Dakrenovatie - moet ik het doen of moet ik wachten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcFrance
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-04 02:07
Ik woon in een tussenwoning uit de jaren 50
Ik geloof dat het dak nooit is vervangen, dus het is nog steeds het origineel
In de 5 jaar dat ik hier woon, heb ik nooit lekkages of problemen gehad

Onlangs heb ik een inspectie laten uitvoeren die me het volgende vertelde:
"het hout is oud, ik denk dat je er 2-3-4 jaar mee kunt leven, maar uiteindelijk heb je een volledige dakrenovatie nodig
Hij adviseerde om wat reparaties uit te voeren om ervoor te zorgen dat het dak is afgedicht, wat ik heb gedaan (een paar kapotte pannen vervangen, enz.)

Mijn vraag is, wanneer besluit u dat het tijd is om een ​​dakrenovatie uit te voeren?

Ik ben van plan om nog minstens 3-5 jaar in het huis te blijven en ik ga vaak op vakantie/zakelijke basis weg, dus ik denk er echt over om een ​​volledige renovatie uit te voeren, ik krijg offertes van ergens tussen de 10 en 15K (50m2) voor nieuwe pannen + nieuwe panlatten + dampfolie voor een eenvoudige tussenwoningstructuur.

Ik overweeg het ten zeerste, maar wil graag uw advies horen

Bonusvraag, in welk geval dekt de verzekering de schade? Als ik het dak nu niet vervang, kan dat dan invloed hebben op mijn verzekeringsdekking?

[ Voor 6% gewijzigd door MarcFrance op 22-09-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:23
MarcFrance schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:21:
Ik woon in een tussenwoning uit de jaren 50
Ik geloof dat het dak nooit is vervangen, dus het is nog steeds het origineel
In de 5 jaar dat ik hier woon, heb ik nooit lekkages of problemen gehad

Onlangs heb ik een inspectie laten uitvoeren die me het volgende vertelde:
"het hout is oud, ik denk dat je er 2-3-4 jaar mee kunt leven, maar uiteindelijk heb je een volledige dakrenovatie nodig
Hij adviseerde om wat reparaties uit te voeren om ervoor te zorgen dat het dak is afgedicht, wat ik heb gedaan (een paar kapotte pannen vervangen, enz.)

Mijn vraag is, wanneer besluit u dat het tijd is om een ​​dakrenovatie uit te voeren?

Ik ben van plan om nog minstens 3-5 jaar in het huis te blijven en ik ga vaak op vakantie/zakelijke basis weg, dus ik denk er echt over om een ​​volledige renovatie uit te voeren, ik krijg offertes van ergens tussen de 10 en 15K (50m2) voor nieuwe pannen + nieuwe panlatten + dampfolie voor een eenvoudige tussenwoningstructuur.

Ik overweeg het ten zeerste, maar wil graag uw advies horen

Bonusvraag, in welk geval dekt de verzekering de schade? Als ik het dak nu niet vervang, kan dat dan invloed hebben op mijn verzekeringsdekking?
Jouw post roept heel veel vragen op. Je hebt een huis zonder lekkages en laat toch een dakinspectie uitvoeren? Je vertrouwde het niet oid? Vervolgens komt de dakinspecteur met de analyse 'oud hout' wat nog 3-5 jaar mee kan? Is dat Jomanda geweest?

Er zijn in Nederland wel veel oudere panden te bedenken. Soms kan het nodig zijn om het dak te vervangen en vaak pak je dan langs de buitenzijde de isolatie mee. Maar als dat niet speelt, het hout goed is. De pannen prima zijn en jij weinig thuis bent zou ik het lekker laten liggen. Je verzekering stelt vaak als eis 'goed onderhoud' dat is heel wat anders dan 'een dak van maximaal 70 jaar oud'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45
Eens met hierboven. Hoe kan iemand 'oud hout' zeggen en vervolgens alleen pannen en panlatten vervangen.

Niemand vervangt een dak om wat oude panlatten.
Een dak vervang je typisch als de pannen op einde technisch levensduur raken (of bij wens voor extra isolatie, zonnepanelen, etc).

De tijd nemen geeft ook meer kans op een scherpe offerte. Je hebt nu al een range van 50%! In principe kun je ook wel een inschatting maken want materiaal (+container +pannenlift) is bekend en reken op een dag werk voor 3 man.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Oud is geen maatgever, als hout droog blijft gaat het honderden jaren mee.

