kabels via trap naar boven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-06 09:53
Ik wil wat kabels naar boven trekken (of is het dan leggen?) en zit te dubben wat mijn opties zijn hoe ze van de onderkant van de trap naar boven te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mX7N6yh.jpeg
Het mooiste zou ik vinden als er een gat in de muur om de trap heen zou zitten, maar of dat mogelijk is...?

Om de traptrede heen (binnendoor) heb ik esthetisch moeite mee en een gat in de trap boren sta ik ook niet om te springen (beide opties waarin ik mijn ega ook niet in ga meekrijgen waarschijnlijk).

Ideeën, tips, suggesties welkom!

Volledigheidshalve, prefab betonhuis uit 2002 (plat dak) met stadsverwarming waar alle leidingen in de muren/vloeren zitten weggewerkt en geen loze leidingen beschikbaar.

Aanvullend: ik moet nog een slaapkamer (voorzijde) op de 1e en twee slaapkamers op de 2e (voor- en achterzijde) van kabels voorzien. Er loopt nu al een CAT5 naar een slaapkamer op de 2e (achterzijde), maar die wil ik vervangen (en moet een andere route gaan afleggen). Ik maak ook gebruik van powerline adapters in huis, maar daar wil ik van af.

EDIT:
Aanvullend, ik wil nog een kabel naar de slaapkamer op de eerste aan de voorzijde leggen, en de slaapkamers aan de voor- en achterzijde van de tweede. We hebben een aanbouw laten plaatsen waardoor de achterzijde van de woning geen kruipruimte heeft.

EDIT2:
Nog een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pdZaKZs.jpeg

EDIT 3:
Even wat opties die de voorbij zijn gekomen op een rijtje:
- sleuf in cellenbeton wand (achter trapboom) / JukeboxBill in "kabels via trap naar boven?"
- 'uitgaande' gat in cellenbeton wand, kabels 'over' traptrede heen, 'ingaande' gat in cellenbeton wand
- via koof/standleiding (kruipruimte + gipsplaat zagen). Evt. met visdraad
- gaatje in hoek traptrede boren (evt. afwerken met koof)

[ Voor 57% gewijzigd door Shadow_Zero op 23-09-2024 17:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:18
Een oplossing is, maar misschien niet de meest esthetische, om vanuit de meterkast via de voorgevel een buisje of nep regenbuis te plaatsen met daarin de kabels richting zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:14
Zijn de binnenmuren ook van gewapend beton of is dat cellenbeton?
Cellenbeton kan je wel vrij makkelijk sleuven in maken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:31
geen koof ergens voor een standleiding waar je langs kan?
via de kruipruimte naar een andere hoek van de woning waar je omhoog kan en het minder opvalt?

[ Voor 45% gewijzigd door No Hands op 22-09-2024 06:47 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:57
Via meterkast naar de kruipruimte en de standleiding is denk ik het handigst. Afhankelijk van de leeftijd van het huis loopt die wellicht tot aan de zolder (ivm ventilatie/condensafvoer/rioolbeluchting).

Met geluk kun je daar wat van boven naar beneden langs een buis steken.

Of desnoods via een van de slaapkamers een gat in het plafond en de vloer boren achter een kast?

[ Voor 20% gewijzigd door Flozem op 22-09-2024 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
Wijkt de trap voldoende van de muur in de kabel langs te leggen?

Ik zou plattegronden van alle verdiepingen posten voor alternatieve routes. Bij voorkeur de bouwtekeningen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 22-09-2024 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Kapotto ik snap dat het technisch/praktisch een oplossing is, maar inderdaad esthetisch erg meh.

@JukeboxBill binnenmuren zijn cellenbeton ja. Waarschijnlijk ga ik daar doorheen boren om daadwerkelijk bij de slaapkamer te komen. Dat gaat me alleen niet helpen met het vraagstuk voorhanden : )

@No Hands @Flozem de term "standleiding" ben ik niet bekend mee. Ik begreep dat er in meterkast een koof naar boven loopt met de water- en stadsverwarming leidingen. Maar die komt uit in de badkamer op de eerste en het washok/berging op de tweede, dus ook niet direct een oplossing.

