Is volledig afhankelijk van wat je zelf wil, welke gevolgen je daar zelf voor wil dragen en vooral hoever de aannemer daar zelf in wil meegaan.
In België is er bv. al een verschil in BTW (21% voor particuliere aankoop en 6% via een aannemer wanneer de woning ouder is dan tien jaar).
Afhankelijk van het soort werken en de ervaring die daarvoor vereist is (afbreken en grondwerken kan bv. iedereen relatief vlug aanleren) kan je er zelfs voor kiezen om (een deel van) de werken zelf uit te voeren.
Er zijn zelfs bedrijven die bouwpaketten aanleveren waarbij je volgens de instructie zelf de installatie doet waarna een installateur komt aansluiten en/of nakijken of alles volgens de regels van de kunst is uitgevoerd.
Ik heb in mijn leven al wat huizen aangekocht, gerenoveerd, bewoond, verkocht.
Met nul kennis begonnen maar afbreken, graven, zelf een container huren en puin laten afvoeren kan bijna iedereen. En gaandeweg bouw je ook zelf meer ervaring op al is het in het begin maar gewoon toezicht houden op wat de aannemers doen.
Indien mogelijk ook als "loopjongen" met elektricien, loodgieter, timmerman,.... op eigen werven meegeholpen. Je hebt er geen kennis voor nodig, steekt er wat van op en je eigen uren zijn doorgaans veel goedkoper dan die van een extra werkkracht.
Machines kan je eveneens huren of wanneer je ze vaker nodig hebt gewoon kopen.
Keuken- en badkamertoestellen ook altijd zelf gekocht wanneer me dat goedkoper uitkwam dan via de vakman (en doorgaans kwam het me goedkoper uit).
Doorgaans stuurt de vakman je toch naar de showroom van een verdeler om je keuze te maken en komen de toestellen van bij dezelfde verdeler. Wanneer iets stuk is heb je dezelfde garantie op het toestel bij de verdeler dan bij de vakman (en ben je doorgaans ook nog eens vlugger geholpen dan de vakman want dat is op dat vlak gewoon een extra tussenpersoon).
Het hangt er dus gewoon vanaf of je zelf de handen uit de mouwen wil steken, of je zelf tijd en toezicht daar in wil steken en je bereid bent tijd te steken in het vergelijken van prijzen en voorwaarden.
[
Voor 43% gewijzigd door
IvoB2 op 23-09-2024 13:30
]