Werkschakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
Goedemiddag allen. Weet iemand toevallig hoe je deze werkschakelaar aan moet sluiten: op 1 & 2 fase en op 3 & 4 de nul. En de aarde appart? Alvast bedankt voor jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmtWCMRQNb8HsrNYtEf8aledxl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fbVxXGDt3Rqaiiz1g5i9WdO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HL_uWzV04gL8X9WTKKI8oqkFRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rA2Jg810gTri7JfJeyGipTDK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdihV5nICXxbX75BNw_wFh8QMfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yi5KYtI20zWIWDdM7cNN6Jg9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAimiXF--EIxtfiWZBLMAZo6MB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4dhx2DsAQ1gYC4DJ0SqyuAb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:27
Meten is weten. Zet hem in de aan-stand en meet dan welke contacten met elkaar zijn doorverbonden. Ik gok dat 1 met 3 wordt doorverbonden en 2 met 4 in de aan-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Out.of.Control

Ik wil de schakelaar alvast aansluiten zonder stroom ter voorbereiding. Maar je bedoelt de 1 & 3 word dan bruin en de 2 & 4 blauw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zoals @Out.of.Control zegt. Even doorpiepen met een multimeter. Ik gok dat dit een DPDT schakelaar is.

Aarde wordt nooit geschakeld

[ Voor 13% gewijzigd door AtomicShockwave op 22-09-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jammer dat foto 2 scherpgesteld is op de verkeerde gegevens. Waarschijnlijk staat op het doosje om welk merk en type het gaat. Daar is vast informatie over te vinden op internet.

Staat er verder ook geen informatie op de achterkant van de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@sypie

Er staat helaas niks op de achterkant. Alleen 1, 2, 3 & 4. Ik gok dus dat de 1 invoer fase is en de nul de 3. Uitgaande 2 & 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Paterman schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:42:
@sypie

Er staat helaas niks op de achterkant. Alleen 1, 2, 3 & 4. Ik gok dus dat de 1 invoer fase is en de nul de 3. Uitgaande 2 & 4
@sypie bedoelt dat we zonder merk/type van de schakelaar niks kunnen opzoeken. en dat we daarmee maar heel beperkt kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paterman
@tcw82

Sorry dit is waar je om gaat:

ASN SONTHEIMER werkschakelaar extra klein 3-polig 25A IP65 zwart (A533073)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:47
Mijn advies.
Probeer een andere werkschakelaar te bestellen en deze terug te brengen.
In deze krijg je amper fatsoenlijk je kabel ingevoerd en alles aangesloten. Klein is 9/10 keer echt niet beter. Denk ook eens aan warmte ontwikkeling etc.

Haal veel liever zo eentje
https://www.elektrototaal...ac-werkschakelaar-4104359
Of zo een
https://www.elektrototaal...pn-werkschakelaar-4141891

Deze zijn intern al een heel stuk duidelijk om veilig te kunnen aansluiten. Dit lijkt me je enorm te helpen aangezien je nu daar vragen over stelt. Werkschakelaars/lastscheiders zijn bedoeld om er achter veilig te kunnen werken en te kunnen blokkeren met een slot. Hier wil je dus geen fouten bij maken.

[ Voor 7% gewijzigd door The Fatal op 22-09-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@The Fatal

Ik heb deze juist gekocht omdat ie compact is. Hij komt in de meterkast! Gaan maar 3 draden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom zou je in je meterkast een werk schakelaar voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@bbbrumbrum

Ik wil een buitenstopcontact schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Paterman schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:50:
@bbbrumbrum

Kan je dan niet gewoon beter een normale schakelaar gebruiken? (niet door mij aangelegd, maar in mijn huidige woning zit 1 dubbele wip schakelaar, links is voor de achtertuin lampjes/contact dozen, rechts de voortuin).

Of eventueel een eigen zekeringsautomaat, zelfs uit te voeren in een lagere amperage dan de 16 amp waar je hem nog aan kunt doorverbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik heb nu eenmaal die werkschakelaar. Wil hem wel gebruiken. Is voor een CEE stopcontact waarmee ik een PHEV ga opladen middels een mobiele lader!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:55

Onbekend

...

