Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:03
Hoeveel accuvermogen heb ik nodig om verzwaring van mijn netaansluiting te voorkomen?

We hebben een 3 x 25A aansluiting.
Met warmtepomp, hybride auto (laden op 1 fase) en wat zware machines in de werkplaats hebben we best wel een aardig vermogen.

Als ik een en ander op een rij zet kom ik tot de volgende theoretische aansluitwaarden:

L1
Auto 16A
Overig garage en werkkamer 1A
Afkortzaag 7A
Filtersysteem Garage 2A
Droger 3A
Magnetron 16A
Vriezer 1A
Warmtepomp buiten 7A
Warmtepomp binnen 13A
L2
Zaagtafel 13A
Receiver 3A
TV 1A
Verlichting 1A
Wasmachine 10A
Waterkoker 10A
Koelkast 1A
Wijnkoelkast 1A
Warmtepomp buiten 7A
Warmtepomp binnen 13A
L3
Vaatwasmachine / Keukenboiler 10A
Oven 16A
WTW met ERV 11A
Afzuiging garage 10A
Koffiezetapparaat Lor Barista 6A
Warmtepomp buiten 7A
Warmtepomp binnen 13A
Totaal L1: 66ATotaal L2: 59ATotaal L3: 73A

En dat op 3 x 25A.

De warmtepomp is een NIBE S2125 met intern een 9KW spiraal. De NIBE kan de meterkast meten en kan terugschakelen / uitschakelen als er overbelasting dreigt.
De WTW zal zelden het verwarmingselement gebruiken. Maar dan is het wel koud en zal de warmtepomp wellicht ook op vol vermogen willen draaien.
De auto kan ik instellen dat deze niet op 16A, maar bijvoorbeeld op 12A gaat laden.

Maar daarnaast kan ik weinig beïnvloeden, al zullen we natuurlijk niet altijd alles tegelijk op vol vermogen hebben draaien.
De grote machines in de garage draaien niet vaak, en normaal gesproken ook niet lang, maar je, er zijn uitzonderingen dat ik een vol uur sta te zagen met die grote afzuiging ook aan.

Toch... het blijft nogal veel voor 3 x 25A en ik zou dan ook graag willen kijken of ik een tijdelijke piekbelasting kan oplossen door een 3-fase accu te plaatsen. Als dat de oplossing is om niet te hoeven verzwaren, dan is dat denk ik snel terugverdiend. Maar de grote vraag is, hoeveel vermogen zou ik dan nodig hebben?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:02
Meten is weten. Koop een P1 dongle en ga lekker zagen en doen wat je normaal ook doet. Ik ga er even vanuit dat je hoofdaansluiting uit automaten bestaat dus die kun je kosteloos weer inschakelen mochten ze echt door overbelasting eruit slaan.
Na het meten kun je eventueel optimaliseren tussen de verdelingen over de fases. Mocht je dat hebben gedaan, nog steeds een probleem hebben en je verbruik niet kunnen/willen aanpassen dan laten je metingen het benodigde (piek)vermogen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:08
hrv schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:21:
Hoeveel accuvermogen heb ik nodig om verzwaring van mijn netaansluiting te voorkomen?
Geen. Vind het eigenlijk wel meevallen wat je hebt staan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
Helaas geen automaten als hoofdzekering. Voordeel is dan wel weer dat smeltzekeringen wat langer doorgaan bij overbelasting heb ik begrepen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
hrv schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:44:
Helaas geen automaten als hoofdzekering. Voordeel is dan wel weer dat smeltzekeringen wat langer doorgaan bij overbelasting heb ik begrepen :-)
Voor een goede €300 kun je automaten aanvragen ;-)

Stuk minder dan naar 35A

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Dan nog zou ik je aanbevelen om te gaan meten. En ook om automaten aan te vragen ipv zekeringen. Dan ben je waarschijnlijk het goedkooptste uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
Automaten zijn volgens mij C-automaten en ik heb al een C-automaat nodig voor die zaagtafel en afzuiger ivm de aanloopstroom van die zware machines. Dus dan neem ik aan dat de D-karakteristiek van smeltzekeringen minder problemen oplevert.

En inderdaad, meten kan nooit kwaad.

Kom ik toch even terug op mijn vraag. Stel dat het allemaal toch tot overbelasting kan leiden. Hoe groot zou een thuisbatterij moeten zijn om dit (tijdelijk) op te vangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:13

Cheezus

Luiaard

Dat ligt er helemaal aan hoe lang je gelijktijdig apparaten wil gebruiken, dat kunnen wij niet inschatten. Een thuisaccu kan niet 'een beetje erbij' leveren, je komt dan op een UPS-oplossing die de volledige stroom moet kunnen leveren. Je komt dan op UPS'en van ~50 KVA uit, die kosten 10 duizenden euro's (en zijn een 19"rack groot). En na X-jaar moet je ze vervangen..

