Weerstation, zonder cloud/internet. Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Topicstarter
Ben opzoek naar een weerstation welke ik aan homeassistant kan koppelen.
Vind genoeg opties, alleen heb ik er nog geen weten te vinden zonder een internet verbinding/cloud account.
Had een Alectro al gevonden, maar deze heeft de eist om gekoppeld te worden aan Weather Undergrond voordat Home Assistant er wat mee kan.

Al mijn andere smart-home devices vereisen geen actieve internet verbinding en dat vind ik fijn zodat ik daar niet van afhankelijk ben.

Verder wil ik de unit via 220v (of POE) kunnen aansluiten (geen accu), zonnecel mag ook. Aangezien de unit op het dak kom te staan waar ik niet makkelijk bij kan.
Wifi (bij POE) is optioneel, anders vereist.

Wie oh wie heeft een gouden tip voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:42
Ik heb een Shelly H&T.
Deze doet alleen temperatuur en luchtvochtigheid (wat heb je allemaal nodig voor je weerstation).
Standaard wil de Shelly wel internet, maar je kan ook de lokale API gebruiken voor HA toegang.
Dus wellicht voor de initiele setup wel internet nodig, maar daarna niet meer ?
Alleen...
ik heb dat nog niet aan de praat weten te krijgen.
De Shelly kan op batterijen en/of via USB-C en gebruikt Wifi voor communicatie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snap je vraag, de Shelly H&T lijkt een binnen unit. Ik zoek een buiten-unit.
Waarmee ik ook wind e.d. kan meten. Zodat ik op basis daarvan ook screens omhoog/laag kan laten gaan.
Handig als ik niet thuis ben en het bijv. hard gaat waaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GarBaGe schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:47:
Standaard wil de Shelly wel internet,
Als je Shelly-producten opzet via hun app, dan worden ze ingesteld op cloud. Stel je de producten afzonderlijk in via de ingebouwde webinterface, dan kan alles lokaal (aldus mijn ervaringen met verschillende Shelly Plugs), de lokale config werkt ook i.c.m. de Shelly-integratie van HomeAssistant. Voor firmware updates is wel internettoegang nodig.

@Anoniem: 2158854 Moet het kant en klaar zijn? Anders een ESP32 met aantal sensors eraan, met ESPHome op de ESP32. Indien de ESP32 via PoE dient te werken (en via netwerkkabel communiceren) dan heb je bijv. https://www.olimex.com/Pr...-POE/open-source-hardware Uiteraard wel kastje er omheen dat geschikt is voor buiten, evenals de sensors.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:38
Ik heb zelf de Alecto WS-5500 en het is niet verplicht om Weather Underground (of andere cloud) te gebruiken.
De WS View app gebruik je om het apparaat aan je wifi te koppelen en om firmware updates uit te voeren.
Vervolgens heb je optioneel deze koppelingen:
- ecowitt
- Wunderground (= weather underground)
- Weathercloud
- WeatherObservationsWebsite
- Customized

Zelf heb ik wunderground én customized actief. Wunderground voor familie/vrienden of wie ook wil kijken. Customized voor mijn Domoticz.
In customized kan je een adres instellen waar de data heen moet. In mijn geval het ip van mijn NAS met een php file. Die PHP file leest uit wat het weerstation verzend en zet dat vervolgens door naar mijn Domoticz.

Of en hoe je dit met HA kan doen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24

Illusion

(the art of)

Vast niet de goedkoopste optie, maar liever duur dan niet te krijgen:
Ik gebruik zakelijk een davis vantage weerstation op zonnepaneel/accu en lees die uit via een meteobridge pro2. Werkt nu circa 1 jaar foutloos.
Die meteobridge kan allemaal weerstations en online portals aan, maar ik sla op als csv en verstuur via ftp. Zou me niks verbazen als die ook een prima local api heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 23-09-2024 14:21 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:16
Plenkske schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:17:
Ik heb zelf de Alecto WS-5500 en het is niet verplicht om Weather Underground (of andere cloud) te gebruiken.
De WS View app gebruik je om het apparaat aan je wifi te koppelen en om firmware updates uit te voeren.
Vervolgens heb je optioneel deze koppelingen:
- ecowitt
- Wunderground (= weather underground)
- Weathercloud
- WeatherObservationsWebsite
- Customized

Zelf heb ik wunderground én customized actief. Wunderground voor familie/vrienden of wie ook wil kijken. Customized voor mijn Domoticz.
In customized kan je een adres instellen waar de data heen moet. In mijn geval het ip van mijn NAS met een php file. Die PHP file leest uit wat het weerstation verzend en zet dat vervolgens door naar mijn Domoticz.

Of en hoe je dit met HA kan doen weet ik niet.
Inderdaad. Hier ook een Alecto WS-5500, met Home Assistant en zonder Cloud.

In Home Assistant de Ecowitt integratie toevoegen (https://www.home-assistant.io/integrations/ecowitt). Daarna in de WS-5500 web interface bij customized, het 'Ecowitt' protocol, ip address van je Home Assistant invullen, en de webhook die de integratie heeft aangemaakt. Save, en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raven schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:13:
[...]

