Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArceeKay
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Mijn vraag:
Ik heb net dit moederbord gekocht in een upgrade set, ik kom van Asus Prime Z390-A.
Helaas constateer ik net dat dit moederbord geen SPDIF-out heeft, terwijl ik die gebruik voor een externe DAC.
Hoe zou ik alsnog een optische SPDIF aansluiting toe kunnen voegen?
...

Mijn software:
Ik gebruik Windows 11 Pro
...

Wat ik als alternatieven heb:
Ik heb een andere externe DAC die op USB werkt, maar ik vind SPDIF optisch veel mooier klinken en heb bovendien een externe speakerset die via SPDIF aangesloten dient te worden.
...

Beste antwoord (via ArceeKay op 24-09-2024 11:02)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 13:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan kom je op zoiets uit:

uitvoering: Terratec SoundSystem Aureon 7.1 PCIe

Heeft PCIe en optische SPDIF via breakout en kost niet veel. Werkt ook bewezen onder Windows 11. Wel even na installatie je onboard geluid uitgooien in de UEFI, voorkomt conflicten ;)

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:29
Wat voldoet er in de pricewatch niet dat je hier de vraag stelt?

Er zijn zowel add-in kaarten en usb apparaten die optische s/pdif uitgang(en) hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 23-09-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 07:39
je zoeked een geluids kaart. kan je zoeken in procewatch en bekende webwinkels. je moet er wel 1 met SPDIF kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArceeKay
OK duidelijk, ik hoopte dat het gewoon een verloopkabeltje op een bepaalde pin out van het moederbord zou zijn (moederbord nog niet binnen) maar ik zie dat er dus echt geen SPDIF pins zijn.

Kan ik niet gewoon een HDMI naar SPDIF convertertje doen, in plaats van een hele geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArceeKay
Ik geloof ook dat ik nog een oude Terratec kaart ergens heb liggen, zou ik die eventueel kunnen gebruiken, of vertraagt dat de prestaties van mijn PC dan weer? Ik zal vanavond even kijken welk kaartje dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je vindt optisch beter/mooier klinken en wil nu converters gaan gebruiken? Hoe zie je dat werken om het 'beter' te laten klinken? Je gaat van de ene aansluiting naar de andere, met potentieel zelfs verlies van kwaliteit. Door zo blind te staren op een aansluiting laat je eigenlijk al blijken dat je liever een placebo neemt, dan echt luistert naar het verschil. Want een el-cheapo geluidskaart met SPDIF is in jouw ogen beter dan een fatsoenlijke DAC die toevallig via een andere interface gaat.

De connectie is overigens ook niet echt meer van deze tijd, als je de beperkingen leest:
S/PDIF is based on the AES3 interconnect standard.[3] S/PDIF can carry two channels of uncompressed PCM audio or compressed 5.1 surround sound; it cannot support lossless surround formats that require greater bandwidth.[4]
De bandbreedte is beperkt en omdat het geen lossless surround ondersteund heb je effectief een lagere kwaliteit dan wanneer je iets als HDMI zou gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArceeKay
Ik mag dan een noob zijn op het gebied van PC's, met high end audio ben ik al 35 jaar bezig. Of SPDIF van deze tijd is of niet, zegt niets over de geluidskwaliteit. Ik gebruik in mijn high end audio opstelling in de woonkamer gewoon optische SPDIF en dat klinkt toch echt het beste.

Maar het gaat me niet om de klank, maar om het feit dat ik een subwoofer/speaker combinatie heb die het beste klinkt als ik hem via optische SPDIF aansluit.

Maar een oplossing biedt zich aan. Ik heb nog een oude geluidskaart liggen. Het betreft een Asus Xonar DG PCI kaart. Kan ik die gewoon in de ASRock DG Riptide stoppen in de PCI-e poort en heeft dat geen nadelige gevolgen voor de rest van de performance van mijn opstelling? Deze kaart heeft namelijk een optische uitgang, en daarmee zijn we dan direct klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArceeKay
Ik zie het al, die Asus Xonar DG gaat niet passen. PCI is echt uit een ander tijdperk. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ArceeKay schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:05:
Maar het gaat me niet om de klank,
Bovenstaand strookt niet met wat je er direct na zegt:
maar om het feit dat ik een subwoofer/speaker combinatie heb die het beste klinkt als ik hem via optische SPDIF aansluit.
Klank bepaald hoe het klinkt. Als klank niks uit maakt, hoe kan iets dan beter klinken. :?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 13:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan kom je op zoiets uit:

uitvoering: Terratec SoundSystem Aureon 7.1 PCIe

Heeft PCIe en optische SPDIF via breakout en kost niet veel. Werkt ook bewezen onder Windows 11. Wel even na installatie je onboard geluid uitgooien in de UEFI, voorkomt conflicten ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 15:30

itsalwaysme

Graast voor DB

Volgens de specs heeft je moederbord wel SPDIF out:
https://www.asus.com/moth...me/prime-z390-a/techspec/

Zie de specs onder audio.

Mogelijk moet je nog eens kijken.

------------------

Ik zie net dat ik verkeerd lees. Is ook niet echt duidelijk in je post. Sorry.