Zie de website van de fabrikant:
https://sontheimer.org/en/products
In de complete catalogus staat ook veel informatie.

1 schakelt met 2 en 3 schakelt met 4. Dus op 1 en 3 sluit je de ene kabel aan en op 2 en 4 de andere kabel. Maar ik zou zelf het ook nog eerst elektrisch nameten om 100% zeker te zijn dat zo'n schakelaar ook zo echt schakelt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:38
Paterman schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:16:
@tcw82

Sorry dit is waar je om gaat:

ASN SONTHEIMER werkschakelaar extra klein 3-polig 25A IP65 zwart (A533073)
Wat je laat zien is een 2-polige schakelaar. Een 3-polige schakelaar zou 3x2=6 aansluitklemmen hebben.

Een 2-polige schakelaar is overigens prima, want de aarde mag je niet schakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-07 20:52
Even met je multimeter doorpiepen, sommige WS gaan kruislings, etc.

Soms.. Kun je het doosje openvouwen en staat het daar beschreven. Binnenkant van het doosje zegmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55

dragonhaertt

@_'.'

Vraag anders gewoon naar de handleiding bij de (web) winkel waar je hem gekocht hebt.

Maar, aan elektra klussen terwijl je geen multimeter hebt?
Misschien is het gewoon veel verstandiger om 60e neer te leggen en een degelijke multimeter te kopen, zodat je veilig aan elektra kan werken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Misschien is het gewoon veel verstandiger om 60e neer te leggen en een degelijke multimeter te kopen, zodat je veilig aan elektra kan werken.
Doorpiepen kan zo'n multimeter van €10 van de action ook.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:26
Paterman schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:09:
Ik heb nu eenmaal die werkschakelaar. Wil hem wel gebruiken. Is voor een CEE stopcontact waarmee ik een PHEV ga opladen middels een mobiele lader!
Mocht het niet lukken, ik heb het buitenstopcontact gerealiseerd met een slotje. Dan kan je de stroom er gewoon op laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0pg3_shkxN2EAuQ-woOgPvuoJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GrdHMSTqC6nUS5aMIuRNltY8.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-07 20:57
@bbbrumbrum

Een werkschakelaar is niet bedoeld voor in de meterkast maar bij het eind apparaat zelf. Gezien je vragen en gebrek aan multimeter zou ik dit ook niet zelf doen. Aarde wordt nooit geschakeld maar 3 fasen en nul wel.

Bij elke werkschakelaar zit een handleiding of is online te vinden. Ga niet zelf in de groepenkast aan het werk als je niet weet wat je doet.

Wat je beter kunt doen is b.v. een sonoff mini (wifi of zigbee) installeren in de buitenstopcontact dan kun je deze ook schakelen met te telefoon of tablet. Veel makkelijker en goedkoper. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

PSP123 schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:34:
[...]

Mocht het niet lukken, ik heb het buitenstopcontact gerealiseerd met een slotje. Dan kan je de stroom er gewoon op laten staan.

[Afbeelding]
Zou wel opletten want dat zijn meestal standaardsleuteltjes, daarnaast kun je die sloten met een schroevendraaier en een een vuist zo openmaken, of gewoon het goedkope plastic kapje eraf slaan.

Nou gaat het natuurlijk maar om een WCD, maar de toegevoegde waarde van een slotje is heel minimaal. Kun je net zo goed een gewone opbouw voor buiten gebruiken die wel zo'n klepje heeft maar geen slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-07 20:57
Oon schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:43:
[...]

Zou wel opletten want dat zijn meestal standaardsleuteltjes, daarnaast kun je die sloten met een schroevendraaier en een een vuist zo openmaken, of gewoon het goedkope plastic kapje eraf slaan.

Nou gaat het natuurlijk maar om een WCD, maar de toegevoegde waarde van een slotje is heel minimaal. Kun je net zo goed een gewone opbouw voor buiten gebruiken die wel zo'n klepje heeft maar geen slot.
Ik heb een aparte automaat geinstalleerd voor WCD buiten aan de voorkant. Die kan ik uitzetten als ik op vakantie ben. Veel eenvoudiger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:06
Oon schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:43:
[...]

