CV-Ketel langdurig vloerverwarming op laag vermogen stoken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-05 09:29
Beste tweakers,

Ik woon in een tussenwoning met A+ label en een woonkamer van 55m3 welke is voorzien van vloerverwarming. Deze is tevens de hoofdverwarming van de woonkamer. De vloerverwarming is praktisch de enige bron die warmte gebruikt op een keer de douche na. Mijn huis is daarnaast voorzien van het Tado thermostaat systeem.

Momenteel heb ik een oude aan/ uit CV ketel. Dit kost de nodige energie gezien deze vol vermogen stookt en de vloerverwarming vervolgens afknijpt tot 30-35 graden.

Ik heb elders geen soortgelijke topic kunnen vinden.

Ik krijg erg verschillend advies, maar voornamelijk op basis van een ketel waar "hun" een bonus voor krijgen op dat moment.

Er is groot verschil in prijs en kwaliteit.

Ik loop vast tussen de Nefit Proline en de Trendline II

Of de

Intergas HRE en de Xtreme

Allen een ketel van CW4

Er zijn grote prijsverschillen. Als ik het consumenten panel moet geloven dan zou de Intergas Xtreme het beste uit de test komen. Maar waarom is de Intergas aanzienlijk goedkoper dan de Nefit? En is het energielabel op de Nefit hoger t.o.v. de Intergas?

Ik hoor graag persoonlijke voorkeur t.o.v. CV-ketel en langdurig op laag vermogen opstoken van de vloerverwarming. Dat is het enige dat de CV-ketel voornamelijk gaat doen.

Waar doe ik goed aan? Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-05 10:24
wil je langzaam je vloer verwarmen of beter gezegd lang je vloer warm houden.
dan heb je een laag vermogen verwarming nodig.

veel gasketels die hebben een minimum vermogen van rond de 5kW, en als je het systeem heel goed gebruikt een 5,5kW.
(goed gebruiken is: alle warmte uit het water halen voordat het weer terug komt in de CV ketel om weer te verwarmen.
dit word helemaal leuk als je 5,5kW aan warmte op lage temperatuur er uit kunt halen.
de meeste gasketels gaan dan automatisch naar LT verwarming en dan haal je net een paar % extra warmte uit het gas.)

ik heb zelf +/-40m2 vloerverwarming, en verwarm dat met +/-1,5kW. (ja warmtepomp, gasketels kunnen niet zo laag terug moduleren)
dit is ruim voldoende om meer als 75% van het jaar de vloer en het huis warm te houden in mijn geval.
(ik gebruikte vorig jaar 134m3 gas voor koken(+/-45m3) en warm stoken van het huis, rest warmtepomp.)
nu heb jij een iets grotere vloer, maar als ik grof gok, dan is 2kW voldoende voor warme voeten.
alleen een gasketel die zo laag terug moduleert? nop ben bang dat dat niet gaat lukken of heel moeilijk te vinden is. ;)
(er zijn gewoon natuurkundige grenzen die een gasketel heeft.
een grote beperking is warm tap water maken, daar heeft hij al snel een 22 tot 28kW brander voor nodig en die kunnen niet veel lager als tot +/-5kW terug moduleren. een gasketel die geen warm tapwater maakt heeft die grens niet in theorie, praktijk is soms anders.)

hier mijn elektra gebruik in de warmtepomp (laatste jaar even negeren, dat is met boiler):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
ik kan maar max 7 tot 8kWh aan elektra per dag in de warmtepomp stoppen (+/-300W x 24uur = 7,2kWh)
dus alle dagen dat de grafiek dat getal aan geeft is mijn vloer gewoon warm 24x7.
luxe jep, sorrie het is lekker. ;)

edit:
de meest gebruikte tweaker oplossing die je hier tegen komt en best wel oke is:
5kW monoblock warmtepomp, is goedkoop, simpel aan te leggen door iemand met 2 rechter handen.
en kan heel je gasketel over nemen voor alleen het stoken van het huis, helemaal als het een label A is.
deze systemen kunnen terug moduleren tot rond de 2kW, dus perfect voor langzaam je huis en vloer op temperatuur te houden.
en stookt ook nog goedkoper als met gas ook. ;)
(nadeel hogere investering kosten, er mee starten kost geld, maar maandelijkse kosten zijn lager.)