Hout is of goed of niet goed (rot, gescheurd etc) ook mooi dat in de offerte geen dakbeschot staat dus zo slecht is je dak niet ;)

gezien je verhaal en gezien de branche heb ik een klein vermoeden dat je wordt gepiepeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcFrance
Ik heb een dakinspectie laten doen omdat mijn dak niet jong is en ik het nooit heb laten inspecteren (zelfs niet toen ik het huis kocht).

Hij kwam tot de conclusie dat het oud is door een paar pannen op te tillen en ernaar te kijken, hij heeft de eerste rij van de panlatten vervangen, degene die hij verwijderde zag er oud uit maar niet rot of kapot.

Ik zal eraan toevoegen dat ik van nature angstig ben, dus ik maak me ook zorgen over het dak, verzekeringen, etc..

Ik wil er nog aan toevoegen, ter ondersteuning van mijn dakdekker, dat hij geen hele daken vervangt, maar alleen reparaties uitvoert. Hij probeert mij dus niet een heel dak te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcFrance
De reparatie dat hij had gedaan:

"De prijs is inclusief dakreparatie:
• Renovatie van de klop met folie
• Verander over de gehele lengte van de eerste lus onder de pannen
• Verander 3 gebroken pannen
• Dakgoten voor-achter reinigen
• Renovatie van een plat dak met installatie van een aluminium rand (over mijn bijkeuken)
• Loodvervanging van de haard, voorzijde;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:23
MarcFrance schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:46:
Ik heb een dakinspectie laten doen omdat mijn dak niet jong is en ik het nooit heb laten inspecteren (zelfs niet toen ik het huis kocht).

Hij kwam tot de conclusie dat het oud is door een paar pannen op te tillen en ernaar te kijken, hij heeft de eerste rij van de panlatten vervangen, degene die hij verwijderde zag er oud uit maar niet rot of kapot.

Ik zal eraan toevoegen dat ik van nature angstig ben, dus ik maak me ook zorgen over het dak, verzekeringen, etc..

Ik wil er nog aan toevoegen, ter ondersteuning van mijn dakdekker, dat hij geen hele daken vervangt, maar alleen reparaties uitvoert. Hij probeert mij dus niet een heel dak te verkopen.
Ik zie werkelijk waar niets om je druk over te maken. Ik denk dat je tegen de dakinspecteur ook iets te sturende vragen hebt gesteld en dat hij daardoor ook met jou is meegegaan. Als jij hem vraagt: mijn dak is al 70 jaar oud dus ik denk dat het al oud is en ik wil ergeen gedoe mee' dan krijg je vanzelf te horen dat alles vervangen mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Je kunt wachten totdat het gaat lekken. Maar dan moet je ook alles repareren wat daar onder nat geworden is.
IK zou zeker willen zijn dat wat je in het huis doet gegarandeerd droog blijft.
Als je verkeerd gokt kan het je duur komen te staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Bruin Poeper op 22-09-2024 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MarcFrance schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:46:

Angst is een slechte raadgever..

Plaats gerust wat foto's, dan kunnen we even kijken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:58
Bruin Poeper schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:58:
Je kunt wachten totdat het gaat lekken. Maar dan moet je ook alles repareren wat daar onder nat geworden is.
Met zulke redenatie kun je alles wel continu blijven vervangen.

Het dak is gecontroleerd en waar nodig gerepareerd. Zou het binnen 5 jaar kunnen gaan lekken ergens? Wellicht, maar het zou ook zo nog 20 jaar mee kunnen gaan.

Lekker laten en je niet druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jij bent dan waarschijnlijk ook zo iemand welke volledig meegaat in het (nietszeggende) advies van de gene welke de dakinspectie bij de TS uitgevoerd heeft?
"het hout is oud, ik denk dat je er 2-3-4 jaar mee kunt leven, maar uiteindelijk heb je een volledige dakrenovatie nodig/
Oud hout wordt inderdaad nooit meer jong(er), maar dat worden wij als mensen zijnde ook niet.... En 'Uiteindelijk' .... Is dat over 1, 10, 100.... Hoeveel jaar?

Klinkt als een bedrijfje wat alleen maar graag verkoopt om te verkopen (en dan om de 'x' tijd weer terug komt om d'r eigen werk te inspecteren en vervolgens wederom adviseert om nogmaals te gaan renoveren).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dakinspecteurs zijn vaak grote boeven.

Heb jij contact gezocht of waren het van die apen die briefjes in je brievenbus gooien?
Dat zijn echt de grootste oplichters die er zijn in de wereld.
Zogenaamd even gratis inspectie en dan mag je 800 euro lappen omdat er zogenaamd van alles kapot is.