@Anoniem: 2158854 Moet het kant en klaar zijn? Anders een ESP32 met aantal sensors eraan, met ESPHome op de ESP32. Indien de ESP32 via PoE dient te werken (en via netwerkkabel communiceren) dan heb je bijv. https://www.olimex.com/Pr...-POE/open-source-hardware. Uiteraard wel kastje er omheen dat geschikt is voor buiten, evenals de sensors.
DYI is altijd leuk, een ESP32 via POE met wat sensoren e.d. klinkt niet super ingewikkeld. Al ben ik met dit soort projecten wel van het 'beter goed gejat, dan slecht bedacht' princiepe. Dus als zoiets ergens te vinden is met goede instructies (of wellicht een tweaker die het aanbied) en onder de streep minder kost dan een kant en klare oplossing zoals de Alecto WS-5500 (die erg wel erg compleet uit ziet, maar duur), geniet DYI de voorkeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Interessant, zie er wel veel eigen 3D-geprint materiaal bij, die mogelijkheid heb ik niet.
Evenals solderen... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En als je dan toch iets gaat bouwen, waarom dan niet meteen meedoen met citizen science door je luchtkwaliteit te meten? :) Zelf luchtkwaliteit meten - samenmeten.nl

Ja, het uploaden van je data naar het portaal vergt dan wel een internetverbinding, maar het zelf uitlezen van de data kun je lokaal doen.

Ik vind het erg tof dat mijn PM2.5 en PM10 metingen op de kaart terug te vinden zijn. Geeft meer voldoening dat iets ophangen waar je alleen zelf wat aan hebt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CubicQ schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:27:
[...]

Inderdaad. Hier ook een Alecto WS-5500, met Home Assistant en zonder Cloud.

In Home Assistant de Ecowitt integratie toevoegen (https://www.home-assistant.io/integrations/ecowitt). Daarna in de WS-5500 web interface bij customized, het 'Ecowitt' protocol, ip address van je Home Assistant invullen, en de webhook die de integratie heeft aangemaakt. Save, en klaar.
Heb de buiten unit gekocht (dus geen binnen-unit), want ik wil het allemaal via HA uitlezen en tonen op mijn display in huis. Al vermoed ik... dat die binnen unit een bridge gaat zijn naar HA? Of is er nog een andere manier om de buiten unit data in HA te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:16
Anoniem: 2158854 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:57:
[...]

Heb de buiten unit gekocht (dus geen binnen-unit), want ik wil het allemaal via HA uitlezen en tonen op mijn display in huis. Al vermoed ik... dat die binnen unit een bridge gaat zijn naar HA? Of is er nog een andere manier om de buiten unit data in HA te krijgen?
Die binnenunit verbindt inderdaad via 868 MHz met de buitenunit, en bevat de webserver die een API exposed. Theoretisch gezien zou je ook met een 868 MHz radio de sensoren moeten kunnen uitlezen en doorsturen naar HA. Zie bijvoorbeeld hier: https://community.home-as...uhidir-for-868-mhz/142002 (toevallig eerste link die ik vond toen ik op '868 mhz sdr' zocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@CubicQ thanks! Heb toevallig (een iets andere) stick voor 1090mhz.
Echter het commando wat die gast geeft, herkent mijn pi niet.
code:
1
rtl_433 -f 868M -s 1024k -M level

Zowel niet direct op de Pi, als in de container waar die 1090mhz wordt uitgelezen.
Mis denk ik nog iets van een stukje software/commando? Enig idee?

Nevermind, al wat gevonden: https://github.com/pbkhrv/rtl_433-hass-addons

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 2158854 op 09-11-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29

bjp

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bjp waarom zouden ze een niet werkend product verkopen? Of bedoel je samenwerken met andere systemen? Zo ja, met welk systeem specifiek?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

samen met HomeAssistant aan de praat krijgen bedoelde ik. En ja, hoe?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

bjp schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:37:
samen met HomeAssistant aan de praat krijgen bedoelde ik. En ja, hoe?
100% Nee.

Het ding heeft geen enkele communicatie naar de buitenwereld. Hoe zou je die via HA willen benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

beetje zoals de andere RF dingen van bijvoorbeeld Ecowitt, de draadloze communicatie opvangen tussen sensor en scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Denk dat de vraag om het witte kastje gaat? Die communiceert via een draadloos protocol met de display unit. Als je dat kunt uitlezen, heb je display in princiepe niet nodig.

