Advies 2e hands Synology nas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron.rdznt
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-06 07:09
Graag zal ik advies willen krijgen in het aanschaffen van een 2e hands Synology nas. Ik wil voor meerdere familieleden een cloud omgeving maken die ik vanaf mijn woning kan hosten. Er zullen 5 tot 10 personen gebruik van maken met ieder 2tb tot hun beschikking. voornamelijk zal het gebruikt worden om foto's, muziek en bestanden op te slaan.

Mijn voorkeur gaat uit naar Synology omdat deze een goede software ondersteuning heeft (Synology drive etc). Ook wil ik de mogelijkheid hebben om M.2 SSD's als cache te kunnen gebruiken zodat er geen belemmerende factor zit in de hardeschijven.

Uiteraard wil ik hem 2e hands aanschaffen om ' meer waar voor mijn geld' te krijgen. De harde schijven ga ik nieuw aanschaffen. Zijn er verder nog veiligheidsrisico's waar ik rekening mee moet houden bij een 2e hands nas?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:35
Een synology zonder schijven bevat geen operating systeem.
Dus tenzij iemand het flash intern heeft besmet, zit daar niet persè een risico in.

Synology ondersteunt hun producten vrij lang. (~10 jaar)
Maar bij een tweedehands is hier natuurlijk al een stukje af gesnoept. Dus dit is niet persè meer waarde voor je geld.
Echter, bij synology daalt tweedehands niet zo vlot dankzij deze lange support, tenzij je echt aan het einde van de support periode gaat zoeken.

Zeker de modellen met twee M2 slots voor caching zullen nog vrij dicht bij nieuwprijs zitten want dat is eigenlijk pas sinds DSx20, en die zijn nog prima.

Je zou eventueel ook 2.5" caching kunnen gebruiken, dat kost je twee slots voor read/write cache.
Ik heb dat in mijn DS620slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:37
Tweedehands aanschaffen is niet direct meer waar voor je geld. Het is enigzins goedkoper omdat je minder\geen garantie krijgt. Het is dus afhankelijk van welke risico je wil dekken\lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:00
Je zit al behoorlijk strak in je specificaties met de M2 sloten. Heb je al in Vraag & Aanbod gekeken? Letterlijk de tweede hit kan al interessant zijn: v&a aangeboden: Synology DiskStation DS720+ (zonder harde schijven)

Welke advertenties had je zelf nog meer gevonden en waarom voldoen deze wel/niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 16:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Met een 2 bay nas heb je 'slechts' 1 schijf aan backup. En wat als de nas helemaal niet meer benaderbaar is, of faalt?

Je hebt wel de verantwoording vern 10 man op die nas. Ik zou ook serieus overwegen om een offline/offsite backup te houden nog.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:35
Plus 10 man 2TB geven betekent de max van 20 TB schijven. Raid recovery tijd hiervan is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:20
Aaron.rdznt schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:06:
Ik wil voor meerdere familieleden een cloud omgeving maken die ik vanaf mijn woning kan hosten. Er zullen 5 tot 10 personen gebruik van maken met ieder 2tb tot hun beschikking.

Mijn voorkeur gaat uit naar Synology omdat deze een goede software ondersteuning heeft (Synology drive etc). Ook wil ik de mogelijkheid hebben om M.2 SSD's als cache te kunnen gebruiken zodat er geen belemmerende factor zit in de hardeschijven.
Even 3 dingen vooraf:

1. heel veel winst met M.2 SSD ga je niet merken bij incidenteel lees en schrijfwerk. Focus je daar dus niet op in je selectie en investeringen.
Iedereen komt binnen via jouw Internet lijn. Als dat 500Mbps is, dan is caching al helemaal niet nodig.

2. Je hebt het over max 10 personen x 2 TB = 20TB. In SHR (met redundantie) neem ik aan dat je minimaal een 4 bay model gaat inzetten.

3. Verwachtingsmanagement : Stel dat je 20TB aan data hebt, en je geeft dus ook een soort verwachting af dat je die redundant bewaakt en backupt..... Dus als je NAS defect raakt, huis afbrand, of een ander soort calamiteit, wat dan ?

Ik zie je business model en investeringsplan (met ROI en SLA) graag hier beschreven :-)

Maar even zonder dollen, denk na waar je aan begint als je voor derden een NAS neerzet, en welke verwachtingen die mensen hebben en wat jij kan waarmaken.
Als je 1 NAS neerzet met 4 disken in SHR, dan kan je hooguit garanderen dat je op basis van best effort de boel in de lucht houdt. En zeker niet als opslag, maar als 2e reservekopie. Die kennissen moeten wel beseffen dat jouw NAS dan alleen een 2e kopie bevat.

[ Voor 8% gewijzigd door reinier68 op 23-09-2024 21:43 ]

Pagina: 1