Is het normaal dat klanten materiaal leveren aannemer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Hi,

Wij gaan een grote aanbouw zetten inclusief badkamer.

Is het normaal dat de klant zelf het materiaal gedeeltelijk aanlevert? Of is dit not done?

Bv een Grohe thermostaatkraan heeft een adviesprijs van al snel 700 euro. Ik neem aan dat de aannemer dit in de offerte opneemt? Echter ik kan dezelfde kraan kopen voor +- 200 euro.

Hetzelfde geldt voor andere kranen, badkamer kastjes etc.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Normaal? Dat ligt eraan wat je afspreekt.
Wij hebben het ook zo gedaan, dat scheelde een hoop geld.
Je moet wel goed afspreken wie verantwoordelijk is voor wat.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat kun je gewoon afspreken. Je wordt dan wel ze.f verantwoordelijk voor het materiaal, garantie etc, en het kan zijn dat ze weigeren inferieure componenten te gebruiken. Omdat ze ook een winstmarge hebben kunnen andere delen van de offerte duurder worden.

Maar kijk uit voor verkeerde zuinigheid.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

traders schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:09:
Hi,

Is het normaal dat de klant zelf het materiaal gedeeltelijk aanlevert? Of is dit not done?

Bv een Grohe thermostaatkraan heeft een adviesprijs van al snel 700 euro. Ik neem aan dat de aannemer dit in de offerte opneemt? Echter ik kan dezelfde kraan kopen voor +- 200 euro.

Bedankt
In die 500 euro zit ook arbeid, garantie etc. Je kan zelf wel je materiaal aanleveren maar daar gaat de prijs niet 700 euro van omlaag.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:41

Gosse_W

Brims

Mijn installateur (ok, geen aannemer) wil dit 100% NIET, je krijgt namelijk gedoe als er iets gaat lekken na een tijdje. Als hij het levert staat hij in voor de garantie op zowel het materiaal als de arbeid om het te fixen. Als jouw zelfgekochte kraan gaat lekken, moet je dus het werkloon om dat te herplaatsen nogmaals betalen.
En as het onduidelijk is waar het latere defect door komt, ga je dan een vervelende discussie krijgen.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Kan beide, net wat je afspreekt, maar sta wel stil bij de consequenties:

- als jij de spullen niet op tijd geleverd krijgt, of de verkeerde spullen, of er missen dingen, heb jij het gedaan en kun jij er achteraan, en kan de aannemer ook moeilijk doen als hij dan de werknemers heeft die niet door kunnen.

- als er iets niet goed gaat, zit je met twee partijen: de aannemer moet misschien werk opnieuw doen, maar ja, dan zul je vaak ook wat dingen opnieuw moeten kopen of vervangen (tegels in een badkamer, om maar iets te noemen).

- idem met garanties, blijkt iets niet goed na een jaar, kun je leuk zelf claimen bij de zaak waar je het kocht. Maar daarmee zit het vervangende onderdeel nog niet op zijn plek. Voor de aannemer is dat dan gewoon nieuw/extra werk, dus zal logischerwijs geld kosten.

- zoals hierboven, gezeur over of het niet de goede (kwaliteit) spullen zijn of verkeerd geïnstalleerd. Gegarandeerd geven beide partijen elkaar de schuld, succes om er dan weer uit te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 22-09-2024 19:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
JackBol schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:15:
[...]

In die 500 euro zit ook arbeid, garantie etc. Je kan zelf wel je materiaal aanleveren maar daar gaat de prijs niet 700 euro van omlaag.
Het grootste gedeelte van die 500 euro is pure marge (winst).
Een paar procent is garantie en service.
Een paar procent is handlingkosten (bestellen, opslaan, meenemen, etc).
Een deel is gemak / luiheid. Een vakman wil zijn tijd niet spenderen aan een lage prijs. Die heeft liever een paar vaste leveranciers die op het juiste moment de spullen leveren.

Arbeid wordt bij elke fatsoenlijke offerte apart in rekening gebracht.

