Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 13:31
Bij mijn vrouw komst er na 2 jaar ziekte een vaststellingsovereenkomst.
Mijn vrouw is daar begonnen als uitzendkracht, om vervolgens door een foutje vanuit hun te belanden in een vast contract. Daarna hebben 2 overnames plaats gevonden binnen hetzelfde bedrijf.
Nu weet de werkgever de startdatum (van de uitzendperiode) niet en wil deze de startdatum van het contract gaan aanhouden, maar dat scheelt ruim anderhalf jaar.

Wij hebben geen bewijsstukken meer uit die periode, na ruim 5 jaar deze bewaard te hebben zijn deze bij een verhuizing uiteindelijk weg gedaan.
Haar huidige contract e.d. is nog wel in ons bezit, alleen de papieren waarom 'bewezen' kan worden wanneer ze is gestart zijn er niet meer.
(bankafschriften, uitzendcontract, salarisstrook etc.)

Via google kan ik niet echt duidelijk tot een antwoord komen, deze ook omdat deze vraag natuurlijk wat lastig te formuleren valt.
Waar heeft mijn vrouw recht op en wat kunnen wij nog doen?

Beste antwoord (via Zilverdael80 op 24-09-2024 11:12)

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-09 22:24
Ik zou sowieso geen vso ondertekenen voordat je de uitslag van het UWV binnen hebt.

VSO ondertekenen doe je pas op het moment dat je de uitslag van de WIA binnen hebt en dat doe je omdat het makkelijker is.
Als er nu al zoveel strijd is laat ze maar lekker via het UWV ontslag aan vragen... Over het algemeen keuren die het bij ziekte pas goed als je de keuring gehad heb.

Ik weet dat je vrouw zoiets heeft van laat maar ik neem de makkelijkste weg wel (immers ziek zijn is stress en dan wil je heel niet alles uitzoeken etc etc) maar zorg er voor dat je je niet in de voet laat schieten. VSO sowieso door jurist (fnv, rechtsbijstand) laten controleren.

Ik ben juist het hele traject door en ondanks dat ik een hele lieve werkgever heb zaten er flink wat fouten in het vso (niet bewust hoor maar door onwetendheid)

[ Voor 47% gewijzigd door AnnaAnjo op 23-09-2024 16:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-10 15:59
Oude werkgever (uitzendbureau) een mail schrijven. Die zouden alles nog in het archief moeten hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Het uitzendbureau eens vragen of ze iets kunnen betekenen? Anders;
Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:16:
Haar huidige contract e.d. is nog wel in ons bezit, alleen de papieren waarom 'bewezen' kan worden wanneer ze is gestart zijn er niet meer.
(bankafschriften, uitzendcontract, salarisstrook etc.)
Welke bank zit ze bij, ik weet dat je bij de Rabobank tot 8 jaar terug kan gaan en bij de ING tot 9 jaar.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 23:33
Alternatief is om je bank te contacteren en oudere bankafschriften op te vragen indien deze online niet meer beschikbaar zijn. Banken bewaren dit nog minimaal 7 jaar voor zover ik weet. Kan wel zijn dat hier wat kosten aan zitten, maar gelet op het feit dat een jaar extra toch gauw een hogere transitievergoeding bezorgt mogelijk de moeite waard

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 14:29

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wellicht kun je oude belastingopgaves online vinden. Daar geef je ook aan van wanneer tot wanneer je in dienst geweest bent. (xx-xx t/m 31-12)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt hier online je arbeidshistorie opvragen: https://www.uwv.nl/nl/arb...evens/verzekeringsbericht

Maar dat toont wel het uitzendbureau verwacht ik en niet de inlener. En dat is met oude bankgegevens of belastingaangiftes ook zo.

Je zoekt bewijsmateriaal dat ze via het uitzendbureau al eerder bij huidige werkgever ingezet was?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Tdv98 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:17:
Oude werkgever (uitzendbureau) een mail schrijven. Die zouden alles nog in het archief moeten hebben.
Volgens de huidige werkgever zijn deze gegevens niet meer bekend bij de uitzendorganisatie (Capac)
D4NG3R schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:19:
Het uitzendbureau eens vragen of ze iets kunnen betekenen? Anders;

[...]

