Hellend dak isoleren woning uit 1987 (ubakus uitwerking)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SH.
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-11-2024
Wij willen binnenkort ons dak (huis uit 1987) gaan isoleren. We gaan de zolder gebruiken als slaapkamer, washok en er komt nog een kleine badkamer. Het dak is als volgt opgebouwd van binnen naar buiten:

- 20 mm triplex (dakbeschot)
- 70 tot 90 mm pur met bruine afdeklaag (dampdicht zover ik weet)
- panlatten
- betonnen dakpannen

We wilde eerst gaan na-isoleren met onderstaande materialen van binnen naar buiten

- gipsplaten
- dampremmende of dampdichte folie
- houten frame
- alu pir platen 80mm
- dakbeschot -

Echter na wat meer uitzoekwerk op verschillende sites waaronder tweakers blijkt dat dit niet de juiste manier van isoleren te zijn voor ons dak. Maar dat onderstaand beter zou zijn (van binnen naar buiten)

- gipsplaten
- klimaat folie
- houten frame
- steen- of glaswol of vlas
- dakbeschot -

Ik heb de situatie proberen te schetsen op www.ubakus.de. Hier komen onderstaande tekeningen uit. Heb ik het zo correct ingevuld? Zijn er nog op- of aanmerkingen. Het lijkt erop dat beide methodes toch zouden kunnen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdbxz_sh7MdrAeoN1xOk5L3U9TE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9dYNtwrafkemzqp5aaXOQhe8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d71VzwAWoZQtNvpdm0uGVDgoeCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OuhgJjbXQO856KDKODGhGbf1.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-07 21:03
Ik zou me vooraf goed laten informeren vanwege het feit dat je er een badkamer wilt hebben. Ik neem aan dat er dus ook een douche moet komen (betekent veel damp). Dan moet die dampdichte laag echt zuiver dampdicht zijn (ook niet een gaatje van een spijker/nietje), anders heb je over een paar jaar geheid ellende.

Andere optie is misschien van buitenaf isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH.
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-11-2024
Schuine gedeelte in de badkamer zou ik dan met dampdichte folie willen bekleden. Daarbuiten dan weer klimaatfolie. In de badkamer en voorzolder komt ook een afzuiging.