Een tussenvorm is onderhandelen als je de meerprijs op materiaal niet redelijk vindt.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 22-09-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Daarom, als je een aannemer zoekt, betaal je in de praktijk meestal voor werk en spullen via de aannemer. Dat is het hele idee, dan is het tijdig organiseren van alles zijn (zelden haar, gek genoeg) probleem.

Is de klus overzichtelijk genoeg, en niet constructief (bv. afbouw; een badkamer of toilet verklussen), om zonder een aannemer met CAR verzekering te kunnen, zou je ook kunnen kijken naar een klusbedrijf. Dat kost vaak minder en zul je makkelijker dit soort dingen mee kunnen afspreken. Dat kan zeker veel geld schelen. Maar bedenk dat je de prijs betaalt in risico en soms in gezeur.

Ik zou dat dan ook vooral doen als het bedrag overkomelijk is, ook van eventuele problemen, zoals het raken van een leiding.

(Niet dat je met een aannemer geen discussie kunt hebben, maar het is dan juridisch wel zeker een stuk duidelijker, mits het netjes op papier staat allemaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:24
Die grohe thermostaatkraan heeft geen adviesprijs maar een bruto prijs van 900 euro.
Daar krijgt de aannemer dan 80% korting op.
(Even willekeurig getal, kortingen liggen vaak tussen de 40 en 90 procent afhankelijk van de productgroep enzo)
Als de aannemer jou die bruto prijs laat betalen voor de spullen is het een oplichter.
Vaak zet een aannemer een procent of 20 over de netto inkoopprijs heen. Dat is ook ca nodig voor transport, verkeerd geleverd, achter garantie aanzitten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07
Je kan eventueel ook een stukje onderhandelen met je aannemer. Ik heb dat bij zowel badkamer als keuken gedaan en uiteindelijk werden er toch aanzienlijk lagere bedragen voor badkamer meubels en keukenapparatuur in de offerte gezet. Er wordt in offertes vaak uitgegaan van catalogus of bruto prijzen, maar die zijn altijd (veel) hoger dan de consumenten prijs. Er wordt dan gedaan alsof je al veel korting krijgt, maar dat is natuurlijk niet zo. Alle begrip voor een stukje service en/of garantie, maar dat krijg je als consument ook tegen de lagere prijs. Mijn ervaring is dat er altijd onderhandelingsruimte is.

Nu ken ik je aannemer natuurlijk niet en ik ga geen aannames doen over de aftercare. Maar ook weer uit eigen ervaring: toen na het plaatsen van onze Siematic keuken e.e.a. niet in orde was (toevallig met de kraan), werd ik doodleuk naar Daalderop verwezen om daar contact mee op te nemen om het op te lossen. Ik heb de keukenboer toen wél even aan het verstand gepeuterd dat dat zo niet werkte.

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 22-09-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

JackBol schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:15:
[...]

Als die prijs de adviesprijs is van de betreffende kraan zit arbeid en garantie op de arbeid niet bij die prijs in; die komt er nog overheen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:18
Op afspraak kan dat altijd. Mijn collega's en ikzelf zitten wel altijd te schelden en foeteren omdat de klant wel een radiator koopt, maar geen appendages, of de verkeerde. Inferieur materiaal, goedkope kranen (waarom altijd zwart?!) Waar de verf vanaf valt zodra je een tang vasthebt.

En 3m garantie. Nee, niet drie maand, drie meter.

Hangt echt van je aannemer af. Veel goedkoper ben je niet, en je hebt geen garantie. Kun je beter het werk ook zelf gaan doen, mocht je handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27
Dit moet je bespreken met de aannemer. Toen ik tijd geleden een keuken kocht, was de apparatuur ook 40-50% goedkoper dan de adviesprijs en toen afgesproken dat hij de normale verkoopprijs (internet) volgt met een kleine marge. Dit scheelt mij garantie gezeik en discussie bij het zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:05
ik kreeg vorig jaar van de aannemer het verzoek zelf mijn schakelmateriaal in te kopen, want ik was vrij specifiek in wat ik wilde (Gira S55, mat wit, kindveilig). Maar dat werd vervolgens probleemloos door de aannemer geplaatst. Hij leverde dan wel weer in de dozen, buizen en draad (behalve de cat6, die kwam dan weer uit mijn voorraad).

