Toon posts:

Windows 2000 en Linux opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een dual boot maken, maar dat lukt niet.
Maar hoe moet ik dat doen met lilo? Ik heb Win2000 op mijn hda1 en dan heb ik linux op mij hda5, als ik iets met lilo wilt doen komt die met de melding dat ik lba32 moet gebruiken, weet niet wat dat is? Kan iemdand mij zeggen hoe ik dit moet doen?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

man lilo(.conf)

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
bijvoorbeeld zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 lba32
 image=[path naar kernel image]
      label=linux [oid]
      read-only
      root= [path naar je root partitie]

other=/dev/hda1
      label=Windows2000

De lba32 entry zorgt ervoor dat lilo ook kan booten vanaf cilinder 1024.

Nu uitvoeren:
code:
1
/usr/sbin/lilo -b[plaats waar lilo moet staan]

Als je nu nog een 1024 cilinder melding krijgt:
code:
1
/usr/sbin/lilo -b[plaat waar lilo moet staan] -L

Meer weten ? --> SEARCH

Suc6

Edit: typo's

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

Verwijderd

welk bestandsysteem heb je op hda1 staan? FAT (hoop ik voor je) of NTFS?

Verwijderd

Topicstarter
FAT32, laat me raden linux moet in de eerste 2 GB. staan anders kan je hem niet booten.

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 14:23 schreef Tsaarmark het volgende:
FAT32, laat me raden linux moet in de eerste 2 GB. staan anders kan je hem niet booten.
Zie stukje van Nexopheus...

Eigenlijk wel, omdat LILO niet vanaf de 1024-ste cylinder (dus ong. bij 2 GB) of hoger kan booten maar met deze "work-around" kan het dus denk ik wel.

Wil je trouwens met LILO of NT-Loader booten? Maakt nl. nogal wat uit...

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Eigenlijk wel, omdat LILO niet vanaf de 1024-ste cylinder (dus ong. bij 2 GB) of hoger kan booten maar met deze "work-around" kan het dus denk ik wel.
Je moet hem volgens mij voor de 8 GB houden dan houdt hij het wel.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hoe ik dat ooit gedaan heb, is met de boot loader van Windows 2000. Stel, in Linux is /dev/hda1 gemount op /mnt/dos, dan kan je gewoon Windows 2000 installeren alsof het alleen staat, en in lilo.conf dit zetten:

boot=/mnt/dos/bootsect.lnx
root=/dev/hda2
[etc...]

Dan kan je de rest in je boot.ini frutten, daar C:\BOOTSECT.LNX in zetten met als naam Linux.

Je krijgt dan bij het opstarten je Win2k bootschermpje, en als je dan Linux selekteert, wordt daarna Lilo geladen vanuit die bootsector file.

Wel iets waar je mee uit moet kijken dan is als je een nieuwe kernel bakt. Mijn /dev/hda1 was FAT32. Ik bakte eens een nieuwe kernel, en vergat daarin FAT32 support aan te zetten. Ik flikker hem erin (zonder mijn oude kernel in lilo.conf te laten staan), doe lilo, reboot - gaat goed. Maar pas toen kwam ik erachter dat ik geen FAT32 support had. Ik dus een nieuwe kernel bakken - maar kwam er toen achter dat ik natuurlijk zonder FAT32 support niet met lilo naar die bootsect.lnx kon schrijven... Toch handig, zo'n boot floppy :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Never mind, wat boeit het

</edit>
Pagina: 1