Mijn lamp dimbaar maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Registratie: Juni 2020
  • Niet online
Ik wist niet precies waar ik deze vraag kon stellen, dus als het op de verkeerde plek staat hoor ik het graag.

Ik heb een lamp gekocht uit het buitenland, maar nu blijkt het niet dimbaar te zijn. Ik heb er eerlijk zelf ook niet opgelet, omdat ik het niet nodig vond. Nu wil ik het toch wel dimbaar hebben.

Ik heb dus een dimmer gekocht en aangesloten, maar dat werkte niet. Nu denk ik dus dat de lamp niet geschikt daarvoor is.

Er zitten led strips in de lamp. Ik wil vragen of iemand weet hoe ik de lamp dimbaar kan maken. Moet ik daarvoor het motortje in de lamp vervangen? Of is dit überhaupt niet mogelijk?

Suggesties zijn allemaal welkom. Bestellen van onderdelen van AliExpress is geen probleem.

Als het mogelijk is, wil ik ook een afstandsbediening hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
@fkaktas
Wat voor lamp is het? Zit er een motor in je lamp :?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder te weten welke lamp het is wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-05 11:34
Een LED lamp is niet dimbaar op de standaard manier, zoals de "normale" dimmers doen die je in de winkel koopt. Als er LED strips in de lamp zitten, en de lamp is niet dimbaar, dan gaat het een aardige klus zijn om deze wel dimbaar te maken. Je zult dan de LED controller moeten vervangen die in de lamp zit. Er zijn kant en klare LED controllers die kunnen wat jij wilt, inclusief met afstandsbediening. Maar je moet dan wel comfortabel zijn om met elektra te werken en weten wat je moet doen. Anders is de kans op ongelukken best groot.

Mijn advies zou zijn, koop een nieuwe lamp die al doet wat jij wilt. En als deze lamp erg speciaal is en je het per se met deze lamp wilt kunnen, zoek iemand die er verstand van heeft en dit voor jou kan doen. Het is niet complex, maar je moet wel weten hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
@Puch-Maxi @pagani @Hatsjoe

Ik heb een foto van de lamp en driver toegevoegd. Als ik dit vervang, kan ik het dan wel dimmen? Zo ja, waar kan ik dit kopen? Ja vast op Ali, maar welke moet ik hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOnXhA0DENLsPThz9fYi27zIQcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zR2DiocGOdAem2lqNRdZvkCF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZpa6tg3r9E4sD6zFTB_UDhWvrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4IOxxKpWJEHXeH9yvHvpuhy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
fkaktas schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:18:
@Puch-Maxi @pagani @Hatsjoe

Ik heb een foto van de lamp en driver toegevoegd. Als ik dit vervang, kan ik het dan wel dimmen? Zo ja, waar kan ik dit kopen? Ja vast op Ali, maar welke moet ik hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zie veel behuizing en weinig details van de lamp(en) op deze foto.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@fkaktas Het gaat om de lampen die je in de fittingen hebt geschroeft/geklikt, niet de fysieke armatuur die je nu op de foto laat zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik durf te wedden dat dit een armatuur is met vaste lampen. Dus dan staat de belangrijkste info netjes op de driver.

Je bent dan op zoek naar een dimbare constant current driver die 220mA kan leveren en een spanningbereik van 70 tot 150V heeft. Laatste is wel heel ruim, dit zou je nog kunnen beperken door de huidige spanning te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 20:53

Managelorian

“This is the workflow.”

Afgezien van het vraagstuk om deze lamp dimbaar te maken is er sowieso wel iets te vinden van die twee hele dunne output draadjes (met navenante dunne isolatie) waar blijkbaar 150Vdc @ 220mA op kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
@JJ Le Funk @CH4OS @Managelorian

Er zitten led strips ingebouwd, dus ik kan ze niet loskoppelen. Er zat wel een extra stukje, hierbij de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kru7VbAX47W_eF62gNDo2rgi8v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwRMDnkiVFBPmk2CJYiMCt0F.jpg?f=fotoalbum_large

@Septillion weet jij toevallig welke/waar ik die moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Strip had ik niet verwacht maar zou zonder limiting kunnen zijn.

maar is dat niet strip met warm en kou licht? Zit er nog een extra driver in ofzo?

