WiFi extender zonder voeding?

Pagina: 1
Acties:

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 17:36
Ik heb een WiFi (dus niet een bekabelde) verbinding nodig met een apparaat wat te ver verwijderd is van de router.
Normaal gebruik je dan een (bekabeld) access point of een Wifi extender.
De eerste is geen optie omdat ik geen ethernet kabels kan trekken (niet naar het apparaat zelf dus, maar ook niet naar een plaats ergens tussen de router en het apparaat waar het access point zou komen).
Een WiFi extender (versterker) lijkt dus voor de hand te liggen. Ik heb echter ook geen voeding tussen de router en het apparaat beschikbaar.
Nu weet ik niet of er nog andere oplossingen zijn maar als dit de enige mogelijkheid is, dan zoek ik dus een WiFi extender op batterijen die gevoed worden door een zonnepaneeltje denk ik.
Ik lijk echter weinig te vinden anders dan Alibaba spul.
Alle zinvolle suggesties zijn welkom.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:03
Heeft het apparaat wel mogelijkheid om van stroom voorzien te worden? Dan is het gewoon wifi repeater.
Anders kom je terecht in de wereld van mobiele hotspots, op accu... Maar dat is veel meer gedoe.
Ik ken zelf geen wifi repeater op batterijen...

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 21-09-2024 21:21 ]

• ErikJan2
Het apparaat heeft wel stroom maar voor de data verbinding alleen een WiFi optie. En op de plaats waar dat apparaat staat is dus wel spanning maar geen Wifi signaal wat sterk genoeg is.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:06
Heb je een vrij zicht verbinding tussen router en apparaat?
Dan zou je eens kunnen kijken naar een point to point WiFi.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
En een Powerline/AP verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:03
Zoek een Access Point die weinig vermogen nodig heeft en sluit er een powerbank met zonnecellen op aan om hem te voeden.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.xtorm.nl/coll...1ZwsjsRbt_N2iKMhOoulir150

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ben(V) schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:17:
Zoek een Access Point die weinig vermogen nodig heeft en sluit er een powerbank met zonnecellen op aan om hem te voeden.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.xtorm.nl/coll...1ZwsjsRbt_N2iKMhOoulir150
Daarbij loop je wel de kans dat de WIFI geregeld wegvalt in de donkere dagen. Vrijwel alle solar powerbank oplossingen die ik ooit heb getest werken prima in de zomer in de volle zon maar daar buiten vrijwel niet. Daarbij duurt ook in de volle zon het laden vrijwel altijd onacceptabel lang, zelfs zonder belasting. Veel kunnen ook niet laden en leveren tegelijkertijd.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
JukeboxBill schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:09:
Heb je een vrij zicht verbinding tussen router en apparaat?
Dan zou je eens kunnen kijken naar een point to point WiFi.
De router staat ergens binnen vrij ver weg. Begrijp niet helemaal wat je bedoelt hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Ja, daar had ik ook aan gedacht maar dan moet ik een Ethernet aansluiting ergens in de buurt van de spannings-toevoer kabel hebben maar ook dat heb ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:07

franssie

Save the albatross

ErikJan2 schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:12:
[...]

De router staat ergens binnen vrij ver weg. Begrijp niet helemaal wat je bedoelt hier
AP met een externe yagi richtantenne bijvoorbeeld.
edit: en de reeds geopperde powerline optie?

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 22-09-2024 11:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
franssie schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:19:
[...]

AP met een externe yagi richtantenne bijvoorbeeld.
edit: en de reeds geopperde powerline optie?
Powerline: zie mijn eerdere antwoord
AP: zoals ik aangaf staat de router in een ander gebouw (ergens binnen), waar moet ik dat AP dan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
ErikJan2 schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:12:
[...]

Gezien de afstand en het feit dat je onderweg geen stroomaansluiting hebt, veronderstelde ik dat het ergens buiten was.
Binnen kan je doorgaans wel ergens stroom vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
JukeboxBill schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:28:
[...]

Gezien de afstand en het feit dat je onderweg geen stroomaansluiting hebt, veronderstelde ik dat het ergens buiten was.
Binnen kan je doorgaans wel ergens stroom vandaan halen.
Klopt, het 'apparaat' is een beregeningscomputer die midden op een groot dak staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:48
Tijdens Covid heb ik wat gespeeld met windsurfer antennes (tijd over :+ )
Had de unit aan 1 kant voorzien van alu folie.

Met wat pielen kwam ik tot +- 175m tussen een oude router en een RPI.
De RPI was voorzien van een USB netwerkkaart met losse antenne voor de windsurfer.

Ik kreeg een DHCP adres, er kwam een ping door (niet stabiel) en ik kreeg er MQTT data door van een temperatuur sensor.

Aangezien de kosten van de antenne vrij laag zijn zou je daar wat mee kunnen proberen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:13

SpamLame

niks

ErikJan2 schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:13:
[...]

