Bitumen dakbedekking lijmen of branden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 13:11
Beste mede tweakers,

Op korte termijn willen we het dak van een standaard betonnen woning renoveren. Het gaat om een slecht geïsoleerde woning met plat dak, nu voorzien van een eenvoudige laag bitumen zonder fratsen. Dat spul verkeert volgens de buurman nog in goede staat, maar met 30% warmteverlies via het dak en een hoge geluidsbelasting door de vreugde van Schiphol ( gemiddeld 82 dB boven je hoofd 8)7 ) willen we er toch wat mee.

Het plan is om de huidige dakbekleding te verwijderen en daarna biobased te isoleren met 140mm geëxpandeerde kurk. Bovenop de kurkplaten spijkeren we een bitumen onderlaag vast en dan komt de toplaag met leislag. Over een jaar leggen we daar dan nog een laag sedum overheen. Dat doen we niet met zware kratten, maar op een rol juten of kokosvezel waartussen het spul kan groeien. Dat scheelt weer gewicht, rare chemische weekmakers en microplastics.

Nu durven we het aan om dit project samen met enkele vrienden uit te voeren. We missen alleen nog wat duidelijke informatie over het kwaliteitsverschil tussen bitumen verlijmen of branden. De voorkeur gaat uit naar het lijmen, want grote rollen vastbranden en risico's op een burenruzie klinkt niet ideaal. Een enkele dakdekker vertelde dat lijmen vaak tegenvalt en de kans op lekkages vergroot, maar dat leek mij vooral een opgeklopt doemscenario om zelf weer een klusje te scoren.

Wat ik bij de websites van de producenten lees, is het allemaal geen ingewikkeld verhaal. En er ligt bij de Praxis gewoon lijm in de schappen (Sencys), dus het lijkt me niet direct dat ze dit spul massaal retour krijgen. Tegelijk tref ik dan ook weer geen duidelijke doe-het-zelf gids met antwoord op basale vragen. Moeten we bijvoorbeeld ook de overlappende naden van de onderlaag verlijmen? En voor de toplaag: lijm je dan alleen de naden of moet je juist het hele spul in de smurrie vastkleven?

Het zijn erg praktische vragen, maar we willen er zeker geen haastklusje van maken. De dakwerkzaamheden zijn namelijk het begin van een flinke reeks aan werkzaamheden, zoals de plaatsing van gevel- en vloerisolatie, maar ook het afkoppelen van de regenpijp, zonnepanelen etc.. Dat willen we gewoon stap voor stap doorwerken en waar mogelijk delen met de community. O+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rba26
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 15:23
Sencys is het huismerk van de praxis, verwacht dus geen topkwaliteit. Als je voor lijmen wil gaan, waarom dan geen epdm? Een geheel voor het hele dak, veel minder risico op lekkages als bij niet goed gelijmde naden in de bitumen.

Mocht het bitumen worden, zou mijn advies toch branden zijn. Een brander is te huren, voordeliger als lijm voor een heel dak en dan weet je zeker dat de naden goed dicht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26

BCC

Bovenop de kurkplaten spijkeren we een bitumen onderlaag vast -> waarom? Je krijgt dan een laag bitumen met heel veel gaatjes ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:17
Als je gaat lijmen zou ik zeker voor EPDM gaan.

Dan heb je geen naad in je dakoppervlak, en dan kan het ook nooit lekken.

Het is ook vele malen makkelijker te verwerken voor een leek.

Als je lekkage midden in je dak krijgt zal dat in je isolatie komen, en gaan rotten voordat je dat binnen ziet.
Je wil dus lekkages voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraadbreuQ
Klopt, EPDM kwam ik ook tegen en zou inderdaad het voordeel genieten van eenvoudiger plaatsing. De kosten verdubbelen dan echter wel direct en ik begreep dat de combinatie met zonnepanelen niet ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraadbreuQ
BCC schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:06:
Bovenop de kurkplaten spijkeren we een bitumen onderlaag vast -> waarom? Je krijgt dan een laag bitumen met heel veel gaatjes ?
De onderlaag wordt bedekt met een toplaag, dus van die gaatjes hebben we geen last?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:06
BCC schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:06:
Die onderlaag is een hechtlaag voor het branden van je bitumen toplaag. Je kan bitumen niet rechtstreeks vastbranden op de meeste materialen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 01:53