Verder geen ervaring met specifiek type. 220mA driver kan ik ook zo 123 niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Je kan de led strips op een shelly kopellen:
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-rgbw2

en dan even deze draad volgen: (iemand met ook een warm wit en koud wit led strip)
https://community.home-as...-into-one-light/124898/38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:29:
maar is dat niet strip met warm en kou licht? Zit er nog een extra driver in ofzo?
Volgens mij heeft die driver 3 outputs rechts op de foto: één keer +, twee keer -. Elke - zal dan een kanaal zijn voor de warme dan wel koude leds denk ik :)
Dat lijkt me niet. De Shelly ondersteunt 12V of 24V, een vaste spanning. Terwijl de driver van deze ledstrip 220mA en 70-150V DC is. Dat is andere koek.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 24-09-2024 15:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
Idd 3 uitgangen. Maakt dat ook weer uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:45
De strip heeft geen weerstandjes, je hebt dus een constant current driver / dimmer nodig, met twee kanalen. Ook de driver geeft aan dat de output vast 220mA is (bij 100%) met een spanning van 70-150V. Bijvoorbeeld deze Sunricher zou je kunnen gebruiken om m'm met zigbee te dimmen (en bijvoorbeeld te koppelen aan een hue bridge). Instellen op 200mA; ze kunnen dan niet meer op 100% maar die laatste paar procent ga je waarschijnlijk niet merken.

Edit; gaat niet, de sunricher haalt de benodigde spanning niet.

[ Voor 9% gewijzigd door big bang op 24-09-2024 15:19 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gizz mm, maar dan moet je dat wel.kunne sturen.

@fkaktas heb je dan nu een vorm van sturing daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
vormulier schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:42:
Je kan de led strips op een shelly kopellen:
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-rgbw2

en dan even deze draad volgen: (iemand met ook een warm wit en koud wit led strip)
https://community.home-as...-into-one-light/124898/38
Deze is alleen geschikt voor CV led strip als ik me niet vergis, niet CC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
De lamp geeft 3 standen (3 kleuren).

@Septillion ik heb een aan en uitknop op de muur. Ik had dus een dimmer gekocht bij de Hornbach van ion. Dat werkte niet, daarna deze topic gestart.

Ik wil het sowieso met een dimmerknop aan de muur dimmen. Het zou fijn zijn als er ook een afstandsbediening komt. Maar niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Maar hoe stuur je nu? En wat verwacht je straks?

Eigenlijk zou je moeten meten wat die driver nu doet. Constant current met cct is niet echt gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
@Septillion wat bedoel je precies met 'sturen'? Ik ben niet zo bekend in de lampenwereld. Ik heb een aan-uitknop en iedere keer als ik het aan-uitzet verandert de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat laatste deel miste. De 'hoe kan jij bepalen / sturen wat de lamp doet'. Maar hoe zou dat moeten zijn met dimmer?

Maar als het echt constant current is zoals de driver doet vermoeden dan wordt vervangen wel een lastige.

@vormulier ken het principe, maar zonder dat het expliciet vermeld is blijft dat gokken :)

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 24-09-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:16:
Dat laatste deel miste. De 'hoe kan jij bepalen / sturen wat de lamp doet'. Maar hoe zou dat moeten zijn met dimmer?

Maar als het echt constant current is zoals de driver doet vermoeden dan wordt vervangen wel een lastige.
Door je schakelaar in de muur heel snel aan en uit te zetten.

shakel + shakel (binnen 2 seconde) = andere kleur

en als je hem dan uit zet onthoud hij je laatste keuze. er zijn GU10 lampjes van philps die het zelfde doen.

Je moet deze driver dus ook gewoon compleet vervangen voor wat anders

[ Voor 5% gewijzigd door vormulier op 24-09-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
@fkaktas In Jip-en-janneke taal mijn eerdere post zo veel mogelijk uitgelegd:

Je hebt twee soorten led drivers, Constant Voltage (CV) en Constant Current (CC). @Septillion en ik vermoeden dat je een CC driver nodig hebt. En dan ook nog een die tot vrij hoge spanningen en lage stroom gaat (70-150V 220mA) EN twee kanalen nodig. Die optelsom is behoorlijk excentriek en zul je niet snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
big bang schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:18:
@fkaktas In Jip-en-janneke taal mijn eerdere post zo veel mogelijk uitgelegd:

Je hebt twee soorten led drivers, Constant Voltage (CV) en Constant Current (CC). @Septillion en ik vermoeden dat je een CC driver nodig hebt. En dan ook nog een die tot vrij hoge spanningen en lage stroom gaat (70-150V 220mA) EN twee kanalen nodig. Die optelsom is behoorlijk excentriek en zul je niet snel vinden.
De vraag is of de 2 kleuren ook gewenst zijn, Of er is allicht bereidheid voor 2 dimmers dan kan je afzonderlijk warm en koud dimmen.

Dan word de zoektocht allicht makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
vormulier schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:26:
[...]