We hebben een aanbouw laten plaatsen die geen kruipruimte heeft. Ik heb geen praktische/mooie route om via de vloer te gaan (en twee keer een gat in een betonnen vloer door slaapkamers boren is ook nogal een onderneming, en ik houd ze ook liever 'sealed').

@Rukapul de trap zit vrij strak langs de muur, dus ik krijg op die manier geen kabels langs helaas nee. Ik kan wel even zoeken naar tekeningen, maar ik ben bang dat het toch echt via de trap moet (of iig als oplossing waar ik me in kan vinden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-06 10:59
Wat zijn je mogelijkheden vanaf de zolder om dan weer naar beneden te gaan? Ik denk dat het kabel naar het washok zeker mogelijkheden kan bieden. Ook als je bijvoorbeeld met mesh wifi wil werken kan een ap op zolder veel opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-06 13:29
Zitten er verwarmingsbuizen naar boven? Via die route (naast de verwarmingsbuizen) is misschien dan ruimte in het gat om naar boven te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertvandenHout
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-03 17:29
Ik heb onlangs de telefoon kabel op de slaapkamer vervangen door 2 utp kabels. De telefoon kabel ga ik zeker nooit meer gebruiken. Misschien is dit ook een optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@GeertvandenHout er was een slaapkamer op de 1e met een telefoonaansluiting. Die heb ik idd vervangen. Dan blijven nog een slaapkamer op de 1e en twee op de 2e over.

@RonnieKo zoals in OP aangegeven, zijn alle leidingen weggewerkt (in beton).

@Eupeodes ik weet niet of ik je bericht helemaal begrijp. Ik heb niet echt een zolder, het is een huis met plat dak en de tweede verdiepingen bestaat uit twee grote slaapkamers en een washok/berging, allemaal afgeschermd met cellenbeton wanden. Wellicht is de koof technisch een oplossing, maar in de meterkast en washok dat allemaal openbreken en vooraf niet weten hoe het er uit ziet en of er wat mogelijk is is ook geen aantrekkelijke optie. Washok/berging staat ook helemaal vol, dus die zou ik dan leeg moeten halen om die kabel evt. naar de slaapkamer te krijgen.

Via de trap kun je toch naar boven en naar beneden?

Elke verdieping heeft trouwens een wifi/router (signaal naar een andere slaapkamer is trouwens al lastig, waarschijnlijk door al het beton en de brandwerende deuren). Maar ik wil gewoon elke kamer bekabeld hebben.

Er loopt nu ook al een cat5 kabel naar een van de slaapkamers op de 2e, maar die wil ik vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:31
Shadow_Zero schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:21:

@No Hands @Flozem de term "standleiding" ben ik niet bekend mee. Ik begreep dat er in meterkast een koof naar boven loopt met de water- en stadsverwarming leidingen. Maar die komt uit in de badkamer op de eerste en het washok/berging op de tweede, dus ook niet direct een oplossing.

We hebben een aanbouw laten plaatsen die geen kruipruimte heeft. Ik heb geen praktische/mooie route om via de vloer te gaan (en twee keer een gat in een betonnen vloer door slaapkamers boren is ook nogal een onderneming, en ik houd ze ook liever 'sealed').
Gelukkig kun je standleiding Googlen en dan weet je meer dan nu. Maar als er een koof zit kun je daar vaak doorheen, dat zou ik als eerste proberen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er gaat in de meeste huizen gewoon een leiding helemaal tot het dak (ontluchting riool). De plek waar deze zit is zeker in nieuwbouw ruim genoeg (koof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 19:02
Wat wil je leggen? Internet? Kunt evt een 230v stop contact opofferen. Bijv naar de zolder lopen soms meerdere buizen naar de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

Wolly schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:42:
Er gaat in de meeste huizen gewoon een leiding helemaal tot het dak (ontluchting riool). De plek waar deze zit is zeker in nieuwbouw ruim genoeg (koof).
Genoeg ruimte ja, maar om er te komen en een kabel van boven naar beneden te vieren en daar weer "op te vangen" is een ander verhaal.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:45:
[...]