Zolang je geen problemen hebt zou ik niks doen..
Als er 1 pan kapot gaat en misschien wat druppels lekt is niet gelijk je hele zolder kapot.

Wat voor vloer ligt er op zolder? Bij ons zeil bijvoorbeeld. Afdrogen en klaar. Gebeurd regelmatig als ik t raam vergeet dicht te doen en t gaat ineens regenen.

Belangrijke spullen in afgesloten plastic bakken bewaren. Dan worden ze sowieso niet nat.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:50
hier valt niet zoveel zinnigs over te zeggen.
Wat voor dakpannen liggen er op (gebakken, beton, keramisch?)

Oud hout zegt idd niet zoveel..........
en als het niet lekt dan blijft dat oude hout nog 100 jaar oud en stevig.

Als je pannen einde levensduur zijn is renovatie te overwegen.
Als je nu wat reparaties hebt gedaan en het is lekvrij dan kun je nog wel een tijd wachten, maar de dakdekker heeft dus niets over de staat van de pannen gezegd... alleen oud hout......????????

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dennis1812 schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:12:
Dakinspecteurs zijn vaak grote boeven.

Heb jij contact gezocht of waren het van die apen die briefjes in je brievenbus gooien?
Dat zijn echt de grootste oplichters die er zijn in de wereld.
Zogenaamd even gratis inspectie en dan mag je 800 euro lappen omdat er zogenaamd van alles kapot is.

Zolang je geen problemen hebt zou ik niks doen..
Als er 1 pan kapot gaat en misschien wat druppels lekt is niet gelijk je hele zolder kapot.

Wat voor vloer ligt er op zolder? Bij ons zeil bijvoorbeeld. Afdrogen en klaar. Gebeurd regelmatig als ik t raam vergeet dicht te doen en t gaat ineens regenen.

Belangrijke spullen in afgesloten plastic bakken bewaren. Dan worden ze sowieso niet nat.
Je vloer of spullen die nat kunnen worden is vervelend, maar de ergste schade zie je niet (bij afgewerkte zolders). Je constructie kan aardig naar de klote gaan als het jarenlang een beetje lekt en niet kan ventileren. Maar ook dat hangt weer af van de dakopbouw.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcFrance
Ik heb hem zelf gecontacteerd (via werkspot)
Het dak van mijn zolder is van hout, ik bewaar er niks belangrijks, maar het is meer dat ik bang ben om op een dag thuis te komen na een lang verblijf en een ramp te ontdekken.

Hij heeft niets over mijn tegels gezegd. Ik weet dat iedereen in mijn straat nog steeds dezelfde tegels heeft als ik. En zelfs een buurman die het houtwerk heeft gerenoveerd, heeft zijn oude tegels teruggelegd.

Ik voeg foto's van mijn huis toe en ook een foto van een gebroken tegel. Ik geloof dat er keramiek in zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nmgoahj8tnnAfqWulEZJBW90KK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oxLbe2UrXErqUsk486LvPgO7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j-eqjCuX5akd1rCPd1-QbV1Dh4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/crDywsXoVVsYvmlRiCZt01pH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fruT6LsMUaWU-8H61m4sJr_GeUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Et6PTCSsIQlRNe8DmXhimWaa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Lag die zo met die duct tape op je dak?
Bijzonder.

Waarom je het er nu nog omheen doet zou ik ook niet snappen. Weggooien en klaar.

@pentaw1nz eens. Maar of je dat allemaal dan vervangt of je doet dat nu preventief.
Je hebt hooguit wat langer nodig om te drogen en wellicht een schimmel die weggehaald moet worden als je echt heel lang lekt. Verder blijft t werk toch gelijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcFrance
Dit is een nokpan die hij zelf kapot heeft gemaakt, dus hij kwam hem een ​​paar dagen later vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcFrance
Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga er even over nadenken en wacht waarschijnlijk tot ik een echt probleem met mijn dak heb. Dan zie ik wel hoe ik dan reageer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:33
Er staan huizen met balken van honderden jaren oud die helemaal doorbuigen (schuldig) en daken zou oud, dat je er nog door de dakpannen kijkt. Niet te veel zorgen maken dus als je geen signalen hebt (vocht, lekken) dat er een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05:22
Vind dat nogal een uitspraak, als vervolgens picobello bv je dak gaat vervangen en na een paar jaar heb je lekkages, dan ben je pas de sjaak.

Collega van mij heeft een huis van een paar jaar oud en flinke lekkages, de hele buurt hebben daar slechte daken.

