Tips gevraagd om brood in te vriezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik maak zelden gebruik van het vriesgedeelte van mijn koelkast. Brood invriezen deed ik eigenlijk nooit. Toch maar eens proberen, dacht ik, toen brood in de aanbieding was.

Ik heb op internet en YouTube gezocht naar manieren om brood zo handig en luchtdicht mogelijk te verpakken en in te vriezen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd:

1) Gevonden op Reddit: Een paar sneetjes brood eerst verpakken in huishoudfolie en dan in een zo vacuüm mogelijke ziplock diepvrieszak. Probleem nr. 1: de huishoudfolie was te smal en is tijdens het vriesproces losgevroren. Probleem nr. 2: De diepvrieszakjes die ik had gekocht bleken geen ziplock te hebben dus vacuüm verpakken lukte niet echt. Resultaat: het (desem)brood dat ik had ingevroren smaakte naar rubber.

2) Dit maal geen desembrood maar donker volkoren. Eerst in huishoudfolie verpakt en daarna in ziplock diepvrieszakjes. Resultaat: het brood was wat droog na het ontdooien maar het smaakte nog gewoon naar brood.

3) Een paar sneetjes brood in een ziplock diepvrieszakje verpakt zonder folie erom. Resultaat na 5 dagen in de vriezer: taai brood. Niet erg tevreden over dit resultaat. Misschien was het brood niet vacuüm genoeg verpakt.

Ik wil in ieder geval beter leren vacumeren. En ik vraag me ook af wat het resultaat is als ik brood invries in een vacuümdicht bakje. Nog niet geprobeerd tot nu toe.

Heeft iemand nog tips hoe je brood zo handig mogelijk kan invriezen? Wat werkt voor jullie het beste?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

EDIT: Mijn koelkast is al vrij oud, ook dat kan de reden zijn waarom mijn invriesresultaten zo matig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door zoekertje op 22-09-2024 23:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wij gooien hier altijd 3 hele broden in de la van de vriezer en dan sneetjes eruit pakken die je nodig hebt, 8s in de magnetron per sneetje om te ontdooien en klaar.
Vooral het brood niet aanstampen als het nog niet bevroren is want dan krijg je de sneetjes niet los.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-09-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:24

Onbekend

...

Ik weet niet of het echt vacuüm verpakt moet worden. Je wilt namelijk niet dat je sneetjes brood gaan krimpen omdat je de lucht eruit zuigt.

Als je per x aantal sneetjes wilt invriezen, gebruik gewoon boterhamzakjes. Je doet er gewoon een knoopje in met zo min mogelijk lucht aan de binnenkant en vriest ze in.
Zelf vries ik gewoon hele broden (zijn vooraf gesneden) in, in de zak zoals ze bij de supermarkt vandaan komen. De verhouding lucht t.o. het volume van het brood is klein, en de smaak blijft bijna het zelfde.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:44
Wij doen hetzelfde als @CyBeRSPiN doet. Nog nooit moeite gedaan om het zo luchtdicht mogelijk te verpakken. Nog nooit taai brood gehad. We kopen het brood wel vers bij de bakker, imho een groot verschil met supermarktbrood.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier gaan hele broden de vriezer in, gewoon in de zak waarin die uit de winkel komt. Wat ik wel doe is even handmatig zoveel mogelijk lucht er uit laten gaan en dan de zak weer hersluiten. Een brood wordt bij ons ontdooid en na een paar dagen is die weer op... Nog nooit het idee gehad dat de smaak van brood zoveel minder werd dat het niet meer te eten was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:31
Hier gaat een brood 1 dag mee. Dus die gaan heel de vriezer in, in de zak. Avond voor consumptie eruit en snavelen maar.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Idem hier, gewoon zo uit de winkel de vriezer in.

Maar het is denk ik ook van belang hoe snel het brood bevroren is, als dat lang duurt gaat het inderdaad mogelijk smaakjes aannemen.

Capaciteit en temperatuur van de vriezer is dus ook belangrijk..