En een verbouwing eerder hebben wij ook al eens een drievoudige lichtschakelaar besteld omdat zijn leverancier die niet in het assortiment bleek te hebben (en te laat bleek dat de kastverlichting geen schakelaar had en we dus ineens 3 groepen lichten wilden kunnen bedienen uit een enkele doos).

Er zijn dus wel mogelijkheden, maar het zal zeker van je aannemer afhangen, en altijd in overleg.

[ Voor 7% gewijzigd door Eupeodes op 23-09-2024 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Het is wat je afspreekt. Zelf al wel gedaan met de verbouwing van het toilet en badkamer. Kon goedkoop twee complete toitets (WC-pot en inbouwreservoir) op te kop tikken. Deze waren hetzelfde als voorgesteld. Dat was voor de aannemer geen probleem. Zelfde geldt voor de afvalcontainer. Deze kon ik ook goedkoper krijgen. De aannemer heeft zelfs gevraagd hoe het kon dat ik het iets goedkoper kon regelen. Daar had hij dan later weer voordeel van.

Het vervelende is dat je alles zelf moet regelen. Dus zorgen dat alles er op tijd is. Daarbij compleet is. Is er een probleem dan komt het er op neer dat jij het mag oplossen. Je bent er zelf wat drukker mee dan dat je alles door de aannemer laat regelen. Maar vooral goed afspreken met je aannemer.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 23-09-2024 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:32
Ik vind een uurtarief + dikke marge op de onderdelen altijd wel dubbelop.
Kijk dat de prijs van onderdelen hoger is snap ik. Ze moeten de apparaat:
- Bestellen, in ontvangst nemen. Ergens opslaan
- Als er iets kapot gaat, garantie process oppakken/retour etc

Dus als je iets in de winkel voor 200 kunt kopen dat je dan via je aannamer 300 betaalt vind ik redelijk.

Zelfde bij garages, ik betaal graag een goed uurtarief voor de expert maar dat een setje ruitenwissers of beetje olie 3x zo duur is als in de shop gaat er bij mij niet in.

Zelf materiaal aanleveren zitten ze niet vaak op te wachten, kun je beter marges onderhandelen

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2024 09:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:18

PB-powell

Mr. Laziness

Wij hadden voor onze wc zelf alle materiaal geregeld en de aannemer heeft dat geïnstalleerd, maar voor ons balkon en buitengevel heeft hij de spullen geregeld. Achteraf zei hij dat hij sommige spullen goedkoper had kunnen krijgen dan wat wij ervoor hadden betaald, dus het is niet zo dat de aannemer per definitie duurder is. Je kan hem vragen voor 2 offertes, 1 met materiaal en 1 zonder materiaal. Ondertussen uitzoeken wat je zelf kwijt bent als je al die spullen los zou aanschaffen en op basis daarvan een beslissing nemen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:14
Het is wat je zelf verwacht van je aannemer. Als je de kranen bij hem besteld en laat leveren, dan kan je verwachten van hem dat bij een defect binnen of buiten de garantie hij dit voor je zal oplossen. Als jij zelf je kranen online besteld, en er is iets mee, dan zegt hij: Veel succes bij de winkel waar het vandaan komt.

Ik kom zelf uit de werdeld van electrotechniek, en er zijn genoeg electriciens die zeggen: prima dat we zelf de materialen niet mogen leveren, maar dan gaat ons uurloon omhoog. Het werk is prima, maar de materialen zijn toch wel krenten in de pap (en misschien wel iets meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:51
Een kraan kan eventueel ook achteraf vervangen worden. Je kan eventueel de aannemer een goedkope\standaard kraan laten monteren en daarna de kraan zelf vervangen.

Bijkomend voordeel, sls je weet hoe je het kunt vervangen, dan is het ook geen grote probleem als het bijvoorbeeld lekt en je moet het opsturen naar de webshop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:12

Fe2O3

Ja das roest

Ja en nee,

Een goede aannemer splitst alles op qua taken, en, heeft dan per onderdeel een prijs voor mensen en materieel. Op deze manier kan hij goed beheren wat en waar hij winst op maakt. In dat geval zal het ook geen probleem zijn om iets weg te laten, of, zelf aan te leveren.

