Zelf aansluiten modem (Odido)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raider009
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 10:47
Hoi mede Tweakers!

Binnenkort mag ik een appartement betrekken. Helaas kan de monteur van Odido pas 2 weken na de aansluit datum langskomen voor de installatie. Nu heb ik geen zin om 2 weken op internet/tv te moeten wachten en was ik benieuwd in hoeverre het mogelijk is om dit zelf aan te sluiten? Alle nodige hardware wordt 2 weken van te voren al geleverd. Tips zijn van harte welkom!

Beste antwoord (via raider009 op 24-09-2024 10:02)

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:26
Enige reactie die ik kan geven is dat dit niet gaat werken. Het gaat niet om het werkelijke aansluiten maar de administratieve handeling en de handeling in de POP. Totdat die zijn gedaan gaat het niet werken, dit kan alleen de Odido monteur.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:09
Hoi,

Hier ook onlangs overgestapt naar Odido.
Bij mij moest er echter door de monteur nog een patch omgezet worden in de POP.
Kon dus wel alles aansluiten maar er stond nog geen signaal op de vezel.

Je kunt in huis alles al aansluiten, kans is echter dat je geen signaal hebt en dus alsnog moet wachten op de monteur.
Je hebt dan thuis wel al alles aangesloten en de dag dat de monteur komt is dan ook snel alles klaar.

PV Output

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• deamosreapos
Enige reactie die ik kan geven is dat dit niet gaat werken. Het gaat niet om het werkelijke aansluiten maar de administratieve handeling en de handeling in de POP. Totdat die zijn gedaan gaat het niet werken, dit kan alleen de Odido monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:21

D4NG3R

kiwi

:)

Het stelt weinig voor, maar houd er rekening mee dat de lijn doorgaans pas actief word de dag dat het abo in gaat en/of dat de monteur daadwerkelijk wat in de POP moet uitspoken.

Je wint er dus niks mee, maar neemt wel het risico als er iets fout blijkt te gaan.

Edit: 2 weken na starten van abo dus, vergeet niet om dit bij Odido aan te kaarten - bij mij kon de monteur ook pas een week na het ingaan van het abo langskomen, maar in de 1e instantie werd er wel vrolijk verwacht dat ik voor die internetloze week ging betalen. :+

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 24-09-2024 10:04 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raider009
@deamosreapos Ah dat is wel zuur, dan maar hopen dat er een tijdslot eerder vrijkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
@raider009 ja niet top, vroeger kon je ermee sjoemelen als je de monteur kende en die kon hem doordrukken, maar dat is tegenwoordig ook niet meer mogelijk want weet het niet zeker maar Guidion deed de installaties maar volgens mij tegenwoordig niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:09
deamosreapos schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:03:
@raider009 ja niet top, vroeger kon je ermee sjoemelen als je de monteur kende en die kon hem doordrukken, maar dat is tegenwoordig ook niet meer mogelijk want weet het niet zeker maar Guidion deed de installaties maar volgens mij tegenwoordig niet meer.
Bij mij was er een monteur van Guidion ingepland om de patch om te zetten.

Hij zou eigenlijk ook het modem komen aansluiten, maar we waren later terug van vakantie dus geen monteur gezien.
Had de installatiedatum nog proberen te verzetten, maar de patch was al omgezet dus heb daarna thuis alles zelf aangesloten en het werkte direct.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:23
Geen idee hoe het bij Odido werkt, maar bij Ziggo kun je gewoon alles aansluiten en werkt het meteen.
Op het moment dat ze het modem verzenden wordt deze geregistreerd op je naam en werkt hij vanaf dat moment.

Gewoon proberen zou ik zeggen, als het werkt heb je gewoon wat eerder internet en anders moet je wachten
Het aansluiten zelf heeft niets te betekenen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

deamosreapos schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:59:
Jij doet nu de aanname dat het in de POP nog moet gebeuren.....
Toen ik x maanden terug KPN kreeg, moest ik ook wachten op de monteur, toch zelf alles aangesloten, en ik was 3 weken voor datum online. Ik kreeg vanzelf reactie vanuit KPN dat ze zagen dat alles was aangesloten en werkte. Monteur werd toen geannuleerd.

@raider009 Brand het glas lampje op de ONT?

[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-09-2024 11:22 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raider009
@CrankyGamerOG Dat weet ik zodra ik de sleutels heb :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:01
En mocht er wel nog iets in de POP moeten gebeuren, daar zijn dagelijks monteurs natuurlijk bezig. Je kan KPN laten weten dat alles aangesloten is aan jouw kant, en of ze een werkorder kunnen maken voor een monteur om de handeling in de POP te doen. Helemaal naar jouw huis toekomen is natuurlijk lastig te combineren in een bestaande planning. Een handeling doen in de POP waar je als monteur toch al aanwezig bent kan natuurlijk wel gedaan worden.