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:12
Hier ook hele broden in de vriezer die op -20 staat. Nog nooit taai brood gehad, liggen er meestal 1 tot 2 weken in.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Same here, volledige brood incl zak in de vriezer.

Ik probeer wel de broden 's ochtends vrij snel (we hebben nog een bakker die echt zelf 's nachts bakt) te gaan halen en onmiddellijk in te vriezen. Dan heb je beste resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:28
Lt.Mitchell schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:36:
Same here, volledige brood incl zak in de vriezer.

Ik probeer wel de broden 's ochtends vrij snel (we hebben nog een bakker die echt zelf 's nachts bakt) te gaan halen en onmiddellijk in te vriezen. Dan heb je beste resultaat
Maar niet te snel. Het moet wel goed afgekoeld zijn voordat je het in de vriezer doet (of überhaupt de zak dicht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
Wij doen 2 broden volkoren en 2 broden spelt in de zak van de bakker/supermarkt gewoon in de vriezer.

Ik open de zak om een flink aantal sneetjes te pakken, en vouw daarna de zak onder het brood.

En ik laat het ontdooien op de eettafel.

Gaat al jaren goed, het brood is ook niet uitgedroogd.

Nu hebben wij wel een goede no-frost vriezer met koelelementen boven elke lade die op -24 staat.

Een vriesvak in de koelkast die schommelt tussen 0 en -18 graden met een blok ijs op het koelelement zal ongetwijfeld een ander resultaat geven.

[ Voor 29% gewijzigd door FRANQ op 22-09-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Ik haal brood altijd vers van een bakker en dat gaat rechtstreeks de vriezer in zodra ik thuis kom gewoon in de verpakking zoals ik die meegekregen heb.
Iedere ochtend de sneetjes eruit die ik nodig heb.
Ik smeer die gewoon bevroren en zo gaan ze mee naar mijn werk.
Werkt al jaren perfect.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
met hierboven, brood in plastic waarin je het koopt in de vriezer gooien en als je brood wilt eten haal je er een paar sneetjes uit, zak weer dichtdraaien en weer terug de vriezer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik vries vijf sneetjes per diepvrieszakje in.

Wat ik tot nu toe heb geleerd van verschillende websites is dat er zoveel mogelijk lucht uit het diepvrieszakje geperst moet worden voordat je het in de vriezer doet. Broodverpakking van de bakker of supermarkt lijkt me niet luchtdicht genoeg.

Mijn koelkast is al een oud beestje en misschien vriest het vriesgedeelte niet hard genoeg meer? Ik heb ook last van condensvorming. Ik heb hem laatst ontdooid, schoongemaakt en alle knoppen opnieuw ingesteld, dat lijkt allemaal nog te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:11
Grote vriezer hier: ik koop 10 verse broden en gooi die zo snel mogelijk (maar niet warm!) in de vriezer.
Aangezien we met 4 personen in huis leven, haal ik gemiddeld per 2 dagen een brood eruit. Dat doe ik de avond voor het ontbijt.
Bij het ontbijt hebben we heerlijk vers brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Vriest je vriesvak wel hard genoeg? Als het een dag duurt om dat brood in te vriezen zal het idd niet meer lekker zijn.

Hier zo van de bakker in de vriezer en elke ochtend uithalen wat nodig is. Gewoon in de plastic zak van de bakker, die is luchtdicht.

Heb ook wel eens voor nood supermarktbrood, dat is vers nog te doen, maar uit de vriezer is het gewoon echt niet lekker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ad de Jong
@zoekertje waarom alles los verpakken?
Dit is nergens voor nodig en je bespaart een hoop plastic.

Gewoon de zak waarin het brood zit is goed genoeg.
Je haalt eruit wat je nodig hebt en vouwt de zak weer dicht.

Edit: wat wel een verschil kan maken (tenminste is mijn ervaring) als ik eens noodgedwongen supermarkt brood moet nemen, dat is normaal al niet te eten als je goed brood van een bakker gewend bent maar eenmaal bevroren smaakt het helemaal voor geen meter meer.
Maakt voor mij niet uit of het van een Aldi, Jumbo of AH komt het blijft niet te eten als het eenmaal bevroren is geweest.

