Verdelers vloerverwarming in serie of parallel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-04 18:54
Ik ga de binnenunit van mijn warmtepomp op de eerste verdieping plaatsen naast de verdeler voor die verdieping. Verder komt er een verdeler op de begane grond. Beiden van kunststof en zonder pomp.

Ik was er domweg vanuit gegaan dat ik deze in serie kan aansluiten, maar volgens ChatGPT moet ik de boel parallel aansluiten met dus terugslagkleppen op de aanvoer- en retourleidingen. Ik kon er nergens informatie over terugvinden dus zou het op prijs stellen als iemand dit kan bevestigen of ontkrachten.

Als in serie wel de juiste methode is, is het dan beter om de verdeler boven of die op de begane grond als eerste in het circuit te zetten?

Beste antwoord (via tip-battery02 op 22-09-2024 21:03)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Nee dit doe je parallel. Anders gaat het afgekoelde water van verdeler 1 naar verdeler 2. Bovendien kan (afhankelijk van het soort verdeler) zo'n ding ook thermostatisch gaan afknijpen. Als dan verdeler 1 wordt dicht gestuurd en 2 nog niet op temperatuur is ben je helemaal in de monkey gelogeerd.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Nee dit doe je parallel. Anders gaat het afgekoelde water van verdeler 1 naar verdeler 2. Bovendien kan (afhankelijk van het soort verdeler) zo'n ding ook thermostatisch gaan afknijpen. Als dan verdeler 1 wordt dicht gestuurd en 2 nog niet op temperatuur is ben je helemaal in de monkey gelogeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
Dankjewel voor de verduidelijking! Klopt het dat ik buiten het plaatsen van terugslagkleppen geen verdere maatregelen hoef te treffen hiervoor?

Mijn plan is dan namelijk om de retourleidingen vlak voor ze de warmtepomp in gaan samen te brengen en vlak daarvoor op beide leidingen een terugslagklep te plaatsen.

Of kan ik beter direct na beide verdelers een terugslagklep plaatsen, dus een stuk voordat ze later samenkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Waarom zou je een terugslagklep willen plaatsen?
Deze plaats je normaliter alleen bij bijv een boiler maar niet in een standaard cv/wp installatie.
Enige wat je nodig hebt zijn T stukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ja ik zat ook al te lezen wat het nut daarvan zou zijn. Wordt blijkbaar geadviseerd bij open verdelers ter voorkoming van eventuele convectie. Ik denk ook dat ze niet zo boeiend zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicShockwave op 22-09-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
Dat is helemaal goed om te horen. Volgens mij was de gedachte erachter dat het zou voorkomen dat water wat de ene verdeler gepasseerd is niet richting de andere verdeler gaat, maar ik kan me voorstellen dat de tegendruk van het water uit die verdeler dat zou voorkomen.

Als dat geen zorg is ben ik blij want een t-stuk kan ik prima in het plafond of de muur wegwerken en daarmee de zichtbare leidingen minimaliseren (zeer overdreven, weet ik).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
ChatGPT is "spellingscontrole op sterioïden". Die voorspelt de meest waarschijnlijke volgende lettergreep op basis van de voorgaande (en kan zo tot verbluffende resultaten komen, dat wel).
Waarom zou je aan een spellingscontrole advies vragen over de installatie van je verwarming?
Gouden tip: gebruik de tools waar ze voor dienen. Een engelse sleutel, wat loctite 55 en een handige kennis zijn hier goud waard.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
Dat is wel een klein beetje kort door de bocht. Ik ben me bewust van de beperkingen van de huidige AI modellen en zou ze nooit blindelings vertrouwen, maar ChatGPT kan voor veel zaken zeker een zet in de goede richting geven.

Ik ben een woning volledig aan het renoveren zonder bouwkundige achtergrond. Ik wil ook niet voor elke poep en een scheet hier een topic openen of kennissen lastigvallen. Vroeger moest ik daarvoor hele forums en webpagina's doorspitten, maar tegenwoordig kan ChatGPT me in veel gevallen aan een snel antwoord helpen die ik vervolgens slechts hoef te verifiëren met een gerichtere zoekactie of een vraag zoals deze.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:01
Je hebt toch een aanvoer en retour leiding op de vloerverwarming?
Deze zullen toch nooit mixen of lees ik het verkeerd?
Pagina: 1