Latency probleem ziggo PS5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:03
Goedemorgen allemaal,

Sinds kort weer terug overgestapt naar Ziggo naar tevredenheid. Echter, ik merk een groot verschil in latency op mijn PS5 na de overstap. Bij Odido zat ik gemiddeld op 7ms waarbij ik bij ZIGGO schommel tussen de 25 a 30 ms. Mijn PS5 zit bekabeld rechtstreeks aangesloten op mijn router. Ik heb geprobeerd DMZ te enablen voor mijn PS5 maar dat lost niets op. Wat kan ik zelf nog doen om te kijken of ik mijn latency naar beneden kan krijgen? Ik ben zelf een leek op internet gebied, wellicht is dit de latency die bij dit abonnement of modem (sagemcom) hoort. Hopelijk is er een quick fix en anders i’ll rest my case.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
klinkt redelijk normaal, gebruik zelf ook Ziggo en zit ook rond de 25 A 30 ms latency op PC

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De latency die je merkt is vrij normaal voor coax begrippen en is op zich prima mee te werken, ook in games. Wil je dat niet en terug naar 5-7ms zul je moeten over- of terugstappen op glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zelfde ervaring bij overstap van KPN glas naar Ziggo. Het is gewoon een flink stuk trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 13:21
Als hele lage latency belangrijk is zul je toch op glas moeten overstappen.

Voordelen,

Glas :
-Symmetrische upload
-Lage latency

Coax :
-Kwaliteit TV

[ Voor 36% gewijzigd door huubhuub op 22-09-2024 15:40 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het is niet zozeer dat het laatste stuk coax is maar de peering met andere providers is voor NL minder gunstig.
nieuws: VodafoneZiggo laat dataverkeer niet meer via Amsterdam Internet Excha...

[ Voor 57% gewijzigd door DukeBox op 22-09-2024 15:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huubhuub
DukeBox schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:40:
Het is niet zozeer dat het laatste stuk coax is maar de peering met andere providers is voor NL minder gunstig.
Nee dit is niet waar. Ziggo heeft glas liggen tot de wijkcentrale en haalt daarmee erg lage latency net zoals glas. Juist de laatste meters coax beïnvloeden de latency in negatieve zin en brengen (ivm het signaal spectrum over coax) dus een vertraging aan.

Jouw bericht laat ziggo van 3 naar 7 ms gaan maar zeker niet naar 30 (dit is de coax techniek).

[ Voor 9% gewijzigd door huubhuub op 22-09-2024 15:46 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

huubhuub schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:44:
Nee dit is niet waar. Ziggo heeft glas liggen tot de wijkcentrale en haalt daarmee erg lage latency net zoals glas. Juist de laatste meters coax beïnvloeden de latency in negatieve zin en brengen (ivm het signaal spectrum over coax) dus een vertraging aan.
Hoe verklaar je dan dat de eerste hop < 6 ms is en daarna per hop al snel 10ms oploopt met een trace naar bijv. nu.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
DukeBox schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:46:
[...]

Hoe verklaar je dan dat de eerste hop < 6 ms is en daarna per hop al snel 10ms oploopt met een trace naar bijv. nu.nl
10 ms is nog geen 25 :)

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

pér hop (niet alle)

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 22-09-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
Kijk maar eens naar deze uitleg : YouTube: Cable vs. Fiber Internet Showdown - Watch This Before You Make Your ...

Dit geeft een goede vergelijking van de technieken weer.
Let op, ik zeg niet dat Ziggo slecht is (ik ben 20 jaar tevreden gebruiker geweest) maar als latency of upload prio 1 is (je speelt bijvoorbeeld competitieve shooters of je upload als video-editor grote bestanden)..... dan is glas beter dan coax.