Genoeg ruimte ja, maar om er te komen en een kabel van boven naar beneden te vieren en daar weer "op te vangen" is een ander verhaal.
en als ze bij de vloeren de boel lekker in de PUR gezet hebben... wordt je nog niet blij

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:45:
[...]

Ligt eraan waar hij zit. Als hij direct in de groepenkast begint is het natuurlijk simpeler dan dat hij aan de andere kant van het huis zit.

Andere optie: Op de foto zie je het profiel van de cellenbetonnen muur. Dat cellenbeton kan je heel simpel bewerken en een sleuf in hakken. Dan ga je zo langs de trap en smeer je het later weer dicht met wat gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

Wolly schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:54:
[...]

Andere optie: Op de foto zie je het profiel van de cellenbetonnen muur. Dat cellenbeton kan je heel simpel bewerken en een sleuf in hakken. Dan ga je zo langs de trap en smeer je het later weer dicht met wat gips.
Ik begrijp niet hoe je op basis van die foto kan concluderen dat dat cellenbeton is. Dat is gewoon spackstuckwerk op een waarschijnlijk vlakke betonnen muur. Dat bewerk je niet even want je krijgt het nooit terug zoals het was.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:00:
[...]

Ik begrijp niet hoe je op basis van die foto kan concluderen dat dat cellenbeton is. Dat is gewoon spackstuckwerk op een waarschijnlijk vlakke betonnen muur. Dat bewerk je niet even want je krijgt het nooit terug zoals het was.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SN2Rf5sD/screenshot-383.png

Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.46355268.jpg?dvid=8
Profiel

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 22-09-2024 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:20
Indien boren / buitenlangs etc echt geen optie is - wellicht dat een goede snelle powerline adapter set een optie is?

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@No Hands @Wolly als ik van de koof gebruik wil maken moet ik in de meterkast en in het washok de muur gaan slopen, daar wil ik niet aan beginnen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tn05MVE.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MoN1TvB.jpeg

Zoals ook aangegeven, zou het washok dan ook helemaal leeg moeten om de kabel op een mooie manier naar de aangelegen slaapkamer te krijgen (plus ik vraag me af of door de muur boren daar wenselijk is vanwege de mechanische ventilatie en wasmachine geluiden). De slaapkamer aan de achterzijde is dan ook nog een uitdaging (niet onmogelijk, maar wel een uitdaging, of wederom esthetische keuzes die je niet zo snel wilt maken).

@enermax tweemaal UTP en eenmaal coax. Stopcontacten gaan hier allemaal via de centraaldoos in het plafond. Zoals in OP aangegeven is hier sprake van stadsverwarming, dus geen ketel van toepassing.

@Sebazzz @Wolly In dit geval is het wel zo dat de ene zijde beton is en de andere zijde cellenbeton (stucwerk is spack idd). Ik heb in de OP nog een foto van de onderkant geplaatst, je moet dan wel 30cm gaan hakken. Geen ervaring mee, hoe zou je daar dan een sleuf maken? (ook voor @JukeboxBill, die het ook voorstelde)

@MineTurtle heb al powerline adapters, maar daar wil ik van af ; )

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Zero op 22-09-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:07
Ik had dit probleem ook en heb dit gedaan door op de verdieping een gat te boren boven de meterkast (daar kon ik op de overloop bij).
De verdieping heeft laminaat liggen met groene platen van 7mm als isolatie. In die groene platen heb ik dunne uitsparingen gesneden en daar de kabels doorheen gelegd, dit draait al 10 jaar prima.

