Weerstation, zonder cloud/internet. Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Topicstarter
Ben opzoek naar een weerstation welke ik aan homeassistant kan koppelen.
Vind genoeg opties, alleen heb ik er nog geen weten te vinden zonder een internet verbinding/cloud account.
Had een Alectro al gevonden, maar deze heeft de eist om gekoppeld te worden aan Weather Undergrond voordat Home Assistant er wat mee kan.

Al mijn andere smart-home devices vereisen geen actieve internet verbinding en dat vind ik fijn zodat ik daar niet van afhankelijk ben.

Verder wil ik de unit via 220v (of POE) kunnen aansluiten (geen accu), zonnecel mag ook. Aangezien de unit op het dak kom te staan waar ik niet makkelijk bij kan.
Wifi (bij POE) is optioneel, anders vereist.

Wie oh wie heeft een gouden tip voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53
Ik heb een Shelly H&T.
Deze doet alleen temperatuur en luchtvochtigheid (wat heb je allemaal nodig voor je weerstation).
Standaard wil de Shelly wel internet, maar je kan ook de lokale API gebruiken voor HA toegang.
Dus wellicht voor de initiele setup wel internet nodig, maar daarna niet meer ?
Alleen...
ik heb dat nog niet aan de praat weten te krijgen.
De Shelly kan op batterijen en/of via USB-C en gebruikt Wifi voor communicatie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snap je vraag, de Shelly H&T lijkt een binnen unit. Ik zoek een buiten-unit.
Waarmee ik ook wind e.d. kan meten. Zodat ik op basis daarvan ook screens omhoog/laag kan laten gaan.
Handig als ik niet thuis ben en het bijv. hard gaat waaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GarBaGe schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:47:
Standaard wil de Shelly wel internet,
Als je Shelly-producten opzet via hun app, dan worden ze ingesteld op cloud. Stel je de producten afzonderlijk in via de ingebouwde webinterface, dan kan alles lokaal (aldus mijn ervaringen met verschillende Shelly Plugs), de lokale config werkt ook i.c.m. de Shelly-integratie van HomeAssistant. Voor firmware updates is wel internettoegang nodig.

@Anoniem: 2158854 Moet het kant en klaar zijn? Anders een ESP32 met aantal sensors eraan, met ESPHome op de ESP32. Indien de ESP32 via PoE dient te werken (en via netwerkkabel communiceren) dan heb je bijv. https://www.olimex.com/Pr...-POE/open-source-hardware Uiteraard wel kastje er omheen dat geschikt is voor buiten, evenals de sensors.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:48
Ik heb zelf de Alecto WS-5500 en het is niet verplicht om Weather Underground (of andere cloud) te gebruiken.
De WS View app gebruik je om het apparaat aan je wifi te koppelen en om firmware updates uit te voeren.
Vervolgens heb je optioneel deze koppelingen:
- ecowitt
- Wunderground (= weather underground)
- Weathercloud
- WeatherObservationsWebsite
- Customized

Zelf heb ik wunderground én customized actief. Wunderground voor familie/vrienden of wie ook wil kijken. Customized voor mijn Domoticz.
In customized kan je een adres instellen waar de data heen moet. In mijn geval het ip van mijn NAS met een php file. Die PHP file leest uit wat het weerstation verzend en zet dat vervolgens door naar mijn Domoticz.

Of en hoe je dit met HA kan doen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03:00

Illusion

(the art of)

Vast niet de goedkoopste optie, maar liever duur dan niet te krijgen:
Ik gebruik zakelijk een davis vantage weerstation op zonnepaneel/accu en lees die uit via een meteobridge pro2. Werkt nu circa 1 jaar foutloos.
Die meteobridge kan allemaal weerstations en online portals aan, maar ik sla op als csv en verstuur via ftp. Zou me niks verbazen als die ook een prima local api heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 23-09-2024 14:21 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:11
Plenkske schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:17:
Ik heb zelf de Alecto WS-5500 en het is niet verplicht om Weather Underground (of andere cloud) te gebruiken.
De WS View app gebruik je om het apparaat aan je wifi te koppelen en om firmware updates uit te voeren.
Vervolgens heb je optioneel deze koppelingen:
- ecowitt
- Wunderground (= weather underground)
- Weathercloud
- WeatherObservationsWebsite
- Customized

Zelf heb ik wunderground én customized actief. Wunderground voor familie/vrienden of wie ook wil kijken. Customized voor mijn Domoticz.
In customized kan je een adres instellen waar de data heen moet. In mijn geval het ip van mijn NAS met een php file. Die PHP file leest uit wat het weerstation verzend en zet dat vervolgens door naar mijn Domoticz.