Ik heb een Alecto WS-5500 gekocht, zonder binnen unit.
De WS5500 zend op 868mhz uit en die lees ik weer uit met een dongle.
Een HA plugin zet dat om in MQTT wat ik weer in HA dan terug zie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bjp mocht het ding op een frequentie werken (bijvoorbeeld 433Mhz) waar jij al een receiver voor hebt, dan kun je het misschien proberen. Maar als je dat niet hebt zou ik gewoon voor een protocol gaan waar je wel al mee werkt. Gebruik je bijvoorbeeld zigbee in combinatie met HA, dan pak je voor €10 een zigbee sensor die temperatuur + luchtvochtigheid meet. Waarom moeilijk doen (rommelen met een nieuw protocol en hardware) als het makkelijk kan? :)

@Croga De buitenunit communiceert toch met de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 15:47

Nox

Noxiuz

Gizz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:35:
@bjp mocht het ding op een frequentie werken (bijvoorbeeld 433Mhz) waar jij al een receiver voor hebt, dan kun je het misschien proberen. Maar als je dat niet hebt zou ik gewoon voor een protocol gaan waar je wel al mee werkt. Gebruik je bijvoorbeeld zigbee in combinatie met HA, dan pak je voor €10 een zigbee sensor die temperatuur + luchtvochtigheid meet. Waarom moeilijk doen (rommelen met een nieuw protocol en hardware) als het makkelijk kan? :)

@Nox De buitenunit communiceert toch met de binnenunit?
Vast wel. Maar waarom vraag je mij :+ :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Nox oh wauw, geen idee. Moest @Croga zijn. Dat schrijf je bijna hetzelfde :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Gizz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:35:
@Croga De buitenunit communiceert toch met de binnenunit?
True dat. Maar op een proprietaire frequentie met een proprietair protocol over een erg korte afstand.
Als een dergelijk apparaat aan te sluiten zou zijn, zou je deze uitgebreid overal zien hangen. Dat zie je niet, in plaats daarvan zie je overal Aqara (of vergelijkbare) sensoren hangen die 2-5 keer zo duur zijn. Daar is een reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Croga maar dat weten we toch niet? Het kan een basis 433Mhz protocolletje zijn wat al decenia voor dit soort goedkope buitenthermometer-met-scherm-binnen wordt toegepast :) En deze dingen zie je juist veel hangen, als ik mijn RFXCom laat scannen krijg ik in mijn woonwijk een tiental thermometers te zien.

Dat er tegenwoordig handigere protocollen en zo zijn ben ik met je eens. Maar 100% stellen op basis van een foto dat dit ding iets unieks gebruikt voor de communicatie lijkt me voorbarig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:08

Antonio di

a mi me dijeron que si

Anoniem: 2158854 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:23:
Vind genoeg opties, alleen heb ik er nog geen weten te vinden zonder een internet verbinding/cloud account.
Had een Alectro al gevonden, maar deze heeft de eist om gekoppeld te worden aan Weather Undergrond voordat Home Assistant er wat mee kan.

Al mijn andere smart-home devices vereisen geen actieve internet verbinding en dat vind ik fijn zodat ik daar niet van afhankelijk ben.

Verder wil ik de unit via 220v (of POE) kunnen aansluiten (geen accu), zonnecel mag ook. Aangezien de unit op het dak kom te staan waar ik niet makkelijk bij kan.

Beetje laat maar zie dit forum nu pas. De Gouden TIP is Ecowitt of een rebrand (allemaal Foshk).

Of de (laatste firmware) Alecto WS-5500 (die jij denk ik bedoeld) via de Ecowitt Home Assistant (HA) integratie werkt (denk wel) moet nog bevestigt worden in:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
(lees ook de posts/berichten aldaar, na deze post hierboven)

Lees aandachtig de review voor Ecowitt GW2000, wat zeker werkt lokaal in HA:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

[ Voor 6% gewijzigd door Antonio di op 28-04-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Anoniem: 2158854 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:23:

In het Tweakers forum "Home Assistant: Open source Python3 home automation" bevestigd mede-Tweaker "konehead" dat van de Alecto WS-5500 set alle meet-waarden van het buiiten Weerstation en meer worden doorgegeven aan Home Assistant (HA) via de officiele HA Ecowitt Integratie (zie schermafdruk).
Daar wordt rechtsboven gemeld dat deze gegevens ontvangen zijn van de WS-2900_V2.01.12 (het Console uit de WS-5500 set). "WS-2900" is niet hetzelfde als een oud Alecto weerstation met zwart-wit console zonder wifi!!!
Zie posts aldaar:
konehead in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Het huidge Ecowitt model dat nog verkocht wordt met iets meer mogelijkheden (meer is: UV-meter en ook upload data naar Ecowitt-website) is de WS-2910. Of het console van deze set ook meer kan weet ik niet.
De Home Assistant Ecowitt Integratie werkt 100% lokaal (" IoT class is Local Push "). Lees zeker de posts waarna hierboven wordt verwezen voor TLS/SSL gebruik i.c.m. HTTP bij Home Assistant Ecowitt Integratie.
Er zijn nog vele Andere Ecowitt Consoles/Gateways die werken via deze Home Assistant Ecowitt Integratie. Ook rebrands. Zoals in de post hiervoor: lees/zie:
https://www.home-assistant.io/integrations/ecowitt/
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Zie voor rebrands bijvoorbeeld ook het buiten Weerstation met Console "Eurochron EFWS 2900" en die zijn koppeling naar Home Assistant:
https://it-beratung-koch....hron-efws-2900-einbinden/

