Componentenadvies NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Kiwi
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-03 20:44
Hallo mede tweakers,

Ik ben van plan een NAS te bouwen voor thuis gebruik en wil graag jullie advies over de onderdelen die ik daarvoor heb uitgezocht. Ik wil weten of het voldoende/overkill is en of ik ergens nog het een en ander kan besparen.
Het plan is om de het systeem te draaien op TrueNAS (scale) (of iets anders als jullie daar suggesties voor hebben), ik heb hiervoor al in een virtuele machine getest hoe het werkte en kwam daar redelijk gemakkelijk uit.

Er is in huis ongeveer 5,5TB aan data aanwezig die naar de NAS gebackuped moet worden en dat is ook waar de NAS voornamelijk voor gebruikt zal worden. Ik heb daarvoor nu 5x 4TB schijven en wil die in raidz2 draaien (of 4x 4TB in raidz1 voor kostenbesparing).

Als er ruimte en processing power voor is zou ik er ook af en toe een virtuele machine vanaf willen draaien. Hiervoor heb ik nog wel ergens een harde schijf liggen.

CPU (met meegeleverde koeler), moederbord en ram zijn van de nieuwere generaties, wat ik niet heel erg nodig vindt, maar ik kan maar weinig prijswinst vinden in de oudere generaties. Het moederbord is wat aan de dure kant, maar ik kan er weinig vinden met voldoende sata600 headers in lagere prijsgroepen.

Als OS ssd heb ik nu een veel te grote samsung, omdat ik in kleinere formaten alleen merken zie die ik niet ken en de OS drive toch wel enigzins belangrijk is. Zou het hiervoor nog een optie zijn om twee hele kleine SSD's in hardware raid te gebruiken? Hoewel ik daar weinigprijswinst uit kan halen.

De case is een van de goedkoopste die ik kon vinden met voldoende 3,5 bays.

De PSU weer een van de goedkoopste die ik kon vinden.

Hieronder het lijstje onderdelen zoals ik ze zelf had uitgekozen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 106,99€ 106,99
1MoederbordenMSI Pro Z790-S WiFi€ 160,95€ 160,95
5Interne harde schijvenSeagate SkyHawk (2021), +Rescue, 4TB€ 80,23€ 401,15
1BehuizingenCooler Master Force 500€ 55,95€ 55,95
3VentilatorsArctic F14 PWM PST CO Zwart, 140mm€ 9,40€ 28,20
1Geheugen internCrucial CT2K8G48C40U5€ 45,40€ 45,40
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,90€ 59,90
1SSD'sSamsung 980 250GB€ 42,60€ 42,60
Totaal€ 901,14

En dan nog een gerelateerde vraag:

Ik heb thuis nogal een treurig wifinetwerk (10mbps download, 1mbps upload) waardoor het maken van cloud backups een bijna onmogelijke uitdaging is (het zou zo'n 2 maanden kosten om alles naar de cloud te krijgen). Ik vroeg mij daarom af, is er een manier waarop ik kan instellen dat de NAS elke dag tussen 00:00 en 06:00 zo veel mogelijk data naar een cloud backup stuurt en overdag klaar staat om backups vanaf de apparaten te ontvangen. En hoe zou ik dat dan opzetten?

[ Voor 6% gewijzigd door The_Kiwi op 23-09-2024 20:20 ]