Winkel mailt naar mij ipv klant. Datalek? Melden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-08 21:22
Hallo allemaal,

Vanmiddag kreeg ik een bevestigingsmail van een bestelling van een televisie en andere elektronica (factuur van 3k+) bij een webwinkel. Echter ben ik niet de klant van de bestelling, maar ben wel ooit klant geweest. Ter beeldvorming: deze webwinkel staat geregeld in de top 10 van de shopreviews bij Tweakers.

De klant heeft niet mijn mailadres ingevoerd bij de bestelling en kan onmogelijk mijn mailadres hebben ingevoerd:

-Mijn mailadres: voornaam.achternaam@gmail.com.
-De mailadres van de klant: achternaam@gmail.com

We delen dezelfde achternaam en voorletter. Voornaam is compleet anders.

De mail bevat van deze klant:
- voor en achternaam
- volledig adres
- mobiele telefoonnummer
- en natuurlijk inzicht in de bestelling qua producten en waarde

Ik heb direct contact opgenomen met de klant om fraude uit te sluiten en de klant op de hoogte te stellen. Ook heb ik de webwinkel gemaild dat dit probleem zich voordoet. Ik heb expliciet in mijn eerste mail naar de webwinkel gemeld dat mijn mailadres mijn voornaam en achternaam bevat en dat dit niet gedeeld mag worden met deze klant.

Vervolgens stuurt de webwinkel de oorspronkelijke mail door naar de klant en in die mail staat wel mijn mailadres. Ook hebben ze aan de telefoon met de klant mijn naam genoemd. De klant heeft mij dit telefonisch bevestigd. De klant wist mijn naam ook niet totdat de klantenservice dit doorgaf. De klantenservice ontkent echter "specifieke details" over mij te hebben doorgegeven aan de klant.

Als reactie hierop heb ik de webwinkel om een schriftelijke reactie gevraagd m.b.t. het onprofessionele handelen en uitleg over hoe de verwisseling van emailadressen heeft kunnen gebeuren. Zodra ik contact heb met de juiste persoon, dan dien ik een verzoek in tot inzage in mijn gegevens bij deze webwinkel en verzoek tot vernietiging hiervan.

Is dit reden tot het melden (klacht of tip) bij het AP. Of zijn er andere stappen gewenst?

Alle tips en inzichten zijn welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door headphoneguy op 23-09-2024 22:08 ]

Beste antwoord (via headphoneguy op 23-09-2024 22:19)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

General chat - openbare fora --> P&B subforum

Inhoudelijk: als je betwijfelt dat de winkel goed omgaat met je klacht, incl. zorgen dat het niet meer gebeurt, kan je inderdaad zeker een melding doen bij de AP.

Ga er niet van uit dat ze er achter aan gaan tenzij er meer klachten zijn, ze schijnen overbeladen te zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
Melden bij de AP? Andere stappen? Ik vind dat wel een hoop heisa en werkverschaffing om een simpele vergissing.

Catch a smile out there!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

General chat - openbare fora --> P&B subforum

Inhoudelijk: als je betwijfelt dat de winkel goed omgaat met je klacht, incl. zorgen dat het niet meer gebeurt, kan je inderdaad zeker een melding doen bij de AP.

Ga er niet van uit dat ze er achter aan gaan tenzij er meer klachten zijn, ze schijnen overbeladen te zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:26

Reinier

\o/

Dit overkwam mij laatst ook. Dat was een bestelling van mijn broer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Glenfiddich schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:31:
Melden bij de AP? Andere stappen? Ik vind dat wel een hoop heisa en werkverschaffing om een simpele vergissing.
Inderdaad kost het wel wat tijd om zoiets te doen. Vandaar dat ik die afweging niet zomaar maak. Let wel, dit is geen vergissing maar een fout in informatiesystemen. Dat sluit niet uit dat dit eenmalig gebeurt of dat het nooit eerder is gebeurt. Zou jij het hierbij laten? Ook als jij de klant zou zijn en met derden jouw adres is gedeeld en dat jij (voornaam achternaam) morgen duizenden euro's aan goederen gaat ontvangen?

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:05
Een hoop heisa en gedoe weer om een foutje. Spendeer je tijd aan een hobby ofzo i.p.v. mensen lastig te vallen die proberen een boterham te verdienen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
wodkabuikje schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:02:
Een hoop heisa en gedoe weer om een foutje. Spendeer je tijd aan een hobby ofzo i.p.v. mensen lastig te vallen die proberen een boterham te verdienen.
Heb je deze mening ook als je nieuwe OLED TV van 3k wordt gestolen omdat iemand weet dat die vandaag bezorgd zou worden?

Of als er een week nadat je hem hebt opgehangen er ingebroken is bij je thuis?