Welke bank zit ze bij, ik weet dat je bij de Rabobank tot 8 jaar terug kan gaan en bij de ING tot 9 jaar.
Rabobank, maar inmissels is haar toenmalige rekening opgeheven (e.o rekening wegens samenwonen) en is het meet dan 13 jaar geleden
Coach4All schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:19:
Wellicht kun je oude belastingopgaves online vinden. Daar geef je ook aan van wanneer tot wanneer je in dienst geweest bent. (xx-xx t/m 31-12)
Zij doet pas belastingaangifte sinds we een huis hebben gekocht (nu 12 jaar geleden)
P_de_B schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:33:
Je kunt hier online je arbeidshistorie opvragen: https://www.uwv.nl/nl/arb...evens/verzekeringsbericht

Maar dat toont wel het uitzendbureau verwacht ik en niet de inlener. En dat is met oude bankgegevens of belastingaangiftes ook zo.

Je zoekt bewijsmateriaal dat ze via het uitzendbureau al eerder bij huidige werkgever ingezet was?
De URL doorgegeven, moet via DigiD dus kan ik nu niet direct inzien. Maar er staat alleen maar dat ze verzekeringsdagen heeft vanaf 2004. Het aantal uren is te controleren vanaf tot 2003 en dan pas vanaf 2013

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:51:
[...]

Volgens de huidige werkgever zijn deze gegevens niet meer bekend bij de uitzendorganisatie (Capac)
Ik zou het zelf even navragen bij de uitzendorganisatie ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
naitsoezn schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:56:
[...]

Ik zou het zelf even navragen bij de uitzendorganisatie ;)
Capac bestaat niet meer
Contact opgenomen met Randstad, die bewaren de gegevens maar 7 jaar
Pensioenfonds heeft pensioen afgekocht en inmiddels ook die gegevens niet meer.

Ik sta open voor meer ideeën, want nu wordt ze flink nadelig gekort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-10 15:48

Ypho

Allround Nerd

Zijn er intern binnen het bedrijf nog ergens archieven/notulen/mails waar haar naam op staat? Collega's die bepaalde zaken kunnen bevestigen? Iemand van HR die gegevens heeft? Personeelsdossier wellicht?

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:12:
[...]

Capac bestaat niet meer
Contact opgenomen met Randstad, die bewaren de gegevens maar 7 jaar
Pensioenfonds heeft pensioen afgekocht en inmiddels ook die gegevens niet meer.

Ik sta open voor meer ideeën, want nu wordt ze flink nadelig gekort
Even een andere route, maar kan je het niet gooien op dat het aannemelijk is? Ze zullen toch nog wel weten dat een inhuurconstructie in een bepaalde periode logisch was? En dat jouw vrouw niet zomaar met een naam van een uitzendbureau op de proppen komt waarmee zij vroeger samenwerkten?

Kortom; kan je het probleem dat er geen 'bewijs' is, niet bij de werkgever neerleggen? Vanuit hier klinkt het logisch dat er minimaal 1 maar misschien wel 2 dienstjaren voor het contract bij de werkgever lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Ypho schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:18:
Zijn er intern binnen het bedrijf nog ergens archieven/notulen/mails waar haar naam op staat? Collega's die bepaalde zaken kunnen bevestigen? Iemand van HR die gegevens heeft? Personeelsdossier wellicht?
Er is één collega nog in dienst die dat zou kunnen bevestigen, de rest is al lang vervangen.

Personeelsdossier is al 3 keer vervangen, dus daar heb ik weinig hoop bij.
HR medewerker die de vaststellingsovereenkomst maakt gaat ook niet liegen over het feit dat die datum niet bekend is lijkt me?
Ojjorz schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:28:
[...]

Even een andere route, maar kan je het niet gooien op dat het aannemelijk is? Ze zullen toch nog wel weten dat een inhuurconstructie in een bepaalde periode logisch was? En dat jouw vrouw niet zomaar met een naam van een uitzendbureau op de proppen komt waarmee zij vroeger samenwerkten?