[ Voor 10% gewijzigd door flaskk op 22-09-2024 23:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 11:51
Dakinspecteurs zijn verborgen verkopers, ze hebben er geen belang bij om niks te vinden. Als je een echt gedegen advies wil laat je woning dan door een bouwkundig inspecteur keuren, dan heb je gelijk ook een lijst met prioriteiten en kostenramingen.

Gegarandeerd dat deze partijen die offerte uit hebben gebracht tijdens het werk nog meer “onverwachte zaken” gaan vinden die ook direct aangepakt moeten worden. En zeg dan maar eens “nee” als je hele dak open ligt. Eerst informeren dan repareren dat kan je een hoop gedoe schelen en geld besparen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:14
De naastgelegen daken lijken ook nog niet vernieuwd te zijn. Hoe zit het met de rest van de straat en buurt? Waarschijnlijk zijn dat allemaal huizen van dezelfde leeftijd. Zijn er al mensen die lekkages hebben gehad aan het dak en om die reden het dak hebben vernieuwd?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:38
MarcFrance schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:33:
Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga er even over nadenken en wacht waarschijnlijk tot ik een echt probleem met mijn dak heb. Dan zie ik wel hoe ik dan reageer.
Dat lijkt me beter ja, er is nooit van de ene op de andere dag een onoplosbaar probleem. Hout kan 100den jaren oud worden. Wellicht dat je panlatten wat slechter worden maar als je pannen goed sluiten kunnen die ook vreselijk lang mee gaan. Wordt er toch 1 slecht dan zul je zien dat er een pan scheef gaat liggen oid, dan kun je altijd nog eerst repareren voordat er een heel dak moet worden vervangen.

Als je toch gaat vervangen ooit, je dakbeschot blijft normaal zitten. Er wordt een folie over je dak gelegd en er zullen nieuwe panlatten worden geplaatst. Je pannen kun je in principe her gebruiken, zolang ze niet stuk zijn doen ze hun werk nog.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
Doe gewoon af en toe een visuele inspectie, dan ben je al een heel eind en verder dan de meeste mensen die wachten tot het ergens drupt ;) ..

Ter illustratie: mijn eigen dak ligt er al bijvoorbeeld 98 jaar op (originele pannen, met daaronder slechts latten/planken/balken, geen isolatie, folie, et cetera). Sommige pannen hebben wat haarscheurtjes. Die zullen ooit een keer groot genoeg worden om vocht vast te houden en dan bij een goede vorst wellicht barsten. Maar het is ook niet zo dat dan in een keer het hele dak uit elkaar valt. Bij de bouwkeuring gaf men aan dat mijn dat ook op 5-10 jaar termijn vervangen zou moeten worden. Dat is inmiddels 14 jaar geleden. Het is overigens niet zo dat ik mijn kop in het zand steek, maar meer dat het vooralsnog niet echt nodig lijkt, en ik op termijn nog een keer een verhoogde nok, dakkapel en/of geveloptrek wil. Voelt wat onzinnig om voor die tijd nog veel geld en energie in een dak te stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcFrance
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2JescxMnlLdp2AGQPwgOJrGU9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mrmp77FcfU6R0KEtl1bLnD1e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92839i_k-GR_qfuBQYEiXixNyzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxGwPs8auQXP6k55LnvVMofj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCaM-Sn1_sIYQXbtmJW3i1Fd9SQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9uECeGBEJs5CLqpSUXRDZ8I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xg4P-WQzdRorWluEZ5f2chtTOr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlFSmTwkeSarIDhD4tVnnrWC.jpg?f=fotoalbum_large

De dakdekker stuurde me wat foto's van de isolatie onder de nok die hij verving, een pan die hij verving (totaal 4) en de eerste rij hout die hij verving.

Nogmaals bedankt voor al jullie opmerkingen, ik ben gerustgesteld, zoals ik al zei, ik zal zitten en wachten tot er een probleem ontstaat, als het klein is, zal ik het oplossen en kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Die nok gaat in ieder geval nog lang waterdicht zijn met dezenieuwe ruiterrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Laatst online: 06:28
Of de schoorstenen dat ook zijn kijkend naar het voegwerk is dat de volgende klus denk ik. Schoonmaken en laten voegen en impregneren gaat je denk ik ook wel weer wat kosten, hier 700 (per stuk) een paar jaar terug, maar je ziet het verschil met de schoorstenen die niet gedaan zijn overduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adhubertus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-03 18:13
Zo veel horrorverhalen hier over dakdekkers. Kan iemand obv eigen ervaring tips geven voor betrouwbare partij?
Pagina: 1