De vraag is of de 2 kleuren ook gewenst zijn, Of er is allicht bereidheid voor 2 dimmers dan kan je afzonderlijk warm en koud dimmen.

Dan word de zoektocht allicht makkelijker :)
En hoe doe je dat dan met de common anode? Zonder verdere documentatie zou ik niet durven aanraden die dan maar aan elkaar te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
Ik heb in totaal 3 kleuren. Hoe het nu werkt is dat iedere keer als ik het aan-uitzet de kleur verandert.

Wat ik wil is dat dit systeem het zelfde blijft. Ik wil enkel erbij dat de lamp dan gedimd wordt. Maar dan met een draaiknop.

Edit: ik wil wel alle 3 kleuren blijven gebruiken. 2 dimmers (of 3) is niet gewenst.

[ Voor 15% gewijzigd door fkaktas op 24-09-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
fkaktas schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:29:
Ik heb in totaal 3 kleuren. Hoe het nu werkt is dat iedere keer als ik het aan-uitzet de kleur verandert.

Wat ik wil is dat dit systeem het zelfde blijft. Ik wil enkel erbij dat de lamp dan gedimd wordt. Maar dan met een draaiknop.

Edit: ik wil wel alle 3 kleuren blijven gebruiken. 2 dimmers (of 3) is niet gewenst.
Dat kan niet op een simpele manier. Hoe ver ben je bereid om te gaan met domotica etc?

De 3 kleuren die je nu hebt zijn: warm wit aan, koud wit aan, beide aan (resultaat zit er tussenin). Met twee dimmers kun je die kleuren dus ook bereiken, door koud wit en warm wit naar beleven te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
@big bang ik wil best wel spelen met dingen, maar uiteindelijk wil ik 2 lampen dimbaar maken.

Het liefst wil ik het via 1 dimknop bedienen. Als dit niet mogelijk is, kan ik overwegen om met 2 knoppen te doen. Maar dat maakt alles zo gecompliceerd (qua gebruik). Verder wil ik geen app oid gebruiken. Moet echt via die knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
- geen app
- 1 knop
- 2 kleuren + mengen benhouden

Ik denk dat je achter het net gaat vissen. Allicht is er op de meegeleverde LED strip nog een merkje / specs te vinden zodat er allicht nog een sprankje hoop te vinden is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Grappenmaker modus: ik heb gevonden wat je zoekt!

Serieuze modus: ga eerst eens op zoek naar een driver die überhaupt geschikt is voor wat je zoekt, dan kijken we daarna of en hoe dat op een fatsoenlijke manier aan te sturen valt. Als ik er zo snel een wist dan had ik m je gegeven, maar t speurwerk mag je verder zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
big bang schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:53:
Grappenmaker modus: ik heb gevonden wat je zoekt!

Serieuze modus: ga eerst eens op zoek naar een driver die überhaupt geschikt is voor wat je zoekt, dan kijken we daarna of en hoe dat op een fatsoenlijke manier aan te sturen valt. Als ik er zo snel een wist dan had ik m je gegeven, maar t speurwerk mag je verder zelf doen.
Als jij mij kan vertellen naar WAT ik moet zoeken, dan wil ik er best achteraan gaan. Nu weet ik nog steeds niet wat ik moet hebben. Is dat die led driver? Maar dan andere spanningen / voltage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Het is inderdaad een constant current led driver die je zoekt. Maar so far het makkelijke deel. Met de extra eisen die je hebt acht ik de kans nagenoeg 0 dat het kant en klaar bestaat. Puur omdat de situatie dus zoooo uniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
fkaktas schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:36:
[...]

Als jij mij kan vertellen naar WAT ik moet zoeken, dan wil ik er best achteraan gaan. Nu weet ik nog steeds niet wat ik moet hebben. Is dat die led driver? Maar dan andere spanningen / voltage?
Je zoekt een led driver die aan alle volgende eisen voldoet:
  • Dimbaar
  • Constant Current
  • Iout (Instelbaar op) 220mA of iets minder
  • Uout Voltages tot 150V
  • 2 kanalen
Die zal al te vinden zijn als een speld in een hooiberg. Als je die één hebt gevonden gaan we vervolgens kijken hoe deze aan te sturen is.

Al met al, ALS de lesstrip vervangbaar zijn (en daar lijkt het wel op, waarom sturen ze anders een spare mee), dan zou ik de strips vervangen door 12V CV variant en een run-of-the-mill CV led dimmer (zoals de shelly) gebruiken.

