Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-04 13:11
Hallo, ik heb volgens mij al 2 jaar op rij dat mijn zonnepanelen volgens mij veel minder opbrengen.
ligt dat aan het slechte weer van de laatste 2 jaar of is er meer aan de hand?
ze zijn wel al iets meer dan 10 jaar oud?

is er misschien een kabel ofzo kapot?
of ligt het aan de omvormer?
kan ik zoiets ook zelf uitmeten?
als je wilt stuur ik ook is de meesterstanden door.

Beste antwoord (via CR1992 op 23-09-2024 13:44)

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-03 11:36
CR1992 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:45:
Oke dus iedereen gaat gemiddeld 25 procent minder hebben dit jaar ?
dus ik hoef mij niet ongerust te maken? :)
ik heb 10600 kwh gem op de eerste 10 jaar
en nu al 2 jaar heel weinig.

ik snap dat mijn bestand een niet zo intelligent statistiek is maar deze is ook al meer als 10 jaar oud.

zal de zonnepanelen nog is poetsen.
maar er moet niks uitgemeten worden?
Om je ook nog eens gerust te stellen:
Ik kan afleiden aan je verwijzing naar "certificaten" dat die veelkans een installatie in Vlaanderen is.

Als medevlaming:
2023 tov. van 2022 had ik 14,3% minder opbrengst.
2024 Tov. 2022 ben ik op basis van de opbrengst tot nu toe + een inschatting op basis van de gemiddelden voor de volgende 3 maanden op weg naar 23% minder opbrengst.

Dat alles met een installatie in optima forma.

Niets aan de hand dus bij u.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hi, we hebben helaas geen glazen bol. Je zal dus echt veel meer info moeten verschaffen. Denk aan: hoeveel panelen, vermogen, merk, type, welke omvormer, historische data enz.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 22:44
Eerst maar eens wat gegevens:
-Wat voor zonnepanlen /wp en welke ligging?
-Wat wekken ze per maand op de afgelopen jaren?
-Heb je ze wel eens gepoetst?
-Wat zegt de omvormer zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dan moet je met meer informatie komen.

Wat voor panelen
Welke omvormer(s)
In geval van string omvormer, hoeveel strings
Waar liggen ze
Ineens schaduw van een boom die de afgelopen jaren gegroeid is.
Dit jaar is sowieso niet geweldig

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

‘Volgens mij’ is giswerk, meten is weten.
Wat was de precieze opbrengst per jaar.
Kijk op PVOuput en zoek systemen in jou buurt en vergelijk daarmee.

Haha, 4 maal dezelfde reactie in dezelfde minuut.

[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 23-09-2024 10:02 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUv4jixpYCULc9VRKRBTApJ9AqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k1T8wQ2MmYHHHOdOvAFnxR51.png?f=fotoalbum_large

ik zit normaal rond de 10 000 kwh
geen bomen in de buurt.
en geen schaduw.

je ziet gewoon dat ze de de laatste 2 jaar minder opbrengen.
vorig jaar was een slechter jaar volgens mij dus ik vermoede dat het daar aanlag.
maar dit jaar weer weinig opbrengst

[ Voor 20% gewijzigd door CR1992 op 23-09-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:39
Daarnaast neemt ook de output met paar % per jaar af. Levensduur is ong 25-30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
ik weet dat het afneemt maar laatste 2 jaar is het veel minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:16

paQ

keer reinigen?
(Scheelt op mijn platte dak al gauw 10%)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 22:44
We hebben nog geen idee om wat voor installatie het gaat, als het bijvoorbeeld om een string omvormer met 1 mppt gaat en er is een kabel los, dan heb je 0 opbrengst. Ook als de omvormer stuk is heb je 0 opbrengst. Maar mogelijk dat het gaat om 15 omvormers.
Ook als er 1 paneel stuk is van de 35 kun je dat slecht meten.
Als je 10 strings hebt van 3 panelen is dat makkelijker meten.

De data die je levert is nogal ruw. Je zou dit netjes moeten gaan uitrekenen wat de kwh/kwp opbrengst is geweest. Je kan er per jaar zonder meer 10% boven of onder zitten. Dat is het weer.