[ Voor 9% gewijzigd door EValentino op 23-09-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Edit: duidelijk hoe jij hierin staat, en ik zie dat sommige anderen jouw mening delen. Bedankt voor de input.

[ Voor 23% gewijzigd door headphoneguy op 23-09-2024 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
headphoneguy schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:02:
[...]

Inderdaad kost het wel wat tijd om zoiets te doen. Vandaar dat ik die afweging niet zomaar maak. Let wel, dit is geen vergissing maar een fout in informatiesystemen. Dat sluit niet uit dat dit eenmalig gebeurt of dat het nooit eerder is gebeurt. Zou jij het hierbij laten? Ook als jij de klant zou zijn en met derden jouw adres is gedeeld en dat jij (voornaam achternaam) morgen duizenden euro's aan goederen gaat ontvangen?
Het is mij ook wel een paar keer gebeurd ja. Ik heb een keer een concept koopakte van een makelaar toegemaild gekregen die niet voor mij was, ik zat een keer in een emailconversatie tussen een paar vrienden (voor mij onbekenden) waarin één van hen zat uit te wijden over een amoureuze affaire met de dochter van een Bekende Nederlander, en ik heb een paar keer een bestelbevestiging gekregen voor iets dat iemand anders besteld heeft. En iemand anders spaart voor mij punten bij Holland&Barrett :P

Het gebeurt dus blijkbaar met enige regelmaat dat iemand een verkeerd emailadres invult.

In alle gevallen heb ik een mailtje teruggestuurd dat het niet voor mij bedoeld was, de mail verwijderd en daarmee was de kous wat mij betreft af. Behalve de punten bij Holland&Barrett, die zijn voor mij ;)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:35
Ik ga er van uit dat de klant een verkeerd adres heeft ingevoerd. Waarna hij ‘gecorrigeerd’ is naar uw adres. Ik zal geen actie indernemen om mdat de klant de eerste fout heeft gemaakt. Maar het mag uiteraard wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
EValentino schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:04:
[...]

Heb je deze mening ook als je nieuwe OLED TV van 3k wordt gestolen omdat iemand weet dat die vandaag bezorgd zou worden?

Er zijn een heel stuk realistischere methodes om erachter te komen of iemand een nieuwe OLED TV heeft, dan te staren naar je mail in de hoop dat er een fout geadresseerde binnen komt die je vertelt dat iemand anders een nieuwe TV heeft...

Gewoon melden bij het bedrijf dat er iets mis is gegaan, en door gaan met je leven...

(Ik heb weleens operatie rapport van iemand anders gekregen, en diegene dus van mij. Was op papier, dus misschien valt het dan ook wel niet onder een data lek. Who knows, anyway aangegeven bij verpleegkundige, is omgewisseld, iedereen door met zijn/haar leven).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19
Ik heb direct contact opgenomen met de klant om fraude uit te sluiten en de klant op de hoogte te stellen. Ook heb ik de webwinkel gemaild dat dit probleem zich voordoet. Ik heb expliciet in mijn eerste mail naar de webwinkel gemeld dat mijn mailadres mijn voornaam en achternaam bevat en dat dit niet gedeeld mag worden met deze klant.
Goed dat je de winkel op de hoogte heb gesteld maar dat je de klant bent gaan contacten (bellen?) vind ik persoonlijk onnodig. Dat had je prima aan de winkel kunnen overlaten.

Als ik mail krijg wat niet voor mij bedoeld is dan kijk ik bewust niet in de data maar contact ik de afzender. Contactgegevens ut de mail halen en die vervolgens contacten vind ik, hoe goedbedoeld ook, echt een stap te ver.

Blijft staan dat de webshop nooit jouw gegevens had mogen delen, dat is ook hardstikke fout

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• headphoneguy
laurens0619 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:43:
[...]

Goed dat je de winkel op de hoogte heb gesteld maar dat je de klant bent gaan contacten (bellen?) vind ik persoonlijk onnodig. Dat had je prima aan de winkel kunnen overlaten.

Als ik mail krijg wat niet voor mij bedoeld is dan kijk ik bewust niet in de data maar contact ik de afzender. Contactgegevens ut de mail halen en die vervolgens contacten vind ik, hoe goedbedoeld ook, echt een stap te ver.

Blijft staan dat de webshop nooit jouw gegevens had mogen delen, dat is ook hardstikke fout
Bedankt voor je reactie. De overweging om de klant te bellen was om fraude/oplichting uit te sluiten. Ik wist niet dat het een echte klant was. Ik kreeg namelijk een bestelbevestiging alsof mijn naam/emailadres werd gebruikt voor fraude/oplichting. De klant stelde (voor wat het waard is) het wel op prijs dat ik had gebeld. Achteraf gezien had ik dit ook achterwege kunnen laten. Lesje voor de volgende keer. Overigens laat ik het hierbij en wacht ik alleen nog op de reactie van de webwinkel over het verwijderen van mijn gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:15
Inderdaad, goed dat je de webwinkel hebt geïnformeerd. Uit de reactie van Reinier lijkt het erop dat het niet eenmalig fout is. Misschien een handmatige actie dat soms fout gaat of een query dat niet 100% goed werkt.