Kortom; kan je het probleem dat er geen 'bewijs' is, niet bij de werkgever neerleggen? Vanuit hier klinkt het logisch dat er minimaal 1 maar misschien wel 2 dienstjaren voor het contract bij de werkgever lagen.
Dat dacht ik dus ook, maar die geeft dan doodleuk aan 'jij bent in dienst vanaf augustus 2011, want dat staat op je salarisstrook' (dat was de datum van de eerste overname naar een ander bedrijf.)
Meer informatie hebben ze niet, en omdat wij geen bewijs hebben dat die informatie onjuist is, staan we blijkbaar nogal zwak. (ze is feitelijk in dienst sinds 2007 via uitzendbureau, eerste contract 2008, anderhalf jaar later)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:36:
[...]

Er is één collega nog in dienst die dat zou kunnen bevestigen, de rest is al lang vervangen.

Personeelsdossier is al 3 keer vervangen, dus daar heb ik weinig hoop bij.
HR medewerker die de vaststellingsovereenkomst maakt gaat ook niet liegen over het feit dat die datum niet bekend is lijkt me?

[...]

Dat dacht ik dus ook, maar die geeft dan doodleuk aan 'jij bent in dienst vanaf augustus 2011, want dat staat op je salarisstrook' (dat was de datum van de eerste overname naar een ander bedrijf.)
Meer informatie hebben ze niet, en omdat wij geen bewijs hebben dat die informatie onjuist is, staan we blijkbaar nogal zwak. (ze is feitelijk in dienst sinds 2007 via uitzendbureau, eerste contract 2008, anderhalf jaar later)
Een VSO is natuurlijk om een rechtsgang te voorkomen, maar ik denk dat vooral de werkgever hier zwak staat. Ik zou dan toch ook langzaamaan maar eens laten vallen dat hij dat juridisch moet laten toetsen omdat anders een rechter dat zal doen...

Veel communicatie bij de start van een arbeidstraject gaat per privémail, je hebt dan nog niet altijd een werkmailadres. Is daar misschien nog wat terug te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07:11
Mijn eerste gedachte was het opvragen van het arbeidsverleden bij het UWV maar ik zie dat iemand deze suggestie al gegeven heeft.

Wat je nog kunt doen is het opvragen van een kopie aangifte inkomstenbelasting 2007 bij de Belastingdienst. Dan kun je in ieder geval aantonen dat je vrouw in het desbetreffende jaar voor het uitzendbureau heeft gewerkt. Dit zegt helaas niets over het gedetacheerd zijn bij het bedrijf.

Verder zou je nog kunnen navragen bij het pensioenfonds of -verzekeraar wanneer de registratie is gestart en hoe zij is aangemeld.

Tot slot nog een tip om de VSO te laten controleren door een professional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
Ojjorz schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:40:
[...]

Een VSO is natuurlijk om een rechtsgang te voorkomen, maar ik denk dat vooral de werkgever hier zwak staat. Ik zou dan toch ook langzaamaan maar eens laten vallen dat hij dat juridisch moet laten toetsen omdat anders een rechter dat zal doen...

Veel communicatie bij de start van een arbeidstraject gaat per privémail, je hebt dan nog niet altijd een werkmailadres. Is daar misschien nog wat terug te vinden?
Werkmail is ook met elke overname verandert. Dus daar is ook niks meer op terug te vinden.

Juridisch laten toetsen bedoel je dat de werkgever dit extra zou moeten doen?
Die krijgen direct akkoord, want er staat zwart op wit (salaris strook) een datum van 'in dienst'
Wij proberen juist te bewijzen dat die datum er onjuist staat.

In de krochten van de NAS backup van een oude NAS die een backup had gemaakt van een laptop waarop mijn vrouw ooit foto's had opgeslagen vanuit Feestboek een foto gevonden van haar en een aantal collega's met een datum van 2007...
Hoop dat dit als voldoende wordt geaccepteerd om ons te 'geloven' en de VSO aan te laten passen.

Anders wordt het inderdaad een rechtsgang, maarja, ook daar is het weer, hoe sterk sta je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Talkshowhost schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:43:
Mijn eerste gedachte was het opvragen van het arbeidsverleden bij het UWV maar ik zie dat iemand deze suggestie al gegeven heeft.

