[3D Printen] Waar rekening mee houden naast aanschaf printer

Pagina: 1
Acties:

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik zit er aan te denken om een 3d printer aan te schaffen. Ik heb een Bambu Lab A1 Mini-3d-kleurenprinter op het oog omdat ik een printer wil hebben waar ik niet eerst uren in moet steken om de boel in te stellen. Het moet gewoon meteen goed werken.

1. Alleen heb ik wat vragen over filament en de printerplaats. Ik wil hem dan graag op zolder hebben staan omdat dit eigenlijk de enige ruimte is waar ik plek heb. Alleen het kan daar nog wel eens stoffig zijn. De wasmachine en droger staat daar ook en die laatste komt vrij veel stof bij los als je de filters elke keer schoonmaakt.
Kan dit kwaad bij het printen?

2. Een kennis van mij heeft ook een 3d printer met verschillende filament en kleuren enz. Maar die heeft hij allemaal in bakken liggen met de juiste temperatuur en vochtigheid.
Is dat ook allemaal echt nodig? Want ik de zomer is het op zolder heet en in de winter is het koud Er hangt ook geen radiator om de temperatuur te regelen en als die er wel zou hangen zou ik die nog niet aanzetten alleen vanwege het 3d printen.

3. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor het printen van dingetjes voor mijn drones en rc hobby. Dus dat kan allemaal in 1 kleur. Maar klopt het dat de bij de A1 mini later nog extra AMS module er bij kan kopen mocht ik wel ooit met verschillende kleuren gaan printen?

4. En wat voor extra randzaken heb ik eventueel nog meer nodig om fatsoenlijk te kunnen printen? Ik noem maar iets, spatels om de print los te maken van het bed ofzo?

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
1.ja kan prima op.zolder
2.neu. Tenzij je zolder een vochtige bende is. Je kan rollen evt in een 1 euro vacuümzak van Temu stoppen.
3.ja klopt. Dan is ie wel ongeveer 100 euro duurder dan als je de kit koopt. Het is wel handig om als je met meer dan 1 kleur wilt printen na elkaar de ams te hebben. Dan hoef je niet steeds te wisselen. Dus ook al print je geen meerkleirenprints. Dan nog is de ams handig.
4. Er zit zo'n mesje bij.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Stof is wel één van de belangrijkste factoren bij of je print goed op het bed blijft plakken of niet. Als de omgeving stoffig is dan zul je voor iedere print even met een vochtig doekje het printbed af moeten nemen.
Verder kan het geen kwaad, maar op een stoffig bed kun je een print niet beginnen.

Hang even zo'n goedkope temperatuur/luchtvochtigheid meter op zolder. Temperatuur is geen probleem, luchtvochtigheid wel. Als het boven de 40-50% is dan gaat je filament wel echt vocht opzuigen en is het handig om er zo'n voedseldroger bij te kopen (die heb je al voor 20 euro) om zo nu en dan je filament weer even terug naar 12-15% te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

kaasaanfiets schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:56:
Ik zit er aan te denken om een 3d printer aan te schaffen. Ik heb een Bambu Lab A1 Mini-3d-kleurenprinter op het oog omdat ik een printer wil hebben waar ik niet eerst uren in moet steken om de boel in te stellen. Het moet gewoon meteen goed werken.
3D-printers zijn echt nog niet op het niveau dat papierprinters zijn als het gaat om successratio en gebruiksgemak. Hoewel het de laatste paar jaar wel een stuk is verbeterd. Een Bambu zal vaker goed printen zonder dat je heel veel werk hoeft te stoppen in het aanpassen van de printparameters voor die ene print, maar printen is nog steeds een ambacht en het zal zelfs op een Bambu vaak genoeg fout gaan.
1. Alleen heb ik wat vragen over filament en de printerplaats. Ik wil hem dan graag op zolder hebben staan omdat dit eigenlijk de enige ruimte is waar ik plek heb. Alleen het kan daar nog wel eens stoffig zijn. De wasmachine en droger staat daar ook en die laatste komt vrij veel stof bij los als je de filters elke keer schoonmaakt.
Kan dit kwaad bij het printen?