Maar 2x met de klant contact opnemen lijkt me ook overbodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:25
zou voor de zekerheid over een maand nog even bellen om te vragen of de tv bevalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34

Kheos

FP ProMod
Dus langs de ene kant scherm je met AP omdat ze een fout mailadres gebruiken en langs de andere kant ga je die klant FF opbellen met onrechtmatig verkregen persoonsgegevens.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Glenfiddich schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:31:
Dat klopt, en toch heeft TS gelijk. Recent werd hier bij ons op het werk ook een stomme fout gemaakt. Er werd een C4, een werkloosheidsbewijs met redelijk daarop enkele details van de persoon, opgestuurd naar de verkeerde ex-werknemer. Dit is vrij snel gemeld aan onze CISO die er ook direct legal heeft bijgeroepen. Ja, het gaat om een stomme vergissing, maar wel 1 met gevolgen.

Maar het belangrijkste is uiteindelijk dat bedrijven er van leren, hun processen aanscherpen om herhaling te voorkomen. Als we bedrijven gewoon maar kleine lekken laten maken zonder er ooit iets van te zeggen, hebben we dan wel recht van spreken bij een groot lek? En wat is een klein lek en wat is een groot lek?

Als morgen het ziekenhuis per ongeluk jouw medisch dossier op hun website publiceert, en alleen en enkel jouw medisch dossier. Ga je dat dan niet erg vinden dat iedereen heel je medische geschiedenis kan zien?

We hebben recht op privacy, en ook een klein lek kan uiteindelijk grote gevolgen hebben voor je privacy. Ik waardeer het net dat TS deze stappen wil zetten want dankzij zulke mensen worden bedrijven er zich bewust van dat mensen er echt wel om geven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Sissors schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:56:
[...]

(Ik heb weleens operatie rapport van iemand anders gekregen, en diegene dus van mij. Was op papier, dus misschien valt het dan ook wel niet onder een data lek. Who knows, anyway aangegeven bij verpleegkundige, is omgewisseld, iedereen door met zijn/haar leven).
Ook dat soort van gevallen zou vandaag onder de AVG regels gemeld moeten worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headphoneguy
Kheos schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:43:
Dus langs de ene kant scherm je met AP omdat ze een fout mailadres gebruiken en langs de andere kant ga je die klant FF opbellen met onrechtmatig verkregen persoonsgegevens.
Terecht punt. Op dat moment heb ik niet verder gedacht dan het uitsluiten van fraude. Dat zal ik in de toekomst natuurlijk anders aanpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:56:
[...]

Er zijn een heel stuk realistischere methodes om erachter te komen of iemand een nieuwe OLED TV heeft, dan te staren naar je mail in de hoop dat er een fout geadresseerde binnen komt die je vertelt dat iemand anders een nieuwe TV heeft...

Gewoon melden bij het bedrijf dat er iets mis is gegaan, en door gaan met je leven...

Dat was ook niet het punt, het punt was dat derden nu mogelijk en ongevraagd informatie krijgen waar ze misbruik van kunnen maken waar jij vervolgens de dupe van bent.

Natuurlijk gaat men niet wachten tot zoiets binnenkomt, maar als dit in de verkeerde handen komt kan dit vervelend zijn. Daarnaast hebben ze nog veel meer (betaal?) informatie van je, hoe gaan ze daarmee om dan?

[ Voor 12% gewijzigd door EValentino op 24-09-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:55
Mogelijk autocomplete functie en daarom mis gegaan, zou me er niet te druk om maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:43
Kheos schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:43:
De webwinkel heeft door onzorgvuldig handelen een gezamenlijk probleem gecreëerd voor TS en de klant. Dat die 2 contact met elkaar opnemen om duidelijkheid te krijgen over de gevolgen voor beide partijen vind ik niet vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Wie gaat er nou een tv van de muur af halen, mijn collega's en ik gaan voor cash geld, horloges, sieraden, telefoons, laptops, en tablets natuurlijk soms een ps5 maar een tv past echt niet in de tas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik zou dit wel bij het AP melden. Dit is namelijk niet 1 fout, maar een opstappeling van meerdere fouten:
  • Bestelbevestiging met factuur en persoonsgegevens naar de verkeerde persoon mailen.
  • Persoonsgegevens melder zonder toestemming met derden (de daadwerkelijke klant) delen. Sterker nog, ondanks expliciete vermelding dat het niet mag toch gedaan.
  • Ontkenen van het (ongeautoriseerd) delen van persoonsgegevens melder met derde.
Zeker op dat laatste punt is het geen foutje meer. Dat is moedwillig.