Wat je nog kunt doen is het opvragen van een kopie aangifte inkomstenbelasting 2007 bij de Belastingdienst. Dan kun je in ieder geval aantonen dat je vrouw in het desbetreffende jaar voor het uitzendbureau heeft gewerkt. Dit zegt helaas niets over het gedetacheerd zijn bij het bedrijf.

Verder zou je nog kunnen navragen bij het pensioenfonds of -verzekeraar wanneer de registratie is gestart en hoe zij is aangemeld.

Tot slot nog een tip om de VSO te laten controleren door een professional.
Belasting aangifte doet ze pas sinds 2012
Pensioen is (meer dan) 7 jaar geleden afgekocht, gegevens zijn niet meer beschikbaar.
Ook in mijn pensioenoverzicht niet, daar staan trouwens sowieso geen datums bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:44:
[...]

Werkmail is ook met elke overname verandert. Dus daar is ook niks meer op terug te vinden.
Ik bedoel juist om jullie eigen privémail te checken van die periode. Zaken als contracten en afspraken voor een eerste kennismaking zullen mogelijk via de privémail zijn verlopen. Maar als je al in oude back-ups aan het zoeken bent, heb je dat al gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
Ojjorz schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:48:
[...]

Ik bedoel juist om jullie eigen privémail te checken van die periode. Zaken als contracten en afspraken voor een eerste kennismaking zullen mogelijk via de privémail zijn verlopen. Maar als je al in oude back-ups aan het zoeken bent, heb je dat al gedaan.
Excuses, verkeerd begrepen!
haar planet.nl email adres die ze toen gebruikte is verwijdert toen schoonpa overstapte naar Ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-10 15:48

Ypho

Allround Nerd

Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:44:
[...]

Anders wordt het inderdaad een rechtsgang, maarja, ook daar is het weer, hoe sterk sta je
Heb je rechtsbijstandverzekering (al dan niet met module werk)? Leg de vraag daar dan eens neer. Kent ze nog collega's van het begin die eventueel willen verklaren.

Je hebt het over afkopen pensioen, heb je daar nog afschriften / bevestigingen van? Digitaal of analoog?

Als je echt niets hebt, kan het misschien lastig worden, maar het gaat om "maar" 2 jaar via uitzendbureau als ik het goed begrijp?

Sowieso een VSO niet direct ondertekenen.

/edit: vanaf nu dus altijd (met terugwerkende kracht) een (digitale) kopie maken van overeenkomsten, beoordelingsgesprekken (het verslag) en andere belangrijke dingen (hindsight 20/20 uiteraard).

[ Voor 12% gewijzigd door Ypho op 23-09-2024 13:56 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:50:
[...]

Excuses, verkeerd begrepen!
haar planet.nl email adres die ze toen gebruikte is verwijdert toen schoonpa overstapte naar Ziggo
Is er nog een mail client (Outlook?) waarin de mails uit die tijd kunnen staan? Een LinkedIn-bericht met felicitaties met de nieuwe baan? Je hoeft geen waterdicht, sluitend bewijs te hebben, als je het maar meer geloofwaardig/aannemelijk kan maken dan de werkgever. Dan is het aan hen om tegenbewijs te leveren en dat hadden ze niet.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Ypho schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:55:
[...]

Heb je rechtsbijstandverzekering (al dan niet met module werk)? Leg de vraag daar dan eens neer. Kent ze nog collega's van het begin die eventueel willen verklaren.

Je hebt het over afkopen pensioen, heb je daar nog afschriften / bevestigingen van? Digitaal of analoog?

Als je echt niets hebt, kan het misschien lastig worden, maar het gaat om "maar" 2 jaar via uitzendbureau als ik het goed begrijp?

Sowieso een VSO niet direct ondertekenen.

/edit: vanaf nu dus altijd (met terugwerkende kracht) een (digitale) kopie maken van overeenkomsten, beoordelingsgesprekken (het verslag) en andere belangrijke dingen (hindsight 20/20 uiteraard).
Zijn al 3 collega's benaderd om te 'getuigen' Alle 3 staan ze ook op de eerder genoemde foto.
'Maar' 2 jaar is toch €1600 bruto, die kan zij een stuk beter gebruiken dan die uitbuiters van een werkgever.