Vergelijking van Meter/sensoren:
Ecowitt WS-2910 .......................Alecto WS-5500
Meters: Weerstation-deel (7x)....Meters: Weerstation (6x)

1,2)..temperatuur,vochtigheid........temperatuur,vochtigheid
3).....regen.....................................regen
4).....windsnelheid.........................wind-snelheid
5).....windrichting...........................windrichting
6,7) ..licht en uv.............................LUX ("Ecowitt licht") , UV
Meters: Console-deel (2x)..........Meters; Console deel (2x)
1,2) temperatuur,vochtigheid.........temperatuur,vochtigheid

Foto 1: Ecowitt huidige Consoles/Gatesways
Foto 2: Home Assistant (HA) Schermafdruk van Alecto WS-5500 data die via de HA Ecowitt integratie wordt binnengehaald in HA (van mede-Tweaker "konehead").
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYtsn4n2UXHlaRYD0qibPDy_Wkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9egqkJeLQNYDm29BZidl3Qti.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11_Teu8YqVZO5RgVAC1awNdgjLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djIxuqzLTOA1V255vI69EhPc.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door Antonio di op 30-04-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ben zéér geïnteresseerd en al min of meer een flinke set van Ecowitt aan het samenstellen, maar.. wat is het praktische bereik van zo'n basisstation? (GW3000 - maar de opgaves zijn steeds hetzelfde.)

Ze geven een 'vrije veld' afstand op van 100 meter. Vergelijk ik dat met DECT, waar ze 300m opgeven, dan maak ik me nogal zorgen; met onze DECT telefoon kan ik de gewenste afstand nl. (net) niet betrouwbaar overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Gwaihir schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:56:
Ik ben zéér geïnteresseerd en al min of meer een flinke set van Ecowitt aan het samenstellen, maar.. wat is het praktische bereik van zo'n basisstation? (GW3000 - maar de opgaves zijn steeds hetzelfde.)

Ze geven een 'vrije veld' afstand op van 100 meter. Vergelijk ik dat met DECT, waar ze 300m opgeven, dan maak ik me nogal zorgen; met onze DECT telefoon kan ik de gewenste afstand nl. (net) niet betrouwbaar overbruggen.
Zie reactie/reageer op jouw reactie bij de review van de GW2000:
Antonio di in '?'

[ Voor 7% gewijzigd door Antonio di op 04-05-2025 01:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Antonio di schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:01:
Wordt het misschien tijd voor een apart forum over Ecowitt/Foshk Weerstations ed. op Tweakers ???????
Volgens mij hebben we hier een aardige plek, vooralsnog. Dus ik pak 'm hier even op :).
Ook nog wat scherm afdrukjes, CumulusMX lees Ecowitt (o.a.) GW2000, CumulusMX biedt MQTT, bijv. richting HA :
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat voegt dat CumulusMX toe voor jou, als je toch ook HA inzet?

(Ik heb nog niet bepaald scherp wat het is, maar ik zag al wel dat HA een rechtstreekse 'local push' plugin heeft. En mijn domotica biedt iets soortgelijks.)
Antonio di schreef op zondag 4 mei 2025 @ 01:57:
[...]

Zie reactie/reageer op jouw reactie bij de review van de GW2000:
Antonio di in '?'
Ten aanzien van de range: mijn vergelijk met DECT ging met name over de belofte tot 300m vs. realiteit: in en om woning + ruime tuin al niet volledig betrouwbaar. Zeker met een 'standaard' basis (Gigaset) op de plek waar de lijn nu eenmaal was (meterkast) was dat hinderlijk matig. Met een strategisch geplaatste Pro gaat het al een stuk beter, maar heb ik ook niet het bereik wat ik voor de buiten sensoren van Ecowitt wel hebben wil. Dat is ca. 50 meter, door dak en twee steens muren heen (schuur staat er tussen). Oftewel: de combinatie van de twee voorbeelden die je aanhaalt. (En Ecowitt adverteert dus 'n range van slechts 1/3 van DECT.)

Interessant punt m.b.t. de antenne en bedankt voor de link die bevestigt dat het inderdaad de RF antenne is (niet of niet alleen WiFi). Ik heb al een 868 Mhz mesh voor de domotica en daarvan gebruikt de basis een op het oog gelijk antenne, die door bijna iedereen vervangen wordt door eentje die strategischer te plaatsen valt. (Die is niet zozeer slecht, maar komt in de domotica kast te zitten, wat geen goede plek is.) Zo'n losse antenne is dan plan B.

Die mesh komt overigens zeker niet tot achterin de tuin. Ik heb net een 'repeater' aangeschaft voor de schuur. Maar, naar ik nu bedenk: de deurbel werkt ook met zo'n 868Mhz signaal en die kan ik wel probleemloos overal neerzetten. Tja, ik ga het ervaren. Plan C is om in plaats van één gateway bovenin het huis er twee te gebruiken, 'strategisch geplaatst'.