het word helemaal gaaf, als je er nog wat zonnepanelen bij hebt en je tapwater kunt doen zonder gas en het koken elektrisch kunt doen.
geen gas aansluiting hebben is al snel 350€ per jaar minder kosten, en dat 10 jaar lang is 3500€ bespaart.
op die manier word het win-win-win, maar wel duur-duur-duurder.
dus soms is het handig in kleine stapjes te doen. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 24-09-2024 12:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
Hi @migjes

Thanks voor je uitgebreide reactie! Heeft me even wat meer inzicht gegeven in hoe het verwarmen van een vloer op een gunstige wijze kan.

Zo te zien heb je zelf alles aardige onder controle. Lijkt me heerlijk om de vloer continu aan te kunnen hebben staan. Bij mij is dat momenteel echt niet mogelijk, mijn gasverbruik zou dan door het dak gaan. Hoe hoog heb jij de temp. van je vloer dan staan als deze praktisch permanent aanstaat?

Ik heb zelf nog even gekeken en de intergas xtreme heeft zelfs een laag vermogen tot 3.6 kW

Dat monoblock is ook nog een goed idee. Zag ook nog iets langskomen van een hybride warmtepomp en dan op basis van een ventilatie warmtepomp, met subsidie erg goedkoop. Had uit mijn hoofd ook een vermogen van 2kW dus dat zou dan ook nog een idee kunnen zijn.

Welk type thermostaat gebruik je verder ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44
Heb je verder nog radiatoren?

Ik heb een intergas hreco zo ingesteld dat hij op 45 graden stookt met het laagste vermogen.
Hierdoor wordt hij weer een stuk efficienter. Als hij aan gaat draait hij lang door zonder in pendel modus te gaan.

De verdeler heb ik de pomp en mengkraan verwijderd en de CV-ketel pomp verwarmt de vloer.

Verder heb ik nog drie radiatoren boven maar dat zijn type T22 en die kunnen prima op de temperatuur stoken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 21:13
Ik heb een flinke vloer op hybride cv. Het warmtepompje trekt het niet altijd helemaal (2kW dacht ik). Het systeem was wat gammel opgeleverd en ik heb er geen nauwkeurige grafieken bij, maar als ik van 7:00 tot 19:00 stook dan is de vloer altijd lekker warm, ook dus tot 22:00.. (wij slapen vroeg, je kan ook tot 20:00-21:00 stoken). Ik kon dat goed voelen want ik had een plekje waar geen leiding lag (en dat was natuurlijk ook niet steenkoud maar duidelijk koeler)

In de ochtend werd er dan wel wat gas verbruikt, maar zeker met wat zonniger winterweer was een paar een stukje op WP draaien voldoende om 19:00 te halen. Bovenverdiepingen bleven zonder verwarming op een aangename 18°C

Ik heb wel een tijdje de CV teruggezet naar 5,5kW, dat kan volgens mij bij elke CV van deze eeuw, maar dat gaf geen merkbare gasbesparing.

Mijn mening: een goed geisoleerd huis heeft maar weinig nodig, zeker als je wat extra moeite doet met dikke gordijnen, deuren dichthouden, niet overdreven met ramen open enzo voorts. Wisselen van ketel of overschakelen naar WP is dan mijnsinziens geen winstpakker. Ik lees wel veel over mensen die helemaal los gaan met WP+PV+WPB en dan van het gas afkunnen, maar dat zijn fikse investeringen en dat is niet voor iedereen weggelegd (je kan bv ook je hypotheek aflossen).

• tuccie306
@LED-Maniak ik heb op de 1ste verdieping nog radiatoren uit 1992. 1 van de laatste zaken welke ik eigenlijk nog moet vervangen in het huis. Staan eigenlijk zelden tot nooit aan. Alleen die in de badkamer maar die is nieuw. Vermoed dat dit geen problemen op levert met 45 graden?