[ Voor 27% gewijzigd door itsalwaysme op 23-09-2024 22:01 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
itsalwaysme schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:54:
Volgens de specs heeft je moederbord wel SPDIF out:
https://www.asus.com/moth...me/prime-z390-a/techspec/

Zie de specs onder audio.

Mogelijk moet je nog eens kijken.
Dat was z'n oude moederbord.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is in de TS idd niet echt duidelijk dat het gelinkte product bovenin 't nieuwe moederbord is. Ik zag het per toeval, anders had ik ook diezelfde fout gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

ArceeKay schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:58:

Kan ik niet gewoon een HDMI naar SPDIF convertertje doen, in plaats van een hele geluidskaart?
Dit moet toch gewoon kunnen?

Ik laat me graag corrigeren, maar volgens mij geeft dit normaal gesproken ook geen kwaliteitsverlies aangezien het geluidssignaal enkel afgesplitst wordt en heeft deze oplossing als bijkomend voordeel dat er geen extra drivers bij hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

[ Voor 99% gewijzigd door JKP op 24-09-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Anoniem: 57411 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 03:29:
[...]

Dit moet toch gewoon kunnen?

Ik laat me graag corrigeren, maar volgens mij geeft dit normaal gesproken ook geen kwaliteitsverlies aangezien het geluidssignaal enkel afgesplitst wordt en heeft deze oplossing als bijkomend voordeel dat er geen extra drivers bij hoeven.
https://www.bol.com/nl/nl...6fa1310d67a015514bbb0f9dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-07 07:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SPDIF naar Toslink, daar heeft niemand iets aan in dit geval?

En is dat 'Referrer' gedeelte uit de link iets voor eigen gewin?

TS zoekt toch HDMI audio extractor of geluidskaart met SPDIF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Accretion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 06:49:
[...]

SPDIF naar Toslink, daar heeft niemand iets aan in dit geval?

TS zoekt toch HDMI audio extractor of geluidskaart met SPDIF?
Mm, ik zie dat ik het verkeerde linkje geplakt heb.

https://www.bol.com/nl/nl...voeding/9200000097706406/
En is dat 'Referrer' gedeelte uit de link iets voor eigen gewin?
Doe eens even chill man, damn. Je had nog niet door dat een groot deel van links naar producten dat bevatten als je per ongeluk de link van Google pakt ipv van Bol.com zelf?

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 24-09-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:12

Marc H

- - Is wakker - -

Of je stuurt het upgrade setje zonder uit te pakken retour en ruilt het om voor iets met spdif.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
Er zijn natuurlijk ook bergen USB(c)-soundcard's die SPDIF hebben.
Variërend van 20€ - >1000€

Of versterkers van Marantz/NAD/Denon/Enz enz die een USB-ingang hebben dmv USB-B connector deze "gedragen" zich ook allemaal als soundcard als ze aan de computer hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:57
ArceeKay schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:14:
Mijn vraag:
Ik heb net dit moederbord gekocht in een upgrade set, ik kom van Asus Prime Z390-A.
Helaas constateer ik net dat dit moederbord geen SPDIF-out heeft, terwijl ik die gebruik voor een externe DAC.
Hoe zou ik alsnog een optische SPDIF aansluiting toe kunnen voegen?
...

Mijn software:
Ik gebruik Windows 11 Pro
...

Wat ik als alternatieven heb:
Ik heb een andere externe DAC die op USB werkt, maar ik vind SPDIF optisch veel mooier klinken en heb bovendien een externe speakerset die via SPDIF aangesloten dient te worden.
...
Probeer deze te vinden.

Het is een usb stick met audio input (microfoon) en output (gecombineerde optisch & jack)
In windows ingebouwde ondersteuning, Wordt ook herkend op synology nas als externe geluidskaart om nas rechtstreeks aan te sluiten op versterker met optische ingang. Voor audio station.
Wel alleen maar stereo, geen surround.

edit: los van de slechte verkrijgbaarheid (namelijk geen) is de optie van @nelizmastr waarschijnlijk het beste. aangezien die meer dan stereo is (wat ik even aanneem dat je zoekt).

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 24-09-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 19:14
Ik moet noodgedwongen SPDIF gebruiken omdat ik anders EMI/EMC van de case overdraag naar mijn speakers. Maar als dit niet het geval was, gebruikte ik gewoon USB. Ik vermoed dat je de twee echt niet uit elkaar haalt in een blind test. Is het de moeite waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArceeKay
Dank voor alle discussie hier. Ik plaatste de post onder de ASRock Z790 Riptide dus dacht ik dat het vanzelfsprekend was dat dit mijn nieuwe moederbord was. Ik wil er gewoon een optische SPDIF aan hangen en de redenen waarom zijn minder relevant, vraag is kan het.

Die vraag is beantwoord: ja met een PCI-e sound card of met een USB adapter of HDMI splitter.
Prima, ik weet wat ik wil weten.

Ik denk dat ik een PCI-e sound card ga scoren t.z.t. die Terratec lijkt me wel wat, of een Sound Blaster.
Moederbord terugsturen doe ik niet, was prima deal en voldoet verder geheel aan m'n specs.

Wat mij betreft topic closed, dank voor alle antwoorden.
Pagina: 1