Op de overloop heb ik ook een kast welke onder de trap naar zolder zit, zo ben ik richting zolder gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Shadow_Zero schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:39:
. . .
@Sebazzz @Wolly In dit geval is het wel zo dat de ene zijde beton is en de andere zijde celbeton (stucwerk is spack idd). Ik heb in de OP nog een foto van de onderkant geplaatst, je moet dan wel 30cm gaan hakken. Geen ervaring mee, hoe zou je daar dan een sleuf maken? (ook voor @JukeboxBill, die het ook voorstelde)
Hangt er vooral van af hoe handig je bent met een boormachine.
Van onderen en van boven schuin, maar wel zo verticaal mogelijk, een gat boren achter de trapboom.
Het helpt als je een lange boor gebruikt, want dan kan je meer verticaal boren.
Vooraf goed uitmeten en met een hamer en beitel een aanzet voor de boor uithakken.
Als je UTP kabel gebruikt, waar je later connectors aan knijpt, dan hoeft het gat minder groot te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02
Je kan ook bruut door de traptrede heen boren en dan het geheel afwerken met een koof.
Hier op een ander forum hebben ze ook zoiets gedaan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
BernardV schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:48:
Ik had dit probleem ook en heb dit gedaan door op de verdieping een gat te boren boven de meterkast (daar kon ik op de overloop bij).
De verdieping heeft laminaat liggen met groene platen van 7mm als isolatie. In die groene platen heb ik dunne uitsparingen gesneden en daar de kabels doorheen gelegd, dit draait al 10 jaar prima.

Op de overloop heb ik ook een kast welke onder de trap naar zolder zit, zo ben ik richting zolder gegaan.
Ik weet niet of dit altijd mogelijk is, ik heb wat klussers over de vloer gehad die dit niet voorstelden in ieder geval. Ik geloof dat ze dan ook bang waren om stadsverwarmingsleidingen te raken. Foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dxrJU8S.jpeg

@JukeboxBill en wat @Sebazzz zei, krijg je het wel weer een beetje afgewerkt zoals het was? (ik weet niet of dat een algemene opmerking was mbt. spack, of specifiek voor de betonmuur)

@FredvZ vrij bruut idd, maar op zich wel een fancy oplossing (vind ik dan, mijn vrouw zal er waarschijnlijk wat anders van vinden XD ). Ga ik eens mijn gedachte over laten gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
JukeboxBill schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:00:
[...]

Hangt er vooral van af hoe handig je bent met een boormachine.
Van onderen en van boven schuin, maar wel zo verticaal mogelijk, een gat boren achter de trapboom.
Het helpt als je een lange boor gebruikt, want dan kan je meer verticaal boren.
Vooraf goed uitmeten en met een hamer en beitel een aanzet voor de boor uithakken.
Als je UTP kabel gebruikt, waar je later connectors aan knijpt, dan hoeft het gat minder groot te zijn.
Dit is prima advies.
Nadien met gips en spack uit een tube nasmeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Nog een andere mogelijkheid:
Tussen cellenbetonwand en betonwand zit doorgaans een vulling van PUR schuim ca. 1 cm dik. Dat is nu afgedekt met die lijst in de hoek.
Daar zou je ook een gat doorheen kunnen maken. Hoef je misschien niet eens te boren.

Nog een aanvulling voor een gat door de cellenbeton. Dat is mogelijk ook een prefab wand met lichte wapening. Even een metaaldetector er bij pakken is dan wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
JukeboxBill schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:26:
Nog een andere mogelijkheid:
Tussen cellenbetonwand en betonwand zit doorgaans een vulling van PUR schuim ca. 1 cm dik. Dat is nu afgedekt met die lijst in de hoek.
Daar zou je ook een gat doorheen kunnen maken. Hoef je misschien niet eens te boren.

Nog een aanvulling voor een gat door de cellenbeton. Dat is mogelijk ook een prefab wand met lichte wapening. Even een metaaldetector er bij pakken is dan wel handig.
Hmmmz, interessant. Hoe zou ik daar achter kunnen komen? Plekje uit het zicht zoeken en daar een stukje boren/beitelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-06 09:45

Halfkakkende

Vandring

Even out of the box denken: heb je naar alle ruimtes Coax liggen? Dan kun je wellicht ook kijken naar een MoCa oplossing waarbij je data via de coax stuurt. Gaat hier (welliswaar naar een ruimte) prima met een gig verbinding.

