mee. Het idee dat na 10 jaar je apparaat teveel stroom gebruikt is m.i. onzin. De meerprijs voor een nieuwe is zoveel hoger dan in het optimale geval een besparing van enkele euro's per jaar, dat dit eigenlijk nooit uitkomt.

Mijn eigen ervaring is prima met Liebherr vriescombinaties (die van ons staat er al 15+ jaar, een A++ kast toentertijd). Het enige wat ik toen niet gedaan heb en nu wel zou doen is een Anti/No Frost variant. Nu moet je de vriezer 1 of 2x per jaar schoonmaken/ontdooien.

Een koel/vries combinatie is m.i. altijd een compromis. Een aparte koelkast, los van de vriezer doet zijn ding beter dan de combi. Dat geldt ook voor de vriezer.

Wat we erg waarderen aan onze koelkast is een nul-graden lade. Fruit kan daarmee beduidend langer bewaard worden (en echt koud water is ook lekker in de zomer). Merk is een Bosch, ook dik 10 jaar oud. Daarvan heb ik wel recent de deurscharnieren vervangen.

En de rest: zie internet, consumentenbond en de verschillende types deuren (speelt alleen bij inbouw) en wel/niet verlichting (zou ik wel altijd doen, liefst LED = minder heet).

Volgens mij staan merken als LG, Samsung minder goed bekend dan de 'Duitse' merken, waar BSH merken beduidend goedkoper zijn dan Miele (die al lang niet meer het beste is). Maar net als BSH heeft ook (het moederbedrijf van) AEG een betere en een budgetlijn. Ik zou zeggen: loop een lokale witgoed boer binnen (die levert jouw ook service als er wat is), en vraag welk merk bij hem weinig ter reparatie terugkomt...

PS: onze witgoedboer zei wel dat bijna alle merken niet meer de kwaliteit van 10 jaar geleden leveren. Dat kan ik verder niet bewijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
Sommige zaken zijn van tevoren moeilijk in te schatten. Ik heb net een nieuwe inbouw Samsung gekocht. Het geluid dat die maakt is echt heel irritant resonerend. Liever mijn Bosch vrieskast van 38 db dan die Samsung met 35 db. Wel iets over gelezen in reviews maar ik dacht hoe erg kan het zijn. Bosch of Siemens zou ik zo weer kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Ik ben begin van het jaar voor een uitvoering: Bosch KGN39VICT gegaan. Ik heb mijn keuze vooral door de tests van de consumentenbond laten bepalen. Deze voldoet volgens mij aan al jouw specificaties, behalve het energielabel. Let daarbij op dat het lage energieverbruik heel theoretisch is, en de verschillen snel kleiner worden als de deur regelmatig open gaat. Verder doe je met een zuinig label concessies op de invriescapaciteit, mocht dat belangrijk zijn.

Verder klinkt 10 jaar garantie leuk, maar tegen die tijd zijn onderdelen waarschijnlijk niet meer te krijgen en wil je sowieso een nieuwe koelkast omdat er weer zuinigere modellen zijn en je wensen wellicht veranderd zijn. Mocht je koelkast binnen ~5 jaar stuk gaan, zou je zelfs aanspraak kunnen maken op wettelijke garantie. Merk maakt uiteindelijk niet veel uit en is vooral een persoonlijke voorkeur. Mijn eerste budget LG koelvriescombinatie houdt het na 15 jaar nog steeds vol, terwijl een paar jaar geleden aangeschafte (veel te dure) Liebherr bromt en blaast als een gek en daardoor ontzettend tegenviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Soru schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:29:
10 jaar garantie op de compressor.
En weet je wat de kosten zijn voor het vervangen er van? (Hint: dat is niet gratis)

Extra features... Denk je dan aan een LCD met android ofzo zodat je koelkast tunein kan afspelen of even facebooken of een recept lezen?

Bosch of Liebherr is prima.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Bedankt voor een aantal van de goede aanvullingen en ervaringen. Dat ik een niet energiezuinige koelkast waar ik niet tevreden over ben wil vervangen lijkt me niet zo'n vreemd idee. Scheelt ingeschat zo'n 50 euro per jaar. De features heb ik al benoemd in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Soru schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:15:
De features heb ik al benoemd in de openingspost.
Die zijn niet modern, eerder standaard.
Nofrost is luxe, net als soft close, ijsblokjes, etc.

Modern is een koelkast met camera die meldt wanneer je melk op is en of die in je AH bestelmandje er bij moet 😉

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Ik zie dat het nieuwere broertje momenteel een best leuke aanbieding heeft. Wat heb je toentertijd betaald? Ik rij morgen even bij de Expert langs denk ik.

Vergelijking

[ Voor 14% gewijzigd door Soru op 27-09-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Soru schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:57:
[...]

Ik zie dat het nieuwere broertje momenteel een best leuke aanbieding heeft. Wat heb je toentertijd betaald? Ik rij morgen even bij de Expert langs denk ik.

Vergelijking
Was rond de 725 Euro, goed getimed met een jaarlijkse actie van een bepaalde witgoed grootgrutter.
Pagina: 1