Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10-2024
Na heel wat uren gespendeerd te hebben op vergelijkingssites en het vergelijken van contracten vind ik het met alle talloze variabelen het er niet makkelijker op worden qua keuze. De crux zit hem voor mij in het hebben van zonnepanelen, de 'terugleverboete' die ik vanaf mijn volgende contract zou moeten gaan betalen en het aflopende (maar nog wel geldende) salderen.

Mijn huidige situatie is als volgt:

Mijn leverancier is Essent, al 15 jaar. Steeds drie jarige contracten gehad. Tijdens het laatste contract overgegaan tot aanschaf zonnepanelen. Verbruik stroom is gemiddeld 2000 kWh aan normaal tarief en 2600 kWh aan dal tarief. De teruglevering zit zo rond 3100 kWh, alles op jaarbasis en de rest, zo'n 2600kWh wordt direct gebruik) . Gas zit op 1123m3 gemiddeld. Vijfpersoons huishouden met een A klasse energielabel in een relatief nieuwe woning.

Nu heb ik de volgende dingen al bekeken en overwogen:

Zonneplan: Dynamisch contract met Powerplay. Deze zorgt voor de uitschakeling van de omvormers zodat je geen stroom teruglevert bij negatieve tarieven. Echter, onduidelijk is om mijn Enphase systeem dit goed gaat verdragen zonder de levensduur te verkorten. Daarnaast lees ik ook weer op verschillende sites dat door de energiebelasting je amper aan het daadwerkelijk betalen voor teruggeleverde stroom toekomt. Hoe nuttig is het uitschakelen dan nog? Qua prijs zou het, volgens het rekenmodel, een tientje per maand goedkoper moeten zijn als mijn huidige contract

ANWB Energie: Hier op tweakers toch over het algemeen positieve geluiden over gelezen. Volgens de berekening aanzienlijk goedkoper dan andere aanbieders, maar dan vraag ik me af, waar is de catch? Mijn vrouw heeft al aangegeven echt niet dag dagelijks de prijstabel in de gaten te gaan houden voor alle huishoudelijke apparatuur dus ik zal van gemiddeld gebruik uit moeten gaan. Bij beiden bovenstaande is salderen echter ook tegen de dan geldende prijzen. Ik heb hier nog geen ervaring mee maar ik schat even in dat als ik stroom op aan het wekken ben met mijn panelen, zo'n 30% van Nederland dat ook aan het doen is dus de prijs erg laag gaat zijn. Salderen is dan niet erg aantrekkelijk. Natuurlijk begrijp ik het advies wel van zoveel mogelijk stroom zelf meteen gebruiken, dat doe ik ook. Maar ik produceer op zonnige dagen veel meer dan ik op kán maken. Wat is jullie ervaring met salderen bij een dynamisch contract? Komt je er als zonnepaneelbezitter echt zo slecht vanaf of valt dat juist reuze mee?

Vattenfall: Toch maar weer een vast (jaar)contract nemen. Er is nu een aanbieding voor nieuwe klanten krijg je bijna de terugleverboete als korting cadeau als eerstejaars klant. Dat betekend dus over een jaar weer overstappen. Prijs verschilt ook niet veel met mijn huidige contract (wat nog zonder terugleverboete is). Voordeel is dat salderen wel tegen het geldende afname tarief geldt. De toekomst is nog onduidelijk, alleen zoals het er nu naar uit ziet kunnen we gewoon nog salderen voor de komende twee jaar dus daar blijf ik dan rekening mee houden. Maar vraag me gezien bovenstaande wel af of een dynamisch contract überhaupt wel slim is in mijn situatie.

Ben benieuwd hoe jullie naar bovenstaande kijken en welke overwegingen jullie gemaakt hebben toen jullie een dergelijke keuze maakten. Ervaringen zijn welkom.