Ten aanzien van de kanalen en overlappende sensoren, waar ik onder je review naar vroeg: daar wist ik zelf in de tussentijd ook verder in te duiken :), wat ik mede deed vanuit de beveiligingsaspecten. Het lijkt erop dat de zendkanalen op een wat curieuze manier vast zijn (of handmatig gekozen worden, bij multi-channel), maar e.e.a. er goed tegen kan wanneer er nog anderen actief zijn op zo'n kanaal. En inderdaad, de door jou ook genoemde IDs zorgen ervoor dat er geen data door elkaar gehaspeld wordt (tenzij iemand opzettelijk onjuiste info stuurt, zie hieronder).

Wel blijkt alle RF communicatie volkomen open, waardoor ik niet zo maar alles wil meten met dit soort 'automatisch alles delende' sensoren. En zeker niets wil aansturen! Iemand merkte bijvoorbeeld op: wil je ruim buiten je huis laten zien dat het er al dagen 10 graden is en je dus op vakantie bent?

Dat ze hiermee ook met actoren de IoT in stappen verbaast me. Dat mag wat mij betreft op EU niveau verboden worden! (Is misschien ook al wel zo; is er geen wetgeving dat de beveiliging 'voldoende' moet zijn?) Met een SDR de sproeiers van de buren aan zetten terwijl ze in de tuin zitten (of de was buiten hangt) is misschien 1x een leuke kwajongensstreek. Maar bij die smart plug zie ik ook al gevaarlijker gebruiksvoorbeelden aangeraden worden. Die heb ik dus weer uit mijn mandje gegooid.

Met alleen weerinfo, zou je wellicht ook al wel wat kwaad kunnen doen, maar dat lijkt me nog wel te overzien. (Stuur bijv. een 'regen' melding namens het weerstation van iemand die op basis daarvan z'n zonwering automatisch laat ophalen.) Het lijkt me nl. dat de meeste van zulke afwijkende berichten zo nodig eruit te filteren zouden zijn omdat je dan beurtelings de aansluitende logische data van je eigen station ontvangt en de fake berichten van de grappenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mijn volgende uitdaging is trouwens om de Wittboy op z'n plek te krijgen, boven ons bestaande weerstation (dat kan zonder dat in de schaduw te zetten). Eén inch lijkt geen gebruikelijke buismaat hier voor zulke dingen maar is op zich wel te vinden. Maar ik ben er nog niet uit hoe in de overvloed van buisklemmen / -beugels de geschikte te vinden om die 25mm buis parallel aan een buis van zo'n 40 mm te klemmen. (Maat niet exact bekend, lastig bijklimmen, dus doe ik graag maar één keer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Gwaihir schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:17:
[...]

Volgens mij hebben we hier een aardige plek, vooralsnog. Dus ik pak 'm hier even op :).

[...]
Wat voegt dat CumulusMX toe voor jou, als je toch ook HA inzet?

(Ik heb nog niet bepaald scherp wat het is, maar ik zag al wel dat HA een rechtstreekse 'local push' plugin heeft. En mijn domotica biedt iets soortgelijks.)
[...]

Ten aanzien van de range: mijn vergelijk met DECT ging met name over de belofte tot 300m vs. realiteit: in en om woning + ruime tuin al niet volledig betrouwbaar. Zeker met een 'standaard' basis (Gigaset) op de plek waar de lijn nu eenmaal was (meterkast) was dat hinderlijk matig. Met een strategisch geplaatste Pro gaat het al een stuk beter, maar heb ik ook niet het bereik wat ik voor de buiten sensoren van Ecowitt wel hebben wil. Dat is ca. 50 meter, door dak en twee steens muren heen (schuur staat er tussen). Oftewel: de combinatie van de twee voorbeelden die je aanhaalt. (En Ecowitt adverteert dus 'n range van slechts 1/3 van DECT.)

Interessant punt m.b.t. de antenne en bedankt voor de link die bevestigt dat het inderdaad de RF antenne is (niet of niet alleen WiFi). Ik heb al een 868 Mhz mesh voor de domotica en daarvan gebruikt de basis een op het oog gelijk antenne, die door bijna iedereen vervangen wordt door eentje die strategischer te plaatsen valt. (Die is niet zozeer slecht, maar komt in de domotica kast te zitten, wat geen goede plek is.) Zo'n losse antenne is dan plan B.

Die mesh komt overigens zeker niet tot achterin de tuin. Ik heb net een 'repeater' aangeschaft voor de schuur. Maar, naar ik nu bedenk: de deurbel werkt ook met zo'n 868Mhz signaal en die kan ik wel probleemloos overal neerzetten. Tja, ik ga het ervaren. Plan C is om in plaats van één gateway bovenin het huis er twee te gebruiken, 'strategisch geplaatst'.

Ten aanzien van de kanalen en overlappende sensoren, waar ik onder je review naar vroeg: daar wist ik zelf in de tussentijd ook verder in te duiken :), wat ik mede deed vanuit de beveiligingsaspecten. Het lijkt erop dat de zendkanalen op een wat curieuze manier vast zijn (of handmatig gekozen worden, bij multi-channel), maar e.e.a. er goed tegen kan wanneer er nog anderen actief zijn op zo'n kanaal. En inderdaad, de door jou ook genoemde IDs zorgen ervoor dat er geen data door elkaar gehaspeld wordt (tenzij iemand opzettelijk onjuiste info stuurt, zie hieronder).