De cv ketel welke ik denk ga nemen is de intergas xtreme die staat bekend om langdurig op laag vermogen stoken tot 3.6kW

Hoe stel je de ketel verder in om ervoor te zorgen dat hij een bepaalde warmte graad behaald op een specifiek vermogen @LED-Maniak

Huis is erg goed geisoleerd, echter heeft mijn uitbouw een serre dak. Weliswaar met hr++ maar is toch wel een erge koude brug. Vandoor dat ik ook graag langdurig de vloer warm wil houden voor het comfort.

@jnr24 ik begrijp uit je verhaal dat eem hybride wel winst behaald maar het niet dermate waard is om de investeringen te doen? Blijft allemaal een lastige overweging.

Warmte water van de begane grond is van een boiler afkomstig.
Denk je dat het mogelijk is om de nieuwe intergas xtreme in te stellen op 45 graden op 3.6kW?? Bij douche slaat hij warmer aan vermoed ik dan?..

[ Voor 10% gewijzigd door tuccie306 op 25-09-2024 01:42 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met 45gr gaat hij niet lang draaien. Je hebt het eerder over 25-35gr.

Warmwater doe je met een boiler zeg je, is dat een elektrische boiler?

En je comfortbeleving word ook anders bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, aangezien de vloer dan een stuk “kouder” is dan nu.

Hybride is relatief complex, zeker omdat je voor SWW al een boiler hebt.
Daar zou ik in jouw geval zeker niet aan beginnen.

[ Voor 18% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-09-2024 07:08 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Even een stukje dromenland wegruimen hoor:

Er is geen CV combiketel op de markt die laag genoeg kan om continu kan draaien.

Zelfs de extreme met 3,6kW is daarvoor veel te zwaar. 3,6kW 24 uur lang is 10m3 gas. Hoeveel dagen gebruik je zoveel? Ik alleen als de schaatsen uit het vet gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
Überhaupt, denk ook aan je warmteverlies, je hebt een A+ woning, dus hoogstwaarschijnlijk heel wat minder warmteverlies dan een gemiddelde woning.

Hoeveel gas verstookt je (ondanks het pendelen) op dit moment? Dat geeft namelijk een goede indicatie hoeveel kW je nodig hebt om je huis warm te houden.

Dan zou je nog even bij de koudste week moeten kijken (hoogste verbruik week), hoeveel je nodig hebt om ook in koude dagen bij te stoken.

Elk huis is anders, en een vrijstaand label E huis zal heel veel meer stoken dan een tussenwoning met A+ . Hierdoor is de mogelijk te behalen winst veel kleiner voor jou... Hou daar rekening mee.

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 25-09-2024 07:43 ]

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 21:13
tuccie306 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 01:40:
...

@jnr24 ik begrijp uit je verhaal dat eem hybride wel winst behaald maar het niet dermate waard is om de investeringen te doen? Blijft allemaal een lastige overweging.

Denk je dat het mogelijk is om de nieuwe intergas xtreme in te stellen op 45 graden op 3.6kW?? Bij douche slaat hij warmer aan vermoed ik dan?..
De hybride cv werd geleverd bij nieuwbouw, dat was geen bewuste keuze.

Ik persoonlijk vind dat mensen nogal doorslaan. Iemand met een oud Golfje en dito ketel kan best heel duurzaam en zonder hoge kosten bezig zijn, zonder ernstige investeringen.

Door de technische liefhebbers op Tweakers hoor je veel om maar vooral veel apparaten, koppelingen en investeringen te doen en dan alles binnen een paar jaar terug te verdienen. Vervolgens nog meer pv en wpb te plaatsen met nog meer grafiekjes en besparing. Tegenwoordig moet er dan ook weer een thuisaccu of ev bij om de investering in pv toch nog goed te maken.

Mijn ervaring met vloerverwarming is dat je vloer erg lang warm blijft, de vloer voelt eigenlijk nooit meer koud tenzij je de boel meerdere dagen uit laat. Als het buiten -10°C is dan voelt het via de ramen e.d. snel wat kouder als je stil zit. De vloer zal dan wel richting 24°C gaan, dat wordt zelfs iets te warm aan je voeten. daarom is een goed geïsoleerd huis zoveel comfortabeler. Als de vloer dan 's avond uit gaat en wat afkoelt dan is deze 's morgens verre van koud en al weer heel snel 22-23 graden.