Eerst maar eens meten wat de daadwerkelijke belasting is dus, en als die langdurig overbelast is is je aansluiting verzwaren waarschijnlijk toch een goedkopere oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:34

DropjesLover

Dit dus ->

Thuis heb ik met onze 10kW warmtepomp (3,6kW elektrisch) + 2kW verwarmingselement (andere groep), quooker, oven en inductie-kookplaat, en een plug-in hybide (ik zet hem thuis wel op langzaam laden à 1,5kW), geen problemen met 2x25A

Het verschil dat ik zie met jou is dat je 2 warmtepompen hebt (zijn die vermogens elektrisch of thermisch?) en wat spul als een zaagtafel en afzuiging hebt staan.

Meten is weten, en als het ploft, dan kan je gelijk over gaan naar 3x35A + automaten à €300, met de hogere maandelijkse lasten.
Ikzelf heb voor een jaartje 3x35A gehad om vooraf te meten, en daarna weer terug laten zetten naar 3x25A omdat ik nooit aan de max van een fase gekomen was.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
hrv schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:19:

meten kan nooit kwaad.

Hoe groot zou een thuisbatterij moeten zijn om dit (tijdelijk) op te vangen?
There is your answer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Cheezus schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:29:
Dat ligt er helemaal aan hoe lang je gelijktijdig apparaten wil gebruiken, dat kunnen wij niet inschatten. Een thuisaccu kan niet 'een beetje erbij' leveren, je komt dan op een UPS-oplossing die de volledige stroom moet kunnen leveren. Je komt dan op UPS'en van ~50 KVA uit, die kosten 10 duizenden euro's (en zijn een 19"rack groot). En na X-jaar moet je ze vervangen..

Eerst maar eens meten wat de daadwerkelijke belasting is dus, en als die langdurig overbelast is is je aansluiting verzwaren waarschijnlijk toch een goedkopere oplossing :)
Dit is het enige advies wat antworod geeft over de accu vraag, begin er niet aan!
Als ik naar de verbruikers kijk zie ik niks wat buiten proporties is voor een 3x25A aansluiting (ik zit redelijk in het zelfde schuitje minus de auto). Ik heb een C automaat voor de zware machines in de schuur (moet wel zeggen dat ik alles zware machine op 3 fase heb).

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
Je vraag bestaat uit twee delen:
- Hoeveel omvormer vermogen heb je nodig?
- Hoeveel accu capaciteit heb je nodig?

Omvormer vermogen beantwoord je zelf in je tabel. 60A-25A op 3-fase, ofwel 25kVA.
Dat zou ik nog even wat beter bepalen met gelijktijdigheden etc.., want dit is best wel veel.
Hoe groot zou je de netaansluiting willen hebben?
Kun je nog besparen met non-preferente belastingen? Bijvoorbeeld load-balancing van de EV-lader, of smart-grid ready op de warmtepomp?

Daarnaast moet je kijken hoe lang je over de limiet van je aansluiting heen gaat, want alleen dit stuk komt uit de accu. Dan gaat het dus over alle tijd waarbij de energievraag groter is dan 17kW.

Dit kun je het beste meten met een p1monitor o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:29
Zoals hierboven gesteld is: Begin eens met meten :)
Meest laagdrempelige is een p1 metertje bij homewizard kopen. Kost je eenmalig 3 tientjes en geen abo benodigd voor 1 jaar aan data.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-10 16:44
Vind de hoeveelheid van de 2 warmtepompen bij elkaar wel erg veel 60A, dat is bijna 14KW

Zijn dit de electrische spiralen om bij te verwarmen? Zelf heb ik die uitstaan. Zelfs bij koude temperaturen heeft een warmtepomp altijd een hoger rendement. Kun je nog beter een airco bijplaatsen voor de koude dagen zeg maar.
Zelf zet ik de WP in de nacht dus niet uit of lager. Daardoor hoeft deze in de ochtend niet harder te werken.

De grootste verbuiker, de warmtepomp zal dit hoge verbruik slechts enkele dagen per jaar halen. Je zou die paar dagen hier ook rekening mee kunnen houden.

Maar ga inderdaad eens meten, van homewizard heb je ook meters voor 1 of 3 fases. Dan kun je het werkelijke verbuik van de WP terug zien. En kijk eens of de back-up heater aan staat bij de WP, kan zomaar dat je zonder prima red.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:29
Wat je zoekt is de gelijktijdigheidsfactor, als je die in rekening brengt zie je vast dat je aansluiting nu volstaat.

- Heb je een slimme meter? Haal de historiek er eens uit (in BE kan je de kwartierwaarden opvragen, en zie je meteen de hoogste pieken).
- Reken je met de correcte verbruikswaarden (die extra verwarming in ventilatie en warmtepomp kan je vast uitschakelen of lager kiezen, opgave is soms van het "full option" model en het jouwe is mss een lager vermogen)?
- Alles wat stuurbaar is kan je uit je berekening halen, auto bijvoorbeeld zou je kunnen een lader gebruiken die via P1 zichzelf terugschroeft.