MUZIEK!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Shadow_Zero schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:00:
[...]

Hmmmz, interessant. Hoe zou ik daar achter kunnen komen? Plekje uit het zicht zoeken en daar een stukje boren/beitelen?
Je zou ook met een plamuurmes of zo kunnen proberen een randje op te lichten. Eventueel een (zak)lamp erbij om in de kier te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Sebazzz @Wolly In dit geval is het wel zo dat de ene zijde beton is en de andere zijde celbeton (stucwerk is spack idd). Ik heb in de OP nog een foto van de onderkant geplaatst, je moet dan wel 30cm gaan hakken. Geen ervaring mee, hoe zou je daar dan een sleuf maken? (ook voor @JukeboxBill, die het ook voorstelde)
Je kan anders ook een sleuf maken aan de andere kant van deze celbeton muur. Hoef je het spacwerk ook niet te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:05
Heb je geen bouwtekening van je huis, dan kunnen we meedenken voor routes? Bijna alle gemeenten hebben alle bouwtekeningen digitaal beschikbaar en kan je gewoon bij de gemeente via de gemeentesite opvragen. Sowieso is het handig om de bouwtekeningen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:03
Wellicht via trap spil als je trap dat heeft, in het hout frezen en elektra kabel erdoorheen. Was ook zoiets van plan zodat we stekkers hebben rond de trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De trap is echt de slechtst mogelijke oplossing.

Gewoon via de loze leidingen, langs de leidingen die in meterkast omhoog lopen, langs CV buizen of naast de standleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38
@No Hands @Wolly als ik van de koof gebruik wil maken moet ik in de meterkast en in het washok de muur gaan slopen, daar wil ik niet aan beginnen:
Ik heb zelf wel eens een via een relatief klein gat een kabel naar beneden gekregen. Bijvoorbeeld een visdraad met loodje naar beneden laten zakken, aan de onderkant ophengelen, en dan met de visdraad een trekveer trekken. Dan kan je daarmee weer de gewenste kabel trekken. Op die manier hoef je geen hele muur te slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:49
Wat ik uit je verhaal begrijp heb je al een cat kabel op zowel de 1ste als 2e verdieping.

Je kan waar die kabels uitkomen op de 1ste en 2e toch gewoon een kleine switch plaatsen eventueel poe indien daar geen elektra is. Dan hoef je alleen vanaf daar de verdieping kabels te leggen langs een voorzet plintje of iets dergelijks.

Dat is toch veel praktischer dan voor elke losse kabel langs de trap naar beneden?

[ Voor 3% gewijzigd door KernelPanic op 22-09-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Halfkakkende alleen coax in de woonkamer helaas.

@JukeboxBill weet je toevallig een plaatje te vinden, zodat ik vooraf een beetje weet hoe het er uit ziet/in elkaar zit?

@Wolly Kun je die toelichten? Want met alleen een sleuf aan de andere kant van de cellenbeton wand kom ik niet ver...?

@Chedara bij de aanbouw destijds bouwtekeningen opgevraagd, maar die had gemeente Utrecht niet meer. Hoe zien de tekeningen er uit die jij bedoelt? Ik had nog wel wat via via verkregen. Evengoed, ik denk echt dat alle opties hier wel de revue gepasseerd zijn.

@Helox-in-a-box kende de term spil nog niet, maar als ik hem goed begrijp hebben we die ja. Zal eens kijken of het in theorie mogelijk is, maar persoonlijk leg ik hem liever langs de muur.

@Sethro Waarom is de trap de slechts mogelijke oplossing? Zoals in het topic aangegeven, er zijn geen loze leidingen, alle stadsverwarmingsleidingen liggen in beton en de standleiding zou ik muren voor moeten gaan breken waar ik weinig voor voel en dan nog zou ik in onpraktische ruimtes uit komen om verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gat door de muur boren.
Sleuf maken
Gat door de muur als je weer aan de andere kant wilt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Shadow_Zero schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:21:
@Halfkakkende alleen coax in de woonkamer helaas.

