Ik draai al vele jaren enkele VM's op mijn Debian server, tot voor enkele jaren geleden op een HD, daarna op SSD. Voor het Debian OS is deze VM één grote file en deze file wordt continu gewijzigd. Wat ik me afvraag is of bij dit muteren steeds een andere plek van de SSD wordt gebruikt of is dit steeds dezelfde plek (waar de file zich bevindt)?
Ik was in de veronderstelling dat dit steeds dezelfde plek van de SSD is en had daarvoor voorzorgsmaatregelen getroffen. Na verdiepen in de techniek van een SSD begrijp ik dat de controller van de SSD er voor zorgt dat er steeds een ander gedeelte van de SSD wordt gebruikt, maar gebeurt dit ook met VM's op een SSD, het is volgens mij niet zo dat de gehele file steeds vernieuwd wordt.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Debian Bookworm als server
3x VM Debian Trixie
1TB SSD WD Red SA500 NAS (WDS100T1R0A)
Is het nodig om voorzorgmaatregelen te nemen om de SSD te beschermen tegen overmatige slijtage bij het draaien van alleen VM's op een SSD?
Ik was in de veronderstelling dat dit steeds dezelfde plek van de SSD is en had daarvoor voorzorgsmaatregelen getroffen. Na verdiepen in de techniek van een SSD begrijp ik dat de controller van de SSD er voor zorgt dat er steeds een ander gedeelte van de SSD wordt gebruikt, maar gebeurt dit ook met VM's op een SSD, het is volgens mij niet zo dat de gehele file steeds vernieuwd wordt.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Debian Bookworm als server
3x VM Debian Trixie
1TB SSD WD Red SA500 NAS (WDS100T1R0A)
Is het nodig om voorzorgmaatregelen te nemen om de SSD te beschermen tegen overmatige slijtage bij het draaien van alleen VM's op een SSD?