Nieuw Asus moederbord en Intel procesor voor HTPC gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 15:27
Ik zoek een?
1) Asus Micro Atx moederbord:
  • Heeft één PCIe x1 slot (voor Addonics insteek kaartje)
  • Heeft één PCIe x16 slot (voor optionele videokaart later)
  • Heeft 2,5 GB LAN Internet aansluiting (toekomstgericht)
  • Heeft één SATA aansluiting (voor de bestaande SSD)
  • Heeft HDMI aansluiting (voor onboard GPU)
  • Mogelijkheid om 4K (of hoger) af te spelen (toekomstgericht)
2) Intel Processor:
  • Met ingebouwde GPU
  • Lage TDP (hoe minder afgifte van warmte, hoe minder er gekoeld moet worden, hoe minder lawaai)
3) Scythe CPU fan:
  • Die past op de cpu socket.
  • De stilste is op de markt
Dit ter vervanging van de bestaande onderdelen in een HTPC behuizing.

Wat is je budget?
Is minder van belang. Ik wil vooral op kwaliteit kiezen.
Tussen de 500 en 1000 euro, moet dit wel lukken denk ik.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
- Asus moederbord
- Intel processor
- Scythe CPU fan

Ik wil geen AMD processor nemen. Noch een discussie hierover.
Me graag aan deze merken houden. Waarvoor dank.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het wordt gebruikt binnen een bestaande HTPC behuizing (Antec Fusion Remote Zilver)
Met Windows 10 op. Kan eventueel later naar Windows 11 geupgrade worden.
Met de software FanControl, zal ik de fans aansturen (dat die zo laag mogelijk draaien)
Met de software Media Portal Classic, speel ik de videobestanden af.
Er zit een Seasonic voeding in met een groot vermogen (850 Watt)

Het huidige moederbord (gekocht in 2013) in de HTPC behuizing is (wellicht) stuk. De pc schakelt zichzelf om de 22 minuten systematisch uit. Ik heb hem voor nazicht in een computerwinkel momenteel achtergelaten. Zou dit toestel graag terug aan de praat willen kunnen krijgen. Dat het stabiel draait.

[ Voor 9% gewijzigd door Gent32m op 23-09-2024 11:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:04
Wat heb je al gevonden?
Volgens mij kan je je wensen instellen in de Pricewatch filters en dan krijg je vanzelf een resultaat, toch?

Als je Intel wilt, kan je voor de laatste generatie gaan (14th gen), met zijn mogelijke probleem van instabiliteit.
TDP zou ik NIET naar kijken, want dit is de MAX TDP en niet de minimale TDP.
Ik zou kiezen voor een variant die relatief gunstig is in prijs.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:53
Lage TDP betekend niet automatisch een laag verbruik. Vooral Intel doet het mooier voor dan het in werkelijk is.
Hetzelfde doe ik met een i3-12100/s1700 maar dat platform is EOL.

Gezien de problemen met de huidige Intel generatie zou ik willen adviseren te wachten tot de 15e gen (Arrow Lake) welke eind dit jaar verwacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:38
Wat er door @Uszka gezegd wordt. Als je toch nu wat wilt kopen: volg de tip van @GarBaGe en filter mobo, dit kun je zo ook voor CPU en koeler doen. Overigens heb je hoogstwaarschinlijk ook nieuw RAM nodig, in het filter wat ik geef zitten moederborden specifiek voor DDR4 en anderen specifiek voor DDR5 RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Bedankt voor de feedback.

1) Als ik het goed begrijp wacht ik best nog even af, tot de Intel 15e gen er is. Is het echter zeker dat daar ook geen stabiliteitsproblemen zullen zijn. Is dat al getest ?

2) Volgens ik op Google zie heeft die 15e gen wel een nieuw socket LGA 1851 nodig. Ik vind niet meteen Asus moederborden hiervoor terug, binnen het micro atx segment.

3) Het verhaal ivm de TDP begrijp ik nog niet helemaal. Als die MAXIMAAL zoveel wattage verbruikt, heb je met een lagere TDP, toch minder warmte afgifte ? Of zie ik dat verkeerd.