Als ze al sinds 2012 liggen kan het absoluut geen kwaad ze schoon te maken en een visuele controle te houden. Misschien dat er een paneel bij zit met fysieke schade of delaminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mq9DiH-e03QOY2_WD0PQ9Ys-xow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRR6dlf8mJZ6AiAVW5HgUkmk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpN-j_DBsFrFq6-7-kXoBUGN6BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idGwMSjRQpltY0Gv4j9HvR2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDfs8oEeNcxKPe2pCcryjUsCA3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUmcQFjhEeJm8CWSmhVyVOty.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
paQ schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:11:
keer reinigen?
(Scheelt op mijn platte dak al gauw 10%)
maar kom maar aan 7000 kwh ipv 10 000
dan moeten ze wel heel vuil zijn .

zou er een kabel overgebeten zijn door bijvoorbeeld een steenmarter?
of is de omvormer kapot of zonnepanelen?

of is er gewoon zeer slecht weer geweest de laatste 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

CR1992 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:19:
[...]

maar kom maar aan 7000 kwh ipv 10 000
dan moeten ze wel heel vuil zijn .

zou er een kabel overgebeten zijn door bijvoorbeeld een steenmarter?
of is de omvormer kapot of zonnepanelen?

of is er gewoon zeer slecht weer geweest de laatste 2 jaar.
sja dat weet niemand natuurlijk. Maar 2 jaar geleden was ook wel een uitzonderlijk goed jaar moet ik zeggen. Vorig jaar zat daar flink onder. Dit jaar is het zo-zo.

Als je een plat dak hebt zou ik ze zeer zeker een keer goed reinigen. Dat maakt echt veel uit.

edit: oh fijn alles 1 kleur kabel :+

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 23-09-2024 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je post nu een spreadsheet, maar dat zijn meterstanden - gewoonlijk is daar het interne verbruik binnen het huis zelf dan al van af gegaan, of je moet een speciale aansluiting/bemetering hebben alleen voor de panelen.

Is er nergens logging van de omvormer zelf? Want dan blijft het koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Wilke schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:24:
Je post nu een spreadsheet, maar dat zijn meterstanden - gewoonlijk is daar het interne verbruik binnen het huis zelf dan al van af gegaan, of je moet een speciale aansluiting/bemetering hebben alleen voor de panelen.

Is er nergens logging van de omvormer zelf? Want dan blijft het koffiedik kijken.
dit is een meterstand puur voor de zonnepanelen.
je ziet dat ze de laatste 2 jaar meer 30 procent minder opbrengen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op zich klopt het wel dat grofweg de laatste 2 jaren wat minder gunstig zijn in opbrengst. Dit is bijvoorbeeld mijn grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TtwH0YN/solaredge.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:39
Van jaar tot jaar kan er makkelijk 10% verschil zitten in de jaaropbrengst.
Persoonlijk heb ik in 2020 en 2022 echt enorme recordjaars gezien kwa opbrengst.
2023 is redelijk in lijn met 2021 en 2019.

Ik denk dat 2024 nog iets lager gaat uitvallen, omdat we echt wel enorme veel bewolking en regen hebben gehad de 1e 6 maanden...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-04 16:46

OmeJoyo

This is me

We kunnen het allemaal natuurlijk heel erg moeilijk gaan maken, maar 2022 was het jaar met het meeste zon ooit, vorig jaar was ook ver bovengemiddeld, dit jaar zitten we qua zonuren veel lager maar nog steeds bovengemiddeld. Dus Net zoals bij vrijwel iedereen zul je een afname zien :)

'Met landelijk gemiddeld 2233 uur zon was 2022 het zonnigste jaar sinds het begin van de waarnemingen. Normaal is 1774 uur"

'2023, Het was ook een zeer zonnig jaar. Landelijk gemiddeld scheen de zon 1913 uur.'

voor 2024 tot nu toe 2024: 1438 uur

Dit zijn de landelijke gemiddelde. Als je hier percentages van maakt dan komt dit behoorlijk overéén met de ervaring van @Cheesy , maar ook met wat ik persoonlijk thuis zie en ook wel met wat we bij @CR1992 zien.

Dus al dat gevraag om informatie over de installatie ontgaat me een beetje in deze :X

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:45
Cheesy schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:26:
Op zich klopt het wel dat grofweg de laatste 2 jaren wat minder gunstig zijn in opbrengst. Dit is bijvoorbeeld mijn grafiek:

[Afbeelding]
Nogal off-topic, maar... wat is in hemelsnaam het nut van aparte kleurtjes per balk in een histogram? :/

Meer on-topic: die spreadsheet is totaal onleesbaar doordat de periodes niet constant zijn. Ook is het niet duidelijk wat elke waarde nu juist voorstelt. Een Home Assistant opzetten die dit tot op de minuut logt, het hele jaar door, kan helpen om een beter zicht te krijgen op zowel je verbruik als op je productie. Imho is het zelfs bijna een must als je iet-of-wat actief bezig wil zijn met je stroomfactuur te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Opifex schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:34:
[...]

