Hoe uitzoeken waar elektra loopt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jroorda
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-09 19:28
Hi Tweakers,

Ik ben bezig met het renoveren van ons huis uit de jaren 70. Nu hangt er een groepenkast met 3 groepen en smeltzekeringen, die ga ik vervangen voor een nieuwe kast. Er komen meer groepen bij, dus dat betekent ook nieuwe buizen infrezen. Tevens zitten er nu nergens aardedraden, die hoop ik bij de huidige erbij te trekken.

Eerste stap is het uitzoeken hoe het huidige systeem in elkaar zit en door de muren loopt. De verdiepingsvloeren zijn van beton, dus het is lastig om te zien waar het heengaat. Hoe kan ik er achter komen waar de elektra nu loopt?

Ik kwam ook dit tegen, werkt dit ook als de draden in de muur zijn weggewerkt? https://www.bol.com/nl/nl...lCbQ.4_19.24.ProductTitle

Beste antwoord (via jroorda op 22-09-2024 10:29)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Voor het vernieuwen van dit systeem is het meestal nog niet eens zo belangrijk waar precies de leiding loopt. Je wil vooral weten welk draadje naar welke plek gaat.

Heel simpel, alles open. Alle stopcontacten er uit, en alle centraaldozen opsnorren. Dan trekken en kijken welk draadje wiebelt.

En idd zoals @Rukapul zegt. Schetsjes maken op een vel papier.

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:12
jroorda schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:35:
Ik kwam ook dit tegen, werkt dit ook als de draden in de muur zijn weggewerkt? https://www.bol.com/nl/nl...lCbQ.4_19.24.ProductTitle
Mijn ervaring is dat het signaal wat die apparaten uitzenden daar te zwak voor is.
Je kan er wel mee achterhalen welke lampen en WCD's op welke groep of centraaldoos zijn aangesloten.

Meestal is het leidingwerk "rechttoe, rechtaan": vanaf het stopcontact recht omhoog en dan in een rechte lijn naar de centraaldoos in het plafond.

Geen idee hoe groot het huis en wat je allemaal aan wil passen, maar als je toch veel gaat aanpassen kan het efficiënter al het oude te negeren en alles nieuw aan te leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door FredvZ op 21-09-2024 16:55 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10
Groepen een voor een inschakelen en telkens kijken waar licht brandt en de stopcontacten nalopen met een looplamp o.i.d.. Geen spanningzoeker/schroevendraaier geval, want die geeft vaak valse positives.

Dan krijg je al gauw een beeld van wat op welke groep zit. Met 3 groepen kan dat niet zo moeilijk zijn.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49
JukeboxBill schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:00:
Groepen een voor een inschakelen en telkens kijken waar licht brandt en de stopcontacten nalopen met een looplamp o.i.d.. Geen spanningzoeker/schroevendraaier geval, want die geeft vaak valse positives.

Dan krijg je al gauw een beeld van wat op welke groep zit. Met 3 groepen kan dat niet zo moeilijk zijn.
Aanvullend:
- teken het complete netwerk. Leg dus elke centraaldoos, wandcontactdoos, etc. open en zorg voor een kloppend netwerk.
- de ligging van fasedraden war spanning op staat is met een leiding detector vaak nog wel redelijk te bepalen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Voor het vernieuwen van dit systeem is het meestal nog niet eens zo belangrijk waar precies de leiding loopt. Je wil vooral weten welk draadje naar welke plek gaat.

Heel simpel, alles open. Alle stopcontacten er uit, en alle centraaldozen opsnorren. Dan trekken en kijken welk draadje wiebelt.

En idd zoals @Rukapul zegt. Schetsjes maken op een vel papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroorda
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-09 19:28
Dank voor alle reacties, het wordt dus even alle dozen openhalen en aan draadjes trekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jroorda schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:29:
Dank voor alle reacties, het wordt dus even alle dozen openhalen en aan draadjes trekken
En misschien overbodig om te melden maar: Draai vooraf even de smeltveiligheden (stoppen) er allemaal uit voordat je dadelijk per-ongeluk zelf als 'aardedraad' gaat fungeren. Kijk na afloop ook in alle centraal dozen nog even goed de lasdoppen na, met dat trekken/wiebelen willen die dingen wel eens los(ser) op een kabelboom komen te zitten (jaren '70 spul, dus zullen nog wel van die schroefdoppen voor éénmalig gebruik zijn). Je kunt die dingen nu ook meteen vervangen door Wago klemmen maar dat is tijdens het vervangen van de bedrading later nét zo snel gedaan.