H-W

En houd ook in de gaten dat je er later nog serum op wil leggen, de meeste bitumen fabrikanten geven dan aan dat je 2 waterdichte lagen eronder moet hebben. Een gewone (enkelzijdig witte) onderlaag zal dan niet voldoende zijn.
Met EPDM moet je ook in de gaten houden dat de naadverbinding worteldoorgroeibestendig is (Duits FLL norm), bij heel veel EPDM merken is dat niet het geval.
Wat betreft de windbelasting, schroeven is altijd beter dan lijmen, zeker waar jij woont windgebied I). En vergeet ook je dampremmende laag niet onder de isolatie. Vanwege het beton zou ik hier ook bitumen kiezen en geen goedkope folie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou in dit scenario ook voor bitumen en vastbranden kiezen. Dit is een beproefde techniek die een zeer lange levensduur kent.

Onderlaag kan gespijkerd of zelfklevend zijn, toplaag erop branden.

Waarom denk je dat het branden van het dak tot een burenruzie gaat leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraadbreuQ
Bedankt voor je toevoeging @BlueKeenan . De burenruzie was een grap m.b.t. het per ongeluk de boel in de hens steken, maar dat gaat uiteraard niet gebeuren.
Ik mis nog wel wat gebruikerservaringen met het verlijmen. Heeft iemand hier al eens een klus mee uitgevoerd? Welk merk heb je toen gekocht en hoe ging het aanbrengen, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraadbreuQ
H-W schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:55:
En houd ook in de gaten dat je er later nog serum op wil leggen, de meeste bitumen fabrikanten geven dan aan dat je 2 waterdichte lagen eronder moet hebben. Een gewone (enkelzijdig witte) onderlaag zal dan niet voldoende zijn.
Met EPDM moet je ook in de gaten houden dat de naadverbinding worteldoorgroeibestendig is (Duits FLL norm), bij heel veel EPDM merken is dat niet het geval.
Wat betreft de windbelasting, schroeven is altijd beter dan lijmen, zeker waar jij woont windgebied I). En vergeet ook je dampremmende laag niet onder de isolatie. Vanwege het beton zou ik hier ook bitumen kiezen en geen goedkope folie.
De EPDM zou dus alsnog niet de beste optie zijn. Deze combinatie zag ik her en der wel met kratten verschijnen, maar de andere plantjes die er doorheen wortelen zijn natuurlijk ook een factor.
De kurkplaten worden aan het dak gelijmd, daarbovenop wordt dan de onderlaag gespijkerd en dan lijkt het voldoende windproof. Een dampremmende laag in combinatie met de kurkplaten zullen we nog onderzoeken.
We zullen wel voldoende ruimte vrijhouden bij de dakranden en zorgen voor schuin aflopende randen i.p.v. rechte hoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:17
Hou je er ook rekening mee dat je met 140mm isolatie en het sedum pakket zomaar 200mm hoger uit komt, en de opstanden dan ook minimaal zoveel verhoogd moeten worden?

En dat Sedum een groter afschot nodig heeft dan een regulier dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 01:53

H-W

Let goed op met gelijmde dakconstructies, zeker waar jij woont. Een sedumdak wordt niet meegerekend als ballastlaag dus de uitvoering van je hele systeem is zeer kritisch.
Ik ben toch benieuwd hoe je die onderlaag wil nagelen, door de isolatie heen in de betonnen constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraadbreuQ
FRANQ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:59:
Hou je er ook rekening mee dat je met 140mm isolatie en het sedum pakket zomaar 200mm hoger uit komt, en de opstanden dan ook minimaal zoveel verhoogd moeten worden?

En dat Sedum een groter afschot nodig heeft dan een regulier dak.
Dit is een waardevolle opmerking, ga ik even voor zitten. Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraadbreuQ
H-W schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:05:
Let goed op met gelijmde dakconstructies, zeker waar jij woont. Een sedumdak wordt niet meegerekend als ballastlaag dus de uitvoering van je hele systeem is zeer kritisch.
Ik ben toch benieuwd hoe je die onderlaag wil nagelen, door de isolatie heen in de betonnen constructie?
Het plan was: kurk op betonnen dak lijmen > onderlaag bitumen aan het kurk vast spijkeren > bovenlaag op de onderlaag verlijmen >> in latere fase sedum toevoegen.
Dat spijkers en beton niet zo'n geschikte combinatie vormen leek mij inderdaad vrij evident :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 23:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die kurk is ook niet geweldig om spijkers in te slaan. Ik vermoed dat je asfaltnagels van een paar cm gaat gebruiken? Het is eerder een wijze om je onderste laag vast te houden tot er is gelijmd of gebrand.
Als je gaat lijmen: waarom zou je de onderste laag niet meteen op de kurk lijmen? Dat heeft als bijkomend voordeel dat je geen gaatjes hebt en dus je eerste waterdichte laag al kunt maken.

