eerste keer keuken betegelen: waar kan ik het beste starten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-05 23:10
Hi mede-tweakers,

Ik ga binnenkort starten met mijn allereerste tegelsklus en kijk er erg naar uit! Alleen, ik heb dit nog nooit gedaan dus ik kan wat advies gebruiken waar ik het beste kan beginnen.

Het idee is als volgt: over de hele lengte van het aanrecht gaan we tegels ( 15x15 cm ) plaatsen, vier banen hoog ( achter het fornuis tegelen we helemaal tot aan de afzuigkap ) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG-9Y4Ly5xWjqNi2V2DsaUMUbr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GG54MVyrcxoct5req55yWK5.jpg?f=fotoalbum_large

Links van de keuken hebben we een koof, die wordt ook betegeld, dit creeert een buitenhoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXcIzBJOxOWainn-ZGF3evs7yC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqC5zlcW8NIdL7xUvv1DDHvH.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts van de keuken hebben we een wandje, deze wordt op dezelfde manier betegeld en dit creeert een kopse kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq3p0uZS7WBpz4dixcoD1Dk-Ayg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62HLFDulC1GIIg3U8p3ZpJNh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begreep dat ik het beste van onder naar boven kan werken, maar welk vlak zou jij kiezen om te starten, en waarom?

Thanks voor alle input!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Leg de tegels eerst een uit op het blad en kijk hoe je uitkomt bij de uiteinden.
Zo kun je in ieder geval al voorkomen dat je op een eind eindigt met een strookje van niks.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Symmetrisch met hele tegels onder de afzuigkap zou ik doen.

[ Voor 56% gewijzigd door Ernemmer op 23-09-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Of een mooie rvs spatplaat tussen fornuis en afzuigkap, dan heb je ook geen last met spetters die in de voegen trekken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:07
Ronald.42 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:21:
Of een mooie rvs spatplaat tussen fornuis en afzuigkap, dan heb je ook geen last met spetters die in de voegen trekken.
Of iets van trespa / composiet plaat. Dat past wat betreft de look soms beter bij een keuken. Wij hebben een donkere plaat met een motief erin waardoor het lijkt op steen. Het is eenvoudig schoon te houden en je ziet viezigheid er uberhaupt amper op.

Los daarvan moet je eerst alles uitleggen. Het belangrijkste is om geen lelijke hoeken of aansluitingen te krijgen. Uiteindelijk zul je ergens een stuk van je tegel overhouden. Dan is het gewoon een kwestie van een keuze maken. Ik kies vaak voor hoeken die ik minder vaak zie. Bijvoorbeeld omdat ze achter een muurtje zitten. Bij de koof is dat wat lastiger. Maar of je nu links of rechts wat van je tegel afhaalt maakt in veel gevallen niet zoveel uit. Wat betreft het verticale stuk zou ik zorgen dat onderin de halve tegels komen. Eventuele minder mooie afgesneden tegels kun je dan ook nog eens wegkitten.

@Nappy mag ik vragen welk fornuis je daar hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nappy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-05 23:10
Ronald.42 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:13:
Leg de tegels eerst een uit op het blad en kijk hoe je uitkomt bij de uiteinden.
Zo kun je in ieder geval al voorkomen dat je op een eind eindigt met een strookje van niks.
Smart, bedankt! Is het over het algemeen wijzer om het strookje in de binnenhoek op te vangen, of juist aan de buitenkant?
Zenomyscus schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:36:
[...]

Los daarvan moet je eerst alles uitleggen. Het belangrijkste is om geen lelijke hoeken of aansluitingen te krijgen. Uiteindelijk zul je ergens een stuk van je tegel overhouden. Dan is het gewoon een kwestie van een keuze maken. Ik kies vaak voor hoeken die ik minder vaak zie. Bijvoorbeeld omdat ze achter een muurtje zitten. Bij de koof is dat wat lastiger. Maar of je nu links of rechts wat van je tegel afhaalt maakt in veel gevallen niet zoveel uit. Wat betreft het verticale stuk zou ik zorgen dat onderin de halve tegels komen. Eventuele minder mooie afgesneden tegels kun je dan ook nog eens wegkitten.

@Nappy mag ik vragen welk fornuis je daar hebt?
Dit is echt heel waardevol, dank! Oh en het fornuis is de Smeg C92IPX9. Heerlijk apparaat! Voel je vrij om te DM'en als je meer vragen over deze unit hebt.

[ Voor 54% gewijzigd door Nappy op 23-09-2024 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:56
meestal verdeel je de tegels vanuit het midden van een vlak, zodat de stroken links en rechts gelijk zijn.

in de hoogte valt een klein strookje onder de afzuigkap niet zo op
voor tegellijm kun je kant en klaar pasta kopen in een emmer, werkt wel erg makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 10:58
clements schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:46:
meestal verdeel je de tegels vanuit het midden van een vlak, zodat de stroken links en rechts gelijk zijn.
Waarbij je kan kijken wat mooier uitkomt. Middellijn kan het hart van de tegel zijn, maar ook een voeg. Dus als je een voeg in het midden neemt en je houdt aan beide zijden een strookje van 3 cm over, kan je ook het hart van de tegel als middellijn nemen en dan hou je aan elke zijde 12 cm over. Dat oogt rustiger.

Maar kijk vooral hoe het uitpakt als je de hoek om doortegelt.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Pagina: 1