Vraag

• Nurse181
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-04 14:56
Mijn vraag
Ik heb van mijn werkgever een docking station van ACT overgenomen.
Op mijn werklaptop heb ik een usb c aansluiting met een thunderbolt tekentje.
Nu heb ik op mijn prive laptop alleen een usb c aansluiting waar alleen een stekkertje naast staat.
Kan ik de docking station met 2 extra schermen ook aansluiten op mijn prive laptop en zo ja hebben jullie tips hoe deze wel aan te sluiten is?

Sorry voor mijn misschien domme vraag.

Groetjes,
Manon

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19
Merk en typenummer van laptop en dock helpt om een betrouwbaar antwoord te geven.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Naast bovenstaande, kabel erin doen en kijken wat er gebeurd?

• Nurse181
Laptop is een Lenovo ideapad flex 5

• Nurse181
Kabel in de usb c poort gedaan je hoort dan wel een piepje echter herkent die geen schermen of dockingstation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Nurse181 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:58:
Kabel in de usb c poort gedaan je hoort dan wel een piepje echter herkent die geen schermen of dockingstation
Zo te zien biedt die poort alleen USB en stroomvoorziening (PD). Zonder ondersteuning voor DisplayPort alt mode of thunderbolt kun je er geen generiek USB-C of thunderbolt docking station op aansluiten.

Er kan wel een docking station aan, maar die moet dan een DisplayLink chip aan boord hebben, die regelt dan het beeld maar is niet geschikt voor multimedia zoals video’s en spellen maar voor kantoorwerk zoals MS Office, e-mail en browsen.

Omdat je het type van het dock nog niet hebt gedeeld doe ik de aanname dat jouw dock geen DisplayLink heeft.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nurse181
Het gaat om de ACT AC7045 USB-C 4K Multiport Dock
Zou het kunnen dat je een stekker haalt van usb-c naar hdmi om dan de usb c in de docking te doen en dan de hdmi in de laptop?
Of werkt dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nurse181 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:14:
Zou het kunnen dat je een stekker haalt van usb-c naar hdmi om dan de usb c in de docking te doen en dan de hdmi in de laptop?
Of werkt dit niet?
Nee, je hdmi poort snapt geen USB.

Omgekeerd, de USB-poort kán wel HDMI of DisplayPort signalen bevatten, maar dan moet (simpel gezegd) de USB-chip in je laptop dat wel ondersteunen. En om het nóg makkelijker te maken zijn er ook verschillende manieren om dat signaal over de USB-kabel te krijgen, dus al zou de USB-chip het ondersteunen, moet ook heb dockingstation of beeldscherm de juiste 'taal' spreken.

Die stekker waar jij op doelt werkt ook alleen maar als de USB-host-chip in je laptop dat ondersteund. Want een van de manieren om het videosignaal over de kabel te krijgen is door simpelweg het HDMI-signaal op de USB-poort doorlussen. In die stekker zit een chip die aan de USB-host-chip in je laptop laat weten dat het graag HDMI signaal wil hebben op alle USB-datapinnen. Als de USB-host-chip dat ondersteund dan zal hij daar gehoor aangeven. De stekker hoeft verder niets meer te doen. (Elektrisch is het compatibel en het signaal op de datapinnen is puur HDMI).
--> Snapt je USB-chip dat niet? Dan blijft je beeldscherm gewoon zwart.
--> Draai je de stekker om (zoals jij voorstelt)? Dan doet hij nog minder; hij heeft dan geen USB-host-chip om mee te praten.

Maar concreet, dit staat er in de specificaties van je laptop:
* 2 x USB 3.1 (1e gen)
* USB-C (1e gen met PD)
Dit staat er in de specificaties van het docking station:
Required on laptop: One free USB 3.2 Gen 1 - SuperSpeed (USB 3.0) C port with DisplayPort alternate mode

De specificaties van jouw laptop zeggen niet dat er DP-alt-mode aanwezig is. En je USB-A poorten verraden dat het gaat om USB 3.1 ipv. 3.2. Dus nee, dat dockingstation gaat niet werken voor je display. Wat je wel kunt doen is het docking-station gebruiken als (veredelde) USB-hub en oplader. Dus met 1 kabel sluit je de oplader, muis, toetsenbord, netwerk en dergelijke aan en met de andere (HDMI) kabel regel je het beeld.

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online

Boerenlater

>he does it for free

nelizmastr schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:32:
[...]

Zo te zien biedt die poort alleen USB en stroomvoorziening (PD). Zonder ondersteuning voor DisplayPort alt mode of thunderbolt kun je er geen generiek USB-C of thunderbolt docking station op aansluiten.

Er kan wel een docking station aan, maar die moet dan een DisplayLink chip aan boord hebben, die regelt dan het beeld maar is niet geschikt voor multimedia zoals video’s en spellen maar voor kantoorwerk zoals MS Office, e-mail en browsen.

Omdat je het type van het dock nog niet hebt gedeeld doe ik de aanname dat jouw dock geen DisplayLink heeft.
Ik heb een usb3 displaylink dock en die geeft probleemloos videos weer hoor.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Boerenlater schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:57:
[...]

Ik heb een usb3 displaylink dock en die geeft probleemloos videos weer hoor.
Ja nogal wiedes :+

Displaylink heeft zijn eigen videochip, maar lang niet alle docking stations hebben zo'n chip. De meeste niet zelfs.

I reject your reality and substitute my own

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 22:32

iMars

Full time prutser

Nurse181 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:14:
Of werkt dit niet?
Even googlen en ik kom op de product pagina: https://www.act-connectiv...dmi-dp-vga-pd-100w-ac7045

Assumption dat dat 'm is, zou ik zeggen kijk eens onder tabblad drivers ... kans is groot dat je een driver nodig hebt. En antwoord op je eerste vraag: Thunderbolt kan je op normaal USB aansluiten, alleen niet alle functies zullen beschikbaar zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door iMars op 25-09-2024 09:04 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Pagina: 1