Vorstvrije buitenkraan plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 12:56
Beste Tweakers,

Ik zou graag een vorstvrije buitenkraan willen plaatsen in mijn achtertuin. Nu is het “probleem” dat deze dan uit komt in mijn woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NDK-WkoEe-y0DdbRvV-c93HGRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEGNJmB0pafetadesMG6A6Cp.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een vorstvrije buitenkraan gemonteerd in de voortuin, dit was een makkie deze komt namelijk binnen uit in de meterkast. Aanzicht was hier niet belangrijk voor mij.

Nu betreft het een huis uit 1993, met een enkelsteense muur, isolatie en dan een voorzetwand. De voorzetwand is gespijkerd en het materiaal lijkt op karton/hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPW6HqihqTzUH95S_vkktzvA7tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI69V3IickpXIpMMiL1vGDut.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik geen extra leiding in de woonkamer zien. Nu staat de bank er dan wel voor maar in de toekomst misschien niet meer.

Mijn idee: ik zaag/frees de voorzetwand doormidden. Sloop het onderste stuk weg. Vervolgens kan ik een gat boren (hopelijk schuin genoeg) waarmee ik in de kruipruimte uitkom. Hierna wilde ik dan een stuk hout/gips/andere plaat op maat zagen en terugmonteren.

Klinkt simpel, echter ben ik bang dat ik niet schuin genoeg kan boren omdat de boormachine dan tegen de stenen buitenmuur aanzit. Iets wat ik pas weet als ik gesloopt heb. En dat de isolatie verschuift of eruit valt als ik de voorzetwand wegsloop.

Heeft er iemand ervaring met deze situatie? De redenen dat ik een vorstvrije kraan wil: gebruiksgemak, niet meer elk jaar de kruipruimte inmoeten voor het aftappen en een mooier aanzicht van de gevel.

[ Voor 22% gewijzigd door dnh300 op 22-09-2024 09:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Door de hele kruipruimte een leiding leggen tot aan de fundament buitenmuur van de woonkamer, gaatje in de fundering, leiding strak langs de buitenmuur naar boven uit de grond en kraan aan gevel monteren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13
Lijkt me een flinke uitdaging met die verwarmingsleidingen boormachine + boor te gebruiken om door de vloer te gaan. Om nog maar te zwijgen over de hoek waarin de boor moet komen te staan om de kruipruimte terecht te komen.

Persoonlijk zou ik dit ongemak accepteren en dit pas doen als je de complete benedenverdieping een verbouwing geeft of iets met vloerverwarming wil gaan doen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zet altijd even de fietspomp (bij gebrek aan een compressor) op de aftapper in de meterkast. Paar keer pompen en water is uit de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
FredvZ schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:01:
Lijkt me een flinke uitdaging met die verwarmingsleidingen boormachine + boor te gebruiken om door de vloer te gaan. Om nog maar te zwijgen over de hoek waarin de boor moet komen te staan om de kruipruimte terecht te komen.

Persoonlijk zou ik dit ongemak accepteren en dit pas doen als je de complete benedenverdieping een verbouwing geeft of iets met vloerverwarming wil gaan doen.
Verwarming wilde ik even afkoppelen. Zit met knelkoppelingen net buiten de foto. Dus dat is niet zoon uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Wolly schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:23:
Ik zet altijd even de fietspomp (bij gebrek aan een compressor) op de aftapper in de meterkast. Paar keer pompen en water is uit de leiding.
De aftapper zit dus in de kruipruimte. Nu zit er ook een direct na de watermeter op de hoofdleiding. Maar alsnog moet ik de kruipruimte in omdat de afsluiter voor de buitenkraan daar zit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dnh300 schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:41:
[...]

De aftapper zit dus in de kruipruimte. Nu zit er ook een direct na de watermeter op de hoofdleiding. Maar alsnog moet ik de kruipruimte in omdat de afsluiter voor de buitenkraan daar zit…
Kan je niet de afsluiter verplaatsen naar een makkelijker te bereiken punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Wolly schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:45:
[...]

