Carbon foorprint electrische fiets

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
https://www.polytechnique...tprint-of-electric-bikes/

2 zaken die mij opvallen:

-The carbon footprint of this mode of transport is smaller: an average of 13g CO2e/km travelled, compared with 60 to 75g CO2e/km travelled by an electric city car.

-In France, the carbon footprint of an electric bicycle averages 13 grams of CO2 equivalent (CO2e) per kilometre travelled, if the vehicle is used for 20,000 km.

Dat "if the vehicle is used for 20,000 km" doet mij twijfelen.
Fietsen worden in het algemeen niet verkocht om grote afstanden mee te rijden.
Mijn (race-)fiets heeft in 35 jaar tijd misschien nog geen 1000km gemaakt. Die heb ik omdat elke Nederlander wordt geacht een fiets te hebben. Maar ik houd helemaal niet van fietsen.
Ik denk dat meer (de meeste?) Nederlanders een fiets bezitten voor "de heb" ipv voor transport.
Die CO2 footprint van de gemiddelde fiets kan wel eens hoger zijn dan die van een elektrische auto als we de werkellik gereden kilometers in aanmerking nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Zelfs mijn meest productieve fietscarriere (middelbare school was dagelijks 2 x 12km gedurende 3 jaar) heeft amper 15000 fietskilometers opgeleverd. Daarna ging ik brommeren.

De fiets in kwestie werd binnen enkele weken gestolen toen ik ging studeren in "de grote stad" (Groningen). Is feitelijk dus maar 3 jaar productief geweest.

[ Voor 38% gewijzigd door Bruin Poeper op 23-09-2024 14:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
heb je een vraag? een stelling? want ik zie niet goed waar dit topic heen gaat. Om er maar wat n=1 materiaal in te gooien:

mijn simpele ebike heeft sinds juni 1200 km afgelegd voor woon-werk verkeer, dus zo'n 400 km per maand. Ja dan kom je makkelijk aan 20.000 km. Jij fietst blijkbaar vrijwel nooit en komt er dus niet aan. cool, en nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:13
Bruin Poeper schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:55:
https://www.polytechnique...tprint-of-electric-bikes/

2 zaken die mij opvallen:

-The carbon footprint of this mode of transport is smaller: an average of 13g CO2e/km travelled, compared with 60 to 75g CO2e/km travelled by an electric city car.

-In France, the carbon footprint of an electric bicycle averages 13 grams of CO2 equivalent (CO2e) per kilometre travelled, if the vehicle is used for 20,000 km.

Dat "if the vehicle is used for 20,000 km" doet mij twijfelen.
Fietsen worden in het algemeen niet verkocht om grote afstanden mee te rijden.
Mijn (race-)fiets heeft in 35 jaar tijd misschien nog geen 1000km gemaakt. Die heb ik omdat elke Nederlander wordt geacht een fiets te hebben. Maar ik houd helemaal niet van fietsen.
Ik denk dat meer (de meeste?) Nederlanders een fiets bezitten voor "de heb" ipv voor transport.
Die CO2 footprint van de gemiddelde fiets kan wel eens hoger zijn dan die van een elektrische auto als we de werkellik gereden kilometers in aanmerking nemen.
Heb je het artikel uberhaupt gelezen?
It is estimated that buying and using an electric bicycle in France has a better carbon footprint than using a combustion-powered car in the city, as long as the bicycle is used for more than 1,000 km before being recycled.
-EDIT-
Koop een fiets van carbon, dan heb je een negatieve uitstoot /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:05:
heb je een vraag? een stelling? want ik zie niet goed waar dit topic heen gaat. Om er maar wat n=1 materiaal in te gooien:

mijn simpele ebike heeft sinds juni 1200 km afgelegd voor woon-werk verkeer, dus zo'n 400 km per maand. Ja dan kom je makkelijk aan 20.000 km. Jij fietst blijkbaar vrijwel nooit en komt er dus niet aan. cool, en nu?
Zit toch niet zo te zeiken.
Waarom meen jij dat jij (of de anderen hier) zitten om als "weetal" vragen te beantwoorden?
Ik stel iets. Ter discussie, als je er op in wilt gaan. Sla het over als het je niet interesseert.
P.S.: Jij haalt dus ook amper 15000 km in 3 jaar. (Als je het zo lang vol houdt)

Ik moest denken aan de populaire fatbikes en electrische stepjes. Dat lijkt me voor het merendeel speelgoed wat lang geen 20.000 km haalt.

[ Voor 14% gewijzigd door Bruin Poeper op 23-09-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
- TS: stelt een (onduidelijke) vraag
- krijgt antwoord...
- Nee niet zo! :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:@Bruin Poeper Goed, er gaan hier een aantal dingen fout:

1. Je kicked je eigen topic binnen 24 uur
2. Je vraagstelling is compleet afwezig; wat is je doel hiermee?
3. Je reactie hier nodigt nou niet echt uit om hier nog moeite in te steken.

Mijn voorstel: Tel even tot 10 en probeer het dan nog een keer met een duidelijke TS (waarin het klakkeloos knippen/plakken van Engelse tekst ook hopeloos lui is en dus niet de bedoeling)

Dit gaat in ieder geval op slot

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.