Komt misschien ook omdat mijn vader uit een bakkers familie komt en hij liever op beleg bezuinigde maar nooit op goed brood.
En ik heb daar ongetwijfeld iets van meegekregen. 🤗🤭

[ Voor 57% gewijzigd door Ad de Jong op 22-09-2024 23:03 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Het hoeft niet helemaal vacuüm te zijn.
Gewoon wat iedereen doet, vers kopen en gelijk in de zelfde zak in diepvries.

Je moet gewoon rekening houden dat ook brood niet eeuwig houdbaar is in de diepvries.
Zelf zou ik max 1 week aanhouden om het vers te houden, afhankelijk van het type brood.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:33
Brood in zijn geheel (wel gesneden) in de zak van de winkel de diepvries in, en dan de sneetjes die je nodig hebt "losbreken", beleggen en zo de brooddoos in; tegen de middag is het mooi ontdooid en niet uitgedroogd (had ik wel met het ontdooien in de microgolf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
Het kan goed zijn dat je vriezer niet optimaal werkt.

Bij veel koelkasten, kan ook nog zo zijn bij nieuwe, is er maar één thermostaat, in de koelkast, en krijgt het vriesgedeelte de rest (met de koude buizen dichter bij elkaar).

Dus als de koelkast niet vaak open gaat, wordt het vriesgedeelte warmer. Ook is hoe hard dat deel werkt dus niet gestuurd door of je er meer of warmere dingen in gooit.

Voor zo stabiel mogelijke temperatuur gooi je hem nog het best vol met ijsblokjes of vlees, in elk geval weinig lege ruimte laten, en niet teveel tegelijk erbij.

Er zijn ook systemen waar het vriesgedeelte een eigen thermostaat heeft, en de circuits dus kunnen wisselen. Dat zijn meestal wel de prijzigere koelkasten.

Of dit veel invloed heeft met brood, durf ik niet te zeggen. Wel met de houdbaarheid van vlees en vis.

Hier gaat brood ook gewoon met de verpakking van de supermarkt de vriezer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Als we nou eerst 'ns van TS te horen krijgen of hij een klein vriesgedeelte met klepje in de koelkast heeft OF een apart vriesgedeelte (met lades) wat je met een deur open en dicht kunt doen dan zijn we al een stap verder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:56:
Vriest je vriesvak wel hard genoeg? Als het een dag duurt om dat brood in te vriezen zal het idd niet meer lekker zijn.

Hier zo van de bakker in de vriezer en elke ochtend uithalen wat nodig is. Gewoon in de plastic zak van de bakker, die is luchtdicht.
Ik denk dat dit een deel van het probleem is. Misschien heb ik gewoon een nieuwe koelkast/vriezer nodig. Of een kleine vriezer erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zoekertje schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:53:
Mijn koelkast is al een oud beestje en misschien vriest het vriesgedeelte niet hard genoeg meer?
Is dit zo'n koelkast met een klein open vriezerdeeltje boven in? Daar kun je niet goed mee invriezen. Geef anders het model van je koelvries combinatie.

Edit: wat Yaksa zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 22-09-2024 23:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:07:
Als we nou eerst 'ns van TS te horen krijgen of hij een klein vriesgedeelte met klepje in de koelkast heeft OF een apart vriesgedeelte (met lades) wat je met een deur open en dicht kunt doen dan zijn we al een stap verder.
Het is een tafelmodel koelkast met vriesvak met een temperatuurknop en een knop om het vriesvak extra te koelen.

Ik wil eigenlijk nieuwe met meer (vries)ruimte maar heb ruimtegebrek in de keuken. Een kleine vrieskist in andere ruimte neerzetten zou ook kunnen. Is wat duurder dan twee broden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
zoekertje schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:17:
[...]