Heb je 1 grote offerte voor alles, of, geen splitsing tussen materialen en arbeid, dan zal het lastig worden (ook niet de aannemer met wie ik in zee zou gaan, maar soit).

Ze zullen wel willen dat alles nieuw is ... en/of geen garantie geven op die onderdelen.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:01

LankHoar

Langharig tuig

Gosse_W schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:16:
Mijn installateur (ok, geen aannemer) wil dit 100% NIET, je krijgt namelijk gedoe als er iets gaat lekken na een tijdje. Als hij het levert staat hij in voor de garantie op zowel het materiaal als de arbeid om het te fixen. Als jouw zelfgekochte kraan gaat lekken, moet je dus het werkloon om dat te herplaatsen nogmaals betalen.
En as het onduidelijk is waar het latere defect door komt, ga je dan een vervelende discussie krijgen.
Precies dit. Een maat van mij heeft een bouwbedrijf, en zegt precies hetzelfde. Bovendien zijn ze erg goed en hartstikke druk, dus waarom zouden ze bij een klant aan het werk gaan waar ze enkel op de arbeid verdienen, terwijl ze bij een andere klant zowel op arbeid als materiaal kunnen verdienen? Mijn vermoeden is dat wanneer je een minder goede naam hebt (al dan niet terecht), je eerder met dit soort afspraken instemt.

Garantie is wel echt het grootste probleem zegt hij overigens, je krijgt er alleen maar gezeur mee. Hij doet nooit moeilijk als er iets mis is, en neemt dan met plezier alle kosten op zich (zoals verwacht bij wet, en ook mogelijk gemaakt is door de hogere marge) en zorgt er voor dat alles weer perfect is. Maar dat kan niet als je met andermans materiaal werkt. Plots ligt dan alles aan de installatie ipv product (al dan niet volgens klant/leverancier van het materiaal), en ligt er ook de verwachting dat jouw arbeid niets extra kost om het op te lossen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gosse_W schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:16:
Hoewel dat allemaal valide punten zijn, wil hij het natuurlijk ook niet omdat hij dan niet een mooie marge er nog eens overheen kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:08
Indien je aannemer bij Plieger besteld krijgt hij een flinke commissie. Daar was onze aannemer indertijd vrij eerlijk in. Bovendien was hij inderdaad bang dat hij rotzooi zou krijgen. We hebben echter afgesproken dat hij een percentage 'risico' extra kreeg voor als er inderdaad gezeik zou komen. Dat was voor ons goedkoper en onze aannemer kon doorgaan. Grappig genoeg werd de door ons zelf bestelde veel goedkopere douche en bad uiteindelijk door een Plieger busje bezorgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-05 13:20
Het is mede daarom dat aannemers/installateurs een steeds hoger uurtarief hanteren, ergens moet het geld door binnenkomen. We kunnen allemaal een kraan kopen, maar kundig installeren dat kan/durft niet iedereen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:23

M14

Theo74 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:03:
Het is mede daarom dat aannemers/installateurs een steeds hoger uurtarief hanteren, ergens moet het geld door binnenkomen. We kunnen allemaal een kraan kopen, maar kundig installeren dat kan/durft niet iedereen.
Kom op. Het is een kraan installeren. Overal zitten o-ringen tussen, daar kan weinig aan fout. Een kraan van bijvoorbeeld een douche, dat kost maximaal 15 minuten om er op te schroeven.

Dat een kraan €200 - €300 kost, dat geloof ik best (al vind ik het nog steeds veel). Het zou mijns inziens al gortig zijn wanneer €100 wordt gevraagd om het ding er op te schroeven. €700 voor een kraan en montage, dat gaat echt te ver.

@traders Ik zou aangeven dat je zelf de kraan levert en dat ze maar het uurtarief moeten rekenen om het ding te monteren. Of alsnog zelf monteren. Met dit soort kleine dingen kun je makkelijk wat besparen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hi,
Is volledig afhankelijk van wat je zelf wil, welke gevolgen je daar zelf voor wil dragen en vooral hoever de aannemer daar zelf in wil meegaan.