@JukeboxBill weet je toevallig een plaatje te vinden, zodat ik vooraf een beetje weet hoe het er uit ziet/in elkaar zit?

@Wolly Kun je die toelichten? Want met alleen een sleuf aan de andere kant van de cellenbeton wand kom ik niet ver...?

@Chedara bij de aanbouw destijds bouwtekeningen opgevraagd, maar die had gemeente Utrecht niet meer. Hoe zien de tekeningen er uit die jij bedoelt? Ik had nog wel wat via via verkregen. Evengoed, ik denk echt dat alle opties hier wel de revue gepasseerd zijn.

@Helox-in-a-box kende de term spil nog niet, maar als ik hem goed begrijp hebben we die ja. Zal eens kijken of het in theorie mogelijk is, maar persoonlijk leg ik hem liever langs de muur.

@Sethro Waarom is de trap de slechts mogelijke oplossing? Zoals in het topic aangegeven, er zijn geen loze leidingen, alle stadsverwarmingsleidingen liggen in beton en de standleiding zou ik muren voor moeten gaan breken waar ik weinig voor voel en dan nog zou ik in onpraktische ruimtes uit komen om verder te kunnen.
Meer werk en wordt nooit netjes. Een gipsplaat rond standleiding loshalen en weer afwerken noem ik geen muren breken.

Nieuwe gipsplaat kost 2 euro, beetje vulmiddel en restje muurverf en ziet eruit alsof er nooit iets is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
De gemeente Utrecht die geen (digitale) bouwtekeningen heeft van een bouwvergunning uit 2002, ik kan het mij bijna niet voorstellen. Gewoon bouwtekeningen, https://blauwdrukbouw.nl/bouwtekening-nieuwbouw-huis

Als je het volgens mij goed wil doen, moet je zoals vaker voorgesteld. of langs bestaande leidingen, of via een koof (reactie Sethro) anders een sleuf in de muur maken, elektrabuis er in. De sleuf daarna weer afwerken met gips, schuren en afwerken. Vervolgens de utp door de elektrabuis trekken.

Hoe gaat de utp cat 5 kabel naar de tweede verdieping?

Heb je echt geen koof langs je trap lopen?
Zoiets zoals hieronder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycausqtRUhLjAer_FA0xot4TWNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qK5GivouOfWmC1t58C2Lz1TU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
Sethro schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:30:
[...]

Meer werk en wordt nooit netjes. Een gipsplaat rond standleiding loshalen en weer afwerken noem ik geen muren breken.

Nieuwe gipsplaat kost 2 euro, beetje vulmiddel en restje muurverf en ziet eruit alsof er nooit iets is gebeurd.
Mocht je het niet zien zitten om de hele gipsplaat weg te halen, kan je ook een vierkantje 15 x 15 ofzo uitzagen
(zodat je voldoende werkruimte hebt en met je hand er doorheen kan) en daarna weer terug plaatsen. zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=mieoAlEAXzY
Je kan dat ook met een handzaag (schrobzaag) voor gipsplaten doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Chedara op 22-09-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-06 13:29
Leidingen in de muur gefreesd dus. Dan zou ik ook nog eens kijken naar de mechanische afzuiging. Bij ons is door die buis een elektra-kabel voor de zonnepanelen getrokken. Deze gaat recht van boven (zolder) naar beneden (meterkast). Met twee wartels netjes afgewerkt. Dat doet geen problemen voor de luchtafzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Wolly ah ja, daar zat ik ook nog aan te denken. Ook niet direct een optie waar ik voor zou kiezen, maar ik snap de mogelijkheid (in dit geval zou het voor de voorzijde wel kunnen, maar de achterzijde wordt lastig denk ik).