Kan je niet de afsluiter verplaatsen naar een makkelijker te bereiken punt?
Ja dat is een mogelijkheid, hij past net tussen de hoofdleiding en de vloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9lBEk8ZmoZCV4LamoMnczg_964=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiMych0NRBHIf6qsB8GfVMpM.jpg?f=fotoalbum_large

De leiding welke nu naast het peiltje staat splitst in de kruipruimte op naar de keuken en naar de buitenkraan. Dus dan moet ik een nieuw gat boren en de leiding van de keuken een stukje anders laten lopen.

En toch gaat mijn voorkeur naar een anti vries kraantje. Het is een boel extra werk maar ik vind het naast de voordelen ook erg leuk om te maken. Alleen twijfel ik dus hoe goed het te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:33

Illusion

(the art of)

Ik zie dat de kraan in een hoek zit. Is plaatsing op de andere gevel misschien makkelijker?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Illusion schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:06:
Ik zie dat de kraan in een hoek zit. Is plaatsing op de andere gevel misschien makkelijker?
De andere gevel welke je ziet is de uitbouw van de buren. Ik heb geen andere muur waar het kraantje aan kan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33
dnh300 schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:41:
Mijn idee: ik zaag/frees de voorzetwand doormidden. Sloop het onderste stuk weg. Vervolgens kan ik een gat boren (hopelijk schuin genoeg) waarmee ik in de kruipruimte uitkom. Hierna wilde ik dan een stuk hout/gips/andere plaat op maat zagen en terugmonteren.

Klinkt simpel, echter ben ik bang dat ik niet schuin genoeg kan boren omdat de boormachine dan tegen de stenen buitenmuur aanzit. Iets wat ik pas weet als ik gesloopt heb.
De fundering is vaak breder dan de zichtbare muur. Dit gaat je dan dus nooit lukken, want je zou dan schuin naar binnen toe moeten boren maar je kunt de boormachine natuurlijk niet in de muur houden.

Misschien zou je het voor elkaar kunnen krijgen door vanuit de kruipruimte schuin omhoog te boren. Pas wel op met het gebruiken van elektrisch gereedschap in een besloten ruimte.

Ik zou dit nooit doen. Als je de kraan ooit moet vervangen kun je weer gaan slopen. Plaats zo'n vorstvrije kraan alleen als je achteraf nog aan de binnenkant erbij kunt. Dus inderdaad bijvoorbeeld bij de meterkast, achter een keukenkastje, in de garage waar de afwerking er niet toe doet, ofzo...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnh300
Xander schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:18:
[...]

De fundering is vaak breder dan de zichtbare muur. Dit gaat je dan dus nooit lukken, want je zou dan schuin naar binnen toe moeten boren maar je kunt de boormachine natuurlijk niet in de muur houden.

Misschien zou je het voor elkaar kunnen krijgen door vanuit de kruipruimte schuin omhoog te boren. Pas wel op met het gebruiken van elektrisch gereedschap in een besloten ruimte.

Ik zou dit nooit doen. Als je de kraan ooit moet vervangen kun je weer gaan slopen. Plaats zo'n vorstvrije kraan alleen als je achteraf nog aan de binnenkant erbij kunt. Dus inderdaad bijvoorbeeld bij de meterkast, achter een keukenkastje, in de garage waar de afwerking er niet toe doet, ofzo...
Gezien de reacties denk ik inderdaad dat ik het uit mijn hoofd moet zetten. Wel ga ik de leiding van de keuken anders laten lopen zodat de afsluiter van het buitenkraantje in de meterkast kan. Het fietspomp idee van Wolly vind ik zo gek nog niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:33

Illusion

(the art of)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Dat is opzich een idee, maar qua aanzicht ook niet geweldig. Dus dan denk ik toch dat ik het maar laat zoals het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Ik weet niet of ik hiervoor een nieuw topic moet openen, maar ik heb nog een vraag over dezelfde muur.

De muur van de foto waar de verwarmingsbuizen aanzitten grenst aan een betonnen scheidingsmuur tussen mij en mijn buren. Nu zit er in deze scheidingsmuur een loze leiding (zoon 40cm van de spouwmuur). Ik zou vanaf deze loze leiding 40cm naar de spouwmuur willen frezen. En dan een 19mm electra buis door de spouw muur naar buiten willen voeren. Nu wil ik alleen niet in de hoek achter de regenpijp uitkomen maar iets verder uit de hoek. Zeg even voor het gemak zo ver als de kraan ook ongeveer zit. Dit betekend dat ik ook in de spouwmuur moet frezen/zagen.