2. Een kennis van mij heeft ook een 3d printer met verschillende filament en kleuren enz. Maar die heeft hij allemaal in bakken liggen met de juiste temperatuur en vochtigheid.
Is dat ook allemaal echt nodig? Want ik de zomer is het op zolder heet en in de winter is het koud Er hangt ook geen radiator om de temperatuur te regelen en als die er wel zou hangen zou ik die nog niet aanzetten alleen vanwege het 3d printen.
Een schoon printbed is een absolute vereiste om de print te laten slagen. Stof op het filament niet gelijk het einde, maar is ook niet top. Het filament zal hechten, maar het is niet zo mooi als zonder stof.
Als het om temperaturen gaat dan is het heel simpel. PLA kan prima worden geprint in relatief koude omgevingstemperaturen, zeg vanaf 16°C. Maar zowat alle andere filamenten zal je toch echt met hogere omgevingstemperaturen willen printen om het splijten van de print tegen te gaan. PETG kan bij kleinere prints wellicht ook nog wel in relatief koele omgevingen worden geprint, maar als je iets gaat printen dat het hele bed inneemt, dan is een omgevingstemperatuur van 23°C of hoger aan te raden. Maar waar ik mij vooral zorgen over maak is dat je naast een droger wil gaan printen. Om twee redenen: gezondheid en vocht. Er zijn veel soorten plastic dat heel slecht tegen vocht tijdens het printen kan. Pinten in een omgeving met een hoge luchtvochtigheid is vragen om problemen. Maar ook is het zo dat tijdens het printen schadelijke VOC's vrijkomen. Die wil je niet in je kleren krijgen. Ik zou een ander plekje zoeken als ik jou was, of op zijn minst overwegen om een behuizing te maken waar de printer in zal staan.
3. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor het printen van dingetjes voor mijn drones en rc hobby. Dus dat kan allemaal in 1 kleur. Maar klopt het dat de bij de A1 mini later nog extra AMS module er bij kan kopen mocht ik wel ooit met verschillende kleuren gaan printen?
Je kan een AMS lite kopen, Dat is de open AMS die bij de A1 serie hoort. Ik weet verder niet in detail hoe dat werkt, ik ben van de open source printers. :)
4. En wat voor extra randzaken heb ik eventueel nog meer nodig om fatsoenlijk te kunnen printen? Ik noem maar iets, spatels om de print los te maken van het bed ofzo?
  1. Behuizing voor printer, voor veiligheid en betere printresultaten
  2. Filamentdroger. Droog filament is een must
  3. Diamantvijlenset (toch op zijn minst een platte, een ronde en een driehoekige
  4. Spuitbus 3D Lac, voor als het toch niet wil plakken, of als hechtlaag oplosbaar moet zijn en het anders te goed zou plakken (zoals bij PETG)
  5. 2e printoppervlak, zodat je gelijk de volgende print kan starten zonder te hoeven wachten op het afkoelen van de print
  6. Theedoek en zeepsop
  7. hobbymes
  8. ontbramer voor het verwijderen van "olifantenvoet"
  9. butaanbrandertje om de haartjes weg te branden
Een spatel is niet echt nodig met een flexibel bed.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@kaasaanfiets ik ben wel benieuwd wat je nu gedaan hebt met deze informatie.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-05 08:11
1. Nee/Ja, ervaringen verschillen, maar is geen spelbreker.
2. Stabiele temperatuur is niet van belang voor opslag, lage lucht vochtigheid wel.
Zoals eerder al gezegd kan je dit bewaren in vacuum zakken (Bijvoorbeeld van de IKEA).
Maar een Action bak, met lucht vreters werkt ook al prima.
3.Geen idee
4. Geen idee wat er bij de Bambu komt, maar zelf vast wel iets bij komen om van de print te halen.
Voor de rest heb ik goeie ervaring met Dreft op je bed schoon te maken,
Oon schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:14:
Stof is wel één van de belangrijkste factoren bij of je print goed op het bed blijft plakken of niet. Als de omgeving stoffig is dan zul je voor iedere print even met een vochtig doekje het printbed af moeten nemen.
Verder kan het geen kwaad, maar op een stoffig bed kun je een print niet beginnen.
Chris disagrees :D. Mijn printer staat soms weken stil, aardig stoffig, even blazen (of niet eens) en me prints blijven prima hechten. PEI sheet.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
ocf81 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:48:
Wat goed dat je dit vraagt.
Ik heb besloten om een A1 mini te kopen maar heb een nieuwe wasmachine besteld...
:| }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
ocf81 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:48:
Nog een keer terugkomend op je vraag ik heb een Bambu lab A1 met AMS gekocht. Hij print momenteel z'n 2e printje. Super verslavend :o O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Badankt voor je updates! Veel plezier met je printer :)

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1