Het is een tafelmodel koelkast met vriesvak met een temperatuurknop en een knop om het vriesvak extra te koelen.

Ik wil eigenlijk nieuwe met meer (vries)ruimte maar heb ruimtegebrek in de keuken. Een kleine vrieskist in andere ruimte neerzetten zou ook kunnen. Is wat duurder dan twee broden :D
Dat gaat inderdaad niet goed met invriezen.
Een aparte vriezer met bv lades werkt een heel stuk beter.
Door de lades raak je ook minder temperatuur kwijt op het moment dat je de deur open maakt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

[...]

Ik wil eigenlijk nieuwe met meer (vries)ruimte maar heb ruimtegebrek in de keuken. Een kleine vrieskist in andere ruimte neerzetten zou ook kunnen. Is wat duurder dan twee broden :-D
Dan wordt het snel invriezen van hele broden inderdaad een heel ander verhaal en gaat bij jou dan niet werken helaas.

De beste optie lijkt me dan gewoon het verdelen van sneetjes in losse zakjes, of natuurlijk alleen vers brood eten ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik wil eigenlijk nieuwe met meer (vries)ruimte maar heb ruimtegebrek in de keuken. Een kleine vrieskist in andere ruimte neerzetten zou ook kunnen. Is wat duurder dan twee broden :)
Heb ik ook gehad in studentkamers, lang geleden. Die kun je wel gebruiken voor kortdurende opslag van al ingevroren spul, maar is nutteloos voor vers invriezen.

De tip is dus een echte vriezer/koel-vriezer te kopen.

Of naar zuurdesem brood te gaan, dat blijft veel langer eetbaar zonder invriezen. Doe ik tegenwoordig :)

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 22-09-2024 23:26 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47
Zoals al aangegeven, het lijkt erop dat je vriezer niet goed genoeg is.

Maar wat anderen al aangeven, ik gooi de zakken van de bakker/supermarkt gewoon in de vriezer en haal er 's ochtends uit wat ik nodig heb en gooi dat meteen in de brooddozen met beleg. Dan blijft het nog wat langer koel en ontdooit het langzaam. Is prima te eten en ja, bakkersbrood is wel lekkerder, maar heb niet altijd de mogelijkheid daar langs te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Dank allen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:21:
Wij gooien hier altijd 3 hele broden in de la van de vriezer en dan sneetjes eruit pakken die je nodig hebt, 8s in de magnetron per sneetje om te ontdooien en klaar.
Vooral het brood niet aanstampen als het nog niet bevroren is want dan krijg je de sneetjes niet los.
Ja hier ook, ben niet anders gewend. Hele brood erin en rustig ontdooien dan smaakt het net als vers, krokante korst en alles.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Humma Kavula schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:57:
Je moet gewoon rekening houden dat ook brood niet eeuwig houdbaar is in de diepvries.
Zelf zou ik max 1 week aanhouden om het vers te houden, afhankelijk van het type brood.
Maak daar maar een paar maanden van. Ik eet niet veel brood en het smaakt na een half jaar nog exact hetzelfde als wanneer ik 't invroor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-05 11:26

HaTe

haat niet

Hier gaat brood gewoon in de koelkast. In de keukenla is het soms al in 3 dagen verschimmeld. In de koelkast blijft het wel een week goed. Wordt maar heel iets droger en het scheelt dat je niet hoeft te ontdooien! Wel de zak goed dicht doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Toch nog even een vraag: als brood goed ingevroren is, zit er dan condens aan de binnenkant van het plastic? Dat is bij mij namelijk het geval.

Maar die nieuwe koelkast of mini-vriezer moet er sowieso komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Nee ik heb nog nooit condens aan de binnenkant van plastic van brood gehad in de vriezer.

Ik vermoed dat het vriesvak van je koelkast niet goed meer functioneert en bij het openen van de koelkast deur telkens koude ontsnapt uit de vriezer waardoor wat er ingevroren is telkens weer ontdooit en eventueel weer wat bevriest.

Dat is niet goed voor de houdbaarheid en de smaak.