[ Voor 39% gewijzigd door Gent32m op 24-09-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19
Vooral benieuwd wat je nog met zo’n HTPC wil gaan doen? Buiten dat je natuurlijk de behuizing en wat onderdelen al hebt.

Zelf namelijk ook een best wel identiek ingericht Antec Fusion gehad, maar tegenwoordig zijn er alternatieven die gemeengoed zijn en hetzelfde kunnen met minder energie verbruik.

Voor de zware HTPC taken gebruik ik tegenwoordig een MinisForum UM560XT die ik een keer in de aanbieding het gekocht met 32GB en NVMe SSD. Deze staat 24/7 aan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Ik zou het wel fijn vinden van de kast, voeding, bluray lezer, ssd schrijf, etc. erin te kunnen hergebruiken. Beetje uit nostalgie en esthetiek. En ja, ook enkel te vervangen wat nodig is.

Op zich hoeft daar ook niet de laatste Intel processor (15e generatie) in. Want volgens ik zo zie, zijn daar nog geen moederborden voor beschikbaar. En moet ik ook nog paar maanden wachten (Q4 2024), tot die besteld kan worden.

Volgens ik op het internet lees kunnen die stabiliteitsproblemen zich voordoen bij zowel 13e als 14e gen processoren. Het lijkt een voltage probleem te zijn. Ik ben niet van plan te overclocken. Ook zijn er wellicht Intel processoren van de 14e generatie die geen last van die stabiliteitsproblemen hebben. Kan ik dan niet zo eentje eruit kiezen ? Begin dit jaar heb ik voor de game pc van mijn zoon nog deze gekocht: Intel Core i5-13600K. Er doen zich geen stabiliteitsproblemen met deze processor voor.

Ik besef dat jullie als tech geeks ;), graag het laatste van het laatste kiezen. Maar voor mij hoeft dat op zich niet echt. Het moederbord en processor dat er nu in zit is van 2013.

Het is een optie (mogelijkheid) om dit project tot eind 2024 in de diepvries te steken. Voor een intel 15e gen te gaan. Of ik kies een (oudere) Intel processor, die deze problemen niet heeft. Dan kan ik nu al verder. Wat mijn persoonlijke voorkeur wel draagt.

[ Voor 70% gewijzigd door Gent32m op 24-09-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:38
De eerste modellen van de volgende generatie Intels wordt eind oktober verwacht, dan zullen ook de eerste moederborden uitgebracht worden. Let wel dat Intel de gewoonte heeft eerst de topmodellen uit te brengen, de lager gespecificeerde modellen volgen meestal een paar maanden later. Maar voor een HTPC is de ^^ genoemde i3 al een hele verbetering als je nu nog op 2013 vintage hardware zit. Neem evt de Intel Core i5-12400 Tray

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19
Ik zou kosten/baten deze overwegen: https://nl.pepper.com/aan...zen-7640hs-16gb1tb-324348. En dan eventueel de Blu-Ray speler in een externe behuizing aansluiten.

En als je echt de oude behuizing in leven wilt houden voor een goedkope Intel processor en moederbord gaan dat nu goed verkrijgbaar is. En kijken of de voeding nog goed genoeg is.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Ik heb nog een beetje zitten googlen, volgens ik zo zie, lijkt het me interessant om voor een Intel processor iGPU te gaan, die over de UHD Graphics 770 chip beschikt. Die heeft een maximum resolutie van 4096x2160 at 60Hz over HDMI (en via DisplayPort, zelfs 7680x4320 at 60Hz). Lijkt me een goede iGPU om videomateriaal (films) mee af te kunnen spelen.

Er zijn twee Intel processors met een lage (basis) TDP van 35 watt, die over deze chip beschikken, zijnde:De Intel Core i5-13500T is een beetje duurder, maar nog iets krachtiger. Wel vraag ik me af, of ik hiermee geen stabiliteitsproblemen zal ondervinden. Gezien hij van de 13de generatie is...

Wat me ook opvalt, is dat de T versie (met 35 watt) nauwelijks te verkrijgen is. Wel beschikbaar zijn de versies zonder T (aan 65 watt), zijnde:Ik moet zeker ook zien dat ik een Asus moederbord kies, dat over een HDMI 2.1 aansluiting beschikt. De keuze van dit moederbord ben ik nog aan het bekijken.