In België is er bv. al een verschil in BTW (21% voor particuliere aankoop en 6% via een aannemer wanneer de woning ouder is dan tien jaar).

Afhankelijk van het soort werken en de ervaring die daarvoor vereist is (afbreken en grondwerken kan bv. iedereen relatief vlug aanleren) kan je er zelfs voor kiezen om (een deel van) de werken zelf uit te voeren.

Er zijn zelfs bedrijven die bouwpaketten aanleveren waarbij je volgens de instructie zelf de installatie doet waarna een installateur komt aansluiten en/of nakijken of alles volgens de regels van de kunst is uitgevoerd.

Ik heb in mijn leven al wat huizen aangekocht, gerenoveerd, bewoond, verkocht.
Met nul kennis begonnen maar afbreken, graven, zelf een container huren en puin laten afvoeren kan bijna iedereen. En gaandeweg bouw je ook zelf meer ervaring op al is het in het begin maar gewoon toezicht houden op wat de aannemers doen.
Indien mogelijk ook als "loopjongen" met elektricien, loodgieter, timmerman,.... op eigen werven meegeholpen. Je hebt er geen kennis voor nodig, steekt er wat van op en je eigen uren zijn doorgaans veel goedkoper dan die van een extra werkkracht.
Machines kan je eveneens huren of wanneer je ze vaker nodig hebt gewoon kopen.

Keuken- en badkamertoestellen ook altijd zelf gekocht wanneer me dat goedkoper uitkwam dan via de vakman (en doorgaans kwam het me goedkoper uit).
Doorgaans stuurt de vakman je toch naar de showroom van een verdeler om je keuze te maken en komen de toestellen van bij dezelfde verdeler. Wanneer iets stuk is heb je dezelfde garantie op het toestel bij de verdeler dan bij de vakman (en ben je doorgaans ook nog eens vlugger geholpen dan de vakman want dat is op dat vlak gewoon een extra tussenpersoon).

Het hangt er dus gewoon vanaf of je zelf de handen uit de mouwen wil steken, of je zelf tijd en toezicht daar in wil steken en je bereid bent tijd te steken in het vergelijken van prijzen en voorwaarden.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 23-09-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:34
Hi,

Bedankt
Als je ellende en gedoe wil is het een goed idee. Net zoals velen al aangeven. Gewoon een eerlijke prijs voor beide partijen onderhandelen. En besef je ook dat wat jij koopt in de bouwmarkt van een hele andere kwaliteit is dan aannemers kopen. Ik heb nog een doosje schroeven staan van de aannemer, daar valt elke andere schroef bij in het niet. Wat een verschil.

Ik zou alle ellende niet op de hals halen voor 1000 euro besparing op een complete badkamer in ieder geval.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Niemand weerhoudt je ervan dezelfde kwaliteit aan te kopen als de vakman en er is als particulier ook geen verplichting om uitsluitend bij de bouwmarkt te gaan aankopen.

Wanneer ik bij de ijzerhandel gereedschap en materialen aankoop sta ik doorgaans gewoon tussen de vakmannen aan te schuiven. Het materiaal kom dus doorgaans uit dezelfde winkel.

En alles in handen van een aannemer geven is ook helemaal geen garantie op "geen gedoe". Integendeel zelfs.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 23-09-2024 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:40
M14 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:11:
[...]

Kom op. Het is een kraan installeren. Overal zitten o-ringen tussen, daar kan weinig aan fout. Een kraan van bijvoorbeeld een douche, dat kost maximaal 15 minuten om er op te schroeven.

Dat een kraan €200 - €300 kost, dat geloof ik best (al vind ik het nog steeds veel). Het zou mijns inziens al gortig zijn wanneer €100 wordt gevraagd om het ding er op te schroeven. €700 voor een kraan en montage, dat gaat echt te ver.

@traders Ik zou aangeven dat je zelf de kraan levert en dat ze maar het uurtarief moeten rekenen om het ding te monteren. Of alsnog zelf monteren. Met dit soort kleine dingen kun je makkelijk wat besparen.
Ik ben het niet met je eens.