Of en hoe je dit met HA kan doen weet ik niet.
Inderdaad. Hier ook een Alecto WS-5500, met Home Assistant en zonder Cloud.

In Home Assistant de Ecowitt integratie toevoegen (https://www.home-assistant.io/integrations/ecowitt). Daarna in de WS-5500 web interface bij customized, het 'Ecowitt' protocol, ip address van je Home Assistant invullen, en de webhook die de integratie heeft aangemaakt. Save, en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raven schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:13:
[...]

@Anoniem: 2158854 Moet het kant en klaar zijn? Anders een ESP32 met aantal sensors eraan, met ESPHome op de ESP32. Indien de ESP32 via PoE dient te werken (en via netwerkkabel communiceren) dan heb je bijv. https://www.olimex.com/Pr...-POE/open-source-hardware. Uiteraard wel kastje er omheen dat geschikt is voor buiten, evenals de sensors.
DYI is altijd leuk, een ESP32 via POE met wat sensoren e.d. klinkt niet super ingewikkeld. Al ben ik met dit soort projecten wel van het 'beter goed gejat, dan slecht bedacht' princiepe. Dus als zoiets ergens te vinden is met goede instructies (of wellicht een tweaker die het aanbied) en onder de streep minder kost dan een kant en klare oplossing zoals de Alecto WS-5500 (die erg wel erg compleet uit ziet, maar duur), geniet DYI de voorkeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Interessant, zie er wel veel eigen 3D-geprint materiaal bij, die mogelijkheid heb ik niet.
Evenals solderen... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En als je dan toch iets gaat bouwen, waarom dan niet meteen meedoen met citizen science door je luchtkwaliteit te meten? :) Zelf luchtkwaliteit meten - samenmeten.nl

Ja, het uploaden van je data naar het portaal vergt dan wel een internetverbinding, maar het zelf uitlezen van de data kun je lokaal doen.

Ik vind het erg tof dat mijn PM2.5 en PM10 metingen op de kaart terug te vinden zijn. Geeft meer voldoening dat iets ophangen waar je alleen zelf wat aan hebt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CubicQ schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:27:
[...]

Inderdaad. Hier ook een Alecto WS-5500, met Home Assistant en zonder Cloud.

In Home Assistant de Ecowitt integratie toevoegen (https://www.home-assistant.io/integrations/ecowitt). Daarna in de WS-5500 web interface bij customized, het 'Ecowitt' protocol, ip address van je Home Assistant invullen, en de webhook die de integratie heeft aangemaakt. Save, en klaar.
Heb de buiten unit gekocht (dus geen binnen-unit), want ik wil het allemaal via HA uitlezen en tonen op mijn display in huis. Al vermoed ik... dat die binnen unit een bridge gaat zijn naar HA? Of is er nog een andere manier om de buiten unit data in HA te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:11
Anoniem: 2158854 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:57:
[...]

Heb de buiten unit gekocht (dus geen binnen-unit), want ik wil het allemaal via HA uitlezen en tonen op mijn display in huis. Al vermoed ik... dat die binnen unit een bridge gaat zijn naar HA? Of is er nog een andere manier om de buiten unit data in HA te krijgen?
Die binnenunit verbindt inderdaad via 868 MHz met de buitenunit, en bevat de webserver die een API exposed. Theoretisch gezien zou je ook met een 868 MHz radio de sensoren moeten kunnen uitlezen en doorsturen naar HA. Zie bijvoorbeeld hier: https://community.home-as...uhidir-for-868-mhz/142002 (toevallig eerste link die ik vond toen ik op '868 mhz sdr' zocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@CubicQ thanks! Heb toevallig (een iets andere) stick voor 1090mhz.
Echter het commando wat die gast geeft, herkent mijn pi niet.
code:
1
rtl_433 -f 868M -s 1024k -M level

Zowel niet direct op de Pi, als in de container waar die 1090mhz wordt uitgelezen.
Mis denk ik nog iets van een stukje software/commando? Enig idee?