Sinds 2012 staat alles op m'n NAS met backup naar het wolkje en een 2e backup naar een NAS bij schoonpa. Maar dat helpt nu helaas niet.
Geeft wel voor de geïnterreseerde lezers aan: Maak backups mensen, da's belangrijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Reptile209 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:55:
[...]

Is er nog een mail client (Outlook?) waarin de mails uit die tijd kunnen staan? Een LinkedIn-bericht met felicitaties met de nieuwe baan? Je hoeft geen waterdicht, sluitend bewijs te hebben, als je het maar meer geloofwaardig/aannemelijk kan maken dan de werkgever. Dan is het aan hen om tegenbewijs te leveren en dat hadden ze niet.
De foto uit die tijd, meer 'bewijs' hebben we niet kunnen vinden
Linkedin, Feestboek en dergelijke werden anno 2007 niet gebruikt, dat was hooguit Hyves en MSN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Dit is nog best een lastige materie en vraagt om een goede juridische blik.
Heeft zij rechtsbijstand zo ja schakel die in of anders misschien het juridische loket of de vakbond.

Zo zit je namelijk met de WIA is die al aangevraagd en is er voldoende gedaan aan reïntegratie?
Want als bv de reïntegratie te kort schoot dan dient de werkgever het loon langer dan 2 jaar door te betalen.

https://www.uwv.nl/nl/ont...eidsongeschiktheid-ziekte

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:57
De VSO wordt gedaan om er zonder het uwv en/of rechter uit te komen. Waarom niet stellen; óf VSO mét de aannemelijke uitzendjaren en anders zien we elkaar bij de rechter.

UWV zal zeker kunnen bevestigen dat ze destijds bij het uitzendbureau in dienst was, welke inlener wordt dan blijkbaar lastig achterhaalbaar volgens de eerdere posts, maar maakt het een stuk aannemelijker en dan moet de rechter er maar wat van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Sowieso kan je in een VSO natuurlijk afspreken wat je wil. Je hoeft de formule voor arbeidsjaren niet te volgen. Je kan dus ook gewoon aangeven dat het huidige aanbod onvoldoende is en je die € 1600,- linksom of rechtsom terug wilt zien in de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ik geloof er niets van dat de werkgever het voor 1.600 euro aan laat komen op een rechtsgang.

Dus inderdaad zoals hierboven al gezegd gewoon aangeven dat het bedrag aan transitievergoeding omhoog moet. De hele discussie en bewijsstukken is dan irrelevant. De werkgever biedt x, je zegt gewoon dat je x + 1.600 wil en dat als ze dat niet willen ze via het reguliere kanaal de ontslagaanvraag in gang kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
NicoHF schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:29:
Dit is nog best een lastige materie en vraagt om een goede juridische blik.
Heeft zij rechtsbijstand zo ja schakel die in of anders misschien het juridische loket of de vakbond.

Zo zit je namelijk met de WIA is die al aangevraagd en is er voldoende gedaan aan reïntegratie?
Want als bv de reïntegratie te kort schoot dan dient de werkgever het loon langer dan 2 jaar door te betalen.

https://www.uwv.nl/nl/ont...eidsongeschiktheid-ziekte
Ja, einde 2e spoor traject, wachten op de keurings oproep, tot die tijd voorschot betaling.
In mijn persoonlijke mening is de werkgever ernstig te kort geschoten, maar mijn vrouw wil het allemaal niet aanvechten. Op zich, voor haar, in haar situatie ook wel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Ojjorz schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:51:
Sowieso kan je in een VSO natuurlijk afspreken wat je wil. Je hoeft de formule voor arbeidsjaren niet te volgen. Je kan dus ook gewoon aangeven dat het huidige aanbod onvoldoende is en je die € 1600,- linksom of rechtsom terug wilt zien in de overeenkomst.
P_de_B schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:06:
Ik geloof er niets van dat de werkgever het voor 1.600 euro aan laat komen op een rechtsgang.