Nogal off-topic, maar... wat is in hemelsnaam het nut van aparte kleurtjes per balk in een histogram? :/

Meer on-topic: die spreadsheet is totaal onleesbaar doordat de periodes niet constant zijn. Ook is het niet duidelijk wat elke waarde nu juist voorstelt. Een Home Assistant opzetten die dit tot op de minuut logt, het hele jaar door, kan helpen om een beter zicht te krijgen op zowel je verbruik als op je productie. Imho is het zelfs bijna een must als je iet-of-wat actief bezig wil zijn met je stroomfactuur te reduceren.
Heb je gelijk in .
Het is een ouder systeem.
maar je ziet op de datums dat er veel overheen komen en dan zie je bij de eerste 10 jaar een gem van 10 a 11 000 kwh

En vorig jaar was al weinig en dit jaar kom ik misschien aan 7000 kwh.
dat is 30 procent minder.
daarom denk ik (dacht ik ) dat er meer aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dit jaar was erg matig met veel woestijnstof, en zelfs rook van canadese bosbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:26:

[Afbeelding]
Ook hier eenzelfde soort grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2qmRZRuHXJI5UYePniO9pY8sNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6HhNAQop5JCV6EdWzNlmsq8X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Opifex schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:34:
[...]

Je kan ook maanden en kwartalen naast elkaar zetten, dan is het wat beter leesbaar. Dezelfde kleuren trekken ze door in het jaaroverzicht. Dus niet per se nodig maar ik snap het wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQD0OWWSgAeGqE_WDAr5Q1SM7bM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLYRkggEEvRPP0AobfR6x2za.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ook hier nog mijn overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:05
Vooral de 1e helft van dit jaar is heel slecht geweest.
Ik heb mijn panelen nu bijna 10 jaar en dit is het slechtste jaar in die hele periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

ik snap dat mijn bestand een niet zo intelligent statistiek is maar deze is ook al meer als 10 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik zou gewoon eens beginnen met reinigen, en kijken welk verschil dat maakt. Ben je voor het mooie eigenlijk net een week te laat mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:23
Is het handig om nu te reinigen of over een half jaar (net voor de zomer maanden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Je opbrengst is exact in lijn met de hoeveelheid zon. Dus ik zie geen reden om je druk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:17
@CR1992

Wat jammer is, is dat je zelf weinig moeite doet om je waarden inzichtelijk te maken. Je post een excel waarvan niemand chocola kan maken. Maak er in ieder geval een grafiek van, zodat er een trend te herkennen is, ook door jouzelf.

verder vind je dat als je panelen vies zijn, ze wel héél vies moeten zijn. Ok helder, maar zijn ze schoon, of zijn ze vies? Of kan je ze niet zien?

Kortom, om meer zicht te krijgen, zou ik iets meer zelf proberen uit te zoeken. Je excel gaat over de opbrengst van de panelen geef je aan. Maar hoe heb je die dan genoteerd? Want je zegt dat het alleen de opbrengst van de panelen is, maar het is wel sporadisch en niet met dezelfde frequentie genoteerd. Dus dan ben ik wel benieuwd naar hoe deze waarden in de excel staan. Is dat door handmatig vanaf je omvormer over te nemen? Of neem je het over vanaf de meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
mkmi schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:51:
Is het handig om nu te reinigen of over een half jaar (net voor de zomer maanden)?
*pakt glazen bol of er veel woestijnzand te verwachten is komend voorjaar* O-)

Vaker wassen is beter. Kan je het zelf met een zachtebezem en ene tuinslang, dan 2x per jaar doen. Zeker als de hoek <45 graden. Hier ligt het op 30 graden. Dan zijn ze écht wel vies nu na een zomer. Viel me gister op. Hier gaat komend weekend even de bezem erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:06

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik vergelijk bij mij j.o.j. - actueel:

2022/2023: 1140 Wh/Wp
2023/2024: 1036 Wh/Wp -9,1%

Het maximum was van 04.02.2018 - 04.02.2019 = 1253 Wh/Wp
nog met het oude pv-systeem.
Het minimum is van 09.07.2023 - 09.07.2024 = 998 Wh/Wp

Systeemparameters en locatie zie sig. Wat de zonneschijn betreft zie KNMI.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 08:33

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn 'energie jaren' lopen van 1 sept - 1 sept maar ook hier elk jaar 9% er af als je 2021-2022 als benchmark neemt. Dat was gewoon een uitzonderlijk goede zomer en vooral voorjaar.
Vorig jaar was een vrij normaal jaar
Dit jaar is een nogal matig jaar, eerst keer dat ik onder de prognose van Sunnydesign kom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcQu9BcX3oz17HIWuHi_U_FwUC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L3JhMBJrIFEy8ZI20orZaslW.png?f=user_large
(2020-2021 telt niet omdat de schuur panelen pas later in het jaar actief werden).