Nevermind, al wat gevonden: https://github.com/pbkhrv/rtl_433-hass-addons

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 2158854 op 09-11-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:03

bjp

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bjp waarom zouden ze een niet werkend product verkopen? Of bedoel je samenwerken met andere systemen? Zo ja, met welk systeem specifiek?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

samen met HomeAssistant aan de praat krijgen bedoelde ik. En ja, hoe?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

bjp schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:37:
samen met HomeAssistant aan de praat krijgen bedoelde ik. En ja, hoe?
100% Nee.

Het ding heeft geen enkele communicatie naar de buitenwereld. Hoe zou je die via HA willen benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

beetje zoals de andere RF dingen van bijvoorbeeld Ecowitt, de draadloze communicatie opvangen tussen sensor en scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Denk dat de vraag om het witte kastje gaat? Die communiceert via een draadloos protocol met de display unit. Als je dat kunt uitlezen, heb je display in princiepe niet nodig.

Ik heb een Alecto WS-5500 gekocht, zonder binnen unit.
De WS5500 zend op 868mhz uit en die lees ik weer uit met een dongle.
Een HA plugin zet dat om in MQTT wat ik weer in HA dan terug zie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bjp mocht het ding op een frequentie werken (bijvoorbeeld 433Mhz) waar jij al een receiver voor hebt, dan kun je het misschien proberen. Maar als je dat niet hebt zou ik gewoon voor een protocol gaan waar je wel al mee werkt. Gebruik je bijvoorbeeld zigbee in combinatie met HA, dan pak je voor €10 een zigbee sensor die temperatuur + luchtvochtigheid meet. Waarom moeilijk doen (rommelen met een nieuw protocol en hardware) als het makkelijk kan? :)

@Croga De buitenunit communiceert toch met de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:31

Nox

Noxiuz

Gizz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:35:
@bjp mocht het ding op een frequentie werken (bijvoorbeeld 433Mhz) waar jij al een receiver voor hebt, dan kun je het misschien proberen. Maar als je dat niet hebt zou ik gewoon voor een protocol gaan waar je wel al mee werkt. Gebruik je bijvoorbeeld zigbee in combinatie met HA, dan pak je voor €10 een zigbee sensor die temperatuur + luchtvochtigheid meet. Waarom moeilijk doen (rommelen met een nieuw protocol en hardware) als het makkelijk kan? :)

@Nox De buitenunit communiceert toch met de binnenunit?
Vast wel. Maar waarom vraag je mij :+ :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Nox oh wauw, geen idee. Moest @Croga zijn. Dat schrijf je bijna hetzelfde :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Gizz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:35:
@Croga De buitenunit communiceert toch met de binnenunit?
True dat. Maar op een proprietaire frequentie met een proprietair protocol over een erg korte afstand.
Als een dergelijk apparaat aan te sluiten zou zijn, zou je deze uitgebreid overal zien hangen. Dat zie je niet, in plaats daarvan zie je overal Aqara (of vergelijkbare) sensoren hangen die 2-5 keer zo duur zijn. Daar is een reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Croga maar dat weten we toch niet? Het kan een basis 433Mhz protocolletje zijn wat al decenia voor dit soort goedkope buitenthermometer-met-scherm-binnen wordt toegepast :) En deze dingen zie je juist veel hangen, als ik mijn RFXCom laat scannen krijg ik in mijn woonwijk een tiental thermometers te zien.

Dat er tegenwoordig handigere protocollen en zo zijn ben ik met je eens. Maar 100% stellen op basis van een foto dat dit ding iets unieks gebruikt voor de communicatie lijkt me voorbarig.

Pagina: 1