Behalve een nachtklokje valt er ook niet veel te automatiseren, toen de kinderen wat groter werden en iedereen langer buiten was heb ik de thermostaat op 18,5 gezet, 's nachts 14. Dat was gewoon helemaal prima, niet koud, vloer ook gewoon lekker warm, 's morgens was het zelden kouder dan 17,5 (maar door de thermostaatklok was de vloer was alweer aan het stijgen).
Zit je echt met dunne kleding lang stil dan druk je de thermostaat even tijdelijk naar 19,5, de vloer is dan binnen een half uur echt wel warmer.

Warm water is bij mijn weten altijd op het (volle) vermogen dat nodig is om de ingestelde taptemperatuur te halen. Ik heb niets gemerkt van minder of kouder tapwater toen ik de ketel op weinig vermogen instelde. Tapwater is overigens ook niet zo efficient als cv-gebruik, maar vanwege naar verhouding voordelig gas toch goedkoop.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44
bbbrumbrum schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:06:
Met 45gr gaat hij niet lang draaien. Je hebt het eerder over 25-35gr.

Warmwater doe je met een boiler zeg je, is dat een elektrische boiler?

En je comfortbeleving word ook anders bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, aangezien de vloer dan een stuk “kouder” is dan nu.

Hybride is relatief complex, zeker omdat je voor SWW al een boiler hebt.
Daar zou ik in jouw geval zeker niet aan beginnen.
Een CV-Ketel hoeft dan ook niet 24/7 te draaien.

Als je een CV-Ketel op 25-35 graden water instelt dan gaat hij pendelen als een gek. Dat is niet efficient.
De vloerverwarming leidingen zitten hier in 10cm beton. Als de CV ketel vervolgens een uurtje draait zit de warmte daar mooi in en houdt dit zeer lang vast. Vervolgens slaat hij de rest van de dag heel af en toe voor een kwartiertje aan als de huiskamer te koud wordt.

Wil je warme voetjes, dan zal je de ramen open moeten zetten om constant genoeg warmteverlies te hebben. Want zodra je doeltemperatuur is bereikt.. is het bij 35 graden of 45 graden water, dan slaat zowel je warmtepomp als je cv-ketel gewoon af.
tuccie306 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 01:40:
@LED-Maniak ik heb op de 1ste verdieping nog radiatoren uit 1992. 1 van de laatste zaken welke ik eigenlijk nog moet vervangen in het huis. Staan eigenlijk zelden tot nooit aan. Alleen die in de badkamer maar die is nieuw. Vermoed dat dit geen problemen op levert met 45 graden?

De cv ketel welke ik denk ga nemen is de intergas xtreme die staat bekend om langdurig op laag vermogen stoken tot 3.6kW

Hoe stel je de ketel verder in om ervoor te zorgen dat hij een bepaalde warmte graad behaald op een specifiek vermogen @LED-Maniak

Huis is erg goed geisoleerd, echter heeft mijn uitbouw een serre dak. Weliswaar met hr++ maar is toch wel een erge koude brug. Vandoor dat ik ook graag langdurig de vloer warm wil houden voor het comfort.

Capaciteit van radiatoren holt wel flink achteruit bij die temperaturen dus je zal dat even moeten berekenen(of gewoon testen).

In de handleiding staat precies hoe je de CV-ketel afstelt. Maar het is belangrijk dat dan ook de rest van je systeem klopt, zoals geen mengverdeler met pomp maar een open verdeler zonder pomp. Anders kan je ketel alsnog het lastig zijn warmte kwijt door teveel weerstand. Zodra je naar een open verdeler gaat mag je absoluut niet boven de 50 graden stoken want dat kan je vloer beschadigen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• migjes
algemeen, jep zelfs 3,5kW is waarschijnlijk te veel voor jouw huis en vloer.
dat zijn vermogens waarmee je je huis warm houd bij -10 graden, en dat soort dagen hebben we maar een paar per jaar, en soms zelfs jaren zonder dat soort dagen.
(label A en maar 55m2 en tussen woning, dat vraagt niet veel warmte. ;) )
tuccie306 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:51:
Hi @migjes

Thanks voor je uitgebreide reactie! Heeft me even wat meer inzicht gegeven in hoe het verwarmen van een vloer op een gunstige wijze kan.