Als je materiaal gaat halen, of het nu bitumen of epdm is, ga alsjeblieft niet bij de Praxis en andere reguliere bouwmarkten. Pak een goede professionele handel. Misschien iets duurder, maar ze hebben wel betere producten. Dat merk je op de langere termijn. En ze kunnen je meteen adviseren over wat je wel en niet kunt doen, waar je op moet letten en welk product beter is met welke reden.

Overigens is @Waterbeesje blij met zijn zelf verlijmde EPDM dak en wilt niet anders meer. Pas een aanbouw van bijna 4 bij ruim 8 meter beplakt. Alles inderdaad uit één stuk dus gelijk dicht. Bij Pontmeijer ook goed advies gekregen over kleefmiddeltjes, terwijl de Praxis medewerker met een glazen blik stond te kijken toen ik een extra koker EPDM kit voor de knelstrip zocht.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:37

Saffie_time

Why use this? 42!

Dit is geen klus om even zelf te proberen. Als je naast sedum (wat niet goed samengaat met pv omdat er geen zon onder komt) wil gaan doen, moet je echt een dubbele waterkeringslaag hebben.

Lijmen van bitumen is echt vragen om problemen, branden is echt de way to go. Maar als je daar niemand bij je hebt die weet hoe je dat doet dan laat het svp doen. Anders hebben we een nieuw topic over een half jaar over een lekkend dak...

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wat je wil kan gewoon niet. Het sedum zal als ballast meteen aangebracht moeten worden.

Een dakbedekkingsysteem moet mechanisch aan de onderconstructie worden bevestigd of worden geballast. Anders ben je het dak kwijt met een storm.

Vastspijkeren aan de kurkplaten is niet voldoende, dat wordt boren in het beton.. iets wat je ook niet wil.

Daarnaast is lijmen in mijn ogen minder goed dan branden. Daarnaast moet je ook de naden goed dicht föhnen, afvoeren goed weten in te werken. Dus kortom laat je beter informeren en weet waar je aan begint. Daken van woningen zijn geen hobby projecten, je wil die ellende niet.

Edit:
Daarnaast waarom de oude bedekking verwijderen? Vergis je niet wat dat een drama werk is om te verwijderen en je hebt geen dampremmende laag nu in je systeem zitten. De oude laag zou hiervoor kunnen dienen.

Daarnaast zijn isolatieplaten bij lange na niet altijd geschikt voor een volledig verkleefd systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 27-09-2024 18:11 ]

Tweakers Discord

• DraadbreuQ
Bedankt voor de vele tips en aanvullingen.
Ter verduidelijking, dit is echt een topic om inzichten te verzamelen. Een 'hup aan de slag' mentaliteit wilde ik hier ook zeker niet op de voorgrond zetten. Wel hebben we nu de onderzoeksmodus opgestart en komen er verschillende zaken bij elkaar waar beter op zal worden gefocust.
We hebben daarbij wel al besloten dat niks doen geen optie is. En als er fouten ontstaan dan zullen we natuurlijk direct ingrijpen. In samenwerking met een professionele handel, zoals @Waterbeesje omschrijft, komen we zeker op de juiste manier verder zonder beunhazenwerk af te leveren.
Dat dit geen hobbyklusje is, maakt ook dat we bewust de kritische blik van mede tweakers opzochten i.p.v. een willekeurige reddit pagina. Jullie geven weer een aantal zaken om mee aan de slag te gaan.
Of het nu een DIY project zal worden (gezien de budget constraints) of een uitbesteding na een tijdje sparen wordt nog overwogen.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:41
Mijn ervaring is juist dat je zeker beter geholpen kunt worden bij een professionele bouwmarkt maar je het beste een fabrikant zelf belt. Ze hebben dan testen gedaan, weten het gehele assortiment en dus ook van de laatste nieuwe producten. Ook kunnen ze je gelijk tips mee geven over hoe het vaak fout gaat. Want als het ergens fout gaat komen er vaak grote kosten bij kijken en komt het toch vaak bij de producten die zich enkel in kunnen dekken door goede instructies aan te bieden hoe het product verwerkt moet worden.
Pagina: 1