In het begin van mijn aannemers/bouwcarrière liet ik mensen zelf nog wel eens de spullen regelen. Uiteindelijk leverde dit altijd gezeik en gezeur op.

Bijvoorbeeld: de hart-op-hart afstand van de aansluiting van een douchekraan kan 120mm of 150mm zijn waarbij 150mm de standaard is. Wanneer het leidingwerk/muurplaat is aangelegd op 150mm en de klant komt met een 120mm variant aanzetten dan sta ik daar voor jan met de korte achternaam. Half uurtje heen rijden, spullen uitladen, fout constateren, inladen, half uurtje terug rijden. Nou meneer ik ben 1,5 uur geweest, dan wordt dan €75 excl. btw. Jij mag raden wat de klant zegt.

Daarnaast vergeet je ook dat er meer nodig is dan alleen een douchekraan. De meegeleverde S-koppelingen zijn vrij kort, dus er moet een 1/2" kraanverlengstuk geplaatst worden. Deze moet worden voorzien van teflon tape. Daarnaast hoort er ook nog een glijstang/muurbeugel voor de douche bij. De keramische tegels zijn keihard dus dat wordt boren met een diamantboortje. Ja ook deze boortjes slijten en moeten betaald worden.
Daarnaast moeten de S-koppelingen en gaten tbv glijstang ook nog voorzien worden van siliconenkit.

De thermostatische douchekraan is geïnstalleerd en klaar! Oohnee, de temperatuur moet ook nog correct afgesteld worden. Thermometer erbij, watertemperatuur meten en de afstelling corrigeren.

Conclusie van het verhaal, voordat jij boven staan met de juiste materialen ben je al 15 minuten verder. En dan ben je vast nog een kitspuit vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Natuurlijk ben je het niet eens want dat zou als aannemer "kromme plank" (what's in a name? :) ) preken tegen eigen winkel zijn. :+

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 23-09-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
IvoB2 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:35:
Natuurlijk ben je het niet eens want dat zou als aannemer "kromme plank" (what's in a name? :) ) preken tegen eigen winkel zijn. :+
Niet helemaal waar. Wij hebben samenwerkingsovereenkomsten met diversen leveranciers van bijvoorbeeld sanitair. Ik adviseer mijn klanten daar, via ons bedrijf, hun materialen aan te schaffen zodat de klant en wij zeker weten dat het kwalitatief goed materiaal is.

Wij als bedrijf krijgen een X percentage korting, stel dat het 30% korting is. Dan rekenen wij 15% korting door naar de klant. Hij heeft zijn materialen goedkoper dan de goedkoopste internetprijs en wij verdienen er ook nog wat aan.

Op deze manier hebben wij ook zicht op de materialen en weten we precies welke appendages wij moeten verzorgen/waar op te letten.

Iedereen blij toch?

Ooh en trouwens, alle planken zijn krom. Zodra de temperatuur en/of RV wijzigt zal het hout werken en dus krom trekken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 14:39
Kromme_plank schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:33:
[...]

In het begin van mijn aannemers/bouwcarrière liet ik mensen zelf nog wel eens de spullen regelen. Uiteindelijk leverde dit altijd gezeik en gezeur op.

Bijvoorbeeld: de hart-op-hart afstand van de aansluiting van een douchekraan kan 120mm of 150mm zijn waarbij 150mm de standaard is. Wanneer het leidingwerk/muurplaat is aangelegd op 150mm en de klant komt met een 120mm variant aanzetten dan sta ik daar voor jan met de korte achternaam. Half uurtje heen rijden, spullen uitladen, fout constateren, inladen, half uurtje terug rijden. Nou meneer ik ben 1,5 uur geweest, dan wordt dan €75 excl. btw. Jij mag raden wat de klant zegt.