Zo te zien heb je zelf alles aardige onder controle. Lijkt me heerlijk om de vloer continu aan te kunnen hebben staan. Bij mij is dat momenteel echt niet mogelijk, mijn gasverbruik zou dan door het dak gaan. Hoe hoog heb jij de temp. van je vloer dan staan als deze praktisch permanent aanstaat?
de vloerverwarming staat op maximaal (dat is 50 graden in mijn geval, maar een 45 graden is meer het normale max)
alleen de gasketel die voor <100m3 gebruikt word, die verwarmt het water in de leiding met +/-15 graden.
het water word maximaal afgekoeld, en komt in mijn huis dus met een graad of +/-25 terug in de ketel en soms loopt dat een beetje op naar de 30 graden. en daar tel je dan die 15 graden verwarming weer bij op.
(heel soms loopt het systeem wel eens in de soep, dan schiet de temperatuur naar de 60 graden.
gasketels het blijft tobben en doen soms vreemde dingen.)

alleen mijn warmtepomp werkt anders, die verwarmt het water maar 2 graden, dus komt er water binnen van 25 graden dan verwarmt die naar de 27graden etc etc...
pas bij de 29 graden dan gaat de pomp aan van de vloerverwarming en begint de vloer warm te worden.
(dit is geen probleem, behalve dat het een half uurtje kan duren voordat de vloer begint te verwarmen.
dit boeit niet, want warmtepomp staat gewoon 24x7 aan.)
dus de warmtepomp kan soms een temperatuur bereiken van een graad of 35 max
dan is heel de vloer na een tijd wel iets rond de 30 graden.
Ik heb zelf nog even gekeken en de intergas xtreme heeft zelfs een laag vermogen tot 3.6 kW

Dat monoblock is ook nog een goed idee. Zag ook nog iets langskomen van een hybride warmtepomp en dan op basis van een ventilatie warmtepomp, met subsidie erg goedkoop. Had uit mijn hoofd ook een vermogen van 2kW dus dat zou dan ook nog een idee kunnen zijn.
ik gebruik dus ook een ventilatielucht warmtepomp, en die zijn grofweg 1,4-1,6kW.
erg leuke en toffe techniek, maar ik raad hem jouw af, was leuk 8 jaar geleden, maar vandaag de dag kan dat gewoon beter.
5kW warmtepomp (monoblock of niet) en je kunt 100% van het gas af.
beter een paar centen extra uitgeven en niet meer tobben met gas is wat ik aanraad.
(grote kans dat ik deze winter met een extra 5kW monoblock ga werken, heb een aanbod wat ik niet kan weigeren gekregen.)
Welk type thermostaat gebruik je verder ?
ik gebruik dus 2 thermostaten.
1x voor gas ketel, die staat op 20 graden.
1x voor de ventilatielucht warmtepomp en staat op 22 graden.
waarom: die ventilatie lucht warmtepompen zijn regeling, die zuigt mega.
je wil ze los kunnen aansturen, dat geeft een veel beter rendement en flink minder gas gebruik. ;)

(hybride systemen zuigen eigenlijk best wel, ga voor gewone 5kW warmtepomp, beste tip die ik heb.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je hebt eigenlijk wel een goede use-case voor een eenvoudige monoblock zoals een Quatt oid. Die is in een dag neergezet zonder al te veel gedoe en je kan de oude ketel laten hangen als backup voor een horrorwinter en warm water.

Een warmtepomp is uitstekend geschikt om het hele stookseizoen 24/7 mondjesmaat warmte in de vloer te stoppen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• tuccie306
Hoop reacties! Niet verwacht. Bedankt allen!

Mijn huidige ketel is helaas overleden die kan ik dus niet meer laten hangen. Reparatiekosten zijn het niet waard tov een nieuwe.