Het is ook een beetje de vraag welk probleem je ermee op probeert te lossen. De buitenkraan hier heeft ook zo'n losse dop die ik altijd kwijtraak ergens in de keukenla. Bij mijn ouders vroeger zat de kraan gewoon tegen de gevel onder het keukenraam en daar is nog nooit misbruik van gemaakt.

Tenzij je in een grote stad woont en dit stopcontact pal aan de straat is, lijkt het risico dat iemand zijn Tesla of wietplantage eraan hangt niet zo groot.

En verder wat

[ Voor 6% gewijzigd door Compuchip87 op 23-09-2024 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-07 16:20
@bbbrumbrum

Waarom zou je die überhaupt willen schakelen? Zeker omdat je een CEE contactdoos wilt toepassen is de kans op misbruik op je eigen oprit toch minimaal?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-07 20:17
Paterman schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:45:
@The Fatal

Ik heb deze juist gekocht omdat ie compact is. Hij komt in de meterkast! Gaan maar 3 draden in.
Wat ga je dan schakelen fase nul en aarde zijn er 3 dus.???

En ook een vakman pakt bij twijfel gewoon zijn multimeter en meet even welke aansluiting hij moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Even voor de duidelijkheid. De aansluiting in de meterkast word door een installateur gedaan. Ik doe alleen de voorbereiding.

Wat ik me nog wel afvroeg. Mag je de aarde ook met een lasklemmetje doorverbinden in de werkschakelaar. Dit omdat ik 4mm2 niet in de klem krijg van de schakelaar zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Wordt dit eigenlijk een enkelfasige of driefasige aansluiting?

Aarde hoeft niet in het speciaal ontworpen clipje, dat mag je ook met een wago doen.

[ Voor 41% gewijzigd door AtomicShockwave op 23-09-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@AtomicShockwave

Word enkelfasig. Bruin, blauw en geel/groen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Paterman schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:15:
@AtomicShockwave

Word enkelfasig. Bruin, blauw en geel/groen!
Oke ik dacht het wel, maar het was nog niet expliciet genoemd volgens mij.

CEE is er namelijk ook in 3F, wat steeds gebruikelijker wordt voor laders. Dan had je helemaal niks aan je schakelaar uiteraard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-07 19:06
Ik ben benieuwd of hij die 4mm2 kabel überhaupt door m20 wartels krijgt.

Wat ik me nog wel afvroeg. Mag je de aarde ook met een lasklemmetje doorverbinden in de werkschakelaar. Dit omdat ik 4mm2 niet in de klem krijg van de schakelaar zelf.

[ Voor 53% gewijzigd door pletter op 24-09-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:20
pletter schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:09:

Ja aarde mag je ook los doorverbinden. Dat had @AtomicShockwave overigens ook al gezegd. Liefst door middel van een lasklem. Wago is daar een bekende fabrikant van.

[ Voor 8% gewijzigd door Homer-Simpson op 24-09-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat ga je voor stopcontact gebruiken? Aangezien je 4mm2 gaat gebruiken, maar meeste stopcontacten zijn max voor ~10A continu (of minder) geschikt. Voor die stroom voldoet 2,5mm2 ruimschoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-07 19:06
Homer-Simpson schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:18:
[...]

Ja aarde mag je ook los doorverbinden. Dat had @AtomicShockwave overigens ook al gezegd. Liefst door middel van een lasklem. Wago is daar een bekende fabrikant van.
Mag maar die diameter krijg je niet door een m20 wartel da wat ik gezegd heb. rest was quote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@pletter
Is gelukt!

• Paterman
@Ivow85
Waarom zou je die überhaupt willen schakelen? Zeker omdat je een CEE contactdoos wilt toepassen is de kans op misbruik op je eigen oprit toch minimaal?
Ik denk dat ik toch afzien van een werkschakelaar immers wie kan er misbruik van maken. Het is geen gewoon stopcontact. Ik sluit die buiten WCD CEE direct aan op een aardlekautomaat. WCD is immers IP44.

Denk wel dat ik er een lasdoos tussen zet.

[ Voor 5% gewijzigd door Paterman op 25-09-2024 11:37 ]

Pagina: 1