Dus inderdaad zoals hierboven al gezegd gewoon aangeven dat het bedrag aan transitievergoeding omhoog moet. De hele discussie en bewijsstukken is dan irrelevant. De werkgever biedt x, je zegt gewoon dat je x + 1.600 wil en dat als ze dat niet willen ze via het reguliere kanaal de ontslagaanvraag in gang kunnen zetten.
Volgens mij, en ik kan me daar in vergissen, is bij aflopen 2e spoor geen onderhandelingstraject.
Take it or leave it, rechter gaat ontslag sowieso goedkeuren...
of vergis ik me hier nou in

[ Voor 32% gewijzigd door Zilverdael80 op 23-09-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:10:
[...]

[...]

Volgens mij, en ik kan me daar in vergissen, is bij aflopen 2e spoor geen onderhandelingstraject.
Volgens mij klopt dat niet. Je kan wel onderhandelen maar de werkgever krijgt alleen voor de basis een compensatie van het UWV. Het komt dan dus voor een groter deel uit hun eigen zak. Maar ik moet zeggen dat het gelukkig een tijd geleden is dat ik dit (als werkgever) aan de hand heb gehad. Ik zou dat dus nog wel even checken in plaats van alleen op mijn ervaring af te gaan.

Edit: De werkgever krijgt alleen compensatie voor de transistievergoeding die is vastgelegd. Misschien is hier onduidelijkheid over? Gaat hem om een transitievergoeding of om een VSO waarvan de vergoeding onderdeel is?

[ Voor 13% gewijzigd door Ojjorz op 23-09-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:08:
[...]

Ja, einde 2e spoor traject, wachten op de keurings oproep, tot die tijd voorschot betaling.
In mijn persoonlijke mening is de werkgever ernstig te kort geschoten, maar mijn vrouw wil het allemaal niet aanvechten. Op zich, voor haar, in haar situatie ook wel begrijpelijk.
Als de werkgever tekort is geschoten in het reïntegratie traject dan gaat dat boven komen tijdens het onderzoek wat het UWV gaat uitvoeren.
Aangezien dat kennelijk niet goed gegaan is weet ik niet zo zeker of het wel handig is om een VSO te ondertekenen.

Had zij al contact opgenomen met het UWV en dit voorgelegd? Zo niet dan lijkt mij dit wel een goede eerste zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:10:
[...]

[...]

Ik was even einde 2e spoor vergeten, maar ook dan is het volgens mij zo dat je als werkgever moet kiezen tussen VSO en ontslagvergunning bij het UWV aanvragen. Aan dat laatste zit veel werk (en risico's als wet poortwachter niet goed is gegaan), dus dan zou ik als werkgever alsnog kiezen voor afkopen in plaats van traject aangaan zeker als er redelijke twijfels kunnen zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-09 22:24
Ik zou sowieso geen vso ondertekenen voordat je de uitslag van het UWV binnen hebt.

VSO ondertekenen doe je pas op het moment dat je de uitslag van de WIA binnen hebt en dat doe je omdat het makkelijker is.
Als er nu al zoveel strijd is laat ze maar lekker via het UWV ontslag aan vragen... Over het algemeen keuren die het bij ziekte pas goed als je de keuring gehad heb.

Ik weet dat je vrouw zoiets heeft van laat maar ik neem de makkelijkste weg wel (immers ziek zijn is stress en dan wil je heel niet alles uitzoeken etc etc) maar zorg er voor dat je je niet in de voet laat schieten. VSO sowieso door jurist (fnv, rechtsbijstand) laten controleren.