Nu heb ik alleen hetzelfde probleem met de spouwmuur. Als ik erin ga frezen en dit later dichtmaak zal het altijd gaan werken tegen elkaar denk ik? Dus een mooie afwerking scheurt dan na een tijdje.

Daarbij kan ik de 19mm pijp niet vastzetten in de spouwmuur want ik heb daar geen ruimte. De pijp zal dus alleen vastzitten in de scheidingsmuur als ik deze aansmeer. Of ik zal de hele plaat moeten verwijderen zodat ik dit “goed” kan doen?

Ik kan ook via de kruipruimte een leiding naar buiten voeren. Maar mocht ik deze ooit moeten vervangen is dit een boel meer werk en onhandiger. Als ik de 19mm buis mooi vast kan zetten en infrezen kan je hier later altijd nieuwe kabels intrekken. En het scheelt weer een kabel minder op de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
dnh300 schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:15:
Ik weet niet of ik hiervoor een nieuw topic moet openen, maar ik heb nog een vraag over dezelfde muur.

De muur van de foto waar de verwarmingsbuizen aanzitten grenst aan een betonnen scheidingsmuur tussen mij en mijn buren. Nu zit er in deze scheidingsmuur een loze leiding (zoon 40cm van de spouwmuur). Ik zou vanaf deze loze leiding 40cm naar de spouwmuur willen frezen. En dan een 19mm electra buis door de spouw muur naar buiten willen voeren. Nu wil ik alleen niet in de hoek achter de regenpijp uitkomen maar iets verder uit de hoek. Zeg even voor het gemak zo ver als de kraan ook ongeveer zit. Dit betekend dat ik ook in de spouwmuur moet frezen/zagen.

Nu heb ik alleen hetzelfde probleem met de spouwmuur. Als ik erin ga frezen en dit later dichtmaak zal het altijd gaan werken tegen elkaar denk ik? Dus een mooie afwerking scheurt dan na een tijdje.

Daarbij kan ik de 19mm pijp niet vastzetten in de spouwmuur want ik heb daar geen ruimte. De pijp zal dus alleen vastzitten in de scheidingsmuur als ik deze aansmeer. Of ik zal de hele plaat moeten verwijderen zodat ik dit “goed” kan doen?

Ik kan ook via de kruipruimte een leiding naar buiten voeren. Maar mocht ik deze ooit moeten vervangen is dit een boel meer werk en onhandiger. Als ik de 19mm buis mooi vast kan zetten en infrezen kan je hier later altijd nieuwe kabels intrekken. En het scheelt weer een kabel minder op de gevel.
Ik open hiervoor een nieuw topic met betere foto’s, reageren hoeft niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 19:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Waarom wil je zoveel moeite doen voor een vorstvrije buitenkraan?

Het ding zit er al tig jaar en het is nog altijd goed gegaan. Als je er goed bij kunt snap ik het. Maar nu moet je wel heel rare sprongen gaan maken om het voor elkaar te krijgen. En waarvoor precies?

Niet doorvertellen, maar aan mijn garage hangt ook zo'n oldschool kraantje. Ding zit er al 40jaar. Heeft -19C doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
AtomicShockwave schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:22:
Waarom wil je zoveel moeite doen voor een vorstvrije buitenkraan?

Het ding zit er al tig jaar en het is nog altijd goed gegaan. Als je er goed bij kunt snap ik het. Maar nu moet je wel heel rare sprongen gaan maken om het voor elkaar te krijgen. En waarvoor precies?

Niet doorvertellen, maar aan mijn garage hangt ook zo'n oldschool kraantje. Ding zit er al 40jaar. Heeft -19C doorstaan.
Dankzij de reacties heb ik het idee losgelagen dus ik wil geen vorstvrije kraan meer. Wel fijn om te weten dat die van jou -19 heeft doorstaan! Geeft iets meer rust, ik zal hem alsnog elke winter aftappen maar mocht ik het ooit vergeten of te laat doen is het (dus hopelijk) niet direct een ramp.
Pagina: 1