Overigens kan je ouder droog brood prima op piepen in een broodrooster (mits er natuurlijk geen schimmel ofzo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
bazzemans schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:27:
Wij doen hetzelfde als @CyBeRSPiN doet. Nog nooit moeite gedaan om het zo luchtdicht mogelijk te verpakken. Nog nooit taai brood gehad. We kopen het brood wel vers bij de bakker, imho een groot verschil met supermarktbrood.
Idem werkwijze
Met als enig verschil dat we het brood zelf bakken en versnijden en wanneer we de tijd hebben niet ontdooien via de microgolf maar op natuurlijke wijze.
Uiteraard wel in een echte diepvriezer op -18°C en niet in het vriesvak van de koelkast.
En in een papieren broodzak en niet in plastic.
Blijft dan meerdere weken goed.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 23-09-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
Als je je brood 1 week, max 2 weken invriest is een vriesvak in een koelkast prima te doen.

Verder wat @Humma Kavula zegt, gewoon in de zak waar je het brood in koopt zo de vriezer/het vriesvak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
zoekertje schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:16:
Toch nog even een vraag: als brood goed ingevroren is, zit er dan condens aan de binnenkant van het plastic? Dat is bij mij namelijk het geval.

Maar die nieuwe koelkast of mini-vriezer moet er sowieso komen…
Nooit condens gehad. Je brood moet wel koud zijn, condens komt er vaak als het product nog warm was omdat het vocht in de warme lucht neerslaat. Anders is er wellicht inderdaad wat mis met je vriezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Brood vries ik aan het einde van de dag in, dus niet warm of direct van de bakker.

Ik ga eens kijken wat de witgoed specialist te koop heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
zoekertje schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:19:
Resultaat: het (desem)brood dat ik had ingevroren smaakte naar rubber.
Er zullen mensen genoeg zijn die weten hoe rubber proeft maar ik vermoed dat je bedoelt dat het taai/rubberachtig aanvoelt?

Ik denk net als een aantal anderen dat je vriezer te veel tijd nodig heeft om het brood in te vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik herverpak m'n brood altijd (anders te weinig vriesruimte) en mooi in porties..

Ziplockzakjes zonder zo'n gemaks dingetje want die met sluiten niet 100%..

Beetje de overtollige lucht er uit.. Brood niet pletten..... En dan hop de vriezer in..

Sowieso dagvers brood meteen de vriezer in..
En het verschilt ook per brood soort en waar je je brood haalt..

Een tijgerbruin van de supermarkt X smaakt toch anders dan van Y en weer anders dan van Z...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:58
gambieter schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:25:
Of naar zuurdesem brood te gaan, dat blijft veel langer eetbaar zonder invriezen. Doe ik tegenwoordig :)
Dat is al niet eetbaar meer als het net van de bakker komt :Y)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

Qwerty-273

Meukposter

Met al die folie maak je wel op den duur veel meer afval. Zelf heb ik haast nooit brood in de vriezer (liever vers bij de bakker langs om de dag - ik koop dan net genoeg voor 2-3 dagen). Wel ligt er vaak een specifiek brood in de vriezer voor de nood gevallen als het brood op is en de bakkers dicht zijn. Dat is gewoon verpakt in de "luchtdichte" plastic zak van de bakker. Maar na het ontdooien smaakt dat inderdaad minder, echter als toast is de "vriezer" smaak compleet vertrokken. Die toast kan je dan ook direct van het bevroren sneetje maken, dan hoef je niet te wachten op het ontdooi process (ie de nacht van te voren een aantal sneetjes er uithalen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Ik heb inmiddels een mini-vriezer aangeschaft. Dat was goedkoper (€125) en praktischer omdat hij minder ruimte inneemt. Dit weekend ga ik hem uittesten.