Wel blijkt alle RF communicatie volkomen open, waardoor ik niet zo maar alles wil meten met dit soort 'automatisch alles delende' sensoren. En zeker niets wil aansturen! Iemand merkte bijvoorbeeld op: wil je ruim buiten je huis laten zien dat het er al dagen 10 graden is en je dus op vakantie bent?

Dat ze hiermee ook met actoren de IoT in stappen verbaast me. Dat mag wat mij betreft op EU niveau verboden worden! (Is misschien ook al wel zo; is er geen wetgeving dat de beveiliging 'voldoende' moet zijn?) Met een SDR de sproeiers van de buren aan zetten terwijl ze in de tuin zitten (of de was buiten hangt) is misschien 1x een leuke kwajongensstreek. Maar bij die smart plug zie ik ook al gevaarlijker gebruiksvoorbeelden aangeraden worden. Die heb ik dus weer uit mijn mandje gegooid.

Met alleen weerinfo, zou je wellicht ook al wel wat kwaad kunnen doen, maar dat lijkt me nog wel te overzien. (Stuur bijv. een 'regen' melding namens het weerstation van iemand die op basis daarvan z'n zonwering automatisch laat ophalen.) Het lijkt me nl. dat de meeste van zulke afwijkende berichten zo nodig eruit te filteren zouden zijn omdat je dan beurtelings de aansluitende logische data van je eigen station ontvangt en de fake berichten van de grappenmaker.
Cumulus-MX in evt. samenwerking met HA
Zelf doe ik NIETS met Cumulus-MX. Ik heb een kennis hiermee geholpen. Hij wil zijn weergegevens niet in de cloud zetten en Ecowitt biedt geen lokale l(beperkte) logger meer (zat vroeger in een console) sinds ze de Website aanbieden en een API hebben voor Ecowitt gateways/Consoles (werkt o.a. met HA).
Als jij Cumulus-MX voedt met data van de Ecowitt GW3000, dan logt Cumulus-MX jouw data en biedt Cumulus-MX weervoorspelling zaken aan op grond van die data. Via Cumulus-MX MQTT kun je dit dan doorgeven aan HA opdat HA hierop acteert (sproeier/slimme-kraan AAN want het is/wordt te droog). Je kunt dus geheel lokaal werken dan (Bijv: X86 mini-pc met Proxmox en HA en Cumulus-MX).

Netwerk Ecowitt 868Mhz.
Ecowitt 868Mhz is een "eigen Ecowitt" Ster-netwerk (geen Mesh). Ik weet niet of je hiervoor makkelijk een signaalversterker kan kopen/bouwen. Het 868Mhz "eigen Ecowitt protocol" is inderdaad door iedereen zo uit te lezen. Ik zou zelf daarom geen binnenhuis metingen of buitenshuis actoren hiermee aansturen. Voor alleen "buiten" (wel ook schuur en bijkeuken zonder verwarming) meetgegevens is het voor mij geen probleem iedereen kan bij het pad naast en achter mij tuin ook zelf dit meten, het is "Public-data" bij mij.

Ecowitt GW90
Ik heb dit model nog nooit van dichtbij gezien of in de handen gehad. Het ziet er prima uit op de foto's.
Nadeel is de hele stroomvoorziening van de WS90, zover ik lees:
Je heb een zonnepaneeltje met een ingebouwde back-up "cumulator", die door het zonnepaneeltje wordt opgeladen. Wat die "cumulator" is en wat de capaciteit is, is mij onbekend.
Er is daarnaast een AA batterijen vak waar aangeraden wordt Lithium batterijen in te stoppen en ze worden voor het opstarten van de WS90 gebruikt (AA wel of niet back-up als er geen licht/zon is en de "accumulator" ook leeg is ????). Of die AA batterijen ook oplaadbaren mogen zijn en/of het het zonnepaneeltje deze dan oplaadt, is allemaal onbekend bij mij (bij de oudere/klassieke Ecowitt weerstation modellen WH65 en WH69, zijn oplaadbare batterijen verboden en zijn de AA batterijen de "on-and-only backup" van het zonnepaneeltje).
Zijn de AA batterijen bijna leeg (<25%) dan krijg je een melding via het 868Mhz naar Ecowitt en dus ook naar HA als die hierop is aangesloten. Het is dan vervangen geblazen, ook als het weerstation op een moeilijk bereikbare plek staat/hangt !!!!!
De "Piezoelectric rain gauge, wind speed/direction" van de WS90 werkt normaal alleen bij temperaturen boven het vriespunt en iets er onder. Er zit daarom een verwarming in de WS90 die aanslaat als het te koud wordt, zodat "Piezo....." metingen blijven werken. Die verwarming werkt alleen via een 230v-12v/1A adapter via een kabeltje. Dus dat betekent "in het veld" dat je een 230v aansluiting "in de buurt" moet hebben (er wordt tot 20meter lang 12volt kabel meegeleverd bij de adapter) of een hele sterke lion opslag die het ook redelijk goed doet in de kou en die je goed beschermt buiten. Of de AA batterijen en/ zonnepaneeltje ook stroom leveren (back-up??) aan die verwarming is mij niet duidelijk/niet bekend .
Kortom die hele stroomvoorziening van de WS90 is iets waar je goed over na moet denken. Er zijn ander mede Tweakers (ook hier op dit HA Forum) die een Ecowitt WS90 hebben op HA .
Misschien kunnen zij meer vertellen over de stroomvoorziening en hun ervaring hiermee
. Wie????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Antonio di schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 01:55:
Cumulus-MX in evt. samenwerking met HA
[..] Je kunt dus geheel lokaal werken dan (Bijv: X86 mini-pc met Proxmox en HA en Cumulus-MX).
Ja, maar dat kan dus eenvoudiger zonder Cumulus MX ertussen.

