Intel Core Ultra 7 268V overtreft AMD AI 9 HX370.....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:01
nieuws: 'Intel Core Ultra 7 268V overtreft AMD AI 9 HX370 in singlethreadtest...

@JayStout

Ik lees dit nieuws bericht, maar wordt hier nu niet TDP en verbruik en mogelijke powerlimits door elkaar gehaald?

TDP is een specificatie die moet duiden wat voor koeler je nodig hebt voor een bepaalde cpu. Bijvoorbeeld de HX 370 heeft standaard een TDP van 28W, maar het kan ook door de fabrikant geconfigureerd worden op een waarde tussen de 15 en 54W: https://www.amd.com/en/pr...md-ryzen-ai-9-hx-370.html

Echter zegt een TDP waarde in de basis niets over het werkelijke verbruik tijdens het uitvoeren van een bepaalde workload. En bij Intel en AMD is de TDP waarde normaliter ook niet gelijk aan het maximale verbruik (AMD's PPT is normaliter 1.35*TDP en Intels PL2 heeft normaliter geen directe relatie met PL1, wat bij Inter normaliter gelijk is aan het TDP)

Ik vraag me dus af hoe ik dit artikel nu moet lezen, wordt hier nu met TDP het werkelijk door de fabrikant geconfigureerde bedoeld en moet ik dat dus lezen als gebruikte specificatie voor de laptop koeling? Wordt het werkelijke verbruik tijdens de tests bedoeld? Of wordt er geprobeerd te duiden wat de ingestelde powerlimieten (PPT voor AMD, PL1/PL2 voor Intel, geen idee hoe Apple dit noemt) waren op de modellen gebruikt voor de test? Heel duidelijk is dit op dit moment niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 23-09-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:26
Ik vind de test achter dit artikel sowieso erg dubieus.
Een 0,25% snelheidsverschil "doet het niet beter", maar valt in de foutmarge.

Daarnaast, de Intel draait in laptop met een TDP van 17W, terwijl de AMD in een laptop draait met een TDP van 55W.

Het wordt wel echt appels en peren zo...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:45

AverageNL

Redacteur
Ik heb 'tdp' verbeterd in de tekst! Ik ga kijken naar de kop :)