Inventum VR470B - Mini vriezer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjYDWAsmhBsdnLzcFw-GzEZ1hBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYMcawaRL4SjCjG9TuhaKbr7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik hoop voor je dat ie genoeg vriescapaciteit heeft. Dit ziet er nauwelijks sterker uit dan zo'n vriesstuk in een koelkast om eerlijk te zijn. Op zich is 2kg/24u redelijk en het scheelt dat je het voor brood wil gebruiken, dus hopelijk komt het allemaal goed :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Het vriesvak in mijn koelkast doet niet wat ie moet doen. De nieuwe vriezer is klein, maar heeft twee keer meer ruimte dan het vriesvak. Ik heb gisteren drie hele broden ingevroren zonder extra verpakking of gedoe. Het lijkt te werken 👍 Tot voor kort vroor ik zelden wat in, maar nu ga ik dat vaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:29
Wij verpakken ze per 2 en per 4 sneden in boterham zakjes.. elke ochtend voor het douchen haal ik uit de vriezer wat we nodig hebben.

Wat voor het ontbijt gebruikt gaat worden gaat het zakje gelijk om weg en na het douchen is het ontdooid en lekker vers.. boterhammen die mee gaan worden bevroren gesmeerd en ontdooien wel in de trommel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:05
zoekertje schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:54:
Het vriesvak in mijn koelkast doet niet wat ie moet doen. De nieuwe vriezer is klein, maar heeft twee keer meer ruimte dan het vriesvak. Ik heb gisteren drie hele broden ingevroren zonder extra verpakking of gedoe. Het lijkt te werken 👍 Tot voor kort vroor ik zelden wat in, maar nu ga ik dat vaker doen.
Jammer dat je 'm al in gebruik hebt.
Als je 40 euro meer uit had gegeven, had je deze gehad:
https://www.bol.com/nl/nl...lMig_0_16.23.ProductTitle

Doet het zelfde, maar verbruikt 53 kWh per jaar minder. Komt neer op 20 euro per jaar. Na 10 jaar had je 160 euro bespaard.

En aangezien je nieuw bent met broden invriezen...
Ik vries meestal 10 halve broden in.
Vaak pak ik die de avond ervoor uit de vriezer, maar als je dat vergeet kun je het beste de sneetjes meteen losbreken. Als je te lang wacht is het brood aan de randen al aan het ontdooien (gaat vrij rap met brood).
Een sneetje op natuurlijke wijze laten ontdooien duurt 10 minuten. Een heel brood een uur of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Toch nog even een update en vraag.

Het invriezen leek goed te gaan. Ik heb meerdere hele broden ingevroren in de verpakking van de bakker, dus niets los verpakt. Per dag een aantal sneetjes uit de vriezer gehaald en laten ontdooien. De rest van het brood weer zo luchtdicht mogelijk verpakt en gelijk terug de vriezer in. Maar ik denk dat er toch teveel lucht in de brood verpakking is gekomen, na drie dagen in de vriezer rook het brood muf, de verpakking had ik drie keer kort opengemaakt. Dus zit ik eraan te denken om toch maar ziplockzakjes te gebruiken voor het invriezen.

Het brood dat ik een week geleden heb ingevroren heeft ijsvorming aan de onderkant van het brood, dus aan de binnenkant van de verpakking. Deze verpakking is nooit open geweest. Is zulk brood nog eetbaar of kan ik het beter wegdoen?

Ik heb inmiddels weer vers brood gehaald en wil daar een deel van invriezen in losse diepvrieszakjes.

Man, wat een toestand! Aan de vriezer kan het niet liggen, want die is nieuw, hij staat nu op -18 graden. Ik moet waarschijnlijk beter leren verpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
zoekertje schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:35:

Het invriezen leek goed te gaan. Ik heb meerdere hele broden ingevroren in de verpakking van de bakker, dus niets los verpakt. Per dag een aantal sneetjes uit de vriezer gehaald en laten ontdooien. De rest van het brood weer zo luchtdicht mogelijk verpakt en gelijk terug de vriezer in. Maar ik denk dat er toch teveel lucht in de brood verpakking is gekomen, na drie dagen in de vriezer rook het brood muf, de verpakking had ik drie keer kort opengemaakt. Dus zit ik eraan te denken om toch maar ziplockzakjes te gebruiken voor het invriezen.