En wat doe jij zelf dan? (Kennelijk niet via Cumulus MX en ook niet rechtstreeks naar HA?)
Netwerk Ecowitt 868Mhz.
Ecowitt 868Mhz is een "eigen Ecowitt" Ster-netwerk (geen Mesh). Ik weet niet of je hiervoor makkelijk een signaalversterker kan kopen/bouwen.
Mijn 'plan C' is geen signaalversterker maar, indien nodig, twee losse sterren.
Het 868Mhz "eigen Ecowitt protocol" is inderdaad door iedereen zo uit te lezen. Ik zou zelf daarom geen binnenhuis metingen of buitenshuis actoren hiermee aansturen. Voor alleen "buiten" (wel ook schuur en bijkeuken zonder verwarming) meetgegevens is het voor mij geen probleem iedereen kan bij het pad naast en achter mij tuin ook zelf dit meten, het is "Public-data" bij mij.
Precies, die zichtbaarheid sluit bepaalde toepassingen voor mij ook hard uit.

Toch ben je er nog niet (helemaal) met public data, is ok. Dat open karakter maakt het ook kinderlijk eenvoudig om jouw of mijn bridge false data te sturen. Afhankelijk van hoe die data (volautomatisch) gebruikt wordt, kan ook dat helaas wel degelijk kwaad. (Voorbeelden in mijn vorige post.)
Ecowitt GW90
Ik heb dit model nog nooit van dichtbij gezien of in de handen gehad. Het ziet er prima uit op de foto's.
Nadeel is de hele stroomvoorziening van de WS90, zover ik lees:
Je heb een zonnepaneeltje met een ingebouwde back-up "cumulator", die door het zonnepaneeltje wordt opgeladen. Wat die "cumulator" is en wat de capaciteit is, is mij onbekend.
Er is daarnaast een AA batterijen vak waar aangeraden wordt Lithium batterijen in te stoppen en ze worden voor het opstarten van de WS90 gebruikt (AA wel of niet back-up als er geen licht/zon is en de "accumulator" ook leeg is ????). Of die AA batterijen ook oplaadbaren mogen zijn en/of het het zonnepaneeltje deze dan oplaadt, is allemaal onbekend bij mij (bij de oudere/klassieke Ecowitt weerstation modellen WH65 en WH69, zijn oplaadbare batterijen verboden en zijn de AA batterijen de "on-and-only backup" van het zonnepaneeltje).
Zijn de AA batterijen bijna leeg (<25%) dan krijg je een melding via het 868Mhz naar Ecowitt en dus ook naar HA als die hierop is aangesloten. Het is dan vervangen geblazen, ook als het weerstation op een moeilijk bereikbare plek staat/hangt !!!!!
De accumulator wordt opgeladen, de batterijen niet. Accumulator voor zo'n 20 uur, als ik dat goed onthouden heb.

'Verboden' kunnen alleen de lagere voltages zijn; een batterij is een batterij, qua ontladen. Maar zowel alkaline als NiMH batterijen presteren slecht bij lage temperaturen. Lithium batterijen worden aangeraden, begrijp ik, en dat mogen ook prima van die nieuwe li-ion oplaadbare batterijen zijn. Die ga ik dus aanschaffen voor de verschillende 'hulp' sensoren.
De "Piezoelectric rain gauge, wind speed/direction" van de WS90 werkt normaal alleen bij temperaturen boven het vriespunt en iets er onder. Er zit daarom een verwarming in de WS90 die aanslaat als het te koud wordt, zodat "Piezo....." metingen blijven werken.
Werkt hij nooit bij koude? Ik begreep dat 't alleen om dicht gesneeuwd zijn gaat. Dat is op zich niet zo vaak en vandaar dat de meeste van die Wittboys 't waarschijnlijk zonder aangesloten verwarming moeten doen.
Die verwarming werkt alleen via een 230v-12v/1A adapter via een kabeltje. Dus dat betekent "in het veld" dat je een 230v aansluiting "in de buurt" moet hebben (er wordt tot 20meter lang 12volt kabel meegeleverd bij de adapter) of een hele sterke lion opslag die het ook redelijk goed doet in de kou en die je goed beschermt buiten. Of de AA batterijen en/ zonnepaneeltje ook stroom leveren (back-up??) aan die verwarming is mij niet duidelijk/niet bekend .
Kortom die hele stroomvoorziening van de WS90 is iets waar je goed over na moet denken. Er zijn ander mede Tweakers (ook hier op dit HA Forum) die een Ecowitt WS90 hebben op HA .
Misschien kunnen zij meer vertellen over de stroomvoorziening en hun ervaring hiermee
. Wie????
Gelukkig heb ik daar ook goed over nagedacht :).