Daarnaast vergeet je ook dat er meer nodig is dan alleen een douchekraan. De meegeleverde S-koppelingen zijn vrij kort, dus er moet een 1/2" kraanverlengstuk geplaatst worden. Deze moet worden voorzien van teflon tape. Daarnaast hoort er ook nog een glijstang/muurbeugel voor de douche bij. De keramische tegels zijn keihard dus dat wordt boren met een diamantboortje. Ja ook deze boortjes slijten en moeten betaald worden.
Daarnaast moeten de S-koppelingen en gaten tbv glijstang ook nog voorzien worden van siliconenkit.

De thermostatische douchekraan is geïnstalleerd en klaar! Oohnee, de temperatuur moet ook nog correct afgesteld worden. Thermometer erbij, watertemperatuur meten en de afstelling corrigeren.

Conclusie van het verhaal, voordat jij boven staan met de juiste materialen ben je al 15 minuten verder. En dan ben je vast nog een kitspuit vergeten ;)
Heel eerlijk, dit is allemaal spul dat je gewoon kan weten als je je huiswerk zelf goed doet.
Ik heb zelf heel veel gedaan in mijn huis en zou bij het vervangen van de badkamer dan ook alleen maar de basis aan laten leggen waar ik zelf geen/genoeg zin/kunde voor heb (tegels plaatsen, leidingen verleggen, ondervloer storten). Dan kan je zelf prima je kranen en inkoopdelen installeren als je de juiste informatie hebt aangeleverd voor wat waar moet komen en welk materiaal je gebruikt (wat toch sowieso moet tenzij je aannemer alles laat verzinnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij hebben dit deels gedaan. Wij hebben onze woonkamer laten verbouwen (is volledig gestript) en hebben bijv. de tegels voor de vloer, het toilet en fonteintje zelf ingekocht. Onze aannemer deed hier totaal niet moeilijk over in het begin. Hij was later niet zo blij met de tegels want die waren kleiner dan hij had verwacht. Daardoor duurde het een stuk langer :+ Ik zou dus aanraden vooral wel te laten weten wat je aanschaft.

De rest heeft hij allemaal geleverd. Ik vind het niet praktisch om zelf met tegellijm en/of egaline aan te komen zetten :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:23

M14

Kromme_plank schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:33:
[...]

Wanneer een klant aangeeft zelf de kraan te willen monteren, dan is het toch een kwestie van een paar requirements afspreken?

Of anders afspreken dat de klant alle componenten moet hebben liggen voordat aan (dat deel van) de klus kan worden begonnen.

Ik snap heel goed dat wanneer iets wordt aangeleverd wat toch net anders is en het achteraf niet blijkt te passen, het extra uren en dus geld kost.

Ik snap ook heel goed dat de totale klus meer tijd kost dan alleen de installatie tijd. Rijden, voorbereiden en opruimen kost ook tijd.

Maar het is een feit dat aannemers / installatiebedrijven er een handje van hebben om exorbitante bedragen te rekenen. Ik snap helemaal dat inkoop van spullen plus het afhandelen van de administratie daarvan ook tijd kost en daarmee eenzelfde onderdeel wat duurder is dan bij de bouwmarkt .... Maar soms gaat het om honderden euro's voor iets triviaals, dat gaat me te ver.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromme_plank
Zinloos1 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:45:
[...]

Heel eerlijk, dit is allemaal spul dat je gewoon kan weten als je je huiswerk zelf goed doet.
Ik heb zelf heel veel gedaan in mijn huis en zou bij het vervangen van de badkamer dan ook alleen maar de basis aan laten leggen waar ik zelf geen/genoeg zin/kunde voor heb (tegels plaatsen, leidingen verleggen, ondervloer storten). Dan kan je zelf prima je kranen en inkoopdelen installeren als je de juiste informatie hebt aangeleverd voor wat waar moet komen en welk materieel je gebruikt (wat toch sowieso moet tenzij je aannemer alles laat verzinnen).
Helemaal mee eens. De gemiddelde tweaker denkt hier zeker over na.
Tante Els, die de halve dag Candy Crush speelt op haar tablet waarvan ze elke week haar pincode vergeet, heeft echt geen idee waar ze op moet letten.
M14 schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:22:
[...]

Wanneer een klant aangeeft zelf de kraan te willen monteren, dan is het toch een kwestie van een paar requirements afspreken?