Ik ben juist het hele traject door en ondanks dat ik een hele lieve werkgever heb zaten er flink wat fouten in het vso (niet bewust hoor maar door onwetendheid)

[ Voor 47% gewijzigd door AnnaAnjo op 23-09-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:49
Misschien niet handig om een jurist in te huren ook voor de gehele VSO te beoordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:04
Laat je juridisch voorlichten door een rechtsbijstand, Juridisch Loket of wat dan ook. Die hebben ervaring met dit soort dingen en kunnen inschatten hoeveel kans je waarop maakt en waar jouw vrouw recht op heeft, want blijkbaar weet je zelf ook niet helemaal hoe het zit, je hebt te maken met een ziektesituatie die de situatie compliceert, en heel eerlijk gezegd, met opmerkingen als "backup naar het wolkje" en "Feestboek" geef je mij niet het idee de situatie helemaal serieus te nemen, dus dan lijkt het mij vooral verstandig om het door anderen te laten afhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:41
Transportman schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:44:
Laat je juridisch voorlichten door een rechtsbijstand, Juridisch Loket of wat dan ook. Die hebben ervaring met dit soort dingen en kunnen inschatten hoeveel kans je waarop maakt en waar jouw vrouw recht op heeft, want blijkbaar weet je zelf ook niet helemaal hoe het zit, je hebt te maken met een ziektesituatie die de situatie compliceert, en heel eerlijk gezegd, met opmerkingen als "backup naar het wolkje" en "Feestboek" geef je mij niet het idee de situatie helemaal serieus te nemen, dus dan lijkt het mij vooral verstandig om het door anderen te laten afhandelen.
Ehm, dit is gewoon de calculatie van een transitievergoeding na het einde van 2 jaar "ziekte" bij een werkgever. Daar heb je echt geen advocaat voor nodig. https://ontslag.nl/tools/bereken-de-transitievergoeding/ . De enige belangrijke informatie die je nodig hebt is dan wel de startdatum om het dienstjaren juist te hebben.

Of er voor de andere delen van het traject een advocaat wel of niet nodig is, is toch niet relevant? Het wordt namelijk niet door TS gevraagd. Bovendien snappen we allemaal wat feestboek en het wolkje is :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
Na 'overtuigend' bewijs van de foto aangeleverd te hebben is de datum aangepast naar wat volgens onze boekhouding de juiste is.
VSO is opgesteld en heb ik zojuist doorgestuurd naar een jurist om verder na te laten kijken.
Staan nogal wat ... 'eigenaardigheden' in zoals een totale zwijgplicht.
(kan natuurlijk niet, als je voor het UWV moet uitleggen hoe of wat voor werk je deed en wat tot de huidige situatie heeft geleid).
Alle calculatoren houden geen rekening met onregelmatigheidstoeslag, bonus, etc.
VSO berekening kwam in ieder geval ruim €1000 hoger uit dan de gemiddelde online calculator.

Maargoed, zoals gezegd, de jurist mag zich er nu verder over buigen.
Allen dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Je hebt 2 dingen: het minimum dat je zou moeten krijgen (daar kan die jurist bij helpen) en het bedrag dat je daadwerkelijk overeenkomt. Een ontslagvergunning krijg je niet heel makkelijk en hangt van een hoop dingen af (bijv grootte organisatie, zorgvuldigheid 1e en 2e spoor, misschien of je eigen risicodrager bent als werkgever) en daarom de VSO. Er is, meestal, best wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Hou er trouwens ook rekening mee dat je mogelijk dit jaar geen recht hebt op toeslagen door de hogere inkomen van de ontslagvergoedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
NicoHF schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:46:
Hou er trouwens ook rekening mee dat je mogelijk dit jaar geen recht hebt op toeslagen door de hogere inkomen van de ontslagvergoedingen.
Veel toeslagen zijn er niet, maar inderdaad bedankt voor de heads-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
ZieMaar! schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:28:
Je hebt 2 dingen: het minimum dat je zou moeten krijgen (daar kan die jurist bij helpen) en het bedrag dat je daadwerkelijk overeenkomt. Een ontslagvergunning krijg je niet heel makkelijk en hangt van een hoop dingen af (bijv grootte organisatie, zorgvuldigheid 1e en 2e spoor, misschien of je eigen risicodrager bent als werkgever) en daarom de VSO. Er is, meestal, best wat ruimte.
Jurist gaf aan dat er weinig speel ruimte zal zijn, omdat UWV toch ontslag zal goedkeuren (104 weken ziekte)
Zorgvuldigheid is het absolute wettelijk minimum uitgevoerd
VSO scheelt ze gewoon gedoe van het aanvragen bij het UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:26
Zilverdael80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:00:
[...]