[ Voor 2% gewijzigd door big bang op 25-09-2024 09:47 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
En als ik ervoor kies om met 2 knoppen te werken? Zal het dan makkelijker zijn? Of net zo moeilijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Dan verdwijnt alleen de twee kanaals eis. Overigens blijf ik me dan afvragen of dat überhaupt mogelijk is met een common anode zoals bij jouw strips. Dat hangt er onder andere van af waar de feedback-shunt zit in de driver in kwestie, en dat zul je niet op een specsheet vinden.

• fkaktas
  • Niet online
@big bang ik heb eentje gevonden, maar ik weet niet zeker of dit geschikt is. Zou je kunnen controleren of dit is wat jij bedoelt?

https://a.aliexpress.com/_EynVT0d

EDIT: of deze

https://a.aliexpress.com/_EIesuvF

[ Voor 13% gewijzigd door fkaktas op 25-09-2024 09:21 ]

• Septillion

Septillion

@fkaktas Nee, heeft te lage uitgangsspanning.

Zou je huidige nog wel nameten want die heeft nogal groot bereik. Zolang de nieuwe de gemeten spanning maar aan kan is het goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
fkaktas schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:18:
@big bang ik heb eentje gevonden, maar ik weet niet zeker of dit geschikt is. Zou je kunnen controleren of dit is wat jij bedoelt?

https://a.aliexpress.com/_EynVT0d

EDIT: of deze

https://a.aliexpress.com/_EIesuvF
De spanning die tot 150V moet kunnen is de Uout, dat had ik in mijn post nog niet vermeld. Deze gaat tot 42V en da's te weinig, zoals @Septillion ook al opmerkte. Ik ben het overigens wel met Septillion eens dat het meten van de uitgangsspanning nuttig is, maar met een minimale uitgangsspanning van je huidige voeding van 70V is het nog steeds lastig (da's nog steeds vrij hoog zeg maar).

Praktisch gezien denk ik dat het vervangen van je LED strips icm een andere driver nog steeds het makkelijkst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

big bang schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:51:
[...]
Praktisch gezien denk ik dat het vervangen van je LED strips icm een andere driver nog steeds het makkelijkst is.
Dan meteen lekker doorpakken en een leuke RGBW-strip pakken met individueel adresseerbare leds. WLED-controller en losgaan met kaars/haardvuur-effecten, regenbogen met glitters en nog veel meer :P Omdat het kan!

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 25-09-2024 10:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• fkaktas
  • Niet online
Liefst vervang ik de strips niet. Indien mogelijk zou het makkelijkst voor mij zijn enkel het motortje te vervangen ipv te spelen met de strips. Daarnaast kan ik net zo goed een nieuwe lamp kopen denk ik voor wat ik daarvoor ga spenderen.

Ik heb een multimeter kunnen lenen, maar hoe meet ik de lamp?

Waar moet ik de rode kabel tegenhouden?

[ Voor 53% gewijzigd door fkaktas op 25-09-2024 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
fkaktas schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:14:
Waar moet ik de rode kabel tegenhouden?
Terwijl de lamp aan staat: rode kabel verbinden met de + uitgang, zwarte met de - uitgang van de kleur die aan staat.

let op: DC spanningen boven de 50 V kunnen gevaarlijk zijn, gezien de verwachte spanning van 70-150 V; overweeg hulp te zoeken van iemand met verstand van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
Is me niet gelukt om te meten helaas. Ik doe gewoon iets verkeerds.

Is er niets anders dat ik nog kan doen? Behalve dus de led strips vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nouwja, we zijn op pagina twee met ideeën en hulp. Denk je niet dat we simpele ideeën niet al eerder genoemd zouden hebben?

Qua meten, meetsnoeren in juist aansluiting op de meter? En meter in juiste stand (Vdc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
Ik bedoelde ook niet dat er informatie achtergehouden is oid. Maar misschien iets over het hoofd gezien?

Ik zal deze week nogmaals proberen het te meten, misschien met foto's erbij wat handiger is vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:00

iMars

Full time prutser

big bang schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:52:
[...]

Terwijl de lamp aan staat: rode kabel verbinden met de + uitgang, zwarte met de - uitgang van de kleur die aan staat.

let op: DC spanningen boven de 50 V kunnen gevaarlijk zijn, gezien de verwachte spanning van 70-150 V; overweeg hulp te zoeken van iemand met verstand van zaken.
Met alle respect @fkaktas ... maar output spanning wat ik op de driver zie, is gewoon behoorlijk hoog en wat @big bang al in het rood heeft vermeld, dit zijn geen ongevaarlijke spanningen. Als je niet weet wat je moet doen en je werkt met deze spanningen kan gewoon (te) gevaarlijk zijn. Ik durf het je niet eens te vragen om de spanning te gaan meten, want als de output spanning met je handen aanraakt is al gevaarlijk.

