Lekkage douche

Pagina: 1
Acties:

• peugeotpower77
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10-2024
Beste allen,

Ik heb al een tijdje last van vochtplekken op de muur in de buurt van de badkamer (ongeveer 15 jaar oud). Na wat zoekwerk blijkt er water onder de douchebak te lopen als je met de douchekop over de muur gaat. Ik heb een stuk slecht voegwerk vervangen en alles opnieuw gekit. De rest van het voegwerk zag er optisch goed uit. Helaas blijft het toch vochtig worden onder de douchebak.
Ik twijfel nu een beetje tussen het opnieuw voegen van de hele muur in de douchecabine, of om kunststof wandpanelen tegen de tegels aan te plakken. Iemand ervaringen met deze panelen?
Verder over het voegen vroeg ik me het volgende af. Er zit toch ook iets van kimband (iets dat het waterdicht maakt) achter de tegels. Beschadigt dit niet bij het verwijderen van de voegen zodat het alsnog niet waterdicht wordt?

[ Voor 16% gewijzigd door peugeotpower77 op 21-09-2024 15:21 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:07
Maar; je denkt dat het water door de voegen achter de tegels terecht komt en zo onder je douchebak komt?

Is het niet gewoon de afvoer van de de douchebak die niet helemaal meer goed uitgelijnd is?

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:19
Is het wel juist gekit? Is het geen restvocht? Heb je een scheur in je wandtegel?

Kimband wordt voornamelijk in de hoeken geplaatst en de muur wordt behandeld met de kimpasta. Ruimte tussen de voegen zou je wel moeten zien, aangezien de voegen op zichzelf vrijwel waterdicht zijn. Soms kan het huis werken en zie je dat de tegel is losgekomen van de voeg, dus een minimale spleet soms zichtbaar.

Water onder je douchebak via wandtegels zou er voor moeten zorgen dat je lijmlaag ook loslaat aangezien het water daar tussendoor sijpelt en dit aantast.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:05
Dit is imho je cue voor een nieuwe badkamer.

In mijn leven heb ik twee van dergelijke situaties meegemaakt, in verschillende woningen:
- De eerste keer bleek er een leiding in de muur lek te zijn, wat jaren geduurd heeft om te achterhalen en dus ook heel veel tijd en geld heeft gekost voor nutteloze "pleisters".
- De tweede keer bleek de afvoer van de douche niet meer waterdicht te zijn en was het water inmiddels ook bezig de tegels op de vloer los te spoelen. Toen wel gelijk een nieuwe badkamer gedaan en tijdens het slopen van de badkamer bleek het ook hard nodig te zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

• peugeotpower77
President schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:55:
Maar; je denkt dat het water door de voegen achter de tegels terecht komt en zo onder je douchebak komt?

Is het niet gewoon de afvoer van de de douchebak die niet helemaal meer goed uitgelijnd is?
Je ziet het water langs de muur lopen als je de douchekop naar de tegenwand richt. Dit gebeurt niet bij de kitlaag maar alleen als het water hoger langs de muur loopt.
Ik heb de douchekop 20 minuten in de afvoer gelegd, toen bleef alles droog.
mountaink schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:09:
Is het wel juist gekit? Is het geen restvocht? Heb je een scheur in je wandtegel?

Kimband wordt voornamelijk in de hoeken geplaatst en de muur wordt behandeld met de kimpasta. Ruimte tussen de voegen zou je wel moeten zien, aangezien de voegen op zichzelf vrijwel waterdicht zijn. Soms kan het huis werken en zie je dat de tegel is losgekomen van de voeg, dus een minimale spleet soms zichtbaar.

Water onder je douchebak via wandtegels zou er voor moeten zorgen dat je lijmlaag ook loslaat aangezien het water daar tussendoor sijpelt en dit aantast.
De kit zit er net nieuw op en is naar mijn idee goed gebeurd, geen scheuren in de tegels. Restvocht zou kunnen, maar je merkt wel dat er juist na het douchen weer water ligt.

Inderdaad misschien tijd voor een nieuwe badkamer maar wilde dat eigenlijk nog even uitstellen. Vandaar het dubio of ik beter iets aan de tegels kan doen of de lekkage kan oplossen met een wandpaneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:28

ViezeVis

Sample Text

Als we ons bij elke lekkage moeten druk maken om een nieuwe badkamer, nieuw dak of heel nieuwe keuken dan houden we onszelf goed bezig idd :+. Ik zou eens kijken of je misschien de verzekering kunt inschakelen hiervoor, ook omdat je ws een hoop gevolgschade hebt. Als je alles opnieuw hebt gekit, voegen zitten dicht enz. zou het idd prima de afvoer kunnen zijn. Zeker bij een douchebak schieten die wel eens los.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
Topicstarter weet wanneer het lekt dus lijkt het triviaal om nog wat voegen uit te slijpen en te voegen. Ik snap niet waarom je dat maar half zou doen. Dat laatste is niet helemaal waar want ik weet het wel: het is een flinke klus.

Een wandpaneel kan ook.

Een 15 jaar oude badkamer zou ik in elk geval niet vervangen voor een ogenschijnlijk simpele lekkage. Dan spendeer je tienduizenden euro's in plaats van honderden.

Installatiewerk en tegelen zijn de lastigste en duurste onderdelen van een badkamer. Een badkamer opfrissen (nieuwe voegen, nieuw kitwerk, nieuw sanitair, nieuw meubillair) kun je vaak zelf en voor een fractie van de kosten van een nieuwe badkamer.

• peugeotpower77
Bedankt voor jullie reacties. Ga één dezer dagen alles opnieuw voegen en kijken of het dan is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:29
Post anders eens wat fotos.
En achter de rozetten alles netjes afgekit?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FredvZ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:40:
...
- De eerste keer bleek er een leiding in de muur lek te zijn, wat jaren geduurd heeft om te achterhalen en dus ook heel veel tijd en geld heeft gekost voor nutteloze "pleisters.
Dit ook een keer gehad, Uiteindelijk gevonden omdat er tegels losraken van de wand. Dit kan je ontdekken doordat het anders ("hol") klinkt als je op een tegel tikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Na het voegen is het grootste deel van de lekkage verholpen. Toch is er nog wat lekkage bij de kitrand die er net nieuw op zat. Uiteindelijk ontdekt dat de douchebak enkel op stelpoten staat zonder dat er latten op de wand zijn gemaakt. Waarschijnlijk toch te veel speling op de douchebak waardoor de kitrand te ver uitrekt.
Binnenkort maar even de bak opnieuw plaatsen met steunlatten en hopen dat het dan is verholpen.
Pagina: 1