Na plaatsen waterslagdemper bonkend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:43
We hebben de laatste tijd veel problemen gehad met de waterdruk in ons huis.
Volgens de loodgieter niet echt iets wat gemakkelijk is op te lossen, maar wel per apparaat met een zogenaamde waterslagdemper.
Nu hebben we er 3 geplaatst met van die bollen (warm/koud bij cv en 1 bij wasmachine) dat maakte gelukkig het klapperen van de leiding weg.

Nu bleef de kraan in de keuken nog steeds problemen houden en hebben we hier inmiddels op de muurplaat een 1/2 demper geplaatst dit keer model met veer.
Bijzondere nu is dat bij sluiten van de kraan er geen leiding meer popt, maar bij openen van koudwater er een lichte bonk te horen is.

Nu vraag ik mij af, hoort dit omdat de demper wellicht anders werkt, of, hoort dit niet en wat zou ik kunnen veranderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPxfNPyNKbxqSJnUZ4FU1sOFL3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKG7MoKgCSitqT5qbibAV93X.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kijk ook even naar een veilige verbinding met dat stopcontact :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwissel ze en kijk of dat het oplost?

Ik gebruik zelf die met een bol en die doen hun werk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is het uit het niets gekomen? Meestal is er dan ergens een buisklem los gaan zitten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
DukeBox schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:17:
Is het uit het niets gekomen? Meestal is er dan ergens een buisklem los gaan zitten.
Nou nadat we nieuwe droger en wasmachine hebben gekregen was het “ineens” hoorbaar.
Vervelende is dat veel buizen niet zichtbaar zijn en waar ze dat wel zijn, lijken ze goed gebeugeld.
Volgens de monteur kan het komen omdat de nieuwe apparaten een slimme en snelle magneet sluiting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Rev! schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:15:
Verwissel ze en kijk of dat het oplost?

Ik gebruik zelf die met een bol en die doen hun werk goed.
Dat kan ik inderdaad nog even proberen, goed idee. Morgen maar ff water weer afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Niet gewoon de slang die dan tegen de muur of iets anders slaat?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
DukeBox schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:38:
Niet gewoon de slang die dan tegen de muur of iets anders slaat?
Nee dat had ik al gecontroleerd, lijkt meer een doffe plop geluid - lastig te omschrijven.
Zijn niet de leidingen, misschien is het de Caleffi demper zelf die bijgeluid maakt…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:59
Ik heb mij mijn (vaat)wasmachine gewoon de kraan een stukje dichtgedraaid, dan helpt ook iets tegen waterslag maar duurt wel langer voordat je machine vol water is. Gezien het programa wat wij draaien maakt die ene minuut extra niet heel veel uit.
Niet te ver dichtdraaien ander kan de machine een storing geven (iets met niet voldoende watertoevoer binnen een bepaalde tijd)

[ Voor 0% gewijzigd door MzKzM73 op 22-09-2024 21:45 . Reden: spelfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
MzKzM73 schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:52:
Ik heb mij mijn (vaat)wasmachine gewoon de kraan een stukje dichtgedraaid, dan helpt ook iets tegen waterslag maar duurt wel langer voordat je machine vol water is. Gezien het programaa wat wij draaien maakt die ene minuut extra niet heel veel uit.
Niet te ver dichtdraaien ander kan de machine een storing geven (iets met niet voldoende watertoevoer binnen een bepaalde tijd)
Dat had ik ook al geprobeerd, maar dat doffe geluid bij openen blijf je horen.
Alsof er druk wordt opgebouwd in de demper zelf.
Wellicht maar naar een traditionele kraan gaan kijken met 2 draaiknoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:48
Je hebt op de muurplaat een demper geplaatst met veer?

In dat geval is het niet gek dat die gaat bonken. Er staat druk op de leiding, de kraan vraagt water en de druk valt aan 1 kant weg totdat de veer ineens open gaat.

Een waterslagdemper met en bol kan dit beter opvangen omdat die op "voordruk" staat en meer flexbel is. Ik denk dat als je deze vervangt door 1 met een bol het probleem weg is.

1 bij webwinkel bestellen en als het dan zo blijft kan je die altijd weer terugsturen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
nodri2000 schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:14:
Je hebt op de muurplaat een demper geplaatst met veer?

In dat geval is het niet gek dat die gaat bonken. Er staat druk op de leiding, de kraan vraagt water en de druk valt aan 1 kant weg totdat de veer ineens open gaat.

Een waterslagdemper met en bol kan dit beter opvangen omdat die op "voordruk" staat en meer flexbel is. Ik denk dat als je deze vervangt door 1 met een bol het probleem weg is.

1 bij webwinkel bestellen en als het dan zo blijft kan je die altijd weer terugsturen.
Ah, dat klinkt wel logisch ja. Heb een bol besteld doe we ook in de rest van het huis gebruiken, die gaan we binnenkort plaatsen.

Vraag ik me wel af; waar wordt de demper met veer normaliter toegepast dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
De nieuwe membraan bol is binnen, laat het weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC_pBdzig7HVyOOVh1JlBqpWjR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33F3qayQRpL66vGBYzSZuKHK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Probleem aanzienlijk minder na plaatsen bolvormige waterslagdemper.
Heel lichtjes zou je nog de druk vanuit de flexibele leiding kunnen merken, maar is verder nihil t.o.v. de andere.

Mag gesloten worden.

Iets te voorbarig geweest, helaas, na een goede dag zonder problemen is vanavond de klap bij open ook hier weer hoorbaar, zij het in mindere mate.

Andere kraan met draaiknoppen nog een oplossing?

[ Voor 34% gewijzigd door brtkpr op 23-09-2024 21:07 ]

Pagina: 1