Mocht dit eenmalig zijn zal het AP er weinig mee doen. Komt het vaker voor zullen ze actie ondernemen. Daarom altijd doorgeven aan het AP. Als niemand dat doet "want vast eenmalig" en "het AP is al zo druk" dan kan het AP niet weten of het vaker gebeurd of niet. Dan komen grotere problemen nooit aan het licht. Het AP kan zelf wel beslissen of het hun tijd waard is.

Als je je echt te bezwaard voelt voor een klacht naar het AP, kun je het altijd als tip insturen. Maar gezien jouw gegevens ook met derde gedeeld zijn is het ook gewoon als klacht mogelijk. Daar moet je je niet bezwaard in voelen, daar is die functie voor. De AP heeft het idd druk, maar de oplossing is niet om problemen niet te melden. De oplossing moet ergens komen zodat ze de problemen aankunnen. Anders krijg je juist vertekende statestieken, waardoor ze mogelijk nóg minder budget krijgen (want er zijn minder meldingen dan berekend dus minder resources nodig).

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:45:
Wie gaat er nou een tv van de muur af halen, mijn collega's en ik gaan voor cash geld, horloges, sieraden, telefoons, laptops, en tablets natuurlijk soms een ps5 maar een tv past echt niet in de tas.
Bij mijn grootvader is anders wel een TV gejat paar jaar terug. Het gebeurd toch echt, zeker als het een mooie is van ruim 3K.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:24
[...]

Als jij een nieuwe tv bezorgt krijgt, vraag je dan ook of ze 's avonds laat langs willen komen met een auto zonder reclame van het bedrijf en een deken over de doos zodat niemand ziet dat ze een tv bij je naar binnen brengen?

Ik denk dat de kans groter is dat een toevallige voorbijganger, of medewerker van het bezorg bedrijf kwade bedoelingen heeft dan de toevallige ontvanger van de mail.
appel001 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:24:
zou voor de zekerheid over een maand nog even bellen om te vragen of de tv bevalt.
Ik zou meteen vragen om een review van de tv hier op Tweakers te plaatsen :+
En ook meteen een shop review van de webwinkel

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

headphoneguy schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:02:
[...]

Wat als de klant het verkeerde mailadres ingevuld heeft?

Dan kan de winkel daar toch niets aan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ook mensen die een boterham proberen te verdienen, moeten zich aan de regels houden.

Mocht blijken dat de klant een typfout heeft gemaakt, dan is dat natuurlijk niet aan te rekenen.

Als zij in hun systeem hebben dat maar de helft van het mailadres gebruikt wordt dan is dat sowieso iets waar ze wel even goed op moeten reflecteren/voorkomen dat het vaker gebeurt.

• EValentino
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:45:
[...]

Dat was niet het punt ;)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit gaat nog om een TV, ik had nog voor de AVG de creditcard inloggegevens van iemand ontvangen die voor het gemak mijn mailadres had gebruikt. Het begon dat ik een wachtwoord moest instellen, ik wist eerst niet dat dat het was dus dat had ik ook gedaan. Daarna kreeg ik alle gegevens te zien, kon niet direct aankopen doen maar had wel heel veel gegevens van deze persoon zoals adres, geboortedatum, bankrekeningnummer, etc. Dat was pas een lek voor AVG.
Er is ook een persoon in Gouda die constant mijn mailadres gebruikt. Die heeft al jaren niet door dat ze geen mails daarop ontvangt.
Mensen controleren totaal niet of mailadres wel juist is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• headphoneguy
Accretion schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:42:
[...]

Wat als de klant het verkeerde mailadres ingevuld heeft?

Dan kan de winkel daar toch niets aan doen?
Dan zou de winkel er inderdaad niks aan kunnen doen. In dit geval hebben we vastgesteld dat de klant niet het verkeerde emailadres heeft ingevuld. Zie 1e post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
headphoneguy schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:32:
Vanmiddag kreeg ik een bevestigingsmail van een bestelling van een televisie en andere elektronica (factuur van 3k+) bij een webwinkel. Echter ben ik niet de klant van de bestelling,
Als ik er vanuit ga dat die bevestigingsmail geautomatiseerd wordt verstuurd, dan is het wel erg slordig. Dan wordt er kennelijk ergens een verkeerde koppeling gemaakt. Goed om dit aan de betreffende winkel te melden. Verder zou ik er persoonlijk niet zoveel mee doen.
Pagina: 1