Ja, daar had ik ook aan gedacht maar dan moet ik een Ethernet aansluiting ergens in de buurt van de spannings-toevoer kabel hebben maar ook dat heb ik niet
Die snap ik niet.
Bij je router heb je spanning dus daar kan en Powerline adapter met rj45. En op de te gebruiken lokatie heb je ook spanning, dus zelfde adapter en klaar.

Enige wat vervelend kan worden is indien beide lokatie op verschillende fases of hoofdaansluiting zit.

[ Voor 10% gewijzigd door SpamLame op 22-09-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
SpamLame schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:30:
[...]

Die snap ik niet.
Bij je router heb je spanning dus daar kan en Powerline adapter met rj45. En op de te gebruiken lokatie heb je ook spanning, dus zelfde adapter en klaar.
De router staat in een naastliggend (ander) gebouw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
raymondw schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:30:
Tijdens Covid heb ik wat gespeeld met windsurfer antennes (tijd over :+ )
Had de unit aan 1 kant voorzien van alu folie.

Met wat pielen kwam ik tot +- 175m tussen een oude router en een RPI.
De RPI was voorzien van een USB netwerkkaart met losse antenne voor de windsurfer.

Ik kreeg een DHCP adres, er kwam een ping door (niet stabiel) en ik kreeg er MQTT data door van een temperatuur sensor.

Aangezien de kosten van de antenne vrij laag zijn zou je daar wat mee kunnen proberen.
De router staat ergens binnen in een ander gebouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:13

SpamLame

niks

ErikJan2 schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:32:
[...]

De router staat in een naastliggend (ander) gebouw...
Que?

Heb je op bij de router en de beregening plc een 230v aansluiting?
Is dit dezelfde fase achter dezelfde hoofdaansluiting?
Twee keer ja, dan zou Powerline moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
Hoe groot is dat dak eigenlijk?
Mijn eerste ingeving is een outdoor AP op het dak, met een kabel naar de router.

Alternatief als er echt niks aan de technische installatie gewijzigd kan/mag worden: een 4G-mifi router bij de beregeningscomputer.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
SpamLame schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:35:
[...]

Que?

Heb je op bij de router en de beregening plc een 230v aansluiting?
Is dit dezelfde fase achter dezelfde hoofdaansluiting?
Twee keer ja, dan zou Powerline moeten werken.
Ja en nee (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
FredvZ schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:43:
Hoe groot is dat dak eigenlijk?
Mijn eerste ingeving is een outdoor AP op het dak, met een kabel naar de router.

Alternatief als er echt niks aan de technische installatie gewijzigd kan/mag worden: een 4G-mifi router bij de beregeningscomputer.
Dak is vrij groot (er onder zitten 20 garages). De router zit in een ander gebouw (binnen). Laten we voor het 'gemak' er maar even vanuit gaan dat ik daar niet bij kan. Zoals ik dus in mijn vraag al aangaf lijkt de enige oplossing het oppikken van het WiFi signaal aan het begin van het dak (waar het nog voldoende sterk is) en het dan versterkt doorsturen zodat het apparaat verder op het dak wel verbinding kan maken.
Maar ik heb dus aan het begin van het dat geen spanning...
Het lijkt er op dat de enige optie is toch spanning op dat dak daar te laten aanleggen en/of een ethernetkabel naar het dak laten trekken vanuit het eigen gebouw en daar een buiten AP te plaatsen. Ik had ergens hoop dat het eenvoudiger (en dus ook goedkoper) zou kunnen.
Dank voor het meedenken allemaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dan zou je aan de kant van de router ook een POE injector en extender kunnen nemen. Heb je maar 1 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
JukeboxBill schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:37:
Dan zou je aan de kant van de router ook een POE injector en extender kunnen nemen. Heb je maar 1 kabel.
Maar de router is in een ander gebouw en de spanning komt vanuit het gebouw waar het apparaat staat dus dat werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:07

franssie

Save the albatross

Moet het je eigen netwerk zijn? Anders en oude gsm met hotspot gebruiken en een prepaid simkaart? Lijkt me niet dat dat ding heel veel data verstookt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
franssie schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:05:
Moet het je eigen netwerk zijn? Anders en oude gsm met hotspot gebruiken en een prepaid simkaart? Lijkt me niet dat dat ding heel veel data verstookt?
Nee (dat netwerk van het gebouw waar de router staat is ook niet van ons, maar ik kan en mag daar wel op inloggen). Dit zou een optie kunnen zijn evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

In dat geval kun je inderdaad kijken voor zoiets als een 4G Mi-Fi router/hotspot voor internet toegang. Is er dan nog connectiviteit nodig met het eigen netwerk, of praat die apparatuur tegen een server op het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Prx schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:31:
In dat geval kun je inderdaad kijken voor zoiets als een 4G Mi-Fi router/hotspot voor internet toegang. Is er dan nog connectiviteit nodig met het eigen netwerk, of praat die apparatuur tegen een server op het internet?
Het laatste
Pagina: 1