Of anders afspreken dat de klant alle componenten moet hebben liggen voordat aan (dat deel van) de klus kan worden begonnen.

Ik snap heel goed dat wanneer iets wordt aangeleverd wat toch net anders is en het achteraf niet blijkt te passen, het extra uren en dus geld kost.

Ik snap ook heel goed dat de totale klus meer tijd kost dan alleen de installatie tijd. Rijden, voorbereiden en opruimen kost ook tijd.

Maar het is een feit dat aannemers / installatiebedrijven er een handje van hebben om exorbitante bedragen te rekenen. Ik snap helemaal dat inkoop van spullen plus het afhandelen van de administratie daarvan ook tijd kost en daarmee eenzelfde onderdeel wat duurder is dan bij de bouwmarkt .... Maar soms gaat het om honderden euro's voor iets triviaals, dat gaat me te ver.
Requirements afspreken is zeker mogelijk.
Maar het is dan wel de verantwoordelijkheid van de klant dat alles tip-top in orde geregeld wordt en het er ook op tijd is. Als wij alles moeten narekenen/controleren dan kost ons dat ook tijd wat niet betaald wordt.

De winstmarges op materialen zijn ook gewoon nodig om niet declareerbare uren te kunnen betalen. Soms willen klanten 5 verschillende opties qua tegelwerk zien in het 3D tekenprogramma, vaak nog in het offertestadium. Ook die tijd moet indirect betaald worden.

De exorbitante winstmarges die sommige rekenen ben ik het ook totaal niet mee eens. Door hun werkwijze worden de goedwillende bedrijven ook schuin aangekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Mijn aannemer had er geen moeite mee maar gaf wel aan met welke merken hij werkte en dat was alleen het topspul anders was het drama aldus hem dus, growe, geberit, mercedes, villeroy en boch, dat soort spul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:18
M14 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:11:
[...]

Hangt 100% af van de situatie. Een kraan vervangen moet altijd wanneer het water al tegen het plafond aanspoot. De klant ziet mij graag mn spullen op een ander project opruimen en direct zijn kant op te komen alsof ze de enige ter wereld zijn. Wie gaat die tijd betalen? Komt de kraan makkelijk los, of zit de moer volledig vast gerot, heb je het kastje al leeg gehaald, of moet ik eerst 2cm aan aangekoekte huishoud chemicalien verwijderen voordat ik er in kan liggen. Is je watermeter goed bereikbaar als er geen hoekstopkranen in zitten? Of moet ik 2 halve fietsen en 600 bloempotten uit je kelder halen om er bij te kunnen. ( je maakt wat mee). Of dacht je, dat rare vierkantje bij de voordeur kan ik wel overheen werken met laminaat. :P Woon je in de buurt, of ben ik de enige binnen een uur die tijd voor je wilde maken.

Krijg vaak genoeg te horen dat ik teveel uren op een bon zou zetten, tot ik mn Gmaps erbij haal en laat zien dat ik daadwerkelijk 3 uur onderweg/werk/onderweg was. Als jij wilt dat ik een uur ga rijden, is dat jouw keuze. Uurtje factuurtje, mij maakt het niet uit. Al vraag je me je hele huis te stofzuigen en de planten water te geven nadien. Prima, wie betaalt, bepaald. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kromme_plank schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:52:
[...]
Helemaal mee eens. De gemiddelde tweaker denkt hier zeker over na.
Tante Els, die de halve dag Candy Crush speelt op haar tablet waarvan ze elke week haar pincode vergeet, heeft echt geen idee waar ze op moet letten.
De vraag werd hier dan ook gesteld door een tweaker en niet door tante Els die gewoon zit te wachten tot ze - wegens geen benul - gepluimd kan worden door de eerste de beste aannemer die ze binnenhaalt want ze gaat uiteraard ook geen prijsvergelijkingen maken tussen verschillende aannemers, de jaarbalansen van de kandidaat ondernemers niet controleren en geen referenties opvragen om het kaf van het koren te kunnen scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
We hebben aan de casus van TS genoeg en volgens mij heet die geen Tante ELs ;)
Pagina: 1