Kortom, niks aan de hand, niks zo veranderlijk als het weer :P

Er zijn diverse topics waar je je wh/wp cijfers kan vergelijken met anderen.

[ Voor 39% gewijzigd door Wuursj op 23-09-2024 11:17 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 20:51
t14wo schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:56:
[...]

[knip]

Vaker wassen is beter. Kan je het zelf met een zachtebezem en ene tuinslang, dan 2x per jaar doen. Zeker als de hoek <45 graden. Hier ligt het op 30 graden. Dan zijn ze écht wel vies nu na een zomer. Viel me gister op. Hier gaat komend weekend even de bezem erover.
ik was in de veronderstelling dat je panelen beter niet wast. Dat het opbrengstverschil niet significant is. En dat je de coating van de panelen er af poetst. Zelfs met een zachte bezem.
Bovendien dacht ik dat de tuinslang (leidingwater) door het kalk ook een no-go was.

Of is mijn beeld gebaseerd op krampachtige angst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

BovenHond schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:21:
[...]

ik was in de veronderstelling dat je panelen beter niet wast. Dat het opbrengstverschil niet significant is. En dat je de coating van de panelen er af poetst. Zelfs met een zachte bezem.
Bovendien dacht ik dat de tuinslang (leidingwater) door het kalk ook een no-go was.

"de coating" gaat er echt niet vanaf als je niet met een schuursponsje aan de slag gaat. Zie het als een auto. Alsof weersinvloeden en zand die 'coating' met rust laten.
That said, ik vraag me af of ik de volgende keer niet gewoon eens een hydrofoob foam aanbreng na het reinigen, en daarna afdrogen.
(op de auto werkt dat fenomenaal _/-\o_ )

Overigens, ja het maakt echt een significant verschil.
Ik moet er even naar graven, maar heb op twee soortgelijke dagen 's avonds de panelen gewassen. De volgende dag had ik beduidend meer opbrengst.

edit: plaatje nog wel gevonden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnpRnkpfmZVurWqPB2ihWDYKNh4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kae991CuZXPMSGXc4mWoYIvh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX2KzCC_SoGKrg7WVr5kE_87vVo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BvvgainwePJojEdc3QzBHpBv.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 23-09-2024 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
BovenHond schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:21:
[...]

Ja krampachtig en angst zijn wel typische Tweakers-kenmerken
Was jij je auto ook nooit? Want ja.... Je lak is heel kwetsbaar. Ik denk dat jij je auto vaker wast dan de 25x die jij je panelen wast in de 25 jaar dat je je zonnepanelen hebt. Ze overleven dat heus wel.

En als jij je auto wast doe je dat ook vast met ozonwater zonder kalk. :D En nogmaals, de lak van je auto is vele malen minder sterk dan een glazen paneel.

Als laatste vergelijking: Jij kán je ruiten thuis wassen met ozonwater door de glazenwasser. Je kan het ook gewoon zelf doen (de meerderheid van NL). En dan gebruik je ook gewoon water en een gewone spons en trekker. Ik kan nar 15 jaar nog door mijn ramen heenkijken alsof ze niet bestaan. En die zijn nooit kalkvrij gewassen én zeker 6x per jaar.

Écht; je panelen hebben daar geen last van.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-03 11:36

Ik kan afleiden aan je verwijzing naar "certificaten" dat die veelkans een installatie in Vlaanderen is.

