Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 17:05
Beste mensen,

Ik heb een Zehnder Q600, deze heeft een uit/ingang voor naar de dakdoorvoer van 180/200 de wtw is uitgevoerd met een afvoer om condenswater af te voeren.

Mijn dak heeft een helling van 40 graden.

Voor de dakdoorvoer zat ik zelf te denken aan de
Ubbink Ventus dakdoorvoer 15-55 graden 200-180mm

Echter is deze best groot door de isolatie ook aan de buitenkant is de diameter 33 cm.

Verder kwam ik ook tegen bijv:
Renson design Flex XL dakdoorvoer 180/200mm - loodvrije flexibele slab - zwart

Deze staat bij dat deze ook geschikt is voor de toepassing voor WTW, echter is deze niet termisch geisoleerd.

Nu krijg ik van de leveranciers verschillende antwoorden:
Ene leverancier geeft aan dat de hele buis incl. dakdoorvoer termisch geisoleerd moet zijn.
De ander geeft aan dat alleen de buizen van de wtw tot de dakdoorvoer termisch geisoleerd moet zijn, maar dat dit niet doorzakelijk is voor de dakdoorvoer.

Wat zijn jullie ervaringen en wat zijn eventueel nog mijn alternatieven ?
Ik wil tevens liever ook geen gebruik hoeven te maken van lood.

Beste antwoord (via badboyqxy op 03-10-2024 14:58)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:52

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik heb beiden wel eens geplaatst. De Ventus is inderdaad enorm door de piepschuim schaal er om heen. Voor de uitblaas kun je eventueel de Ubbink Valetis gebruiken, die is subtieler/platter (en buiten niet geisoleerd).

De Renson Design is een stuk subtieler, maar weer meer gedoe om te plaatsen. Deze kun je wel voor zowel de in- als uitgaande lucht gebruiken.

Mijn ervaring is dat, zolang je de doorvoer isoleert t/m het dakbeschot het wel prima gaat allemaal. Condens is vooral een risico binnen in huis, aan de buitenkant van de buis.

Al deze doorvoeren hebben een aangegoten flap loodvervanger. Vaak moet je de pannen er wat voor op maat maken om het rondom netjes te krijgen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:52

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik heb beiden wel eens geplaatst. De Ventus is inderdaad enorm door de piepschuim schaal er om heen. Voor de uitblaas kun je eventueel de Ubbink Valetis gebruiken, die is subtieler/platter (en buiten niet geisoleerd).

De Renson Design is een stuk subtieler, maar weer meer gedoe om te plaatsen. Deze kun je wel voor zowel de in- als uitgaande lucht gebruiken.

Mijn ervaring is dat, zolang je de doorvoer isoleert t/m het dakbeschot het wel prima gaat allemaal. Condens is vooral een risico binnen in huis, aan de buitenkant van de buis.

Al deze doorvoeren hebben een aangegoten flap loodvervanger. Vaak moet je de pannen er wat voor op maat maken om het rondom netjes te krijgen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-06 21:13
Ik heb voor mijn Q450 de uitblaas de Renson design XL (met dakpanvorm ipv loodslabbe) gebruikt en de comfopipe plus gwoon in zijn geheel door het dakbeschot laten doorlopen. Zo is de niet-geisoleerde doorvoer gewoon geisoleerd waar het telt.
Voor de inblaas heb ik een thermoduct vlakke doosvoer gebruikt en komt uit onder de PV. Zelfde verhaal hier met de compopipe plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 17:05
Bedankt voor jullie reacties denk dat ik dan voor twee keer renson ga