Of de PV + accumulator nog gebruikt worden wanneer de voeding is aangesloten, is mij niet bekend. Maar er staat duidelijk in de info dat het station geheel op die voeding kan werken (dus niet alleen de heater). Ik trek dus inderdaad (eenmalig) de 10 meter voedingskabel erheen en laat de batterijen eruit. Vervolgens hoop ik er vele jaren niet meer bij te hoeven.

Daarom 'hang' ik ook voor de WS90, hoewel het niet zo'n beste plek voor temperatuurmeting is en ik die nog los heb bijgekocht. Maar de WS85 heeft die optie van externe voeding niet. (En laat daarmee ook wel zien dat die heater niet heel hard nodig is..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Gwaihir schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:36:
[...]

Ja, maar dat kan dus eenvoudiger zonder Cumulus MX ertussen.

En wat doe jij zelf dan? (Kennelijk niet via Cumulus MX en ook niet rechtstreeks naar HA?)

[...]

Mijn 'plan C' is geen signaalversterker maar, indien nodig, twee losse sterren.

[...]

Precies, die zichtbaarheid sluit bepaalde toepassingen voor mij ook hard uit.

Toch ben je er nog niet (helemaal) met public data, is ok. Dat open karakter maakt het ook kinderlijk eenvoudig om jouw of mijn bridge false data te sturen. Afhankelijk van hoe die data (volautomatisch) gebruikt wordt, kan ook dat helaas wel degelijk kwaad. (Voorbeelden in mijn vorige post.)

[...]

De accumulator wordt opgeladen, de batterijen niet. Accumulator voor zo'n 20 uur, als ik dat goed onthouden heb.

'Verboden' kunnen alleen de lagere voltages zijn; een batterij is een batterij, qua ontladen. Maar zowel alkaline als NiMH batterijen presteren slecht bij lage temperaturen. Lithium batterijen worden aangeraden, begrijp ik, en dat mogen ook prima van die nieuwe li-ion oplaadbare batterijen zijn. Die ga ik dus aanschaffen voor de verschillende 'hulp' sensoren.

[...]

Werkt hij nooit bij koude? Ik begreep dat 't alleen om dicht gesneeuwd zijn gaat. Dat is op zich niet zo vaak en vandaar dat de meeste van die Wittboys 't waarschijnlijk zonder aangesloten verwarming moeten doen.

[...]
Gelukkig heb ik daar ook goed over nagedacht :).

Of de PV + accumulator nog gebruikt worden wanneer de voeding is aangesloten, is mij niet bekend. Maar er staat duidelijk in de info dat het station geheel op die voeding kan werken (dus niet alleen de heater). Ik trek dus inderdaad (eenmalig) de 10 meter voedingskabel erheen en laat de batterijen eruit. Vervolgens hoop ik er vele jaren niet meer bij te hoeven.

Daarom 'hang' ik ook voor de WS90, hoewel het niet zo'n beste plek voor temperatuurmeting is en ik die nog los heb bijgekocht. Maar de WS85 heeft die optie van externe voeding niet. (En laat daarmee ook wel zien dat die heater niet heel hard nodig is..)
Mijn Ecowitt GW2000 gekoppeld aan Home Assistant (HA):
Ik heb Data in HA van 4 Ecowitt WH31 (Temp., Vochtigh.), geplaatst op/bij voorkant/achterkant huis, niet verwarmde bijkeuken/schuur. Daarnaast ook Data van het WH65 weerstation van de buurman.
Ik gebruik(te) de meetgegevens hiervan in HA voor:
- Stook gedrag/verbruik en temp./vochtigh. binnen gemeten (via Zigbee sensoren) vergelijken met de
situatie buiten qua temp./vochtigheid en wind sterkte/richting.
- In bijkeuken/Schuur te zorgen voor (zover mogelijk) dat het niet te warm/vochtig wordt voor
het voedsel aldaar.
Ik heb 1 Ecowitt WH51 (Temp., Vochtigh.) in Home Assistant (HA).
- Meet de WH51 te weinig vochtigheid dan moet ik gaan sproeien.
Ik zet hiervoor met HA via een "GiEX Zigbee smart buitenkraan met watermeter" de buitenkraan open,
evt. op afstand.

Ik doe dus niet aan weersvoorspellingen e.d. en ook niet aan eventuele sturing hiermee.

Zou leuk zijn als je de WS90 koopt een review te schrijven hier op Tweakers :) .
Pagina: 1