Mijn ledverlichting is 12 tot 48 volt wat in de veilige zonne zit, maar als ik 48 volt aanraak is al behoorlijk onprettig. Laat staan dat jij dadelijk het dubbele hebt.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
iMars schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Met alle respect @fkaktas ... maar output spanning wat ik op de driver zie, is gewoon behoorlijk hoog en wat @big bang al in het rood heeft vermeld, dit zijn geen ongevaarlijke spanningen. Als je niet weet wat je moet doen en je werkt met deze spanningen kan gewoon (te) gevaarlijk zijn. Ik durf het je niet eens te vragen om de spanning te gaan meten, want als de output spanning met je handen aanraakt is al gevaarlijk.

Mijn ledverlichting is 12 tot 48 volt wat in de veilige zonne zit, maar als ik 48 volt aanraak is al behoorlijk onprettig. Laat staan dat jij dadelijk het dubbele hebt.
Dus jij zegt ook gewoon de strips vervangen? Of eventueel iemand die verstand heeft het eerst laten meten. Hmmm. Ik moet even kijken of ik zo iemand ken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

fkaktas schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Dus jij zegt ook gewoon de strips vervangen? Of eventueel iemand die verstand heeft het eerst laten meten. Hmmm. Ik moet even kijken of ik zo iemand ken
Ik zeg dat jij op moet passen ;)

Ik ken de lamp niet, en heb even naar de foto gekeken. Is het alleen een ledstrip wat erin zit? Of zitten er in de bollen een ronde PCB met ledjes? Zo ja, dan is dat alweer een stuk lastiger aan te passen.

Als het alleen om een ledstrip gaat, dat is nog wel makkelijk te doen. Ik zie drie pinnen en neem aan dat dat warm en koud licht is, allebij tegelijkertijd aan is de midden stand (en dus drie standen wat je in eerdere berichten zei).

Als jij een leddriver/controller hebt de twee kanaals is en makkelijk kan dimmen, ben je er al bijna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Ik zou een setje LED-strips van philips hue halen. En de huidige led-strips vervangen met de philips hue led-strips. + electronica.

Dan kun je alles wat je wil.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
iMars schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Ik zeg dat jij op moet passen ;)

Ik ken de lamp niet, en heb even naar de foto gekeken. Is het alleen een ledstrip wat erin zit? Of zitten er in de bollen een ronde PCB met ledjes? Zo ja, dan is dat alweer een stuk lastiger aan te passen.

Als het alleen om een ledstrip gaat, dat is nog wel makkelijk te doen. Ik zie drie pinnen en neem aan dat dat warm en koud licht is, allebij tegelijkertijd aan is de midden stand (en dus drie standen wat je in eerdere berichten zei).

Als jij een leddriver/controller hebt de twee kanaals is en makkelijk kan dimmen, ben je er al bijna.
Ik heb een extra led strip meegekregen, dus ik ga ervan uit dat het strips zijn. Maar voor de zekerheid zal ik nog wel 's kijken idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

fkaktas schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Ik heb een extra led strip meegekregen, dus ik ga ervan uit dat het strips zijn. Maar voor de zekerheid zal ik nog wel 's kijken idd.
Als het inderdaad alleen een ledstrip is, kan je nog kijken naar wat @ThunderNet zei, is ook een mooie en makkelijke oplossing. Maar de vraag is:

Waar komt licht uit? Alleen de bollen? Of alleen de plaat erboven? Of beide? Als elk bol licht geeft, wordt een hue ledstrip alweer wat moeilijker omdat je de strip in de bollen moet verdelen en allemaal aan elkaar moet aansluiten...

Maar goed, eerst goed duidelijk in beeld krijgen wat je nou precies hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
De bolletjes zijn geen strips, maar rond pcbs. De donut vormige dinges is wel strip.

Dus ik niet dat het makkelijk zal om dit te vervangen. Tenzij ik zo een controller kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
fkaktas schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:46:
De bolletjes zijn geen strips, maar rond pcbs. De donut vormige dinges is wel strip.

Dus ik niet dat het makkelijk zal om dit te vervangen. Tenzij ik zo een controller kan vinden.
Nu dat je het zegt; dat is net te zien op één van de foto's. Staan alle PCB's nu in serie? Dan zou je die eventueel parallel kunnen schakelen, en de donut eventueel laten vervallen als die een heel andere voltage drop heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
Ik maak anders wel een foto van de bekabeling, want ik weet niet of ze parallel of serie geschakeld zijn. Ik kom er nog op terug.
Pagina: 1