@Sethro Welke opties vergelijk je dan? Want een kabel langs de trap leggen lijkt me nog de minste moeite (buiten het esthetische aspect dan wel dat de kabel in de weg ligt).
Voor jou is het wellicht appeltje-eitje, maar ik heb er geen ervaring mee, dus sta niet te springen op dergelijke activiteiten. Overigens is het in de meterkast afgeschermd door houtwerk.

@Chedara ah, dat betrof constructietekeningen. Bouwtekeningen heb ik van de originele bewoner nog gekregen. Even scrollen: https://imgur.com/a/trap-kabel-S5SHO3g (ook voor @Rukapul )
Niet alles klopt met hoe het uiteindelijk is opgeleverd, en de aanbouw staat er uiteraard niet op.

Sleuf spreekt mij nog het meeste aan, maar daar zou ik ook een klusser voor inhuren (of de 'omroute' van Wolly).

De koof gaat (is mijn aanname) via de meterkast naar de bezemkast op de eerste (noem het even een bezemkast, hier zit ook de stadsverwarming verdelers) naar het washok/berging op de tweede.

De route die de cat5 naar boven nu aflegt wil ik gebruiken voor de slaapkamer voorzijde 1e verdieping. Vandaar dat ik voor de tweede verdieping via de hoek(en) van de trap wil gaan.

Hoe weet je eigenlijk (zeker) dat het gipsplaat is en geen cellenbeton. Wel goed filmpje van Koos : )

@RonnieKo ik weet niet of het bedrijf waar we een onderhoudscontract mee hebben nog wel garantie geeft als we kabels door de MV gaan trekken... Maar MV gaat hier via keuken, toilet beneden, badkamer 1e naar washok 2e, niks in de meterkast.

@JukeboxBill recent airco geinstalleerd, waarvoor ze ook wat gaten in de cellenbeton wanden hebben geboord:
https://i.imgur.com/Kf3nSnB.jpeg
https://i.imgur.com/9tlQxQS.jpeg
Ik weet niet of er iets uit af te leiden valt, maar ik lijk in eerste instantie geen PUR schuim te zien...?

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 23-09-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Shadow_Zero schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:50:
. . .

@JukeboxBill recent airco geinstalleerd, waarvoor ze ook wat gaten in de cellenbeton wanden hebben geboord:
https://i.imgur.com/Kf3nSnB.jpeg, https://i.imgur.com/9tlQxQS.jpeg
Ik weet niet of er iets uit af te leiden valt, maar ik lijk in eerste instantie geen PUR schuim te zien...?
Dat zit achter die lijst in de hoek, dus dat kan je zo niet zien zonder het lijstje wat op te lichten.
Maar als het prefab wanden zijn, dan is het eerder waarschijnlijk dat er schuimband is gebruikt voor de afdichting tegen geluid en lucht. Of helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
JukeboxBill schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:00:
[...]

Dat zit achter die lijst in de hoek, dus dat kan je zo niet zien zonder het lijstje wat op te lichten.
Maar als het prefab wanden zijn, dan is het eerder waarschijnlijk dat er schuimband is gebruikt voor de afdichting tegen geluid en lucht. Of helemaal niets.
Blijft de eventuele oplossing dan wel hetzelfde, of dan was purschuim vereist?

EDIT:
Wat bedoel je met de lijst? Want ik zie volgens mij gewoon een gat door beide muur?

[ Voor 9% gewijzigd door Shadow_Zero op 23-09-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-06 12:33
Je zou eventueel langs de trap een kabelgootje kunnen leggen. Bijvoorbeeld zoiets als dit

https://www.gamma.nl/asso...-4-inch-2-meter/p/B464303

Dat werkt de kabel weer een beetje uit het zicht. Zelf heb ik slechts een enkele kabel naar boven waarna ik boven een switch heb geplaatst. Qua snelheid maakt het voor mij weinig uit. tzt komt er een 2.5 gigabit switch zodra die enigzins betaalbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Seriph schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:54:
Je zou eventueel langs de trap een kabelgootje kunnen leggen. Bijvoorbeeld zoiets als dit