Het brood dat ik een week geleden heb ingevroren heeft ijsvorming aan de onderkant van het brood, dus aan de binnenkant van de verpakking. Deze verpakking is nooit open geweest. Is zulk brood nog eetbaar of kan ik het beter wegdoen?

Ik heb inmiddels weer vers brood gehaald en wil daar een deel van invriezen in losse diepvrieszakjes.

Man, wat een toestand! Aan de vriezer kan het niet liggen, want die is nieuw, hij staat nu op -18 graden. Ik moet waarschijnlijk beter leren verpakken.
Hij kan wel op -18 staan, maar als je er een kilo brood in gooit dan stijgt de temperatuur in je vriezer in eerste instantie met minimaal 10 graden. Wanneer het dan een dag duurt alvorens dat ie weer op -18 staat dan is het geen wonder dat er ijsvorming in de binnenkant van de verpakking optreedt. Het vriezend vermogen van zo'n klein kastje is gewoon nihil.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat moet niets uitmaken, ik trek soms wel dezelfde verpakking van de bakker 6 of 8 keer los voordat één brood op is. Wij halen altijd het plasticen plak ding los en doen er een clip op. Maar echt luchtdicht is het niet. Het ligt niet aan 'lucht' na drie dagen dat kan never nooit niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb nog nooit ijsvorming aan de binnenkant van een zak brood gehad. Was het brood nog warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Nee, het brood was niet warm. Ik had twee broden ingevroren, dus verder niets geks.

Ik ga het nog eens proberen met diepvrieszakjes :)

[ Voor 4% gewijzigd door zoekertje op 25-10-2024 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 23:51
AnnaAnjo schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:02:
Overigens kan je ouder droog brood prima op piepen in een broodrooster (mits er natuurlijk geen schimmel ofzo is)
Of verder laten uitdrogen en vermalen tot chapelure. (En nu heel Nederland weer het Belgisch-Nederlandse woordenboek van onder het stof halen >:) )

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 17-04 11:16

Ik pleur altijd hele broden (1 of 2 tegelijk) in de vriezer. Ik haal bij de eerste keer de plastic tape eraf, en haal er een paar boterhammen uit, die ik in een ziplock zakje gedurende de nacht laat ontdooien, en 's ochtends eet of smeer voor de middag.
De zak draai ik dicht, en leg ik zo weer in de vriezer. Volgende dag weer zo, en dan heb ik in ongeveer 2 weken een brood opgemaakt.

Nooit last gehad van ijsvorming op het brood/in de zak, en/of van muf brood.
Of misschien ben ik niet zo'n fijnproever ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-05 19:28
Brood is 1 maand houdbaar in de vriezer. Dat geldt voor alle soorten brood, zoals volkorenbrood, bruinbrood en witbrood. Als je brood in de vriezer bewaart, heb je elke dag vers brood. Haal alleen de boterhammen uit de vriezer die je gaat opeten.

Bron: Voedingscentrum.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 22:21
zoekertje schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:16:
Nee, het brood was niet warm. Ik had twee broden ingevroren, dus verder niets geks.

Ik ga het nog eens proberen met diepvrieszakjes :)
Aangezien het een kleine vriezer is, vries 1 brood in per keer/dag.

Als je in de ochtend brood haalt (als je bijv. thuis werkt) dan eet je er tussen de middag van en vries je de rest in. Dat kun je als je niet elke dag thuis bent ook 2 dagen achter elkaar doen. Dan eet je die 2 keer vers brood en de overige dagen erna weer uit de vriezer. Dan hoeft de vriezer ook minder hard te werken.
Zeker bij zulke kleine vriezers is de invriescapaciteit gewoon beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
dat is gewoon condens door het temperatuurverschil dat bevriest. niks bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 22:56
Geen idee of brood muf ruikt eigenlijk. Ik eet het gewoon op en smaakt prima :p
Pagina: 1