Je bent wel afhankelijk van hoe welwillend de planning van KPN is. Kan natuurlijk zijn dat die zeggen dat je alsnog moet wachten. Maar sluit alles gewoon aan, kijk of het al werkt. Zo niet, probeer het via de planning. En anders heeft jouw ingeplande monteur een lekkere lange pauze wanneer hij het kabeltje aangesloten heeft in de POP en hij niet meer bij jou thuis langs hoeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raider009
@Ben(V) Ik zal het sowieso wel een poging geven. Ik rijg in ieder geval de indruk van Odido dat op de "aansluit" datum de verbinding actief is. En dat de monteur alleen alles komt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tijd geleden ook overgestapt naar Odido glasvezel en heb gewoon zelf het modem en ont kastje aangesloten op de dag dat ik deze ontving via PostNL. De verbinding werkte gelijk. Een week later zou de monteur komen en heb net voordat hij kwam alles weer netjes in de doos gedaan zodat hij het op dezelfde manier opnieuw kon aansluiten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raider009
@Executor16 Haha, nice. Hopen dat het in mijn geval ook zo is. Afhankelijk van waar ik nog bekabelde verbindingen nodig heb mag de monteur dat wel lekker doen tegen die tijd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Precies op deze manier mocht je een voorbeeldje willen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 08:11
Ben(V) schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:36:
Geen idee hoe het bij Odido werkt, maar bij Ziggo kun je gewoon alles aansluiten en werkt het meteen.
Op het moment dat ze het modem verzenden wordt deze geregistreerd op je naam en werkt hij vanaf dat moment.

Gewoon proberen zou ik zeggen, als het werkt heb je gewoon wat eerder internet en anders moet je wachten
Het aansluiten zelf heeft niets te betekenen.
Maar bij Ziggo is het ook een hele andere techniek. Coax is een shared medium. Daar staat het signaal van misschien wel 100 aansluitingen op 1 fysieke kabel die afsplitst iedere woning in. Jouw modem filtert alle signalen voor jouw er uit en doet niets met de signalen voor de buren. Al deze aansluitingen hebben de zelfde aansluiting in de pop. Authenticatie vind plaats op basis van je modem. Alle aansluitingen in de pop zijn actief.

In tegenstelling tot xDSL waar iedereen zijn eigen aansluiting heeft in de pop. Authenticatie vind dan ook plaats op basis van de fysieke lijn. De lijn moet daarom op de juiste apparatuur gepacht worden en dat kan pas als je weet bij welke provider je internet afneemt. (Ook al is het eigenlijk altijd KPN (reseller) tegenwoordig)

Bij glas was het ook altijd een fysiek eigen kabel in de pop. Maar volgens mij is dit de laatste jaren veranderd. Volgens mij laten ze nu prisma’s licht in kleuren splitsen n heeft ieder huis een eigen kleur? (Te simpel door de bocht, I know). Maar hoe dat in de pop zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Gewoon toch aansluiten en later monteur laten komen. Ben van kpn naar Odido overgestapt en was me niet bewust dat de monteur echt iets moest activeren. Heb zelf de modem aangesloten en nooit een afspraak met een monteur gemaakt. Ik had meteen internet.

Enige probleem is dat het administratief niet werd verwerkt dat ik aangesloten was bij Odido. Dus ik bleef facturen ontvangen van kpn. Dit is later rechtgezet.

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 22:24
Hier even een interessante kwestie waar misschien een antwoord op gegeven kan worden door mede-tweakers.

Wij hebben momenteel een Odido glasvezel abonnement. Dit heb ik opgezegd per 7 oktober. Op de naam van mijn partner hebben wij een nieuw abonnement afgesloten omdat dit vele malen goedkoper was dan op mijn naam een nieuw abonnement afsluiten of verlengen. Ik heb vandaag het modem en de ONT ontvangen. Dit is een nieuwe/andere ONT dan de huidige. Als ik op 7 oktober de nieuwe ONT aansluit en verbind met ons eigen modem (dat wij nu ook gebruiken), werkt alles dan of moet de patch echt door een monteur doorgevoerd/geactiveerd of geïnstalleerd worden?

Ik heb de vorige installatie voor zover ik mij kan herinneren ook gewoon zelf gedaan. Maar 100% zeker weet ik dit niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12
Hoogheid schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:09:
Hier even een interessante kwestie waar misschien een antwoord op gegeven kan worden door mede-tweakers.

Wij hebben momenteel een Odido glasvezel abonnement. Dit heb ik opgezegd per 7 oktober. Op de naam van mijn partner hebben wij een nieuw abonnement afgesloten omdat dit vele malen goedkoper was dan op mijn naam een nieuw abonnement afsluiten of verlengen. Ik heb vandaag het modem en de ONT ontvangen. Dit is een nieuwe/andere ONT dan de huidige. Als ik op 7 oktober de nieuwe ONT aansluit en verbind met ons eigen modem (dat wij nu ook gebruiken), werkt alles dan of moet de patch echt door een monteur doorgevoerd/geactiveerd of geïnstalleerd worden?

Ik heb de vorige installatie voor zover ik mij kan herinneren ook gewoon zelf gedaan. Maar 100% zeker weet ik dit niet..
Als je verbinding uitvalt haal je de oude ONT weg en plaats je de nieuwe. Serienummer van de ONT bepaalt of je op het netwerk komt of niet, alles daarachter kan je gewoon hetzelfde houden.

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 22:24
Specifiek het serienummer? Oké, helder!

Momenteel gebruiken wij de Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 en in het nieuwe installatiepakket zit de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20. Ik begrijp dat dit het merk en typenummer is hoor. Maar misschien is het relevant.

In dit topic werd gevraagd welke ONT wij hebben en welke er in het installatiepakket zit: https://gathering.tweaker...message/83401124#83401124

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12
Je gaat van GPON naar XGS-PON, dus die oude ONT gaat sowieso niet meer werken.
Pagina: 1