Mijn verbruik met de huidige ketel lag vrij hoog. Op koude dagen en dan spreek ik over 0 graden. Was het verbruik ergens tussen de 8-12m3, alleen voor de vloerverwarming. De monteur zei ook dat de ketel aardig verrot was.
Een dag stoken voor 10m3 klinkt voor mij zelfs al als een luxe :). Ik zal dat dus ook niet gaan bereiken in de nieuwe situatie.
Verbruik was 1000-1100m3 gas. Dan stond de thermostaat op 17.5...

De 55m3 is puur alleen de woonkamer met vloerverwarming. Ik zal op de eerste laag rendement radiatoren moeten gaan ophangen voor het beste resultaat.

Neem verder ook aan dat de installateur de ketel zo instelt dat hij niet gaat pandelen?

Ik krijg van iedereen praktisch terug, koop een monoblock van 5 kW in combi met je CV dat is de beste optie.

Welk merk zou men dan aanraden? Hoeveel stroom zou dit ongeveer verbruiken?

Ik zag ook dat de quatt warmtepomp eventueel kan worden geinstalleerd en geplaatst voor 23 euro per maand. Ipv paar duizend euro. Misschien niet persee voordelig, maar wel voor langdurig comfort van een constant warme vloer en woonkamer.

[ Voor 10% gewijzigd door tuccie306 op 25-09-2024 11:48 ]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zorg voor een Extreme ketel, die kan laag terugpendelen. Ik heb hier een CW5 van Intergas (moest in 1 dag een nieuwe hebben, ivm doormidden gescheurde warmtewisselaar, had dus geen tijd voor onderzoek). En wilde een CW5 ivm stortdouche. Nou, dat ding pendelt als een idioot met de vloerverwarming. Heb boven alle radiatoren dicht, maar zelfs als die open staan, pendelt ie als een gek. Aan, riedeltje qua programma, en weer uit. En dat de hele tijd door... naja, des te eerder is ie stuk en kan ik een Extreme aanschaffen. *O* _O- _O- _O-

Professioneel Heftruck Syndroom

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
MBT huur warmtepomp: als je het je kan veroorloven om de kost zelf te betalen is dat ALTIJD goedkoper. Huur is eigenlijk gewoon een persoonlijke lening, want je mag niet halverwege opzeggen (op straffe van boete).

Hoeveel budget heb je op dit moment voor aanschaf van CV/ warmtepomp? Wij kunnen niet in je portemonnee kijken, en als je maar 500 euro te besteden hebt kunnen we zoveel zeggen als we willen, een WP zit er dan niet in.

PS - mocht je dit liever niet delen is het ook oke :), enig budget mbt max bedrag is wel handig.

• tuccie306
@99ruud99

Ik kan een nieuwe CV prima betalen, ondanks de onverwachte kosten a 2000 euro.

Echter na aanschaf auto en rondreis van 8 weken zit ik momenteel niet te wachten op een extra uitgaven van 4000+ euro bovenop de CV ketel. Echter ben ik wel erg geinteresseerd in de comfort die komt kijken bij een warmtepomp. Anders voor nu een CV. Wil mij wel vast orienteren voor in de toekomst.

• migjes
lol, we hebben een communicatie probleem, ik lig helemaal in een deuk, maar begrijp je wel. ;)
tuccie306 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:41:
Hoop reacties! Niet verwacht. Bedankt allen!

Mijn huidige ketel is helaas overleden die kan ik dus niet meer laten hangen. Reparatiekosten zijn het niet waard tov een nieuwe.

