Vraag koopovereenkomst

Pagina: 1
Acties:
  • 537 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lady30
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23-09-2024
Goedemorgen,

Wij hebben een huis gekocht.. naja zijn ermee bezig!

Ik vraag me het volgende af.

Ons bod is geaccepteerd. De verkoper heeft de koopovereenkomst al ondertekend.
Wij zijn van te voren al bij de hypotheker geweest en weten wat we kunnen lenen.

Nu hebben wij ook een afspraak staan om deze week bij de makelaar de koopovereenkomst te tekenen.

Nu adviseert iedereen ons om toch eerst nogmaals naar de hypotheker te gaan voordat we de koopovereenkomst tekenen om alles helder te krijgen (het is onze eerste koophuis dus we weten ook niet welke kosten we zelf moeten betalen enz).. We hebben de afspraak van het ondertekenen nu verplaatst na het gesprek met de hypotheker maar ik ben een beetje bang dat de verkoper het te lang vindt duren ofzo en hij er vanaf ziet.

Kan de verkoper nog de koop ontbinden? hij heeft koopovereenkomst dus al ondertekend wij nog niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 15:32
Wat zegt de hyptheker hier over? Mijn ervaring is dat zij jou prima advies kunnen geven over dit soort vragen.
Ik neem aan dat je een voorbehoud van financiering hebt...

[ Voor 21% gewijzigd door hfolkers op 23-09-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57
Heb je zelf al de (door verkoper ondertekende) overeenkomst in bezit? Zo ja, dan lijkt mij dat een vreemde situatie, want een verkoper heeft normaal gesproken geen bedenktijd en zit er dus aan vast.

Tegelijkertijd kan jij, denk ik, heel lang wachten met tekenen want verkoper kan er niet meer onderuit.

Mocht je de getekende overeenkomst niet in bezit hebben - mja, dan is dat inderdaad een risico, want dan kan verkoper alsnog met iemand anders in zee.

Los daarvan: heb je ook nog iets van ontbindende voorwaarden in het koopcontract laten zetten, bijvoorbeeld als je de hypotheek niet rondkrijgt? Zo ja, dan is het wellicht niet nodig om te wachten met tekenen.

[ Voor 12% gewijzigd door vanaalten op 23-09-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
Ja, de verkoper kan de verkoop nog ontbinden, maar dan betaald hij wel kosten aan jullie.
Als jullie de hypotheek nu regelen, en hij blijkt niet nodig te zijn, betaald de verkoper de hypotheekkosten die jullie betaald hebben terug.
Doorgaans is dit opgenomen in de verkoopovereenkomst als 10% van aankoopwaarde.

Jullie hebben toch ook ontbindende voorwaardes toegevoegd? Oa onder voorwaarde van hypotheek? dan heb je nu nog geen extra gesprek nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Pak je telefoon en bel de hypotheker, daar zijn ze van en betaal je ze fors voor.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanT
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-01 19:02
Een koper kan een koopovereenkomst niet zomaar ontbinden na tekenen en zit hij hieraan vast. Zitten zeer strenge regels aan vastgebonden, deze zouden ook moeten staan in het contract. Deze kan je natuurlijk samen doorlezen met jouw eigen aankoopmakelaar, die kan je hierbij helpen.

Jij als koper hebt vgm wel 3 dagen bedenktijd zover ik dat in mijn eigen overeenkomst heb gelezen, maar dit kan dus per contract verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:46
Als het goed is staat er in de koopovereenkomst dat de tweede tekenende partij binnen X dagen na de eerste tekenende partij moet tekenen anders vervalt de koopovereenkomst.

Dus ja de verkoper kan er waarschijnlijk nog onderuit als jij te lang wacht.

Ik zie verder de toegevoegde waarde van nog een keer langs een adviseur gaan niet. Als je toch iets gecheckt wil hebben kan je het beter juridisch laten controleren bijv door notaris.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De eerste stap is contact op te nemen met je adviseur, in dit geval de hypotheekverstrekker. Daarbij staat het eea beschreven in de voorwaarden die je hebt ontvangen, alvorens je gaat tekenen. Daar hoef je niet direct een topic voor te openen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.