Bij Ziggo ging ik via Den Bosch naar AMX en had ik gemiddeld 15 a 20 ms (wat prima te gebruiken is). Nu bij KPN zit ik via Werkendam naar AMX op 4 a 5 ms. Ik heb ook bij Ziggo weleens rond de 10 ms gezeten, dit had vooral te maken met een nieuwe AOP welke ik geplaatst had (deze had een betere impedantie), helaas was dit effect niet blijvend (ivm degeneratie van koper en schades in het netwerk buiten veroorzaakt door de glasvezelcowboys :P ) waardoor ik binnen 5 jaar weer op ~15 ms zat.

Ping statistics
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 4ms, Maximum = 5ms, Average = 4ms

[ Voor 45% gewijzigd door huubhuub op 22-09-2024 16:26 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
Kneepie schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:11:
Goedemorgen allemaal,

Sinds kort weer terug overgestapt naar Ziggo naar tevredenheid. Echter, ik merk een groot verschil in latency op mijn PS5 na de overstap. Bij Odido zat ik gemiddeld op 7ms waarbij ik bij ZIGGO schommel tussen de 25 a 30 ms. Mijn PS5 zit bekabeld rechtstreeks aangesloten op mijn router. Ik heb geprobeerd DMZ te enablen voor mijn PS5 maar dat lost niets op. Wat kan ik zelf nog doen om te kijken of ik mijn latency naar beneden kan krijgen? Ik ben zelf een leek op internet gebied, wellicht is dit de latency die bij dit abonnement of modem (sagemcom) hoort. Hopelijk is er een quick fix en anders i’ll rest my case.
Kijk eens naar je AOP, is deze oud ? Zo ja dan kan met de AOP vervangen (en alles perfect aansluiten in de AOP) je een paar ms winst opleveren. Ook het gebruik van splitters (zoals https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/59695) levert een kleine latency op, die niet gebruiken is een optie als je geen TV kijkt).

Voorbeeld AOP :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtXVoXpRUEL3xLuApiFTiv9Vqsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BklPONklGmM1OabBXasH2tsp.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door huubhuub op 22-09-2024 16:33 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:12
Ziggo in Utrecht met Sagemcom modem (bekabeld) 8 tot 10 ms.

AOP vervangen zal je latency écht niet verbeteren, dat is niet hoe DOCSIS werkt.

Een ander modem kán mogelijk verbetering bieden.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeffrey87 op 23-09-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
Hoi allemaal,

ik heb mijn post op het ziggo community forum gezet, daar proberen ze mij ook te helpen.
Bijgaand een foto van de hoofd aansluiting;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJfOXIPssOSQNNwXWE13r1nBn34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tjb0uTDPDADBoCZGxHc6yVQW.jpg?f=fotoalbum_large

Zij vroegen daar ook mijn downstream/upstream en geschiedenis te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 17:01
Dit kan ziggo niet voor je oplossen. Met kabel heb je altijd hoge latency. Waarom ben je overgaan naar kabel internet terwijl je een glasvezel aansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
fanta22 schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:24:
Dit kan ziggo niet voor je oplossen. Met kabel heb je altijd hoge latency. Waarom ben je overgaan naar kabel internet terwijl je een glasvezel aansluiting hebt?
Omdat de aanbieding van Ziggo goed was :)

Ik hoopte wellicht dat ik met een of andere instelling toch op een betere latency kon komen.
Ik lees namelijk verhalen dat er mensen zijn die met ziggo gewoon een latency van 7ms/9ms halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Meten is weten een simpele ping naar Tweakers (hier en daar zit er een gare probe tussen die heeft extreem hoge ping)

Delta: https://atlas.ripe.net/measurements/79299104/results
Glasnet: https://atlas.ripe.net/measurements/79298965/results
Ziggo: https://atlas.ripe.net/measurements/79298865/results

Zoals je ziet ja er zijn enkele die 7 of 9 halen omdat Tweakers om de hoek ligt. Waar je PS heen connect geen idee. Maar Ziggo komt niet lager dan 6,5 wat glasvezel wel haalt.

Voorheen ook Ziggo gehad, 11 of 15 ms had ik met gamen. Glasvezel 2 of 3 ms.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Pagina: 1