'Maar' 2 jaar is toch €1600 bruto, die kan zij een stuk beter gebruiken dan die uitbuiters van een werkgever.
Die uitbuiters hebben al wel 2 jaar lang elke maand het salaris over kunnen maken zonder dat daar een tegenprestatie tegenover stond. Misschien moet je je ook eens proberen te verplaatsen in de kant van de werkgever die logischerwijs niet nog meer geld kwijt wilt zijn dan wat er nodig is om van een werknemer af te komen welke niet inzetbaar is.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als het dit jaar rond komt kun je nog wel inkomensmiddeling doen. Daarmee krijg je geen toeslagen terug, maar wel een deel van je betaalde belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 14:19
rmathijssen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:52:
[...]

Die uitbuiters hebben al wel 2 jaar lang elke maand het salaris over kunnen maken zonder dat daar een tegenprestatie tegenover stond. Misschien moet je je ook eens proberen te verplaatsen in de kant van de werkgever die logischerwijs niet nog meer geld kwijt wilt zijn dan wat er nodig is om van een werknemer af te komen welke niet inzetbaar is.
Zoiets heet het ondernemersrisico, als je daar niet mee te maken wilt hebben als ondernemer dan moet je werknemer worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:26
Capa schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:00:
[...]

Zoiets heet het ondernemersrisico, als je daar niet mee te maken wilt hebben als ondernemer dan moet je werknemer worden...
Het hoort inderdaad tot ondernemersrisico, maar om dan ze uitbuiters te noemen in dit soort situaties vind ik bijzonder minderwaardig naar de werkgever toe.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 18:39
Dit is een hele goeie. Ik heb dat twee jaar geleden gehad. Leuk bedrag mee gekregen, maar de belastingdienst ziet het gewoon als jij hebt in totaal 100k verdient dat jaar (begon gelijk bij nieuwe werkgever, dus opgeteld 32k bruto er bovenop). Daar heb ik best nog wat tijd last van gehad. Leuk als niemand je dat vertelt na al een klote situatie.

En ik heb ook weer wat geleerd dankzij dit topic over de middelingsregeling. Van het weekend daar voor mezelf eens rustig in duiken. Mogelijkheid geld terug is altijd prettig natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 24-09-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
rmathijssen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:18:
[...]

Het hoort inderdaad tot ondernemersrisico, maar om dan ze uitbuiters te noemen in dit soort situaties vind ik bijzonder minderwaardig naar de werkgever toe.
We weten helemaal niet wat er speelde en het is ook niet relevant, dus laten we dit soort side discussies maar gewoon rusten, ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:30:
[...]

Dit is een hele goeie. Ik heb dat twee jaar geleden gehad. Leuk bedrag mee gekregen, maar de belastingdienst ziet het gewoon als jij hebt in totaal 100k verdient dat jaar (begon gelijk bij nieuwe werkgever, dus opgeteld 32k bruto er bovenop). Daar heb ik best nog wat tijd last van gehad. Leuk als niemand je dat vertelt na al een klote situatie.

En ik heb ook weer wat geleerd dankzij dit topic over de middelingsregeling. Van het weekend daar voor mezelf eens rustig in duiken. Mogelijkheid geld terug is altijd prettig natuurlijk.
De middelingsregeling is sinds dit jaar gestopt, dit is dan ook de laatste jaar dat je er nog gebruik van kan maken.
Middelen heeft trouwens niet altijd zin, alleen als je in 1 jaar bv in een hogere schijf zit en dan door te middelen in een lagere schijf kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 18:39
NicoHF schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:07:
[...]

De middelingsregeling is sinds dit jaar gestopt, dit is dan ook de laatste jaar dat je er nog gebruik van kan maken.
Middelen heeft trouwens niet altijd zin, alleen als je in 1 jaar bv in een hogere schijf zit en dan door te middelen in een lagere schijf kan komen.
Niet om het topic te kapen, maar dat is bij mij wel gebeurd. Maakt niet uit verder. Ik ga het gewoon bekijken en baad het niet, schaad het niet.

Voor OP zou dat dus eigenlijk niet interessant zijn omdat die er geen gebruik meer van kan maken.
Pagina: 1