https://www.gamma.nl/asso...-4-inch-2-meter/p/B464303

Dat werkt de kabel weer een beetje uit het zicht. Zelf heb ik slechts een enkele kabel naar boven waarna ik boven een switch heb geplaatst. Qua snelheid maakt het voor mij weinig uit. tzt komt er een 2.5 gigabit switch zodra die enigzins betaalbaar worden.
Blijf ik nog met het 'issue' zitten dat ik liever niet heb dat hij over een traptrede loopt (om van de onderkant naar de bovenkant te komen). Dan zou ik eerder een gaatje in de hoek boren, maar een sleuf in de cellenbeton wand of iets via het hoekprofiel ga ik ook nog eens nader bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:30
Ik heb het thuis zo gedaan:
Via meterkast de kruipruimte in helemaal naar de andere kant van het huis in een hoek. Daar omhoog door de vloer en langs de verwarmingsbuis, achter het gordijn, naar de eerste verdieping geboord.
Daar een Poe-switchje geplaatst.
Vanaf daar op dezelfde manier een verdieping hoger, naar de zolder en achter de knieschotten weer naar de voorkant van het huis.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ora et Labora schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:22:
Ik heb het thuis zo gedaan:
Via meterkast de kruipruimte in helemaal naar de andere kant van het huis in een hoek. Daar omhoog door de vloer en langs de verwarmingsbuis, achter het gordijn, naar de eerste verdieping geboord.
Daar een Poe-switchje geplaatst.
Vanaf daar op dezelfde manier een verdieping hoger, naar de zolder en achter de knieschotten weer naar de voorkant van het huis.
Bedankt voor de input, maar al aangegeven dat de aanbouw geen kruipruimte heeft en alle leidingen in beton liggen ; ) (en ik zou ook niet zo snel door de (beton)vloer naar een slaapkamer willen boren)
Het is ook een platdakhuis, dus geen knieschotten. Ik begreep laatst dat je ook niet zomaar door kanaalplaten kunt boren, maar daar weet ik het fijne ook niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Een nieuw idee nu is om de kabels door verwarmingsleidingen te trekken. Twee slaapkamers die kabels moeten krijgen zijn sinds vorige week voorzien van airco's, dus daar kan op die manier verwarmd worden (we hebben ook zonnepanelen). Een van de twee slaapkamers (ons 'kantoor' op de 2e) heeft zelfs twee radiatoren, dus daar kan evt. ook nog met stadsverwarming worden verwarmd. Andere kamer op de 2e is een logeerkamer, waarvan de radiator was afgedopt wegens lekkage.

Zit ik nog even flink te dubben over die slaapkamer op de 1e. Die heeft zo'n standaard radiator en die wilde ik al eens vervangen voor een smal verticaal model, zodat ik er een kast naast kan zetten tegen de muur. Ik las ook iets over hyride radiatoren die zowel elektrisch als cv konden verwarmen, maar het fijne weet ik daar nog niet van. Het is een toekomstige kinderkamer (~13m2), dus in die hoedanigheid wel van belang dat het er goed (en langdurig) verwarmd kan worden.

Wat zijn jullie inziens de voors en tegens voor:

1.
stadsverwarming radiator vervangen voor elektrische (infrarood paneel denk ik dan?) en de gewenste kabels via deze leidingen trekken.

2.
stadsverwarming cv aangesloten houden (evt. nog kijken naar hybride opties) en kabels via een andere route.

We hebben momenteel een flink overschot van de zonnepanelen energie, maar ik heb geen idee of elektrisch als hoofdverwarming te gebruiken uiteindelijk ook de goedkoopste/beste keuze is. Ik las her en der ook dat de ervaring/het gevoel van infrarood verwarming heel anders is, dus ik weet ook nog niet of dat in dit geval praktisch/comfortabel is.

EDIT:
Die hybride die ik had gevonden was Hudson Reed dual fuel trouwens.
Pagina: 1