Mijn verbruik met de huidige ketel lag vrij hoog. Op koude dagen en dan spreek ik over 0 graden. Was het verbruik ergens tussen de 8-12m3, alleen voor de vloerverwarming. De monteur zei ook dat de ketel aardig verrot was.
Een dag stoken voor 10m3 klinkt voor mij zelfs al als een luxe :). Ik zal dat dus ook niet gaan bereiken in de nieuwe situatie.
Verbruik was 1000-1100m3 gas. Dan stond de thermostaat op 17.5...
dat is echt veel te veel voor zelfs een grote A label villa.
mijn label C huis heeft meer dat soort gebruik(mijn buren), en als je zuinig bent en alles goed instelt dan zit je rond de 600-700m3.
De 55m3 is puur alleen de woonkamer met vloerverwarming. Ik zal op de eerste laag rendement radiatoren moeten gaan ophangen voor het beste resultaat.
laag rendement radiatoren, lol wie wil die nu hebben. >:)
ik denk dat je LT radiatoren bedoeld, en dat staat voor lage temperatuur radiatoren.
maar het is nog maar de vraag of je die wel nodig hebt?
(55m3 vloerverwarming is al LT, dus alleen de boven verdieping/gang/wc etc etc die radiatoren zijn nog HT.
maat HT is ook LT je hoeft maar grofweg te delen door 4 en het is het zelfde.
er is een grote kans dat het niet eens nodig is om die te vervangen.)
Neem verder ook aan dat de installateur de ketel zo instelt dat hij niet gaat pandelen?
a pandelen, of bedoelen we pendelen.
nop als er een warmtepomp of gasketel word opgehangen, dan is de installateur weg na installatie.
die stelt niks in denkt niet na, daar heeft hij geen tijd voor.
en eigenlijk is dat in 95% van de gevallen ook niet nodig.
(en zo als je leest @NeFoRcE is net 1 van die 5%, CW5 betekend grote brander om het tapwater te kunnen voorzien, en grote brander is helaas vaak ook een hoog laaglast gebruik en dan kom je in pendel gevaar.
maar maak pendel gevaar niet te groot, je wil het niet maar het is ook niet de grootste ramp.)
Ik krijg van iedereen praktisch terug, koop een monoblock van 5 kW in combi met je CV dat is de beste optie.

Welk merk zou men dan aanraden? Hoeveel stroom zou dit ongeveer verbruiken?

Ik zag ook dat de quatt warmtepomp eventueel kan worden geinstalleerd en geplaatst voor 23 euro per maand. Ipv paar duizend euro. Misschien niet persee voordelig, maar wel voor langdurig comfort van een constant warme vloer en woonkamer.
panasonic/mitschibisu/valliant/quatt er zijn meerdere topic te vinden op het forum maar mij maakt het allemaal niet uit. ik heb geen voorkeur.

en om eerlijk te zijn, het hoeft geen monoblock te zijn.
(monoblock heeft 1 groot voordeel, een beetje tweaker hier die schroeft het zelf even in elkaar.
voor andere heb je speciale apparatuur en kennis nodig dus kun je nooit zelf doen.)

(als ik mazzel heb dan krijg ik van de week een oude 2de hands panasonic binnen.
voor maar 500€, dan kan ik die eens op mijn gemak gaan installeren in de tuin.
voor een knutselaar een tof aanbod die ik niet kon weigeren.)

huren ik ben er geen voorstander van, maar snap het wel.
(ik huur mijn vrouw ook niet per uur, die heb ik liever voor mij zelf. >:) )
ik heb een koop huis, en als ik mijn huis wil verkopen wil ik niet de nieuwe koper een huur contract in de maag splitten. (dan kan ik het huis alleen maar goedkoper verkopen.)

onder de 4k€, dat word wel lastig. ;)
warmtepomp is duur in aanschaf, maar goedkoop in gebruik.
dus hoge start kosten, lage maand lasten.

• tuccie306
@migjes

Thanks voor de aanvulling. Bedoelde inderdaad pendelen typfoutje 🤓

Mijn verbruik ligt inderdaad torenhoog, klopt niet.. ketel was echt gewoon klaar. Hoop dus al een hoop winst te behalen met de intergas xtreme. Ik ben wel oprecht geinteresseerd in een monoblok en wellicht kan ik er ergens een tweedehands aanschaffen. Mooie deal heb jij wel te pakken 😉

Heb het even bekeken maar gaat om een financiering van 23eu p/m. Maar is inderdaad niet ideaal, dus ik denk daar nog even over na. En anders komt dat monoblock over een half jaartje. Ik doe mijn vrouw ook liever niet huren nee 🤪🤣

Valt nog een hoop winst te behalen bij mij, dat heb ik al gezien. Haha..
Pagina: 1