Ja, maar dat kan dus eenvoudiger zonder Cumulus MX ertussen.
En wat doe jij zelf dan? (Kennelijk niet via Cumulus MX en ook niet rechtstreeks naar HA?)
Netwerk Ecowitt 868Mhz.
Ecowitt 868Mhz is een "eigen Ecowitt" Ster-netwerk (geen Mesh). Ik weet niet of je hiervoor makkelijk een signaalversterker kan kopen/bouwen.
Mijn 'plan C' is geen signaalversterker maar, indien nodig, twee losse sterren.
Het 868Mhz "eigen Ecowitt protocol" is inderdaad door iedereen zo uit te lezen. Ik zou zelf daarom geen binnenhuis metingen of buitenshuis actoren hiermee aansturen. Voor alleen "buiten" (wel ook schuur en bijkeuken zonder verwarming) meetgegevens is het voor mij geen probleem iedereen kan bij het pad naast en achter mij tuin ook zelf dit meten, het is "Public-data" bij mij.
Precies, die zichtbaarheid sluit bepaalde toepassingen voor mij ook hard uit.
Toch ben je er nog niet (helemaal) met
public data, is ok. Dat open karakter maakt het ook kinderlijk eenvoudig om jouw of mijn bridge false data te sturen. Afhankelijk van hoe die data (volautomatisch) gebruikt wordt, kan ook dat helaas wel degelijk kwaad. (Voorbeelden in mijn vorige post.)
Ecowitt GW90
Ik heb dit model nog nooit van dichtbij gezien of in de handen gehad. Het ziet er prima uit op de foto's.
Nadeel is de hele stroomvoorziening van de WS90, zover ik lees:
Je heb een zonnepaneeltje met een ingebouwde back-up "cumulator", die door het zonnepaneeltje wordt opgeladen. Wat die "cumulator" is en wat de capaciteit is, is mij onbekend.
Er is daarnaast een AA batterijen vak waar aangeraden wordt Lithium batterijen in te stoppen en ze worden voor het opstarten van de WS90 gebruikt (AA wel of niet back-up als er geen licht/zon is en de "accumulator" ook leeg is ????). Of die AA batterijen ook oplaadbaren mogen zijn en/of het het zonnepaneeltje deze dan oplaadt, is allemaal onbekend bij mij (bij de oudere/klassieke Ecowitt weerstation modellen WH65 en WH69, zijn oplaadbare batterijen verboden en zijn de AA batterijen de "on-and-only backup" van het zonnepaneeltje).
Zijn de AA batterijen bijna leeg (<25%) dan krijg je een melding via het 868Mhz naar Ecowitt en dus ook naar HA als die hierop is aangesloten. Het is dan vervangen geblazen, ook als het weerstation op een moeilijk bereikbare plek staat/hangt !!!!!
De accumulator wordt opgeladen, de batterijen niet. Accumulator voor zo'n 20 uur, als ik dat goed onthouden heb.
'Verboden' kunnen alleen de lagere voltages zijn; een batterij is een batterij, qua ontladen. Maar zowel alkaline als NiMH batterijen presteren slecht bij lage temperaturen. Lithium batterijen worden aangeraden, begrijp ik, en dat mogen ook prima van die nieuwe li-ion oplaadbare batterijen zijn. Die ga ik dus aanschaffen voor de verschillende 'hulp' sensoren.
De "Piezoelectric rain gauge, wind speed/direction" van de WS90 werkt normaal alleen bij temperaturen boven het vriespunt en iets er onder. Er zit daarom een verwarming in de WS90 die aanslaat als het te koud wordt, zodat "Piezo....." metingen blijven werken.
Werkt hij nooit bij koude? Ik begreep dat 't alleen om dicht gesneeuwd zijn gaat. Dat is op zich niet zo vaak en vandaar dat de meeste van die Wittboys 't waarschijnlijk zonder aangesloten verwarming moeten doen.
Die verwarming werkt alleen via een 230v-12v/1A adapter via een kabeltje. Dus dat betekent "in het veld" dat je een 230v aansluiting "in de buurt" moet hebben (er wordt tot 20meter lang 12volt kabel meegeleverd bij de adapter) of een hele sterke lion opslag die het ook redelijk goed doet in de kou en die je goed beschermt buiten. Of de AA batterijen en/ zonnepaneeltje ook stroom leveren (back-up??) aan die verwarming is mij niet duidelijk/niet bekend .
Kortom die hele stroomvoorziening van de WS90 is iets waar je goed over na moet denken. Er zijn ander mede Tweakers (ook hier op dit HA Forum) die een Ecowitt WS90 hebben op HA .
Misschien kunnen zij meer vertellen over de stroomvoorziening en hun ervaring hiermee. Wie????
Gelukkig heb ik daar ook goed over nagedacht

.
Of de PV + accumulator nog gebruikt worden wanneer de voeding is aangesloten, is mij niet bekend. Maar er staat duidelijk in de info dat het station geheel op die voeding kan werken (dus niet alleen de heater). Ik trek dus inderdaad (eenmalig) de 10 meter voedingskabel erheen en laat de batterijen eruit. Vervolgens hoop ik er vele jaren niet meer bij te hoeven.
Daarom 'hang' ik ook voor de WS90, hoewel het niet zo'n beste plek voor temperatuurmeting is en ik die nog los heb bijgekocht. Maar de WS85 heeft die optie van externe voeding niet. (En laat daarmee ook wel zien dat die heater niet heel hard nodig is..)