Als medevlaming:
2024 Tov. 2022 ben ik op basis van de opbrengst tot nu toe + een inschatting op basis van de gemiddelden voor de volgende 3 maanden op weg naar 23% minder opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:06

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Panelen "schoonmaken"?
Bij een min of meer platte opstelling (10-15°) kan het zinvol zijn de panelen regelmatig schoon te maken.
Bij een hellend dak met 45° doe je het voor je gemoedsrust en natuurlijk voor de buren
maar niet voor meetbaar meer opwek.
Glazenwassers die een toename van de opwek van 20% beloven zijn oplichters.
Just my 2 mWh

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
t14wo schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:54:
@CR1992

Wat jammer is, is dat je zelf weinig moeite doet om je waarden inzichtelijk te maken. Je post een excel waarvan niemand chocola kan maken. Maak er in ieder geval een grafiek van, zodat er een trend te herkennen is, ook door jouzelf.

verder vind je dat als je panelen vies zijn, ze wel héél vies moeten zijn. Ok helder, maar zijn ze schoon, of zijn ze vies? Of kan je ze niet zien?

Kortom, om meer zicht te krijgen, zou ik iets meer zelf proberen uit te zoeken. Je excel gaat over de opbrengst van de panelen geef je aan. Maar hoe heb je die dan genoteerd? Want je zegt dat het alleen de opbrengst van de panelen is, maar het is wel sporadisch en niet met dezelfde frequentie genoteerd. Dus dan ben ik wel benieuwd naar hoe deze waarden in de excel staan. Is dat door handmatig vanaf je omvormer over te nemen? Of neem je het over vanaf de meter?
De waardes in het Excell bestand is iedere keer wanneer ik een aanvraag voor een certificaat heb gedaan.
Je kunt heel veel grafieken maken maar als ik mijn certificaten niet op dezelfde dag heb aangevraagd kun je niks zien.
De nieuw installaties hebben mooie grafieken maar ik heb nog een oldtimer :)
Dus qua statistieken ga en kan ik er niets meer van maken.

Dus de teller is puur van de stroom certificaten. En ik zie dat ik er de laatste 2 jaar een stuk minder krijg.

Morgen zal ik is met spons en emmer naar boven gaan en een voor en na foto maken..
Dan weten we hiermeer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
FORZAM schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:09:
[...]

Als medevlaming:

Ja ook van Vlaanderen.
En dankjewel eindelijk een geruststelling.
Wou gewoon weten als mensen nog zo een groot verschil hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
paQ schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:28:
[...]

"de coating" gaat er echt niet vanaf als je niet met een schuursponsje aan de slag gaat. Zie het als een auto. Alsof weersinvloeden en zand die 'coating' met rust laten.
That said, ik vraag me af of ik de volgende keer niet gewoon eens een hydrofoob foam aanbreng na het reinigen, en daarna afdrogen.
(op de auto werkt dat fenomenaal _/-\o_ )

Overigens, ja het maakt echt een significant verschil.
Ik moet er even naar graven, maar heb op twee soortgelijke dagen 's avonds de panelen gewassen. De volgende dag had ik beduidend meer opbrengst.

edit: plaatje nog wel gevonden
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tussen 2 dagen kun je echt niet vergelijken… een beetje meer een beetje minder vocht in de lucht, een beetje meer en minder temperatuur…

Ik zag geen noemenswaardig verschil na het verwijderen van een Sahara aanval buiten een korte piek omdat het koude water de boel had afgekoeld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:20:
[...]

Tussen 2 dagen kun je echt niet vergelijken… een beetje meer een beetje minder vocht in de lucht, een beetje meer en minder temperatuur…

Ik zag geen noemenswaardig verschil na het verwijderen van een Sahara aanval buiten een korte piek omdat het koude water de boel had afgekoeld.
Ik heb het over enkele dagen toen gemonitord. Het scheelde echt best een boel iig :)
ergo: eerst enkele dagen piek 3600W (bijv) en de week na schoonmaken elke dag 3900.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 23-09-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
paQ schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:41:
[...]

Ik heb het over enkele dagen toen gemonitord. Het scheelde echt best een boel iig :)
ergo: eerst enkele dagen piek 3600W (bijv) en de week na schoonmaken elke dag 3900.
Bepaalde periodes in het jaar gaat het van dag tot dag met 1-2% omhoog… mijns inziens gaat je vergelijk echt gewoon mank.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:59:
[...]

Bepaalde periodes in het jaar gaat het van dag tot dag met 1-2% omhoog… mijns inziens gaat je vergelijk echt gewoon mank.
Dat mag, maar ik weet wat de verschillen waren voor en na het verwijderen van een beste laag deels aangekoekt woestijn stof.
Het is ook helemaal geen vreemde verwachting als een bruine laag van de panelen is het beter presteert.
10% Verschil schrijf dan echt wel aan het schoonmaken toe.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-09-2024 17:04 ]

Pagina: 1