En bedenk je ook dat je nu een oplossing zoekt voor de 3 koudste dagen van het jaar; kan je er mee leven dat je op die dagen niet alle electrische apparatuur gelijktijdig op maximumvermogen kan gebruiken? Ander moet je ook je frietketel, grasmaaier en stofzuiger meerekenen natuurlijk :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:20
Allereerst kun je het 9kW element van de warmtepomp waarschijnlijk ook terugschakelen naar maximaal 2kW ofzo. Of gewoon volledig uitzetten, wat ook geen probleem mag opleveren indien de warmtepomp correct is gedimensioneerd. Dat scheelt alvast 13A per fase.

Daarna moet je nog even kijken naar gelijktijdigheid.

Ik heb ook een afkortzaag, decoupeerzaag, verfbrander, cirkelzaag, elektrische heggenschaar, boorhamer etc in de garage liggen. Die apparaten gebruiken ik nooit tegelijkertijd, wel na elkaar. Voor de belasting van de groep in de garage kan ik dus kijken naar het vermogen van het zwaarste stuk gereedschap, met daarbij opgeteld nog een beetje voor de LED-tl verlichting. Als jij doorgaans alleen werkt in de garage/werkplaats, dan geldt ook bij jou dat je kunt kijken naar het vermogen van één apparaat+afzuiging+verlichting.

En hetzelfde geldt voor huishoudelijke apparatuur. De oven staat aan voordat je gaat eten. De vaatwasser zet je doorgaans pas na het eten aan.
En de wasdroger zet je normaalgesproken pas aan nadat de wasmachine klaar is.
De koelkast en vriezer staan misschien maar 10 minuten per uur te draaien. De rest van de tijd zijn ze in rust.
De wasmachine, oven en vaatwasser gebruiken hun maximale vermogen alleen korte tijd tijdens de opwarm-fase. Eenmaal warm schakelt niet element uit om slechts af en toe een beetje bij te warmen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Belangrijkste factor hierin is de ik de elektrische auto. Die geeft namelijk een langdurige hoge belasting. Gelijktijdigheid is daardoor erg snel hoog.
Kan je laadpaal Load Balancing?
Elektrisch deel van de warmtepomp is ook flink, maar als die zelf terugschakelt bij dreigende overbelasting telt die niet mee.

Wij hebben een gelijksoortig rijtje. Alleen de auto 3x16A met load balancing en de warmtepomp met 2x16A, 1 voor de WP en 1 voor het elektrisch element (die heeft overigens nog nooit aangestaan).
En een ‘2-fase’ kookplaat.

Gaat hier helemaal goed met 3x25A.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:59
hrv schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:19:
Automaten zijn volgens mij C-automaten en ik heb al een C-automaat nodig voor die zaagtafel en afzuiger ivm de aanloopstroom van die zware machines. Dus dan neem ik aan dat de D-karakteristiek van smeltzekeringen minder problemen oplevert.

En inderdaad, meten kan nooit kwaad.

Kom ik toch even terug op mijn vraag. Stel dat het allemaal toch tot overbelasting kan leiden. Hoe groot zou een thuisbatterij moeten zijn om dit (tijdelijk) op te vangen?
Wanneer je een thuisbatterij wilt gaan gebruiken dan zal ik adviseren om eerst te beginnen met het installeren van een softstarter op al die zware apparatuur. Zorg ervoor dat je aanloopstroom lager wordt dan heb je meteen al minder piekvermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Een Victron systeem kan prima peak shaven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
Dank voor alle antwoorden. Veel heb ik al over nagedacht, sommige tips geven extra inzicht.

Het moeilijkste is inderdaad in te schatten wat de werkelijke gelijktijdigheid gaat zien als we vol aan het koken zijn met twee ovens, ik aan het klussen ben met de grote afzuiger en mijn zaagtafel (of vlak-vandiktebank), de auto geladen wordt en de vaatwasser aan de slag moet om de vaat van het koken weg te werken (dat kan makkelijk een vaatwasser vol zijn).

Ik ga eerst maar eens meten.... Heb mijn vrouw beloofd dat ik het in ieder geval niet op kerstavond zal doen. 5 jaar geleden hebben we onze 1-fase aansluiting eruit geblazen met dit scenario... Op de een of andere manier kon ze er niet om lachen ;-)

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:57
@hrv:
Belangrijk is om na te gaan wat je gelijktijdigheid is, vervolgens kan je het extra benodigd vermogen berekenen.

Zo bekeken lijkt het veel echter als je de grootverbruikers (laadpaal, warmtepomp etc) slim aanstuurt met "load balancing" dan kom je al een heel eind.

Eh, zoals @M66B al aangaf kan je prima af met een Victron systeem icm peak shaving en dit kost echt geen 10duizenden Euro's :+ .

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Pagina: 1