[ Voor 30% gewijzigd door Gent32m op 01-10-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Ook een 750, 730 of 710 doet wat je wilt. Ze zijn alleen minder sterk in 3D.

Dat betekent dus iedere 12+ generatie.

Wikipedia: Intel Graphics Technology

En

Wikipedia: Intel Graphics Technology

Ook een 6900T heeft dezelfde capaciteiten in 2D qua aansturen van schermen en ondersteuning van video-codecs.

Je hebt het over de 12500 en 13500, maar die zijn 65 watt, geen 35 watt.

Dat zijn de 12500T en 13500T.

Een 12500T verbruikt in idle gewoon hetzelfde als een 12500 non-T. Alleen het maximale vermogen dat ze kunnen gebruiken bij load is minder. Dus ook hoeveel koeling je nodig hebt bij flinke load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
White Feather schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:44:
Je hebt het over de 12500 en 13500, maar die zijn 65 watt, geen 35 watt.
Dat zijn de 12500T en 13500T.
Klopt. Maar die T versies kun je precies niet goed aangeraken. bij Conrad vind ik die T versies wel terug. Bij Azerty (in Nederland) of Codima (in België) niet meteen. Ik kan het daar eens navragen...

De Intel Core i5-12500T lijkt me wellicht de beste keuze te zijn:
  • Geen stabiliteitsproblemen (12de generatie)
  • UHD Graphics 770 chip (die me toch iets krachtiger lijkt)

[ Voor 39% gewijzigd door Gent32m op 01-10-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Momenteel denk ik van deze setup te kiezen:
  • Processor: i5-12500T - 12e generatie, 35 TDP, UHD Graphics 770 (EAN: 4251538816304, 9999922147523)
  • Moederbord: Asus Tuf Gaming B760M-BTF WIFI - 2,5 GB, HDMI 2.1, DDR5, PCIe 4.0 x1, PCIe 5.0 x16, USB-C poorten (EAN: 4711387324547)
  • CPU koeler: Scythe Big Shuriken 3 Rev. B - Platte CPU koelers die in de Antec behuizing past, geluidsterkte tussen de 2,58 dBa en 27,8 dBa (EAN: 4571225058245)
Welk DDR5 geheugen van Corsair of Kingston zouden jullie me aanraden ?
Ik kan 2x 8 GB of 2x16 GB nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Gent32m schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:52:
[...]
Klopt. Maar die T versies kun je precies niet goed aangeraken.
Deze zijn met name bedoeld voor grote oem fabrikanten voor integratie in systemen met beperkte koelcapaciteit.
Welk DDR5 geheugen van Corsair of Kingston zouden jullie me aanraden ?
Ik kan 2x 8 GB of 2x16 GB nemen.
Iets uit dit lijstje: https://www.asus.com/nl/m...TUF-GAMING-B760M-BTF-WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
Zolang het niet over de top cpu modellen gaat zou ik me idd niet druk maken om de intel cpu's, bovendien kan je voltage etc. Zelf ook nog behoorlijk beperken in bios en zodoende een zeer zuinig systeem bouwen.

Zelf heb ik de 12400 en 13600kf gehad en waren probleemloos, de 12400 ook nog es zeer zuinig en makkelijk te koelen. Als de prestaties van het 2013 systeem voldoende waren dan voldoet iedere huidige intel cpu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Ik denk eraan om dit te bestellen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12500T Tray€ 272,75€ 272,75
1MoederbordenASUS TUF Gaming B760M-PLUS D4€ 133,33€ 133,33
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 3 Rev. B€ 49,01€ 49,01
Totaal€ 455,09

1) Als CPU kan ik eventueel ook voor de goedkopere i5-12400T gaan. Die cpu is iets trager en beschikt over een Intel UHD Graphics 730 (ipv de Intel UHD Graphics 770)
2) DDR4 geheugen lijkt me voor mijn opzet voldoende te zijn. Zodoende heb ik zo een Asus moederbord genomen, dat goede reviews kreeg en ook iets goedkoper is.
3) Welk geheugen erin moet (inzake latency enzo), weet ik nog niet. Ga ik de computerwinkel over laten beslissen. Als de prijs meevalt zou ik voor 32 GB (2x 16 GB) willen gaan.
Pagina: 1