Noteer ook even waar je welke smeltzekering weggepakt hebt, die dingen willen wel eens versnelt 'sneuvelen' als je ze later terug plaatst in een andere groep welke met andere (zwaardere) belastingen te maken heeft, óók al zijn die dingen waarschijnlijk allemaal 16A :9

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 22-09-2024 11:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Will_M schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:42:
[...]

En misschien overbodig om te melden maar: Draai vooraf even de smeltveiligheden (stoppen) er allemaal uit voordat je dadelijk per-ongeluk zelf als 'aardedraad' gaat fungeren. Kijk na afloop ook in alle centraal dozen nog even goed de lasdoppen na, met dat trekken/wiebelen willen die dingen wel eens los(ser) op een kabelboom komen te zitten (jaren '70 spul, dus zullen nog wel van die schroefdoppen voor éénmalig gebruik zijn). Je kunt die dingen nu ook meteen vervangen door Wago klemmen maar dat is tijdens het vervangen van de bedrading later nét zo snel gedaan.

Noteer ook even waar je welke smeltzekering weggepakt hebt, die dingen willen wel eens versnelt 'sneuvelen' als je ze later terug plaatst in een andere groep welke met andere (zwaardere) belastingen te maken heeft, óók al zijn die dingen waarschijnlijk allemaal 16A :9
Helemaal mee eens. Bereid je voor op onlogische situaties. Groepen die 3 verdiepingen overspannen met dezelfde draad. Dingen die er ooit zijn "aangeknoopt" in de afgelopen 50 jaar. Aannames zijn fataal. Beter doe je dit met daglicht/acculamp en maak je alles spanningsvrij. Een duspol en een voltstick zijn geen overbodige luxe ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:34
jroorda schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:35:
Met deze van ali lukt het mij in 90% van de gevallen om de draden in de muur te volgen:
https://nl.aliexpress.com...fxgK&gatewayAdapt=glo2nld

Let op dat nieuwe draden trekken door oude buizen altijd een beetje russische roulette is. Soms gaat het verassend makkelijk. Soms valt het enorm tegen. Je oude bedrading gebruiken als trekdraad werkt vaak erg goed. Kabelglijmiddel zou ik ook niet op besparen. Zo'n tube heb je voor minder dan 10 euro en je weet zeker dat je geen troep in je buizen achterlaat.

Als je toch nog gaat stuken en je plafond gaat vervangen dan is het soms sneller om gewoon alles te slopen en opnieuw aan te leggen. Je wilt toch vaak stopcontacten op andere hoogtes en/of plekken.

(in mijn jaren 30 huis had ik nog stalen leidingen dus moest ik automatisch alles vernieuwen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:15
Will_M schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:42:
... Kijk na afloop ook in alle centraal dozen nog even goed de lasdoppen na, met dat trekken/wiebelen willen die dingen wel eens los(ser) op een kabelboom komen te zitten (jaren '70 spul, dus zullen nog wel van die schroefdoppen voor éénmalig gebruik zijn). Je kunt die dingen nu ook meteen vervangen door Wago klemmen maar dat is tijdens het vervangen van de bedrading later nét zo snel gedaan.
...
aanvullend hierop:
-Je hebt ook lasklemmen zonder heveltje, en die zijn net als die schroefdoppen ook voor eenmalig gebruik. Als je daar een draad inprikt en en weer uittrekt is de verbinding bij de volgende keer inprikken minder stabiel.
Dit is iets dat je beter kunt weten voordat het plafond is dichtgestuct.
-Als je rode, groene en grijze draden wilt vervangen voor de actuele blauw, bruin en geel met groen, gooi ze dan pas weg als je helemaal klaar bent.
Ik heb situaties gehad waarbij een extra draad met een afwijkende kleur heel welkom was geweest.
-Wat ik ook te laat heb geleerd, is dat er naast de standaard ⅝ elektrobuizen ook ¾ buizen zijn. Als je ergens twee cat6 kabels doorheen wilt trekken (of veel bochten hebt) is dat wel een aanbeveling. Mijn nieuwe overbuurman (elektricien) is driftig aan het verbouwen en doet alles met ¾.
-Als je nog PV panelen in de pijplijn hebt, hou daar genoeg ruimte voor de automaten etc voor vrij. Die meterkasten van vroeger zijn niet gebouwd op wat we er tegenwoordig allemaal in willen stoppen.

KPN is een drieletterwoord

Pagina: 1